Ja, nu har vi jo købt en ormekur til vores kat.
Jeg troede det var en længere behandling hun skulle igennem, og en kamp med piller…
Dyrlægen siger hun bare skal have ½ milbemax pille, også skulle det gå over…??
Er det virkelig så simpelt?? -what
Ja, nu har vi jo købt en ormekur til vores kat.
Jeg troede det var en længere behandling hun skulle igennem, og en kamp med piller…
Er det virkelig så simpelt?? -what
ja det er så simpelt ![]()
Mine forældres katte fik en sådan kur før jul, og de har været ormefri siden!
Held og lykke med det!
Jeg havde virkelig frygtet at hun skulle have den kur…
Det kan jeg da godt se det er helt ubegrundet.
Hvornår begynder den at hjælpe? ![]()
Ormekur fås også i pipette til at dryppe i nakken ![]()
Ved jeg desværre ikke.
[quote=Abaddon;324634]Ja, nu har vi jo købt en ormekur til vores kat.
Er det virkelig så simpelt?? -what[/quote]
Ja, det er så simpelt…og vel at mærke den eneste ormekur der er 100 % effektiv.
Men din kat er ikke ret stor når den kun skal ha’ ½ pille…det kan jeg regne ud passer til 2 kilo kat ;-))))))
Milbemax er et ganske glimrende præperat når det gælder orm, men ikke bedre end ormens cyklus…husk det. En kur bør gentages ca. 3 uger efter.
En halv pille kan du give hvis katten vejer mellem 2 og 4 kilo HVIS det vel og mærke er en voksenpille (hvad jeg går ud fra det er).
Jeg ville nu ikke give en kat ormekur med mindre der enten ER set orm eller påvist det i en McMasteranalyse.
Det er dumt at give noget for noget der ikke er der, og gør man det ofte nok bliver værtsdyret (katten) resistent
[quote=kamikaze;324669]Milbemax er et ganske glimrende præperat når det gælder orm, men ikke bedre end ormens cyklus…husk det. En kur bør gentages ca. 3 uger efter.
En halv pille kan du give hvis katten vejer mellem 2 og 4 kilo HVIS det vel og mærke er en voksenpille (hvad jeg går ud fra det er).
Jeg ville nu ikke give en kat ormekur med mindre der enten ER set orm eller påvist det i en McMasteranalyse.
Det er dumt at give noget for noget der ikke er der, og gør man det ofte nok bliver værtsdyret (katten) resistent[/quote]
Hun har fået det konstateret. Hun vejer 2,7 kg cirka. Og det er de store piller…
Jeg troede også vi så skulle give begge katte, men fik også at vide af dyrlægen at vi ikke måtte give den anden. Men vi fik piller til at vi kunne behandle dem begge 2 gange mere, da han mente man de fleste gange selv kunne regne ud de havde orm, ellers måtte vi jo huske altid at komme ned hvis der var noget…
Men det bedste er altså at give hende en igen om cirka 3 uger?
[quote=Abaddon;324861]Hun har fået det konstateret. Hun vejer 2,7 kg cirka. Og det er de store piller…
Så skal hun have en halv tablet:ok:
Jeg troede også vi så skulle give begge katte, men fik også at vide af dyrlægen at vi ikke måtte give den anden. Men vi fik piller til at vi kunne behandle dem begge 2 gange mere, da han mente man de fleste gange selv kunne regne ud de havde orm, ellers måtte vi jo huske altid at komme ned hvis der var noget…
Lyder som en både fornuftig og rimelig dyrlæge ![]()
Men det bedste er altså at give hende en igen om cirka 3 uger?[/quote]
Ja, det er ikke helt galt ![]()
Forøvrigt…du skriver store piller…pillerne er lige store (eller små om man vil)…forskellen på killingepillerne og de til voksne er farverne.
Killingetabletterne er lyserosa, voksentabletterne er mørkerosa, men samme størrelse OG glasèret…noget der gør pillen glider nemmere ned OG ikke i værste tilfælde måske kan beskadige “røret”…som visse andre kan/gør. Put pillen i noget GUF (hill’s A/D) ville jeg anbefale for dens konsistens egner sig fortrindelig…og så smager det godt (ikke at jeg har smagt på det) men mine dyr siger det ![]()
Laban havde orm da vi fik ham. En enkelt pille og problemet var løst. Og pillen var meget nem at give. Jeg prøvede at servere den for ham og han åd den bare:uha:. Her er der tale om en altædende kat:tihi:
Jeg har da aldrig hørt om, at værtsdyr skulle kunne blive resistente over for ormekur? Det plejer nu at være ormene, der bliver resistente
Men det er korrekt, at jo mere, man behandler, jo større er sandsynligheden for, at der opstår resistens - blandt ormene altså. Er der ikke hos katte krav om, at der skal være konstateret orm, for at ormekur bliver udskrevet? Det er der hos hest, nemlig.
mvh. tina
[quote=taina;328189]Jeg har da aldrig hørt om, at værtsdyr skulle kunne blive resistente over for ormekur? Det plejer nu at være ormene, der bliver resistente
Men det er korrekt, at jo mere, man behandler, jo større er sandsynligheden for, at der opstår resistens - blandt ormene altså. Er der ikke hos katte krav om, at der skal være konstateret orm, for at ormekur bliver udskrevet? Det er der hos hest, nemlig.
mvh. tina[/quote]
Det er forskelligt fra dyrlæge til dyrlæge. Vores dyrlæge mener at du som katteejer som regel godt selv kan se når din kat har orm. Samtidig, mener han at alle udekatte bør have ormekur engang i mellem…
Jeg har ude/inde-katte. ![]()
De får efter anvisning fra min dyrlæge ormekur 2 gange årligt.
Det dækker. ![]()
Man må endelig ikke give ormekure i flæng.
Jeg formullerede mig lidt akavet.
Jeg mente ormen bliver resistent over for ormekuren, hvis dens vært får ormekur gang efter gang.
Og bliver ormen det OG katten får orm/har orm, SÅ er problemet der da først.
[quote=kamikaze;328248]Jeg formullerede mig lidt akavet.
Jeg mente ormen bliver resistent over for ormekuren, hvis dens vært får ormekur gang efter gang.
Og bliver ormen det OG katten får orm/har orm, SÅ er problemet der da først.[/quote]
Det er også det, der gør, at jeg undrer mig over, at det er så let at få ormekur til kat. Det er nærmest umuligt til hest uden at der er påvist orm, er min erfaring.
mvh. tina
Det er ikke så nemt for meningmand at få ormekure til misserne, som det var blot for få år siden.
Dog er holdningerne blandt dyrlægerne nok stadig ret forskellige når det gælder at ordinerer til ejerne blot på det glatte ansigt.
Jeg har det godt med jævnligt at afleverer en opsamlet afføringsmængde fra alle kattebakkerne vi har og afleverer “gaven” til analyse.
Jeg sendte engang Mark afsted efter 10 stk Milbemax 4-8 kg…han var ved 3 forskellige dyrlæger inklusiv min faste og kom hjem uden…de 2 forlangte at se alle kattene og Mogens forlangte at se en vielsesattest:tihi: