Hvor meget har jeres katte taget på ved drægtighed?

Min birma Catzilla har været nede på 2,2kg. Det var da hun havde nogle løbetider uden resultat. Så kom hun på p-piller og kom op på 2,6kg. Jeg har så ikke vejet hende siden dengang. Men det var hvad hun vejede da hun kom af med p-pillerne igen. For 14 dage siden blev hun så vejet ved dyrlægen. Der sagde vægten 3,1kg. Nu her 14 dage senere har hun taget lidt over 200g på. Nu siger den 3,3kg. Er det en meget passende vægtøgning? Hun er 6-7 uger henne nu. Det skal lige siges, at vi kun har en alm digitalvægt indtil videre. Jeg har vejet hende ved at veje mig selv først, og så veje mig selv med hende bagefter. Så tallene er ikke præcise. Er på udkig efter en babyvægt som jeg kan bruge til hende og killingerne. Har set Soehnle har en der kan bruges som brevvægt og babyvægt. Tænkte den ville være god? Hvad bruger I?

Jeg vejer aldrig mine hunkatte. Har haft hunkatte, der har taget meget på og leveret ingen eller 1 killing og hunkatte, der har taget nærmest intet på og alligevel leveret 3 killinger.

Og så spørger jeg … hvad kan man bruge vægten til? :tihi:

Det er noget andet med nyfødte killinger. Dem bør man som ny altid veje ved fødslen og 1 gang dagligt.

Fanny har indtil videre ikke taget noget mærkbart på og det har jo også været medvirkende til min usikkerhed omkring hendes drægtighed.

Jeg har købt en digital fiskevægt, som minder om denne http://www.fishing-odl.dk/shop/fiskevaegt-rapala-digital-2231p.html og så sætter jeg katten i en taske, lukker tasken, hejser den op i de par sekunder, det tager for tallet at stå stille og sætter tasken ned igen bagefter :slight_smile: (jeg har så styr på, hvor meget tasken vejer).

Eneste udfordring er, hvis Sander er i nærheden, for han mener, at alle tasker er til ham, så hvis jeg skal veje de andre, skal jeg enten vente på, han mister interessen eller have flere tasker fremme af gangen.

Smart ide med fiskevægten:thumbup: Jeg tror så jeg anskaffer sådan en brevvægt eller køkkenvægt eller babyvægt. En køkkenvægt kunne være god til killingerne. Og ja måske er det ikke så vigtigt at veje mormis. Hun har bare været lidt tynd. Så jeg ville lige holde øje med hun tog på. Og det gør hun heldigvis.

Køkkenvægt er god til killingerne og babyvægten er sikkert god til voksne katte - hvis man vel at mærke er sikker på, de bliver stående, indtil vægten er færdig med at måle :smiley: Én ting er, hvad de gør hos dyrlægen, noget andet er, hvad de gør derhjemme…

jEG VEJER IKKE MINE DRÆGTIGE MISSEPIGER SOM SÅDAN. mEN KAN DOG HUSKE…hov caps lovk, sorry.
Huske en jeg må have vejet for jeg kan huske hun tog mere end to kilo på. Hun lignede også et skib…et tankskib i havsnød. Men derkom også 7 kæmpestore mislinger…mener den største vejede 148 eller var det 149 gram.
Jeg vejer ikke mine missepiger fordi jeg jo allivejel ved hvor mange mislinger der kommer NÅR “vi” føder :fløjte:

Hehe ja. De er tit så stille og rolige ved dyrlægen. (Nok nærmere lammede af skræk over hvad de nu skal) Men sjældent derhjemme:D

Da min hunkat (lille aby) heller ikke er verdens største har jeg også valgt at veje hende. Desuden er jeg ret ny opdrætter og lidt af en kontrolfreak :høhø:

Hun har fået to kuld. Ved det første vejede hun 2000 gram ved parring og 2.900 dagen inden fødsel. Hun fik her 3 killinger med normalvægt. Efter fødslen vejede hun 2.300 gram.

Her anden gang vejede hun 2.100 gram ved parring og 2.750 dagen inden fødsel. Hun fik kun en enkelt killing med normalvægt.
Nu her til morgen 4 døgn efter fødsel vejer hun 2.525. Så hun er ved pænt huld og har noget at give af til den lille prinsesse.

Så som Vivi skriver er det vist svært at sige noget fast om vægt og drægtighed. Nogle tager meget på andre ikke så meget og det kan også variere fra kuld til kuld på samme hunkat.

En kuffertvægt - samme system som fiskevægten - men meget billigere sendte jeg som gave til en ven i udlandet. Hun var noget imponeret over den cool gave:-)

En jævlig vejning i begyndelsen af graviditeten kan give et fingerpeg om der er killinger eller ej ellers er vægtøgningen kun til at frydes over eller få ondt af mormis over alt efter vægt og temperament.

Jeg rendte ud og købte en, da jeg læste det - det er bare eddersmart! Så tak for rådet. :slight_smile:

Herhjemme klarer en køkkenvægt og et glas fad skærerne - inden for 10 grams nøjagtighed, men kun op til 5 kg, suk -tihi Dvs. 3 af mine 4 voksne katte er for tunge til den.

bilka havde lige en køkkenvægt idag til 100kr. Den måler med 1g nøjagtighed.:slight_smile: