Hvor længe uden foder

vi har prøvet et nyt foder, arion large breed og det falder ikke i god jord hos gaia, trixie spiser det med velbehag, vi har fjernet det normale foder og nu har gaia intet spist i over 24 timer, mon hun overgiver sig eller er vi ude på et skråplan ved at hun ikke får det foder hun vil ha, jeg vil jo mene at bliver hun sulten nok skal hun nok spise det

Pas på … over 1 døgn begynder at blive kritisk for en kat.
Den kan udvikle fedtlever lynhurtigt. Er den overvægtig øges risikoen.

Jeg ville give en lille smule af det hun gerne vil ha’ - eller bedst af alt blande produkterne.

Helt enig med Vivi, jeg ville også give hende det vanlige foder.

Jeg er som hverken blød eller eftergivende :wink: men jeg har aldrig været tilhænger af “de spiser nok, når de bliver sultne” hverken hos dyr eller børn. Jeg tror faktisk ikke at katte vælger ikke at kunne lide maden, helt som ny forskning viser at børn ikke er kræsne, men at deres smagsløg er under udvikling og derfor ikke kan med visse smage.

Jeg vælger hellere det jeg mener er næstbedst, fremfor at tvinge noget i kattene de tydeligt ikke bryder sig om. Vi har tørspiser, nogle der kun spiser visse mærker endda, nogen som kun spiser vådfoder, nogen der kun spiser råt, og så dem der kombinerer en eller flere af foderformerne. Vi lader dem som selv vælge, og jeg tror på at de faktisk er i stand til at vælge det foder som for dem er det rigtige, jeg sørger bare for at det de kan vælge ligger inden for det jeg mener er godt foder.

Men hvis man endelig vil skifte foder til noget, de ikke umiddelbart bryder sig om, så kan man vel forsøge at “udvikle” deres smagsløg ved at blande en lille smule i det oprindelige foder og så lige så langsomt øge mængden af det nye foder? Det vil vel også normalt være at anbefale alene, fordi kattens mave ikke altid har godt af et brat skift fra den ene dag til den anden.

gaia har nu fået sit vanlige foder igen og vi har sat en skål ved siden af hvor det er blandet. vidste godt at det ikke var godt at en kat ikke fik mad, men var lidt usikker på hvor længe det var forsvarligt at de ikke fik mad, var bare af den overbevisning af at hvis hun blev sulten nok ville hun spise af foderet, ihvertfald det der var nødvendigt for overlevelse, for hun har efter hendes egen mening været helt tæt på døden og det var meget meget tragisk for hende :).
nåja nu har hun fået lidt ekstra godt guf fordi vi har været så onde ved hende:p

Jeg har så til gengæld generelt ikke ret meget til overs for kræsenhed. Har en jævnaldrende kammerat, der simpelthen ikke kan spise almindelig mad, fordi han som barn fik totalt frihed til at fravælge alt muligt. Og erfaringen med mine katte er også, at de kan vænnes til meget - men jeg passer meget på med at blive urimelig. Men f.eks. det her med at få kattene til at spise vådfoder, det er jo mere et spørgsmål om kattens vane (som da så sandelig også kan være ganske stærk).
Nå, tilbage til spørgsmålet; nu er mine jo blevet ganske fleksibelt spisende, og jeg husker ikke, at de har sat sig specielt decideret på halen. Men efter 12 timer er man i hvert fald ude på et stadie, hvor katten ER sulten, og vil den ikke spise, så er der noget galt, med det der er serveret for den. Så jeg ville nu bare give katten noget at spise, uanset hvad. Og så ville mine evt. fortsatte forsøg afhænge af, hvordan hendes attitude overfor blanding af nyt og gammelt foder er.
Har hun i øvrigt overhoved vist nogen interesse for det? Eller vrænger hun bare af lugten?

hun har lugtet lidt til det og har da spist et par stykker og det er ligesom det. det undre os virkelig meget, for hun er absolut ikke kræsen og spiser gerne alverdens spiseligt

Sjovt - men så prøv da at blande det i nogle dage. Først med mest af det gamle foder. Og så bedøm, hvordan det går.