Hvirvel i nakken

Efter kommentarene på den hvirvel Smisk har i nakken vælger jeg at lave en seperat tråd med det. også fordi jeg har været igang med at studere billeder af ham før og efter vaccination.
Jeg må tilstå jeg bliver i tvivl om det nu også er en vaccinations skade, eneste jeg kan sige med sikkerhed at den er blevet ret så tydelig efter vaccinationen.

Her er han 3 uger

5 uger

6½uge

10½ uger og efter 1 vaccination

11 uger

12 uger

13 uger

sådan ser den ud nu
26-8-20%20(1)

Indrømmer vi er under overvejelser for om han skal i avl, eneste minus ved at lukke ham er at vi så ikke har KBS i opdræt længere

1 Synes om

Han har jo også noget der ligner en hvirvel som lille killing.

Interessant!

Jeg kiggede lidt rundt om på nettet men fandt ikke lige noget om katte og hvirvler.

1 Synes om

jeps, men indrømmer vi har ikke tænkt over før den blev helt tydeligt efter vaccinationen.

Står lidt, et kuld kan jo komme an på en prøve og se om det er en genfejl, men men er i syv sind

Nu er KBS jo ikke ligefrem min race, men jeg har indtryk af at I ikke er så mange, er det korrekt? Hvis ja så synes jeg måske det skulle overvejes om han skal lukkes hvis ikke det er sikker viden at sådan en hvirvel er arvelig. Hvis man sidder med en lille genpulje handler det jo også om at holde den så varieret som muligt.

2 Synes om

En Kurilean Ridgeback :slem:

1 Synes om

Lige min tanke… :wink:

Garanteret et umanerligt dumt spørgsmål, men hvorfor “må” de ikke ha’ hvirvler?

Overordnet for Kurilean har vi en stor genpulje, og en meget meget lav indavlsporcent,der er dog flest KBL i avl og af de KBS der er, ja så er der langt mellem dem der er nogenlunde pæn typet og det er pt næsten håbløst at finde sølv, da golden er den store mode i Kurilean lige nu.
Jeg har tanken om at lave et kuld bare for at se om nogle af killingerne også har det om end bare for at lære mere, det kan jo ikke gå værre end at alle killinger skal snippes og ud til kæl. Men jeg kan godt mærke at jeg har en stor usikkerhed om jeg bliver slagtet i opdræt verdenen, hvis jeg gør det. . Specielt inden for vores egen race har flere en horn i siden på os, bla fordi vi er åben over vores FIP killinger og at Knud og jeg har hvert vores opdræt :frowning:
I forvejen er jeg ved at ruste mig til øretæver om 3 uger, da vi har et ups kuld på vej

Måske jeg skal til at undersøge om godkendelse i Fife :slem::slem:

Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.
Racen har det jo ikke naturligt og derfor ses det som en fejl (sikkert et dumt svar)

1 Synes om

Vi havde desuden glemt at vi har set det før på en af vores killinger, den var dog ikke så stor. en sølv pige med samme forældre.



Francesca har lavet 4 kuld på 4, 6, 4 og 5 killinger hvoraf de 11 har samme far (Yogi).
Yogi har lavet 4 kuld på 6, 4, 5 og 5 killinger og 2 mere er på vej, så er spændt på om der dukker op i de to sidste kuld

2 Synes om

Ups-kuld skal man selvfølgelig gøre alt for at undgå men hvis de sker meget sjældent er det vel da ikke noget andre opdrættere kan få ondt i rumpetten af? Ups-kuld kan jo ske for os alle.

Vedr. hvirvlen så ville jeg personligt ikke have et problem at bruge den i avl. Den er måske arvelig men det er jo ikke noget der på nogen måde skader katten. Jeg tænker det er lidt som når Hellig Birma får sorte poter. De sorte poter gør jo ikke katten mindre sød og dejlig, det gør blot at den ikke kan udstilles. Samme med en hvirvel.

Vedr. FIP - den eneste måde vi kan komme den satans sygdom til livs er da netop at være ærlig om den. Vi er nødt til at have det ud i det åbne. Så at nogen har ondt i rumpetten over det, så må de virkelig tage deres etiske kompas til genovervejelse!

Helt enig, det kan ske for alle ikke mindst når man har hankattene inde sammen med pigerne.

Det er også min tanke, så pt bliver han hjemme.

kan kun være enig og derfor var vi også åbne om forløbet, men nøj det har givet øretæver inden for egen race, både blandt danske opdrætter og udenlandske. Vi har jo tilsmudset vores race sundhed
Selv vores samarbejdspartner udenfor DK har måtte lægge øre til. Specielt vores Tjekkiske veninde står stadig for tur om stort set alt der sker her i huset :cry:

Bestemt ikke … :wink:
Men jeg er nok farvet af min heste-baggrund, hvor hvirvler optræder i flæng; de indgår i hestens signalement på linje med aftegn, så opfatter dem bare som en - netop naturlig - varians i pelsen.

Lige netop min tanke - det må da være en yderst harmløs “fejl”, hvis katten i øvrigt har ønskede kvaliteter?

1 Synes om

Men er det så ikke bare at kaste sig ud i det? Det er jo en exteriør fejl, det har intet med kattens sundhed at gøre. Som du skriver, hvis der kommer mange med hvirvler, så er det jo bare at snippe dem til kælekatte.

Og det er bare katteverden i en nøddeskal. Jeg mener at man har misforstået konceptet med at være opdrætter fuldstændig hvis man synes man skal have et horn i siden på jer pga. åbenhed omkring en sygdom som FIP som vi stadigvæk ved så lidt om. Vi er nødt til at være åbne omkring sådan noget hvis vi skal forstå den sygdom og ikke mindst prøve at analysere hvad det er der gør at en kat får FIP og hvordan det kan undgåes. Men der er bare også rigtig mange opdrættere som ved alt for lidt om det biologiske bag diverse sygdomme

3 Synes om

Og ‘sjovt nok’ er det tit de samme som har uendelig travlt på SoMe og andre rygtecentraler…

Jeg ved godt vi ikke skal lave det at opdrætte til noget der er for svært og utilgængeligt, men hold da op hvor ville mere åbenhed, på alle planer, være dejligt

1 Synes om

Nu kan man jo ikke på forhånd vælge, hvad man løber ind i af problemer :slight_smile: At man ikke undgår dem er dog sikkert for enhver - et eller andet dukker altid op! Men HVIS man kunne vælge, så ville jeg til enhver tid vælge en bette fejl i pelsstrukturen over FIP, HCM og mange andre trælse ting. Det ser da lidt spøjst ud, men jeg er ret sikker på det ikke har spor indflydelse på kattens sundhed. Så hvis ellers den har noget at byde på, så ville jeg kun tøve ganske kort. Det kan godt være, at en kat har en uønsket egenskab - pelshvirvel, hvid plet, sølle øjenfarve osv. - men den består jo derudover af en lang række GODE egenskaber, som man skal huske kan være dyre at smide på gaden! Lad sund og rask være første prioritet. Og så kan alt det kosmetiske komme bagefter.
VH
Susanne

7 Synes om

Jeg synes især når I har mindre at vælge imellem på KBS, så kan det jo være en god ide at beholde ham avl.
Jeg ville helt bestemt tage et prøvekuld på ham. Se hvad der kommer, de bliver helt sikkert ikke dårligere kælekatte af at have en hvirvel i nakken.
Det er netop de andre opdrættere som burde have en opsang hvis de ville smide gode gener på gaden blot pga en hvirvel i nakken

2 Synes om

Tusind tak for jeres svar, det er guld værd at have opbakning og indput fra jer

:tak::tak::tak::tak::tak::tak::tak:

1 Synes om

Skrev til Andersine ejer for at høre om hun stadig havde hvirvlen og det har hun

Min hoste er på retur, så der er håb for at vi kommer på show og må tilstå vi har tilmeldt Smisk på trods af hvirvlerne. Indrømmer jeg er spændt på dommerens reaktion.

7 Synes om

I skulle til Tjekkiet? :slight_smile:

1 Synes om

Jeps, vi smutter til Tjekkiet kommende weekend :slight_smile:

På dagens udstilling fik han stor ros, dommeren sagde alt var perfekt en meget lovende dreng. De nævnte ikke Rosette med et ord, trods den er så tydelig og bestemt ikke lader sig temme :tihi:
Han vandt NOM i konkurrence mod en BSH og Ben :yatta:

11 Synes om