Tak for alle jeres input, og ja jeg kan godt se der er mange forsklellige holdninger og nok ikke nogen, som har det entydige svar.
Jeg ved også godt, at der er flere forskellige holdninger til de krav der evt. kan være for at en kat skal/kan gå videre i avl.
Sidste år stod jeg for at skulle have en erstatningskat fra en opdrætter i Rusland, da hunkillingen jeg havde købt var død af Fip. Jeg var bare lykkelig fordi hun ville give mig en nu sund killing, og da hun først sendte mig stamtavler og billeder af en par killinger, jeg kunne vælge imellem, var jeg tilfreds.
Udseende var ikke helt så godt som den jeg havde mistet, men stamtavlen var god.
Killingerne voksede og jeg fik løbende nyt. De var ikke så flashy og manglede lidt farve, men det kunne jeg nok arbejde med. Så meddelte opdrætter at hun havde fået et nyt kuld fra nogle forældrekatte, som var rigtig flotte og havde klaret sig godt på udstillinger. Hun sagde, at hun ville give mig valget, men at hun ville være ked, af det hvis jeg valgte en af de første killinger, fordi de ikke udviklede sig i en retning som hun mente hun ville sende ud i avl. De havde f.eks. alt for lidt farve.
Jeg tænkte noget over dette, og vidste, at jeg nu skulle vente yderligere 3 mdr. på min nye kat, men rettede mig efter hendes råd, og tog en killing fra det seneste kuld.
Jeg kan også godt se, at man se forskelligt på en kat, men omvendt synes jeg heller ikke det gavner en race som min, hvis vi avler på materiale som imo kan forringe abyen. Det være sig dårlig farve, for højt ansatte øre, eller omvendt for lavt ansatte øre og siam-type. Det kan også være markeringer som er for tydelige, grå underpels, små øjne mm. Eller dårlig pelskvalitet og for dårlig ticking.
Det kan godt være der er opdrættere, som hellere vil have en god stamtavle, men der ligger måske flere generationer arbejde for at komme fejlene til livs og så er grundig selektion af afkommet også nødvendigt.
Jeg føler mig som opdrætter også ansvarlig for hvordan min race udvikler sig, om end jeg kun er en lille bitte brik, og jeg synes at uanset om det er BIS katte eller ej, så synes jeg at avlskatte fra mig, skal opfylde standarden og for mig være smukke abyer.
Det gør ondt på mig at se nogen sælge abyer til avl som har tydelige fejl og diversiteten hos os er stor nok til at man kan tillade sig at være lidt kritisk - også overfor udseende på katten.
Sundhed er for mig en selvfølge, og jeg vil aldrig avle på en kat med sundhedsmæssige problemer, uanset om de anses for arvelige eller ej, for man ved aldrig alt. Det værste jeg har hørt om i min race er nogen som bevidst gentagende gange har avlet på en kat med eppilepsi. I det den havde det bedst og var fri for anfald når den var drægtig eller diegivende…men hvad med den arv, som den kunne give videre ???