Hvor mange fodringstider?

Hvor mange gange om dagen får jeres katte mad?
Mine har deres tørkost til at stå hele tiden… men ak… de får altså for meget mad :tihi: jeg er jo godt trænet så når man bare kan se lidt bund i skålen vræles der højlydt og jeg fylder op igen…:tihi:

De får våd mad 1-2 gange om dagen også… Paya er lige ved at være for erotisk buttet, så jeg skal til at skære ned på deres rationer…

Hat tænkt på flg. Tørfoder om morgen - 1 dl. til hver?? og så våd mad om aftenen??

Hvor meget de skal have er jo svært at sige, det afhænger af kattens størrelse, aktivitet og foderet.
Vi har selv en hunkat der er ahemmm “buttet”, og en han der er robust, men det SKAL en rød huskat altså være!

Anyways, vi giver vådfoder 3 gange dagligt (1 dåse LUX pr. dag). Dertil får de tørkost fordelt rundt på hylder, i huler og på aktivitetsbræt. De får ca. 30 gram af en blanding mellem Taste of the Wild, Grand Canyon og Iams Hairball. Dette fungerer i hvert fald så ingen har taget yderligere på i snart et år. Jeg tror der skal mere mortion til for at hunkatten taber sig, men vil helst ikke skære yderligere ned på foderet da hankatten jo egentlig ikke behøver at tabe sig :slight_smile:
Det er i hvert fald denne metode der fungerer bedst for os og hvordan vores liv p.t. er indrettet.

jeg ville aldrig tage tørfoderet fra dem - jeg ville skifte type

nu ved jeg ikke hvad du fodrer med, men hairball fra iams plejer at have en spisenedsættende effekt pga fiberindholdet… et 5050 mix med det plejer at hjælpe. Der er enkelte katte der vænner sig til det og bare overspiser og de vil blive tykke - det er vanskeligt at gøre noget ved.

rationering er i hvert fald ikke et hit

jeg ville lade det stå og så ville jeg ganske enkelt gøre det modsatte - jeg ville oppe mængden af vådmad ganske betragteligt… hvis de kan lide lux - så fordoble deres vådmad. Så spiser de mere af det gode og mindre af det fedende tørkost… det er bedre at prøve det fremfor at gøre dem notorisk sultne

Så skru op for vådmaden til 3-4 gange på en dag og lad dem fx løbe tør for tørkost hvis de har vådmad stående… så burde de spise det i stedet hvis de spiser for sult mere end for dårlig vane :slight_smile:

Jeg vil som de to andre give mere vådfoder - specielt hvis de er glade for at spise det. Mange katte er bedre til at regulere deres madindtag med vådfoder end de er med tørfoder

Prøv kun at gi dem tørkost i et aktivitetsbræt. Så er de tvunget til at arbejde for deres mad. Jeg ved faktisk ikke hvor meget mine spiser om dagen i tørkost, jeg fylder på når det er tomt, men de spiser aldrig tørkost af kedsomhed mere, kun når de rent faktisk er sultne. Og så får de vådt/råt tilbudt 4-5 gange om dagen. Og det er alt fra Lux til Feline porta til halve svinekoteletter. Vådfoder indeholder meget vand og meget lidt kulhydrat, og er derfor et godt alternativ for dem at fylde maven med, specielt hvis de har tendens til at overspise lidt.

For mig ville det være aller sidste udvej at rationere kattenes mad. Katte er småspisere og har bedst ved at spise mange gange om dagen. Og en rationering kun hurtigt blive til at de spiser mad lige så snart de ser det og går så mange time til de spiser igen.

At katte har det bedst med hele tiden at have foder til rådighed, som de kan gå at nippe til, betyder ikke nødvendigvis, at de altid skal have tørfoder tilgængeligt. Hvis mine har tørfoder til rådighed hele tiden, kan de bestemt ikke regne ud, at hensigten er, at de skal spise mindre tørfoder, bare fordi de også får vådfoder.

Jeg ville give vådfoder ad libitum og så en smule tørfoder i bræt og foderbold om aftenen. Men det er jo bare min opskrift.

Mine får vådfoder morgen og aften samt tørfoder ad libitum (eller dvs den første time eller to efter servering af vådfoder, er der ikke noget tørfoder tilgængeligt). Piv er også blevet for tyk (ca. 400 g), men portionsfodring er ikke en mulighed, for Piv kan spise hurtigt og så er der jo ikke mad til den langsomt spisende (og ikke-tykke) Maria. Jeg har i stedet indkøbt Acana tørfoder - det kan Piv nemlig ikke ret godt lide (men spiser det hvis der ikke er andet), så jeg håber at hun så holder op med at hygge-spise. Vi fodre også delvist på sådan en aktivitetsdims og skal have købt en foderbold, så håber vi at det kan gøre det.

Vi portionsfodrer, fordi vi har Søster (huskat, 14 år, godt i stand), Abel, burmeser (lettere erotisk buttet ;-), men sig det ikke til ham, 8 år) og Kokos ( burmeser, normalvægtig, til tynd, krææææsen, 6 år)
hvis vi fodrede ad libitum ville både Søster og Abel blive endnu tykkere og Kokos ville få for lidt, så hos os får de mad 3 gange om dagen, morgen, aften og når vi går i seng. De får en blanding af våd og tør, bortset fra at Kokos kun får våd til nat, det er lettere at få ham til at spise, Porta 21, tun m. Rejer :wink: