Hvor længe husker katte?

Ja, mit spørgsmål er meget simpelt:

Hvor længe husker katte? :?

F.eks. de killinger jeg i sin tid havde boende til de var 6 måneder gamle, ville de kunne huske mig efter et halvt eller et helt år? Er det bare noget man bilder sig ind, fordi de er nysgerrige, eller ved de reelt hvem jeg er?

Og hvis det er en kat der har boet hos en i 3-5 år, kan den så huske en længere tid end killingerne kan?

Jeg håber nogen af jer har nogle gode bud eller fakts I kan smide op, for jeg har tænkt en del over dette spørgsmål i dag :gruble: :kryds:

længe! :slight_smile:
Min eks så ikke Yasha i 7 måneder - og nu er Yasha russer og han er ikke just verdens gladeste for “fremmede”/gæster, men Yasha kunne SAGTENS huske min eks :slight_smile:
Yasha strøg lige op på skuldrene af ham, præcis som han plejer :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;537662]længe! :slight_smile:
Min eks så ikke Yasha i 7 måneder - og nu er Yasha russer og han er ikke just verdens gladeste for “fremmede”/gæster, men Yasha kunne SAGTENS huske min eks :slight_smile:
Yasha strøg lige op på skuldrene af ham, præcis som han plejer :)[/QUOTE]

Hvor sødt :slight_smile: Der kan man jo så sige at det var ret tydeligt at han kunne genkende ham :slight_smile:

Jeg har også oplevelsen af at de husker meget længe.

Et eksempel er vores hun kat Unni, hun var adskildt fra hendes søn Al capone fra han var 15 uger til han flyttede hjem igen da han var 11 måneder. Han var tydeligt utilpas ved at komme hjem, men hun genkendte ham tydelige og gav ham den helt store vaske tur, kun 5 min efter han var kommet hjem. Han kunne dog ikke huske hende.

Et andet eksempel er vores gamle hunkastrat Kiwi. Jeg trænede med klikker for ca. 6 år siden og holdt derefter en pause på ca. 3 år. Hun var dog ikke i tvivl om hvad det gik ud på med det samme da jeg fandt klikkeren frem igen.

Ja, mine har i alle tilfælde bevist at de husker meget længe.

Min Mors brite har også en super hukommelse, først boede han hos min Mor i to år, så overtog min Mors veninde ham og havde ham 1½ år, men da hun blev syg, tog min Mor ham tilbage igen (ifølge kontrakten). Og der gik han direkte fra transportkassen ud på bakken og tissede, så ud i køkkenet og spiste og derefter ind på hans yndlingsplads og sov 5 timer. Da min Mor skulle i seng om aftenen, lagde han sig i ben-enden præcis som han altid havde gjort.

Min Mors veninde har ALDRIG oplevet at hans sov i hendes seng om natten, han smuttede lige så hurtigt som hun havde puttet ham, og lagde sig på computerstolen inde på kontoret.

Vi var faktisk MEGET overrasket over hans hukommelse, og har efterfølgende talt MEGET om de katte der bliver kastet fra hjem til hjem, og blevet enige om, at katte ikke bør omplaceres mere end højest nødvendigt, og allerhelst og hvis muligt selvfølgelig, slet ikke, efter de 12 uger.

Synes det var noget af en øjenåbner for os.

Vi solgte i januar 2010 en hvid hankastrat (Bounty).
Han var på daværende tidspunkt godt 3 mdr.

I november 2010 - altså små 10 mdr. senere - kom han hjem igen, pga. allergi hos ejeren.

Bounty gik direkte ind i huset, flokken og vores hjerter, som om han aldrig havde været væk.

Han var fuldstændig rolig og tryg ved kattene, lydene, duftene, møblerne og os :smiley:

Det skyldes tildels hans rolige sind, men jeg tror altså også at han kunne genkende “det hele”.

Bounty … han bliver her hos os - ingen tvivl herom :hjerte:

mine gamle misser var ca 3 gange om året hos mine forældre for at blive passet. hver gang de ankom gik de lige en runde, tjekkede at alt var som det skulle være, tjekkede at bakken, mad og vand var på plads, og så var de hjemme. det var ikke som de var kommet et fremmed sted hen, så de må have kunne huske stedet.

min mor passede mine 4 ældste katte i 3 uger for 2 år siden…

siden da -hver gang hun er på besøg, så flyver de hende i møde og går helt amok… det er meget tydeligt at de 4 ældste husker hende rigtig godt

Jeg mener, det var sidste år, man kunne læse om en kat, der havde været væk fra sit hjem i over elleve år.
Da den blev genforenet med sin ejer, viste den stor gensynsglæde, hoppede hjemmevant op i sin yndlingsstol og opførte sig i det hele taget, som om den ikke havde været væk.

Større dyr i naturen ville vel også have svært ved at overleve, hvis de ikke kunne huske.

Min kat kan huske en person som hun ikke har set i 3½ år nu… Og ser hun personen går hun sin vej… Det gider hun fame ikk være med til. Hun er ikke glad for fremmede, men det er noget helt andet…

Mini kan huske hvad transportkassen betyder og hun har ikke været inde i den siden august/september.

Fra august til oktober passede vi Blunkys katte, og det var så tydeligt at Hermie tænkte “Nu kommer mooooar :wehu:” Da hun kom for at hente dem.

Men min opfattelse er også at de kan huske langt tilbage.

Tak for alle jeres små historier om hvor godt jeres katte kan huske :slight_smile:

Jeg har også en kat osm jeg ikke er i tvivl om kan huske hvem min mor er, men samtidig, så passer jeg en gang i mellem min mors kat, som er en kiling fra mit første kuld, og han virker ikke som om han kan huske hvem hans rigtige mor er, når han kommer hjem til mig… Men hans bror tager pænt i mod ham hver gang… Jeg har ikke fået flere eller andre katte siden han flyttede hjemmefra, så det burde jo være genkendeligt… Men ved ikke om det bare er fordi han ikke helt kan forstå hvorfor han skal flyttes, bare fordi min mor skal på ferie en uge eller to… Hehe…

Facts: Korttidshukommelse: helt op til seksten timer, iflg University of Michigans undersøgelse. hunde har til sammenligning fem minutter, og det er også længere tid end flere abearter, herunder orangutanger.

Katte lærer ved at observere og opnå noget positivt ved en adfærd - så gentager de den. Ang langtidshukommelsen, så http://www.helium.com/items/1305323-feline-memory-retention-cats-remembering-cats-memories-short-term-memory-long-term-memory

Man sammenligner normalt kattens hjernefunktioner med det der svarer til et to årigt barn.

Det er faktisk et ret spændende område - kattens hjerne ligner vores, og der er en hel masse af de ting, som vi kan, som de også kan.

Jeg har nogle flere forsøg, som jeg gerne slår op til dig, hvis du vil se dem. Fx en hvor man undersøger kattes evne til at imitere og lære af at se en anden kat gøre noget først.

MVH

[QUOTE=lenschow;538560]

Jeg har nogle flere forsøg, som jeg gerne slår op til dig, hvis du vil se dem. Fx en hvor man undersøger kattes evne til at imitere og lære af at se en anden kat gøre noget først.

MVH[/QUOTE]

hvis du vil slå et link op til den ville jeg blive meget glad, jeg er nemlig ved at være træt af at günther lære alle silkes dårlige vaner

Mange tak Leschow, det lyder super spændende :slight_smile: Jeg er do ikke særlig god til engelsk, men tror jeg har fået stavet mig igennem det meste… Hehe… Du skal være velkommen tila t poste links til andre sider eller forsøg du kender også, da det altid er fedt at lære noget mere om dette område :slight_smile:

[QUOTE=Mette S;538370]Mini kan huske hvad transportkassen betyder og hun har ikke været inde i den siden august/september.

[/QUOTE]

Åh ja… Det er vi også helt bevidste om herhjemm :cool2:

Thorndike, som han hed, lavede en del forsøg med katte og imitation. Min PC er ulidelig langsom, men jeg skal nok poste links, som jeg finder dem.

Et af hans forsøg gik ud på at placere en kat (kat 1) i et bur… Herefter satte han mad uden for det ene bur ved kat 1 og en anordning, så katten (kat 1) i dette bur kunne lukke buret op ved at trække i en snor. Katten (kat 1) forsøgte sig frem og fandt til sidst løsningen og gik ud og spiste maden. Så gentog han forsøget, og anden gang løste kat 1 opgaven markant hurtigere end første gang. For hver gang han gentog forsøget gik det hurtigere for kat 1 at komme ud og hen til maden. Thorndike konkludere, at katte lærer ved hjælp af trial and error dvs ved at prøve sig frem, men at de er i stand til at huske endda særdeles godt, hvordan de løste en opgave første gang.

Forsøget er beskrevet flere steder blandt andet i Paul Chance learning and behaviour side 140 - 144, og så har dyrlægen Michael Fox (ikke skuespilleren:-)) skrevet om kattens hjerne - på dansk:-) Han går en del ind i det faktum, at deres hjerne ligner vores.

I learning and Behaviour side 272 beskrives Marvin Herbert og Charles Harsh forsøg med Miss White - en hunkat - og nogle andre katte. De fandt ud af at katte kan imitere. Dvs hvis de ser en andne kat udføre en adfærd, så kan de bagefter løse opgaven på meget kortere tid.
Katten var hurtigere til dette end både aber og hunde, fandt de to ud af.

4 katte observerede Miss White løse et problem (dreje en skive, så hun fik maden ind i sit bur). I alt løste miss white fem forskellige problemløsningsopgaver foran de 4 katte, der aldrig havde arbejdet på denne måde. Miss White gentog adfærden 30 gange foran de andre katte. Nogle af de observerende katte fik kun mulighed for at se Miss White udføre adfærden 15 gange.

Forsøget viste, at jo flere gange de observerende katte så Miss white løse de fem opgaver, jo hurtigere løste de dem bagefter, og alle observerende katte løste opgaverne hurtigere end katte, der ikke havde set Miss white løse opgaverne først.

I gennemsnit løste hver observerende kat opgaverne på 62 sekunder i første forsøg. De katte der havde overværet Miss White løse opgaven 15 gange løste selv opgaverne på gennemsnitlig 57 sekunder i første forsøg, mens katte, der havde set miss white løse opgaverne 30 gange kun tog 16 sekunder om at løse alle fem opgaver i første forsøg!

bemærk det sidste - det siger en hel del om, hvor gode katte er til at efterligne. Det er dælme hurtigt! Husk at disse katte havde aldrig selv prøvet at løse opgaven, før de kom til - de havde kun set Miss White gøre det 30 gange.

Siden har forskerne debatteret opdagelserne. Man kalder det imitation, og her begynder det at blive interessant, for for at efterligne en anden skal man kunne overføre det, som den anden gør til sin egen krop. Det vil sige - Miss Whites pote er der og der, nu er MIN pote der og der… Hvis det er sandt, så viser forsøget, at katte har en selv-bevidsthed og en opfattelse af deres egen krop ala vores…

Det kan vi så lige summe lidt over på sådan en helt normal søndag:-)

Jeg skal tilføje, at forskerne er MEGET uenige om dette med opfattelsen af et selv. Blandt andet er der lavet forsøg med katte foran spejle. Det viste ikke noget med sikkerhed, men ca 50 % af kattene så ud til at genkende sig selv i spejlet, mens de resterende troede, at det var en anden kat…
Her siger nogle så, at det skyldes kattens syn… De er ikke designet til at se sig selv i et spejl.

Der findes intet endegyldigt svar på disse ting, men en ting kan man konkludere: Der er dælme ikke noget at sige til, at vi af og til oplever at vores katte kan “arve” hinandens dårlige vaner:-)

KH

Ps kattene er naturligvis forsøgtsdyr… Det er aldrig godt med den slags… bure osv… og de har naturligvis været ENORM sultnefor at motivere dem. Så det smerter også lidt i hjertet at læse om disse forsøg, synes jeg personligt.

Det man så også skal huske at lægge til er, at jo mere beriget et miljø en kat vokser op i - og forsøgsdyr lever jo ret isoleret - jo bedre vil dens evner være. Jo flere input fra omgivelser jo bedre intelligens - det vil sige, at vores katte muligvis kan løse opgaver MEGET hurtigere end Miss White og co…

Så det er noget af en udfordring vi lever sammen med hver dag :wink:

Fantastisk spændende læsning det der lenschow :slight_smile: Er meget glad for at du vil skrive den lange smørre herinde… Jeg må se om jeg kan få fat i den der bog, men var det også i den at Michael Fox havde skrevet noget på dansk? Eller er det en anden?

I min gymnasietid skrev jeg større skriftlig opgave i behaviorisme, hvilket jo egentlig er det klikkerbegrebet er opsat over… Og jeg har altid synes den del af det var utrolig spændende, men vidste ikke at katte også kan kopiere hinanden på den måde… LIge pludselig er jeg utrolig glad for at mine sover når en af de andre laver ballade, de skal ikke lære for meget af hinanden… Hehe… :slight_smile:

Nej Fox bog er den her

http://books.google.dk/books?id=QREviOHZ3jMC&printsec=frontcover&dq=cat+book+michael+fox&source=bl&ots=IRpbDoTDpf&sig=n8Qu23KfWP1-MmgQ9hlA-Gpg0Lk&hl=da&ei=f2A8TfTLMcmEOvqR4PcK&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBYQ6AEwAA#v=onepage&q=cat%20book%20michael%20fox&f=false

En gammel sag, men super spændende læsning. Bibliotekerne har den…