Jeg har fået (købt) en lille maine coon killing på ca.13 uger. Der hvor jeg købte ham fra, da havde han fået ormekur “Milbemax”, d.25-09-11 og igen d.25-10-11.
Men han har simpelthen sådan en oppustet mave, og igår fandt jeg en lille ca.1 cm lang, klistret cremefarvet flad orm? i hans afføring.Så jo han har nok orm.Og man kan se den hvide blinkhinde ved øjenkrogen i begge øjne.
Jeg er altså lidt bekymret, for hans mave er virkelig meget oppustet, det ligner at han har slugt en bold, når man ser ham oppefra, det er helt vildt at se på, da han ellers er en lille spinkel killing.
Hende jeg købte ham af, sagde at han jo havde fået ormekur de 2 gange, og jeg snakkede med dyrlægen om, at hvis den oppustede mave ikke snart blev bedre, så skulle han til tjek.Han skal dog alligevel til dyrlæge d.14-11. til re-vaccination.Så jeg skulle lige se tiden an, om det ikke snart blev bedre…
Men hvor lang tid tager det for en ormekur at virke? Igår, før jeg redte ham, da havde han den fineste, blødeste pels, men da jeg redte ham, så blev pelsen mere mat, og han har fyldt med små skæl…har læst at både det med at man kan se blinkhinden, oppustethed, og mat pels, med skæl, kan være tegn på orm…og jeg fandt jo også den orm i hans afføring…er da næsten sikker på at det var en orm…
Hvis du er i tvivl så saml afføringsprøver over et par dage og tag dem med til dyrlægen. Så kan de teste om katten har orm. Milbemax burde virke overfor de almindeligste orm vi ser -
så det lyder mærkeligt hvis killingen stadig har orm. Men det kan dog skyldes reinfektion. Milbemax er en temmelig effektiv ormekur som virker indenfor 24 timer. Men killingen kan inficeres igen
hvis den går i et miljø der ikke er ormerent.
Milbemax er rundt i hele kroppen på få timer og bliver der 1-2 døgn. Derefter er det udskilt igen.
Udfra din beskrivelse lyder det som et led fra en bændelorm, du har fundet. Milbemax er effektivt overfor bændelorm.
Det er lidt en skrøne at katte bliver oppustet af orm. Killinger, der er oppustet, kan selvfølgelig godt have orm, men det betyder ikke at han absolut har orm bare fordi en ligner en bold. Det samme gælder for blinkhinden. Den er tegn på mange forskellige ting, og er ikke specifik for ormeinfektion.
[FONT=times new roman]Mange tak for svar til jer der har svaret.Vi havde nogle afføringsprøver med til dyrlægen, og han har spoleorm.Men da hans mave var så stor, så tog dyrlægen et par røntgenbilleder, og der var fyldt med væske i bughulen.Så sagde han at der var meget stor sandsynlighed for at det er FIP.Vi havde ham så til dyrlæge igen, og han fik taget en prøve af væsken i bughulen, og en blodprøve.Efter de havde taget en prøve af væsken i bughulen, og undersøgt den, så sagde de at der er meget stor sandsynlighed for at det er FIP, men vi venter stadig på svar på den sidste blodprøve.Jeg er stadig helt chokeret, og ked af det, da jeg kun lige har haft ham i 2 uger, og nu skal han så aflives…[/FONT]
[QUOTE=LailaBN;728897][FONT=times new roman]Mange tak for svar til jer der har svaret.Vi havde nogle afføringsprøver med til dyrlægen, og han har spoleorm.Men da hans mave var så stor, så tog dyrlægen et par røntgenbilleder, og der var fyldt med væske i bughulen.Så sagde han at der var meget stor sandsynlighed for at det er FIP.Vi havde ham så til dyrlæge igen, og han fik taget en prøve af væsken i bughulen, og en blodprøve.Efter de havde taget en prøve af væsken i bughulen, og undersøgt den, så sagde de at der er meget stor sandsynlighed for at det er FIP, men vi venter stadig på svar på den sidste blodprøve.Jeg er stadig helt chokeret, og ked af det, da jeg kun lige har haft ham i 2 uger, og nu skal han så aflives…[/FONT]
[/QUOTE]
Det er hårdt at skulle af med ham også…Mistede min ene kat for ca.1/2 år siden, (pga.kræft), og min anden kat i sidste måned, (pga.noget med tarmene), og nu også ham her…
Åh nej - det er da forfærdeligt, især efter de to andre du har mistet i år.
Min lilleIvanhoe tabte kampen til FIP, så jeg ved, hvor magtesløs man føler sig, mens man venter på en nogenlunde sikker diagnose.
Det er en modbydelig sygdom, og jeg krydser fungre for, at den sidste blodprøve vil vise noget andet.
[QUOTE=FinnFrode;728937]Åh nej - det er da forfærdeligt, især efter de to andre du har mistet i år.
Min lilleIvanhoe tabte kampen til FIP, så jeg ved, hvor magtesløs man føler sig, mens man venter på en nogenlunde sikker diagnose.
Det er en modbydelig sygdom, og jeg krydser fungre for, at den sidste blodprøve vil vise noget andet. [/QUOTE]
Mange tak.Det gør mig ondt at du har mistet din kat…Ja, jeg føler mig også magtesløs…Ja, jeg håber jo også naivt på at den sidste blodprøve vil vise at det er noget helt andet, som kan kureres…men han kan jo ikke leve med den mave.Den er helt oppustet og rund.Stakkels lille kat altså…Det gør så ondt, at jeg ikke kan gøre noget, andet end at vente på svar på prøven, og at være god ved ham så længe jeg har ham…
Hvis der er trukket strågul, fibrinfyldt væske ud af bughulen, mener jeg det er spild af tid og penge, at tage blodprøve.
Den strågulve væske er yderst karakteristisk for FIP-diagnosen.
Netop fordi FIP-diagnosen er så svær at stille, bliver det ofte et langt forløb. Jeg selv kom da bagefter lidt i tvivl, om jeg skulle have stoppet tidligere. På den anden side - hvis jeg havde gjort det, ville jeg altid have overvejet, om han kunne være blevet rask. Det var hårdt, men jeg følte, jeg var nødt til at give katten alle de chancer, der var, for at den fejlede noget andet, noget helbredeligt. I hans tilfælde kom miraklet så ikke, men man har lov at håbe…
[QUOTE=Vivi_Fletcher;729013]Hvis der er trukket strågul, fibrinfyldt væske ud af bughulen, mener jeg det er spild af tid og penge, at tage blodprøve.
Den strågulve væske er yderst karakteristisk for FIP-diagnosen.[/QUOTE]
Væsken der blev trukket ud, var strågult…men dyrlægen sagde så, at hun havde set det der var værre, hun mente nok gulere/mørkere eller noget.Men hende jeg har købt ham af, vil også have at der skulle tages en blodprøve, for at dyrlægerne så havde mere at gå efter.Men uanset hvad de blodprøver så end viser, så vil de vel altid vise det der coronavirus? Jeg mener, at have læst, at de fleste katte jo har coronavirus i kroppen? Så diagnosen kan jo ikke kun stilles udfra røngten, væske fra bughulen, og en blodprøve? Men når man så ser på hans tykke mave, så ser det ikke godt ud…Jeg gør mig nok falske forhåbninger på at det ikke er fip…?
Ja, han vil temmelig sikkert have coronavirus i blodet - det betyder ikke han har FIP.
Men den strågule væske er 99% sikkert en indikator for, at katten har FIP. Der er andre sygdomme, der kan give væske i bughulen, men ingen af dem giver den specielle væske.
Blodprøven er faktisk mere usikker, for den kan indikere, at der er tale om FIP, men så heller ikke mere.
I tilfælde med en syg kat, stort bugomfang og strågul væske er den altså rimelig klar - desværre.
Helt enig med Vivi i, at det ikke burde være nødvendigt med blodprøve hvis der kan trækkes strågul, trådet væske ud af bughulen - men ikke alle dyrlæger er lige skrappe til at diagnosticere (våd FIP er såmænd ellers ret simpel) - men idet du skal tilbage til opdrætter med en melding er det godt nok med blodprøven, for selvfølgelig skal killinger ikke dø af FIP få uger efter man har købt dem. Ja, killingen vil uden tvivl være corona positiv, andet ville næsten være underligt, men det er ikke corona titeren, der vil være afgørende; det er det samlede blodbillede der lægges til grund for diagnosen, sammenholdt med andre kliniske symptomer. Men våd FIP er som regel ret “slam dunk” - der er desværre ofte ikke alverden tvivl.
VH
Susanne
Som Stig fortalte til FIP-potemøde i onsdags, så kan man tilmed komme ud for ikke at kunne måle en corona-titter på en åbenlys FIP-kat. Antistofferne kan dækkes af vira, så de ikke kan måles.
Føler med dig
Fik ikke skrevet, at da dyrlægen undersøgte ham, havde han også en mislyd på hjertet.Og hun sagde at man ikke kunne medicinere så små killinger med hjertemedicin.Og at han ikke kunne reddes hvis det var noget med hjertet.Så uanset hvad han fejler, så må jeg nok bare se i øjnene, at jeg også skal miste ham.Og desuden kunne den dyrlæge vi først var hos, se at han havde et brud på ryggen, der var groet sammen igen.Så alt i alt, ikke lige det man forventer når man får en lille ny killing…chok på chok…Måske fip, og et gammelt brud på ryggen, og så også noget med hjertet…I løbet af det her år, siden januar, har jeg næsten bare haft syge katte i huset, så det er bare trist…Ok, de 2 andre katte var dog godt oppe i alderen, så er det jo også mere naturligt at de kommer til at fejle noget…men med ham her, det er godt nok svært at acceptere…
Det er godt nok en drastisk udmelding fra dyrlægen vedr. hjertet. Det kan end ikke en ekspert udi hjerter udtale sig om uden en grundigere undersøgelse af katten med scanning. Den kan sagtens have en fejl, der endnu har mulighed for at vokse sammen, eller den kan have en simpel mekanisk fejl, som ikke vil betyde en disse i årevis. Jeg kan godt se, at det ikke er relevant at undersøge nærmere, men det er også ærgeligt at drage urigtige konklusioner ud fra, at situationen i forvejen er rigtig skidt.
Kram!