Hvor meget fældning er normalt?

Ja, jeg har jo ikke haft kat før Elvis og derfor ikke noget sammenligningsgrundlag. Men jeg synes, han fælder helt enormt! Han er en korthåret huskat, og troede ikke, han så skulle fælde meget. Når jeg aer ham hen over ryggen, samler der sig totter af løse hår nede ved halen, og opgiver snart mit hvide sengetøj helt, for han skal nærmest bare tænke på at ligge sig i det, så er det fyldt med sorte hår. :uha: Så kan bruge en hel fnugrulle om dagen for at holde sengen hår-fri. Og jeg har ikke lyst til at holde ham ude af soveværelset. :slight_smile: Hans pels er ellers rigtig fin, helt blank og glat, og han døjer slet ikke med hårbolde. Jeg har så købt sådan en “strigle” (http://www.petworld.dk/product/shampoo--pelspleje/massagestrigle.aspx) igår, og har brugt den flittigt i aftes. Men igen her til morgen, hvor jeg brugte den, var der rigtig mange løse hår, og når jeg aer ham nu, samler der sig stadig totter nede ved halen. Det er slet ikke sådan, at han er skaldet nogle steder eller noget.
Men er det normalt, at en korthåret kat fælder meget? :?

edit: det skal siges, at han er indekat. Har læst, at det godt kan betyde, de fælder mere. :?

Mine meget korthårede misser fælder også en del, men det lyder lidt voldsomt :slight_smile:
Hvor lang tid er det du har haft ham? Jeg tænker på om du har oplevet en hel sæson med ham :slight_smile: Nogle perioder er værer end andre :slight_smile:
Du skriver hans pels er fin og blank, men jeg tænker stadig foder :slight_smile: Hvad fodrer du ham med?

Det virker til at være fælde-tid i øjeblikket. McCoy smider også AL pelsen pt, det er helt vildt…

Mht sengen, så overvej et sengetæppe til dagtimerne? Det var det jeg brugte i min gamle 1 værelses lejlighed :slight_smile:

Jeg har altid sengetæppe på ellers har jeg grus, sand, hår og alverdens legetøj og sågar af og til foder at sove sammen med :smiley:

[QUOTE=DK Sugieh;1128971]Mine meget korthårede misser fælder også en del, men det lyder lidt voldsomt :slight_smile:
Hvor lang tid er det du har haft ham? Jeg tænker på om du har oplevet en hel sæson med ham :slight_smile: Nogle perioder er værer end andre :slight_smile:
Du skriver hans pels er fin og blank, men jeg tænker stadig foder :slight_smile: Hvad fodrer du ham med?[/QUOTE]

Jeg har haft ham 11 mdr. Og jeg tænkte her i foråret og sommeren, at det nok var pga. fældesæson, men så fordi det bare er fortsat i samme grad, bliver jeg i tvivl om, om der mon er noget galt. Han får Smilla tørfoder (Smilla kattefoder | zooplus.dk) og skifter mellem fjærkræ, oksekød og fisk. Har hørt, det skulle være et OK foder? Jeg prøvede for et halvt års tid siden med Sanabelle, fordi mange herinde anbefalede det. Man han kastede op, hver gang han havde spist, selvom jeg bare havde blandet lidt i det normale foder. :uha: Så det gik jeg fra igen. Derudover får han vådfoder hver morgen og aften, oftest LUX fra aldi.

[QUOTE=Eife;1128973]Det virker til at være fælde-tid i øjeblikket. McCoy smider også AL pelsen pt, det er helt vildt…

Mht sengen, så overvej et sengetæppe til dagtimerne? Det var det jeg brugte i min gamle 1 værelses lejlighed :)[/QUOTE]

Jeg har også sengetæppe på om dagen :slight_smile: Men han vil rigtig gerne sove i sengen om natten, og når han så roder lidt rundt, så kommer der hår overalt. :uha:

Altså, der er for lidt fedt i til at jeg ville bruge det (og protein er i den lave ende for mig også), da jeg vil have fedtprocent op på 20, og synes det fungerer bedst for mine katte. Men det ser ikke dårligere ud end diverse af Royal Canins mv. ifht de analytiske bestanddele :slight_smile: Jeg ville dog gerne se en indholdsfortegnelse også…

Men det er altså fældetid i øjeblikket, så det kan sagtens være at det er det - en god karte kan i øvrigt tage meget, også så katten slipper for at skulle have alt det hår gennem fordøjelsessystemet :slight_smile:

Øv at han brækker sig af Sanabelle, for netop deres Hair and skin (tror jeg nok det hedder :wink: ) Har jeg haft god erfaring med :slight_smile: Men det findes jo også i andre fodermærker, så måske det skulle afprøves :slight_smile:
Men det lyder ikke som der er noget i vejen med foderet :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;1128983]Øv at han brækker sig af Sanabelle, for netop deres Hair and skin (tror jeg nok det hedder :wink: ) Har jeg haft god erfaring med :slight_smile: Men det findes jo også i andre fodermærker, så måske det skulle afprøves :slight_smile:
Men det lyder ikke som der er noget i vejen med foderet :)[/QUOTE]

Det var fjerkræ varianten, jeg prøvede med - kan det så være, han godt kan spise den, der hedder Hair and skin? For er da villig til at prøve, hvis det kan have en god effekt. :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1128982]Altså, der er for lidt fedt i til at jeg ville bruge det (og protein er i den lave ende for mig også), da jeg vil have fedtprocent op på 20, og synes det fungerer bedst for mine katte. Men det ser ikke dårligere ud end diverse af Royal Canins mv. ifht de analytiske bestanddele :slight_smile: Jeg ville dog gerne se en indholdsfortegnelse også…

Men det er altså fældetid i øjeblikket, så det kan sagtens være at det er det - en god karte kan i øvrigt tage meget, også så katten slipper for at skulle have alt det hår gennem fordøjelsessystemet :)[/QUOTE]

Hm her står der vist lidt mere om ingredienser i Smilla. Smilla Adult Fjerkræ lækkert kattefoder | zooplus.dk

:slight_smile: Der er kun ét svar på det spørgsmål… Prøv det :slight_smile: Lucky brækker sig af kyllingevarianten, men ikke af Hair and skin og den sensitive variant :slight_smile:
Du må bare ikke forvente at fældningen går fra meget til intet :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;1128989]:slight_smile: Der er kun ét svar på det spørgsmål… Prøv det :slight_smile: Lucky brækker sig af kyllingevarianten, men ikke af Hair and skin og den sensitive variant :slight_smile:
Du må bare ikke forvente at fældningen går fra meget til intet :)[/QUOTE]

Jeg giver det er forsøg, når jeg skal bestille foder igen så :slight_smile: Hvis det bare kan hjælpe lidt, vil det jo være bedre end ingenting! :kryds:

Hvis det viser sig han også brækker sig af det, kan vi sagtens handle om resten, da jeg også bruger det af og til :slight_smile: Jeg har dog ikke noget i tønden lige i øjeblikket, for så havde du kunne få en smagsprøve :slight_smile:

Jeg vil anbefale at købe en karte og børste ham. Næsten alle katte jeg kender elsker at blive børstet med en karte efter en kort tilvænning. Den tager en god mængde hår og kattene elsker at blive nusset om.

En klædebørste er en god ide, da den tager hårene og er billigere i længden. :slight_smile:

Ja mine huskatte har også fældet meget når regn/vinteren tager til / når vi mennesker skruer op for varmen og de helst vil være indenfor.

De små hår fra korthårskatte har man brug for gode børster til - både til katten og til ens møbler og tøj.

:slight_smile:

Vores huskat fælder også helt enormt i perioder. Der står nermest en lille sky rundt om ham, når vi aer ham.
Jeg hjælper ham ved at rede ham igennem - gentagne gange - med en kam, hvor tænderne sidder tæt. Tænderne skal være så lange, at de når ned i pelsen, og ikke kun lige berører de øverste hår, som mange strigler gør ( IMO kan strigler kun bruges til at “rede” kradsetræer fri for hår :tihi: )
Hjælper gentagne ture med kammen ikke, så finder jeg det tunge skyts frem. Så reder jeg hans pels igennem med en filterknuser a la denne her:
http://www.petfoods.dk/filterknuser-med-2-i-1.html

Hvis katten ikke bryder sig om at blive redt, så kan det være fordi pelsen bliver elektrisk. Prøv i så fald at fugte pelsen. Enten med en forstøver eller med en våd klud strøget let hen over pelsen.

Min første huskat var rød og creme. En dag, hun havde ligget på mit lyse tæppe, efterlod hun simpelthen en del at sit mønster på tæppet, så meget fældede hun.

Jeg synes, at mine - både huskatte og abyer - fælder meget i lange perioder, og jeg synes heller ikke altid, der er nogen indlysende sammenhæng med årstiden.

Her fælder Faxe også… hele året! På samme måde som du fortæller Elvis gør. Men hans pels er lækker at røre ved og at se på :slight_smile: Jeg har bare accepteret det er sådan det er :slight_smile: