Hvor meget bør går videre i avl

Tak for alle jeres input, og ja jeg kan godt se der er mange forsklellige holdninger og nok ikke nogen, som har det entydige svar.

Jeg ved også godt, at der er flere forskellige holdninger til de krav der evt. kan være for at en kat skal/kan gå videre i avl.

Sidste år stod jeg for at skulle have en erstatningskat fra en opdrætter i Rusland, da hunkillingen jeg havde købt var død af Fip. Jeg var bare lykkelig fordi hun ville give mig en nu sund killing, og da hun først sendte mig stamtavler og billeder af en par killinger, jeg kunne vælge imellem, var jeg tilfreds.

Udseende var ikke helt så godt som den jeg havde mistet, men stamtavlen var god.

Killingerne voksede og jeg fik løbende nyt. De var ikke så flashy og manglede lidt farve, men det kunne jeg nok arbejde med. Så meddelte opdrætter at hun havde fået et nyt kuld fra nogle forældrekatte, som var rigtig flotte og havde klaret sig godt på udstillinger. Hun sagde, at hun ville give mig valget, men at hun ville være ked, af det hvis jeg valgte en af de første killinger, fordi de ikke udviklede sig i en retning som hun mente hun ville sende ud i avl. De havde f.eks. alt for lidt farve.

Jeg tænkte noget over dette, og vidste, at jeg nu skulle vente yderligere 3 mdr. på min nye kat, men rettede mig efter hendes råd, og tog en killing fra det seneste kuld.

Jeg kan også godt se, at man se forskelligt på en kat, men omvendt synes jeg heller ikke det gavner en race som min, hvis vi avler på materiale som imo kan forringe abyen. Det være sig dårlig farve, for højt ansatte øre, eller omvendt for lavt ansatte øre og siam-type. Det kan også være markeringer som er for tydelige, grå underpels, små øjne mm. Eller dårlig pelskvalitet og for dårlig ticking.

Det kan godt være der er opdrættere, som hellere vil have en god stamtavle, men der ligger måske flere generationer arbejde for at komme fejlene til livs og så er grundig selektion af afkommet også nødvendigt.
Jeg føler mig som opdrætter også ansvarlig for hvordan min race udvikler sig, om end jeg kun er en lille bitte brik, og jeg synes at uanset om det er BIS katte eller ej, så synes jeg at avlskatte fra mig, skal opfylde standarden og for mig være smukke abyer.

Det gør ondt på mig at se nogen sælge abyer til avl som har tydelige fejl og diversiteten hos os er stor nok til at man kan tillade sig at være lidt kritisk - også overfor udseende på katten.

Sundhed er for mig en selvfølge, og jeg vil aldrig avle på en kat med sundhedsmæssige problemer, uanset om de anses for arvelige eller ej, for man ved aldrig alt. Det værste jeg har hørt om i min race er nogen som bevidst gentagende gange har avlet på en kat med eppilepsi. I det den havde det bedst og var fri for anfald når den var drægtig eller diegivende…men hvad med den arv, som den kunne give videre ???

Jeg håber så meget at det er en skrøne og hvis det ikke er, at de I det mindste sørgede for at ingen fra disse kuld fra en syg kat, blev solgt videre til avl. Slemt nok i min verden at sætte killinger i verden med sådan en sygdom hos moderen. Jeg ved ikke om det er arveligt, men ville ikke turde tage chancen.
Jeg kan sagtens følge at man vil sin kat det bedste, men bevidst at avle på en så alvorlig sygdom, det er i min verden for kynisk og egoistisk.

[QUOTE=HolmeInc;1293715]Jeg håber så meget at det er en skrøne og hvis det ikke er, at de I det mindste sørgede for at ingen fra disse kuld fra en syg kat, blev solgt videre til avl. Slemt nok i min verden at sætte killinger i verden med sådan en sygdom hos moderen. Jeg ved ikke om det er arveligt, men ville ikke turde tage chancen.
Jeg kan sagtens følge at man vil sin kat det bedste, men bevidst at avle på en så alvorlig sygdom, det er i min verden for kynisk og egoistisk.[/QUOTE]

Det er vi helt enige om. Jeg tror desværre ikke det er en skrøne, da jeg har det direkte fra den pågældende opdrætter…Ikke en som jeg nogen sinde vil arbejde sammen med eller købe avlskat fra.

Jeg laver også primært kuld for at ville beholde noget selv til avl. Jeg har en enkelt gang lavet et “mens vi venter” kuld, fordi hankatten var importeret hertil, men stadig kun var 4 måneder, da hunkatten burde parres for første gang. Altså et kuld hvor der gerne måtte gå noget videre, men hvor det ikke var min hensigt at beholde en selv. Jeg har selv intet problem med at finde hjem til kælekattene, men jeg kan ikke se pointen i at lave gentagne kuld hvor formålet ikke er at ville lade noget gå videre. Jeg kan se årsager til at man er nødt til at lave et kuld uden at have den hensigt, men ikke se idéen med at have det som den generelle politik i sit opdræt.

[QUOTE=Wijelo;1293262]

Hvordan ser I andre opdrættere på det her spørgsmål. ?

Hvormange killinger fra et kuld bør gå ud i avl, er det helt ok at alt går videre ?[/QUOTE]

Det er der mange faktorer der spiller ind i forhold til. Hvor almindelige er linjerne? Hvor meget er der tidligere gået ud efter forældrene hver især og i samme kombination? Hvor stort er kuldet? Er det i forhold til sundhed og fertilitet værd at lade gå videre? Jeg ser tit at singleton på singleton går videre i avl, og synes det er en bekymrende tendens at blive ved at avle på katte der generelt får små kuld, men det er jo så en helt anden problematik.
Generelt er min personlige tommelfinger regel at 2-3 i avl per kombination, og 3-4 kuld med noget der er gået videre per kat, og at hankatte ideelt set kun skal få samme antal kuld (hvor der går noget videre) som den typiske hunkat.

[QUOTE=HolmeInc;1293715]Jeg ved ikke om det er arveligt, men ville ikke turde tage chancen.
[/QUOTE]
Epilepsi er yderst sjældent arveligt hos kat, til forskel fra hund hvor det oftest er arveligt.
VH
Susanne

Jeg faldt ret tilfældigt over, at Avlsrådet faktisk har lavet helt nye anbefalinger, både generelle og MCO-specifikke, som kan ses på Maine Coon Klubbens hjemmeside:

http://mainecoonklubben.dk/index.php/maine-coon-racen/avlradets-anbefalinger

Af disse anbefalinger fremgår det, at “Engod tommelfingerregel er, at 2-3 katte videre i avl efter et bestemt individ eroptimalt.”.

[QUOTE=holymoly;1293807]Jeg faldt ret tilfældigt over, at Avlsrådet faktisk har lavet helt nye anbefalinger, både generelle og MCO-specifikke, som kan ses på Maine Coon Klubbens hjemmeside:

http://mainecoonklubben.dk/index.php/maine-coon-racen/avlradets-anbefalinger

Af disse anbefalinger fremgår det, at “En god tommelfingerregel er, at 2-3 katte videre i avl efter et bestemt individ er optimalt.”.[/QUOTE]

Så giver det jo god mening, kun at lade et afkom fra hver kombination gå videre i avl. Jeg regner som udgangspunkt kun, at lade mine hunkatte få 2 eller 3 kuld med forskellige hanner, heraf vil jeg selv beholde omkring to killinger til avl selv. Disse to killinger vil jeg så igen parre ud til forskellige katte. Ingen grund til at have materiale som har for ens arvemasse.
Det er svært selv hos abyerne helt at undgå matadorhanner i tavlen. Ønsker man f.eks. at arbejde med fortynding kan rigtig mange katte føres tilbage til en kat ved navn Jambe Finité. Denne kat har alene i Eros 30 afkom registeret efter sig, hvor disse afkom selv har afkom. En af disse Charley Python har selv 30 min 30 afkom registeret, hvoraf 26 har afkom. databasen er oveni købet ikke komplet, da brugerne selv registerer, og jeg kende mange som ikke lægger katte ind i den. Den har dog rigtig mange katte inde, og man kan her lave testparringer og samtidig se, hvilken kat i anerne som bidrager med mest.

[QUOTE=Wijelo;1293716]Det er vi helt enige om. Jeg tror desværre ikke det er en skrøne, da jeg har det direkte fra den pågældende opdrætter…Ikke en som jeg nogen sinde vil arbejde sammen med eller købe avlskat fra.[/QUOTE

tumbe

[QUOTE=floto;1297873]

tumbe[/QUOTE]

Øh, og med tumbe mener du hvad?

[QUOTE=floto;1297873]

tumbe[/QUOTE]

Det staves ‘tumpe’, men er ikke et pænt ord, og man skal skrive pænt.

M.v.h. Katia, uddannet dansklærer og mor til mange.

… Altså, med mindre at Tumbe er navnet på en kat? :øhmm:

Det er muligt, bølgerne går højt i aby-kredse for tiden, men I bedes venligst parkere jeres uenigheder uden for KG.

Der er givet en kraftig henstilling for ikke at respektere et andet medlem af Kattegale for indlæg nr. 22 og 27.

Hvad når man ikke aner at pågældende er medlem…Så skulle tråden jo bare ligge i lukket forum. Så var det ok. Ligesom en vis anden tråd…

Jeg tror jeg dropper KG nu :frowning: Ved godt jeg ikke må kommenterer afgørelser, men denne er dybt uretfærdig. Og mit indlæg var anonymiseret. Det er ikke mig som har afsløret hvem det drejede sig om…

Giv mig bare karantæne for dette indlæg men her er der altså gået i for små sko.

Henstilling til indlæg nr. 22 er hermed trukket tilbage. For en ordens skyld var fejlen min og ikke noget, andre admins kan bebrejdes, hvis nogen ønsker at bære nag.

Hvor meget bør gå videre i avl ? Tja, det tror jeg vi alle har meget forskellige opfattelser af. Personligt synes jeg det er mere spændede og formodentlig også bedre for racen, når der er en større spredning i genmaterialet. Og det kræver jo at der er en begrænsning på antallet af parringer en hankat laver, af kuld en hunkat laver, af killinger der går videre i avl.

Når det gælder kvaliteten af hvad der skal gå videre i avl så afhænger det jo af så meget. Når det gælder netop aby/somali så er både dommere og opdrættere slet ikke enige om hvordan racen skal se ud. Nogen prioriterer det ene - andre det andet. Ører er jo ikke alt - jeg har både importeret og brugt abyssinier og somali i avl hvor ørerne sad for højt oppe for mit ideal. Og jeg har med jævne mellemrum indarbejdet katte der ikke havde farve i mine linier og fået farve på kattene som tiden gik.
Og ja, det tager tid - så man må jo finde ud af om man er opdrætter på den lange bane eller blot skal have top vindende katte så hurtigt som muligt. Det er nok et spørgsmål om personlighed.

Et af problemerne hvis alle går efter det samme look - det muligvis vindende look - kan netop være en indsnævring af genmaterialet - fordi det alt for nemt frister opdrættere til at købe parringer og avlskatte fra de mest vindende opdrættere - som har gjort ditto - resultatet kan nemt blive alt kattene har alt for meget samme stamtavle. Men det er jo klart den nemmeste måde at gøre tingene på. Det er lidt som når folk skriver til mig og gerne vil købe " a breeding pair" - som om det var kanariefugle eller høns. For mig bliver det jo ikke et selvstændigt opdræt - men blot en “underafdeling” af et allerede eksisterende opdræt. Det er jeg selv alt for selvstændig til at gide og forventer da egentlig at folk der vil købe avlskat fra mig har samme selvstændighed og behov for at lave sit eget.

Så når det gælder salg af avlsktte - så vil det for mig afhænge utrolig meget af køber. Hvor meget erfaring har hun ? Hvor står hun lige nu ? Hvilket behov har hun lige nu ? For vi er jo ikke alle ens og jeg har ofte set at hvis flere opdrættere ser på det samme kuld så vælger de ikke nødvendigvis de samme kat som “den bedste”.
Skal jeg sælge en avlskat så foregår det jo under samtale med køber så man sammen kan finde ud af hvad der passer bedst. Er køber primært en udstiller der bare opdrætter for at vinde på udstillinger ? Eller er køber en person der gerne vil gå på den lange bane og være med til at skabe nye linier, ændre sit look, eller bare “opdrætte på kanten”…

Hvis vi taler om uerfarne opdrættere så sælger jeg slet ikke alvskat til dem. For jeg synes nye opdrættere skal have en mentor - så det bliver på den måde at vi sammen laver et kuld eller to før hun vil blive sluppet løs til at arbejde selv.