Thorndike, som han hed, lavede en del forsøg med katte og imitation. Min PC er ulidelig langsom, men jeg skal nok poste links, som jeg finder dem.
Et af hans forsøg gik ud på at placere en kat (kat 1) i et bur… Herefter satte han mad uden for det ene bur ved kat 1 og en anordning, så katten (kat 1) i dette bur kunne lukke buret op ved at trække i en snor. Katten (kat 1) forsøgte sig frem og fandt til sidst løsningen og gik ud og spiste maden. Så gentog han forsøget, og anden gang løste kat 1 opgaven markant hurtigere end første gang. For hver gang han gentog forsøget gik det hurtigere for kat 1 at komme ud og hen til maden. Thorndike konkludere, at katte lærer ved hjælp af trial and error dvs ved at prøve sig frem, men at de er i stand til at huske endda særdeles godt, hvordan de løste en opgave første gang.
Forsøget er beskrevet flere steder blandt andet i Paul Chance learning and behaviour side 140 - 144, og så har dyrlægen Michael Fox (ikke skuespilleren:-)) skrevet om kattens hjerne - på dansk:-) Han går en del ind i det faktum, at deres hjerne ligner vores.
I learning and Behaviour side 272 beskrives Marvin Herbert og Charles Harsh forsøg med Miss White - en hunkat - og nogle andre katte. De fandt ud af at katte kan imitere. Dvs hvis de ser en andne kat udføre en adfærd, så kan de bagefter løse opgaven på meget kortere tid.
Katten var hurtigere til dette end både aber og hunde, fandt de to ud af.
4 katte observerede Miss White løse et problem (dreje en skive, så hun fik maden ind i sit bur). I alt løste miss white fem forskellige problemløsningsopgaver foran de 4 katte, der aldrig havde arbejdet på denne måde. Miss White gentog adfærden 30 gange foran de andre katte. Nogle af de observerende katte fik kun mulighed for at se Miss White udføre adfærden 15 gange.
Forsøget viste, at jo flere gange de observerende katte så Miss white løse de fem opgaver, jo hurtigere løste de dem bagefter, og alle observerende katte løste opgaverne hurtigere end katte, der ikke havde set Miss white løse opgaverne først.
I gennemsnit løste hver observerende kat opgaverne på 62 sekunder i første forsøg. De katte der havde overværet Miss White løse opgaven 15 gange løste selv opgaverne på gennemsnitlig 57 sekunder i første forsøg, mens katte, der havde set miss white løse opgaverne 30 gange kun tog 16 sekunder om at løse alle fem opgaver i første forsøg!
bemærk det sidste - det siger en hel del om, hvor gode katte er til at efterligne. Det er dælme hurtigt! Husk at disse katte havde aldrig selv prøvet at løse opgaven, før de kom til - de havde kun set Miss White gøre det 30 gange.
Siden har forskerne debatteret opdagelserne. Man kalder det imitation, og her begynder det at blive interessant, for for at efterligne en anden skal man kunne overføre det, som den anden gør til sin egen krop. Det vil sige - Miss Whites pote er der og der, nu er MIN pote der og der… Hvis det er sandt, så viser forsøget, at katte har en selv-bevidsthed og en opfattelse af deres egen krop ala vores…
Det kan vi så lige summe lidt over på sådan en helt normal søndag:-)
Jeg skal tilføje, at forskerne er MEGET uenige om dette med opfattelsen af et selv. Blandt andet er der lavet forsøg med katte foran spejle. Det viste ikke noget med sikkerhed, men ca 50 % af kattene så ud til at genkende sig selv i spejlet, mens de resterende troede, at det var en anden kat…
Her siger nogle så, at det skyldes kattens syn… De er ikke designet til at se sig selv i et spejl.
Der findes intet endegyldigt svar på disse ting, men en ting kan man konkludere: Der er dælme ikke noget at sige til, at vi af og til oplever at vores katte kan “arve” hinandens dårlige vaner:-)
KH