Hvor længe skal man give kattemalt ved hårbolle-problemer?

Flere steder på forskellige dyreklinikkers hjemmesider står der at “tarmperistaltikken ikke påvirkes” af kattemalt. Jeg er dermed ikke bekymret for dovne tarme. (det eneste jeg kan google mig frem til om kattemalt og dovne tarme, er folk der skriver i diverse debatfora at “de har hørt…”. Og det er ikke super pålideligt i min verden).
Om en mindre daglig dosis malt, end det producenten anbefaler, ville virke lige så godt aner jeg ikke. Så længe katten ikke får tynd mave, føler jeg mig nok mere sikker ved at følge producentens anbefaling. Det jeg er i tvivl om er i hvor mange dage/uger jeg skal give hende det for at være sikker på, at det der skal igennem systemet er kommet igennem.

Jeg synes at kunne huske at I’ams hairball er blevet brugt af andre brugere hvis der var problemer med hår… ?

Er det rigtig… eller husker jeg helt galt? … hvis der er nogen af jer andre der kan huske det, så jeg ikke bilder PivMaria noget ind?

[QUOTE=Vipstøsen;902001]Jeg synes at kunne huske at I’ams hairball er blevet brugt af andre brugere hvis der var problemer med hår… ?

Er det rigtig… eller husker jeg helt galt? … hvis der er nogen af jer andre der kan huske det, så jeg ikke bilder PivMaria noget ind?[/QUOTE]

Du husker rigtigt :slight_smile: Jeg bruger det ikke selv, men der er flere herinde, der har rigtig gode erfaringer med at fodre delvist med Iams Hairball.

Vi har kun 1 1/2 års erfaring med brug af malt til vores Hellig Birma, så det er jo ikke så længe. Ved sundhedseftersyn hos vores dyrlæge for 3 uger siden gentog han hvad han sagde sidste år med hensyn til brugen af malt. De kan ikke tåle, at få det hver dag.

Nu ved jeg ikke hvor mange Birmaer han har i sin konsultation, men han har selv Main Coon og vidst haft dem i mange år. Som han siger, så er den mest effektive metode til at undgå hårpølser, at rede katten og fjerne så mange løse hår som muligt.

Vores kat får ca. 3 cm malt 1-2 gange ugentligt, nok mest fordi hun elsker det. Nogle uger får hun det ikke. En lille del af hendes foder er et rent Hairball produkt, og hun har adgang til græs både inde og ude, samt stuebambus som hun spiser af hver dag. Derudover får hun en lille smule surmælksprodukt næsten hver dag. Malten og surmælksproduktet er egentlig mest fordi hun er rigtig glad for det. Da vi fik hende fik hun malt hver dag, og det hjalp altså ikke på, at pelsen passerede bedre gennem tarmene og kom ud med afføringen.

Det er ikke megen pels der passerer tarmene og kommer ud med afføringen. Hun leverer ca. en hårpølse/bold hver 3-4 uge, og jeg kan ca. 1-2 dage før, se på hendes adfærd, at nu er der en på vej. Hun bliver halvdårlig, sidder på en speciel måde (ligger ikke afslappet udstrakt som normalt) er lidt inadvendt, spiser mindre mad, og mere græs. Når hun opfører sig sådan, giver jeg hende malt 2 gange dagligt til hårpølsen er brækket op. Den kommer som nævnt 1-2 dage efter, så det er ikke en længerevarende periode hun får malt eller i megen større dosis. Jeg er heldig, at jeg med det samme kan se hvornår det er tid, og “tror” jeg hjælper hende lidt igennem i det døgn/dage det står på. Hun får også lidt ekstra surmælksprodukt i de dage.

Med størrelsen af de hårpølser hun leverer, så har jeg meget svært ved at forestille mig, at al den pels skulle kunne passere uhindret gennem tarmsystemet. Så hellere at det bliver kastet op, og kommer ud den anden vej. Går der mere end en måned siden sidste pølse her bliver jeg en anelse utålmodig :venter: og tørrer sveden af panden når den så er leveret.

Jeg er måske lettere hysterisk, netop fordi jeg har læst om nogle få Birmaer der akut har skulle opreres, og er selvfølgelig lidt nervøs om det skulle ramme vores. Så hver hårpølse bliver noteret i kalenderen, og løsligt studeret, hvilket ved dyrlægebesøget viste sig, at have været ret fint, da han nævnte noget omkring konsistensen af hårpølser, og hvad man evt. skulle være opmærksom på, og holde ekstra øje med. Konsistensen her i huset er ifølge ham fin, og intervallet er også okay. Hellere det kommer ud, end det sætter sig fast, og hun skal opereres. Mht. foder, brugen af malt, græs osv., så mente han det var fint den måde vi indtil videre gør det på. Vi overdriver ikke med malt i det daglige, og at fuldfodre hende med et rent Hairball produkt mener han ikke er nødvendigt.

Selvom din er korthåret lyder det som om, at der er megen pels der ryger indenbords, og du vil kunne hjælpe ved at børste/fjerne løse hår dagligt, uanset om det er i en desideret fældeperiode.

Som nævnt jeg har ikke alverdens erfaring, og vores er semilanghår ikke korthåret som din. Jeg har denne dyrlæges udsagn om, at han ikke mener, at malt dagligt er godt for misserne. Han mener derudover, at man som ejer kan hjælpe langt bedre, ved at bruge tid på, at rede/børste kattene og fjerne de løse hår, så dem man fjerner i det mindste ikke kommer indenbords, og dette gælder også de korthårede, hvor der er et problem med hårpølser. Han mener derudover heller ikke, at fuldfodring med et rent Hariball produkt vil være det evigt saliggørende, der kan løse problemet, så ejer tror at alt er i skønneste orden. Forstå mig ret. Han kunne jo i kraft af, at han sælger ret så dyre produkter selv, bare plædere for, at vi skulle købe og køre katten udelukkende på den type foder, det gør han så heldigvis ikke. Måske hvis hun får et problem med, at få dem kastet op, tingene skal være anderledes. Det ved jeg selvfølgelig intet om, og kommer forhåbentlig aldrig til, at vide det :kryds: Men at få dem op kan også være svært her, det varierer lidt.

Held og lykke med missen. Husk på, at producenters angivelse af mængder det være sig foder og meget andet er vejledende, og ikke altid den evigt saliggørende sandhed. Jeg forstår godt, at du søger noget måske videnskabeligt dokumenteret på, at for megen malt ikke er godt, men et eller andet sted skulle man måske lede efter videnskabelig dokumentation for, at det netop sørger for, at pelsen ryger uhindret direkte gennem tarmene ved, at bruge større daglige mængder. Blot en tanke :?At få hårerne til, at passere og alene komme ud med afføringen skete ikke her da vi gav malt to gange dagligt i starten, og det har ikke ændret sig efter vi satte forbruget af malt ned. Men vores mis kan snildt være helt anderledes indrettet end andre. Vores korte erfaring er ikke det bedste fundament - indrømmet, men synes alligevel du skulle have den.

Mvh
Yvonne

Jeg synes lige at jeg vil give en update:

Piv fik fuld dosis (3x3 cm pr. dag) i 4-5 dage, så mistede hun interessen for kattemalten, hun vil dog gerne have den hvis hun bliver håndfodret. Siden har hun de fleste dage fået et par cm.
10 dage efter hun var blevet forstyrret i opkastningen af en hårbold, fandt vi en morgen en lille bitte en i kælderen - men vi ved jo reelt ikke om det er Piv eller Maria der har kastet den op. Vi kan i øvrigt se i kattebakken at der kommer en del hår ud den vej, så malten har helt sikkert haft en effekt.

:ok: