Piv har et par gange om året en periode med opkastning af mange hårboller. Sådan en periode er hun i nu(p.g.a. fældning). Vi købte derfor i går en tube kattemalt (KW) i håb om at få hårbollerne ud den anden vej. På tuben står at der skal gives 3 cm malt tre gange dagligt. Men hvor længe skal vi blive ved med det?
Vi ved at hun har mindst en hårbold mere der skal ud, da min mand forstyrrede hende i opkastningen i går (han siger at han kunne se spidsen af den i hendes mund, men at hun slugte den igen).
Hvis en kat har tendens til hårboller vil jeg mene man skal gi den malt dagligt … men har ingen erfaring med det !? :?
Men måske man kan nøjes med at gi det i fældning perioden, hvis det er der hun har problemerne …
Man kan også købe noget foder der hjælper med at få hårene ud den rigtige vej …
[QUOTE=Kattetøsen-too;901306]Hvis en kat har tendens til hårboller vil jeg mene man skal gi den malt dagligt … men har ingen erfaring med det !? :?
Men måske man kan nøjes med at gi det i fældning perioden, hvis det er der hun har problemerne …
Man kan også købe noget foder der hjælper med at få hårene ud den rigtige vej … [/QUOTE]
Kattene får allerede foder, der hjælper med at få hårbollerne igennem systemet - men det er ikke nok for Piv, når hun fælder så meget som hun gør pt.
[QUOTE=Kattetøsen-too;901306]
Man kan også købe noget foder der hjælper med at få hårene ud den rigtige vej … [/QUOTE]
Den rigtige vej, er altså ikke via afføringen, men via opkast…
Nåå … jeg har ellers fået fortalt andet … ???
I min verden spiser kattene græs, for at kunne brække hårbolde op…netop fordi de ikke skal ned gennem tarmene (set fra naturens synspunkt).
Det er alt for meget malt! også selv om der står på vejledningen at man skal give så meget…
I kan sikkert nøjes med ca 3 cm 1 gang dagligt lige i den allerværste fældetid - med mindre da at katten ligefrem har tendens til at få ophobninger af hårboler i tarmen og gentagne gange har måtte opereres…
Har et eler andet sted fået læst mig til at malten kan være med til at gøre tarmen doven, fordi malten jo netop får det hele til kunstigt at glide lettere så at sige… Derfor er store mængder malt givet over et længere tidsrum ikke særligt ønskeligt…
Helt bortset fra det… så ville jeg til enhver tid foretrække at katten hoster hårbollerne op, fremfor at de altid går gennem tarmene - netop pgr risikoen for forstoppelse.
Ok ! det har jeg også hørt, men min dyrelæge har fortalt mig at de som regel ryger bagud … men der er måske forskel på langhåret katte og huskatte ???
Måske lidt… selv om de to katte, som her i huset har brækket flest hårboller op, var hhv skovkat og korthåret huskat
Det kan nok ikke undgåes der ryger noget ned gennem tarmene…men min teori er at systemet mest er beregnet til at hoveparten af hårene kastes op. Vi har haft en lang debat på et birmaforum, hvor vi kom frem til atde katte der ikke fik nok motion og havde adgang til græs dagligt, havde størrere problemer med hårboller, end de der levede med grønt og motion. I 9 ud 10 tilfælde er hårbolleforstoppelse hos indekatte uden adgang til grønt, hvis man tro på birmaejerne. Jeg ved der er oprettet en gruppe på facebook som vist hedder “hårboller hos katte” hvor alle erfaringer og gode råd samles.
Jeg vil lige tilføje at Piv er en korthåret huskat, men hun har meget underpels (sammenlignet med vores anden huskat Maria). Hendes pels er flot og blød - men hun fælder meget i øjeblikket. Hun har aldrig haft så store problemer med hårbolde at det har krævet operation. Kattegræs gider hun ikke rigtigt - jo hun vil gerne lege med det, men ikke spise det. Hun virker til at have svært ved at kaste hårboldene op (forsøger længe inden den kommer op, hvis hun forstyrres opgiver hun - og så kan der gå dage inden den kommer op), derfor vil jeg gerne at hårboldene kommer den anden vej ud.
Det husker jeg også at have læst herinde. Malt er udmærket, men som meget andet skal det ikke overdrives.
[QUOTE=Ann K;901339]Det er alt for meget malt! også selv om der står på vejledningen at man skal give så meget…
I kan sikkert nøjes med ca 3 cm 1 gang dagligt lige i den allerværste fældetid - med mindre da at katten ligefrem har tendens til at få ophobninger af hårboler i tarmen og gentagne gange har måtte opereres…
Har et eler andet sted fået læst mig til at malten kan være med til at gøre tarmen doven, fordi malten jo netop får det hele til kunstigt at glide lettere så at sige… Derfor er store mængder malt givet over et længere tidsrum ikke særligt ønskeligt…
Helt bortset fra det… så ville jeg til enhver tid foretrække at katten hoster hårbollerne op, fremfor at de altid går gennem tarmene - netop pgr risikoen for forstoppelse.[/QUOTE]
Men hvor længe er et “længere tidsrum”?
I min verden?
Mere end et par uger
Jeg har aldrig brugt at give malt regelmæssigt… HVIS jeg husker på det, så kan jeg finde på at give i den værste fældeperiode (som varer omkring et par uger) og så ellers kun som guf som belønning for fx kloklipning…
Som Camilla vil jeg langt hellere give kattegræs/stuebambus - og så leve med de forbistrede hårbolder, som skal afleveres i mine sko
Prøv at købe stuebambus til dem, eller pluk en lækker stor buket saftigt græs på en mark. Det kattegræs du køber i butikker er spiret hvede…og ikke noget nogle af mine ville gide gnaske i sig.
Piv spiser heller ikke græsset fra vores have.
Gad vide om disse kan hjælpe: Kattegræs | zooplus.dk
Hvis det tørrede græs er pulveriseret, har det sikkert ikke den store effekt… Men det kunne være et forsøg værd, hvis du alligevel bestiller fra zooplus
Jeg har haft flere katte som ikke har rørt græs i nogen form. Jeg har så også kun set EN rigtig hårbold efter hvad jeg kan huske, Phumba leverede en fin en her for nylig. Som regel, når de endelig har spist græs kommer det bare op igen med en lille smule “vand” - men uden sådan hårboldte i.
nu er de fleste af mine jo også meget korthårede, det er kun Phumba som virkelig fælder, men alligevel… Jeg vil også mene at det meste af det ryger bagud sådan normalt. Og så kan kattemalt vel være godt for at smøre systemet
[QUOTE=Charlotte;901457]Gad vide om disse kan hjælpe: Kattegræs | zooplus.dk
Hvis det tørrede græs er pulveriseret, har det sikkert ikke den store effekt… Men det kunne være et forsøg værd, hvis du alligevel bestiller fra zooplus :)[/QUOTE]
Jeg tvivler, tror mest de der snacks er for vitaminernes skyld. Skal heller ikke bestille noget fra Zooplus lige foreløbigt.
Men nu handler mit spørgsmål heller ikke om kattegræs og det der ligner. Men derimod kattemalt, og folks erfaringer med dette. Og dem ser der ikke ud til at være så mange af.
Men jeg takker da for jeres velmenende råd og kvalificerede gæt på hvor meget malt Piv skal have.
Indtil videre vælger vi at følge producentens dosis.
[QUOTE=PivMaria;901511]
Men jeg takker da for jeres velmenende råd og kvalificerede gæt på hvor meget malt Piv skal have.[/QUOTE]
Det er så lidt mere end kvalificeret gæt fra min side… bla et par dyrlæger tager afstand fra brugen af malt til sunde og raske katte og især i de enorme mængder, som producenten angiver…
Indtil videre vælger vi at følge producentens dosis.
Tja - så varer en tube ikke ret længe
Og det er vel så nogenlunde dét producenten er ude efter…
Malten indeholder til en vis grad ingredienser, som virker let afførende (bla parafin) - derfor bør man ikke bruge det hele tiden og holde mængden nede, så at katten ikke tilvænnes “hjælp” til at føre afføring gennem tarmene…
Men ok - jeg kan desværre ikke henvise til skriftlige kilder… kun til mange års erfaring, en dårlig hukommelse om hvor jeg har læst en undersøgelse og så et par produktuafhængige dyrlægers udtalelser…