torsdag morgen så jeg en fuldbyrdet parring…han vaskede sig og hun rullede rundt…derefter har jeg ikke SET noget…jo han har været på…men hvor meget ved jeg ikke…jeg var på job torsdag aften…
her til morgen har jeg lukket ham fra…da hun har et 5 krone stort sår i nakken…
har hun fået nok parringer ?
ikke at jeg lukker dem sammen igen…men 3 uger er rigtig lang tid at vente med at se efter “gevinst”…
Når vi parre vores hunkatte - så bliver de parret over 2 dage… Så har vi et overblik over hvornår de har dag 65 (som vi har været rigtig heldige med at de føder på dagen eller 1 til 2 dage efter).
Og så har vi også oplevet at når vi når til dag 2 - så bliver der parret med samme lyst som på dag 1… hvorimod tidligere i vores opdrætsstadie kunne vi se at på dag 4 og dag 5 “legede” hankatten lidt med hunkatten og gennemførte ikke “rigtige” parringer… Så for at spare på kræfterne og bruge dem rigtigt er det blevet til 2 dages intens parring og ikke mere Det har fungeret fint for os - mens det sikkert for andre fungere på anden måde… Men jeg tror at det er vigtigt at lure kattens væremåde af også… Hvordan fungerer de sammen og er de vilde for at komme igang eller er een af dem lidt usikker. Når vi hører eller ser en gennemført parring - er det for os dag 1
Du kan få rigtig mange forskellige svar på, hvornår nok er nok.
Det er nemlig så individuelt
Blot for at give dig et eksempel:
Vi satte vores Cleo op til Whiskey (de katte der er på vores banner) søndag aften og tog hende ind igen mandag morgen.
Resultat = 5 skønne killinger
Hvorfor tog vi hende ind igen så hurtigt?
Vi havde set 2 gennemførte parringer i løbet af søndag aften.
Mandag morgen viste Cleo på alle måder, at hun ikke “gad det pjat mere”.
Hun små-hvæste (Cleo er meget blid) når Whiskey nærmede sig, og hun ville bestemt ikke vende bagpartiet mod ham - tværtimod !
Vi valgte derfor at tage Cleo ind igen og afvente resultatet af denne lyn-parring.
Det var som du kan læse ikke et skuffende resultat.
Omvendt kan katte også gå samme i 1 uge UDEN at det resulterer i killinger.
Det er så individuelt - og kun tiden vil kunne give dig et svar
Jeg tror ikke der er et endelyldig svar på hvorlænge de skal gå sammen. Det handler bl.a. OM dyrene kender hinanden i forvejen, hvad der sker den første dag, men her går de som regl sammen 2 max 3 døgn. HVIS hunkatten er i løb (og deter de her når de sammenføres med en kæreste) så er min erfaring de parre sig den første dag på livet løs og så ebber det ud.
Jeg hentede kæreste til Sigariah torsdag,han hentes imorgen igen.
Jeg vil som Lene også vide hvad jeg kan forvente tidsmæssigt d.v.s. hvornår. Jeg skal jo være hjemme og dermed planlægge min ferie/barsel
Her er dagen idag den anden i rækken og så tælles 65 dage frem…det giver en forventet fødsel (hvis hun er bliver drægtig)…og alt går vel omkring d. 13. 14. maj:)
Jeg lader aldrig han og hunkat gå sammen i en hel uge - eller for sin sags skyld et helt døgn. Hunnen bliver sat sammen med hannen nogle gange dagligt over tre dage.
Ved fremmede hunner bruges samme model - de er sammen i kortere perioder hvor der hverken er mad, vand eller grusbakke.
mine går jo sammen altid 24/7…så jeg har det helt skidt med at måtte lukke ham fra (han er meget social, med alt og alle)… men han er heldigvis tilfreds med roen i soveværelset…og han har bakke og vand…og så bytter de plads mange gange om dagen… det giver ikke problemer for kattene …kun min dårlige samvittighed
alle mine går jo sammen, har ikke hankatterum…Tango strinter ikke…så jeg føler at jeg fratager ham hans socialw liv…men han sover bare når han er lukket fra…og så bytter de plads…så han kan få mad…ca 6 gange i døgnet…( kun indtil hun er ude af løb) så bliver de selvfølgelig lukket sammen igen
Eftersom ægløsningen først foregår godt 24 timer efter parringen og befrugtningen af ægget finder sted ca. 10-18 timer senere, har jeg altid ladet mine hunkatte parre over en lille uges tid, for det er heller ikke sikkert, der er gevinst ved første parring.
Hankatten kommer dog ud i ca. 2-3 timer et par gange i løbet af dagen. Så kan hunkatten slappe af og hankatten får fornyet interesse for hende.
Har også oplevet, at gamle Musse, som ikke havde været i løbetid i 3/4 år, lå og sov på sofaen, hoppede ned og blev parret én gang, hvorefter hun sprang op i sofaen igen og sov videre.
Det kom der 5 killinger ud af :høhø:
ja ja kattenes veje til killinger er uransaglige…LOL…
i min kalender står der “tjek dutter” under d. 30 marts…så må vi se…jeg lukker dem ikke sammen igen før hun er holdt op med at bræge…
nå, så belaver jeg mig på en nitte… hvis vi tager efter susan little…men jeg kan ikke få mig selv til at lukke dem sammen igen…det sår hun har i nakken …nej nej…så tager jeg hellere en nitte
godt at læse at dine drenge heller ikke gider mere end 2 dage…så vi håber og XXXXX
jeg vil meget gerne have killinger, men ikke for enhver pris…
[QUOTE=haneben;561895]nå, så belaver jeg mig på en nitte… hvis vi tager efter susan little…men jeg kan ikke få mig selv til at lukke dem sammen igen…det sår hun har i nakken …nej nej…så tager jeg hellere en nitte
godt at læse at dine drenge heller ikke gider mere end 2 dage…så vi håber og XXXXX
jeg vil meget gerne have killinger, men ikke for enhver pris…[/QUOTE]
Man skal passe på med at sætte kattene sammen for tidligt.
Er hunkatten kun i pro-østrusfasen, vil hannen ofte gerne parre, men hun vil ikke, så det er måske derfor, hun har fået sår i nakken.
Hvis det er han- og hunkat, der er vant til at gå sammen, lader jeg dem bare gå - hvorfor dog adskille dem?
Er det katte, der ikke er vant til hinanden, synes jeg det optimale er 2 dage - men det kan jo svinge, hvornår man kan få hentet/bragt hunkat osv.
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;561890]Iflg. Dr. Susan Little er det fra løbetidens dag to til fire der er gevinst.
[/QUOTE]
Mjah … jeg har nu hørt om utallige tilfælde af ups-parringer, hvor ejer end ikke havde anet en løbetid.
Er katten parret er den parret - ægløsningen kommer jo først ved selve parringen.
Derimod tror jeg det kan have betydning, hvor modtagelig hunkatten er overfor en fremmed hankat - og der er dag 2-4 nok meget passende.
[QUOTE=Mega;561900]Man skal passe på med at sætte kattene sammen for tidligt.
Er hunkatten kun i pro-østrusfasen, vil hannen ofte gerne parre, men hun vil ikke, så det er måske derfor, hun har fået sår i nakken.[/QUOTE]
de er ikke fremmede for hinanden…de går sammen altid…
jeg havde ikke “hørt” hende…men han sang torsdag morgen fine spanske serenader til hende…og op ad formiddagen så jeg dem parre…og hun var villigheden selv…ca 3 cm høj med måsen lige i vejret…hun nærmest bakkede ind foran ham
[QUOTE=Vivi_Fletcher;561901]Mjah … jeg har nu hørt om utallige tilfælde af ups-parringer, hvor ejer end ikke havde anet en løbetid.
Er katten parret er den parret - ægløsningen kommer jo først ved selve parringen.
Derimod tror jeg det kan have betydning, hvor modtagelig hunkatten er overfor en fremmed hankat - og der er dag 2-4 nok meget passende.[/QUOTE]
Javel så - men ingen ved hvad dag det er hvis der ikke er noteret løbetid - eller?
Det har ikke noget at gøre med fremmed kat og passende - der har noget at gøre med et hormon der bliver frigivet i hjerne- lyte-et-eller andet hedder det.
anyway…nu håber jeg det var nok med 2 døgn…de er stadig adskilt, da hun stadig bræger…han synes ikke stresset over ikke at være sammen med hende…han spiser, drikker og går på bakken…og han kradser ikke på døren for at komme ud til hende
jeg sover på sofaen i nat…for at være der for hende…ikke at jeg kan “bonke”…det er mere moralsk opbakning
han låner så min seng, hvilket han plejer at elske
Vores kender hinanden, og de gider normalt gå sammen i tre dage - hvor de parrer. Ellers så leger og sover de bare sammen, og vi kan tydelig se, at det er nok, for det viser Viggo ved at ville med os ud.-)