[QUOTE=Lis Dahlstrøm;561926]Javel så - men ingen ved hvad dag det er hvis der ikke er noteret løbetid - eller?
[/QUOTE]
Som regel er det jo fordi hankatten opdager løbetiden før vi selv gør - og får parret hunkatten, netop fordi vi ikke ved hun er i løb.
Og så tvivler jeg på hun er på dag 2-4.
Jeg kender rigtig mange efterhånden, der har fået ups-killinger på den vis
Men det kan da være, at hvis der er nogen form for fertilitetsproblemer, er dag 2-4 bedst.
Jeg “påstår” bare, at jeg kender talrige hunkatte, der er blevet drægtige på løbetidens 1. dag (eller time ;-))
[QUOTE=Vivi_Fletcher;562095]Som regel er det jo fordi hankatten opdager løbetiden før vi selv gør - og får parret hunkatten, netop fordi vi ikke ved hun er i løb.
Og så tvivler jeg på hun er på dag 2-4.
Jeg kender rigtig mange efterhånden, der har fået ups-killinger på den vis
Men det kan da være, at hvis der er nogen form for fertilitetsproblemer, er dag 2-4 bedst.
Jeg “påstår” bare, at jeg kender talrige hunkatte, der er blevet drægtige på løbetidens 1. dag (eller time ;-))[/QUOTE]
Som jeg har forstået det så er det løbetiden og hvor langt inde i den, der styrer hvor villig en hun er til at lade sig parre. Som sådan har det intet med at gøre hvor lidt eller meget det kan lade sig gøre at få dem drægtige. Det afhænger af det hormonniveau som selve parringen udløser, jo flere parringer desto højere hormonniveau og dermed øges chancen for at et befrugtet æg bevæger sig den rette vej og sætter sig fast.
Et meget godt eksempel er en af mine hunner. Hun får kejsersnit, ingen overlever, livet går videre og hun får lov til at komme ned til hendes soulmate; vores han. Tre dage inden stingene skal fjernes, går hun i løb her og nu, og bliver parret inden vi når at reagere. Vi satser og håber at den ene sølle parring ikke har båret frugt, men nej… der var skam masser af små i hende da hun bliver scannet godt tre uger efter. Det blev så enden på hendes avlskarriere.
Så jo, det kan fint lade sig gøre at få små ud af en parring tidligt i løbetiden og med få parringer, bare madammen er fertil nok eller rettere hormonniveauet stiger hurtigt og effektivt nok.
tjaaa. mettes emmy fik børn efter en søndag eftermiddag og nat med sjov i gaden, og han var kun 10 mdr og temmelig klodset.
min erfaring siger mig at når først han har været “ordentligt” på, så skal der nok komme børn.
cleo blev ex. afleveveret torsdag, parring set/hørt fredag morgen. lørdag eftermiddag gad han ikke mere. og hun blev hentet søndag.
de brøler på mere indtil løbetiden er ovre, og det får hannen den ikke til at være- alle gange har jeg fået en noget villig dame hjem igen, men hvor drengen ikke gad mere.
men hvis hun ikke gider ham mere og har sår, så har han været på hende - en del endda. så tag du den blot med ro og vent på dutter.
vi ved jo også at han er en erfraen herre med gode svømmere.
så som os andre kan du bare vente vente vente.
hvor ville det være yndigt hvis man kunne få dem til at tisse på en pind !!!
Jeg tillader dem at være sammn i en uge. Har altid en fornemmlse for hvornår deres aktivitet topper og beregner derfra. Eks. De sættes sammen. Interessen falder i løbt af 3 dage. Jeg tæller fra dag 3 selv om de er sammen en uge.
Jeg har som regel haft besøgende - og selv ‘leveret’ hunkatte til besøg - i 4-5 dage, enkelte gange kun 2-3 dage, alt efter hvornår interessen fra hankatten daler … Som regel er det dog sådan, at den første dag skal de lige se hinanden an og løbetiden skal måske lige peake igen, så parrer de og efter 2-3 dage med parringer, gider han ikke længere. Jeg tæller fra første parringsdag.
Jeg kender alt til den med, at en kat bliver parret før jeg opdager en løbetid, det var sådan min sorttortie tickedtabby Aby-Meser kom til verden - og jeg kender såmænd også en opdrætter, hvis hunkat fik 5 killinger efter een parring! Det var også en ups-parring (som dog ikke gjorde noget, det var bare ikke lige med i planen) og hankatten nåede kun at være på hende 1 gang, hvorefter opdrætteren tænkte at der nok ikke skete noget ved det - det gjorde der så
Ovulation typically occurs 30-50 hours after copulation. The eggs are viable for only about 25 hours after ovulation. Some queens do not release adequate levels of LH despite repeated breedings with fertile tomcats. But mating the queen a few days later during the same estrus may result in ovulation. So the timing of breeding in the estrus cycle is important to achieve ovulation; either too early or too late may not achieve ovulation and fertilization (the best days to breed are days two to five of estrus). Following ovulation, progesterone levels rise within 24 hours, reaching 20 ng/ml at the end of estrus and a high of 40-50 ng/ml by 15 to 25 days post-ovulation. If the breeding is infertile, progesterone declines to under 2 ng/ml by day 40-50. Throughout a pregnancy, progesterone is maintained at levels over 40 ng/ml until approximately day 50, when the level drops back to under 1 ng/ml by term. Progesterone is not needed during the last 10 days or so of a pregnancy. Like other induced ovulators, the CL is the primary source of progesterone throughout pregnancy in the cat. The placenta produces little or no progesterone.
[FONT=Arial]Hvis man ønsker, at hunkatten skal have killinger, er det bedste parringstidspunkt den 3. dag af løbetiden. Da er hunkattens østrogen niveau så højt, at den vil acceptere hankattens tilnærmelser.[/FONT]
[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Arial]Ægløsning sker ikke spontant hos katten, det er selve parringsakten, der udløser den nødvendige hormonstimulation til ægløsningen, som sker 24-30 timer efter parringen. For at sikre tilstrækkelig hormonfrigørelse bør man lade kattene gennemføre mindst to eller tre parringer, eventuelt være sammen i et par dage. [/FONT]
Jamen det ser jeg heller ingen siger ?
Der bliver netop skrevet flere steder, at én parring er nok.
Jeg forstod på dit første indlæg, at hunkatten burde parres på 2.-4. dag af løbetiden - det er det jeg ikke lige kan se logikken i.
At æggene kun er der 25 timer efter parring er jeg med på - men om parringen finder sted på dag 1 eller dag 4, kan jeg ikke se har nogen betydning? (hvis altså hunkatten er villig ;))
[QUOTE=Vivi_Fletcher;562265]Jamen det ser jeg heller ingen siger ?
Der bliver netop skrevet flere steder, at én parring er nok.
Jeg forstod på dit første indlæg, at hunkatten burde parres på 2.-4. dag af løbetiden - det er det jeg ikke lige kan se logikken i.
At æggene kun er der 25 timer efter parring er jeg med på - men om parringen finder sted på dag 1 eller dag 4, kan jeg ikke se har nogen betydning? (hvis altså hunkatten er villig ;))[/QUOTE]
Det kan jeg så godt se - der er hendes løbetid på det højeste. Ja een parring kan være nok - den kan også være for lidt. Chancen for der er gevinst er størst i det nævnte tidsrum - gider jeg, så finder jeg materialet fra seminaret …