Hvor meget informerede din opdrætter dig ved købet?

Jeg har et spørgsmål til jer, der har købt racekatte :slightly_smiling_face:
Hvor megen information har i fået løbende fra opdrætter?
Billeder, info om stamtavlerne er kommet, vejledning om evt. klubforhold, udstilling, osv.? Og hvad har i forventet?
Jeg er ganske enkelt nysgerrig, for de hjem jeg har solgt til denne gang, har aldrig fået den slags informationer før, til trods for de alle har eller har haft racekatte før. :slightly_smiling_face:
Jeg tager det som en selvfølge, at opdrætter oplyser om racen generelt, sundhed og sygdom. :slightly_smiling_face:

7 Synes om

I min verden er den slags opdrætter der viser hverdags billeder mere ægte og man er bedre forberedt på hvad man få.

Og hverdags billeder og film bør man bede om da der i nogle lande er vaner ud i fotoshop (rette farver og lignende)

Ved den første jeg købte i udlandet kunne man se en en overvågnings kamera fra kravlegården og vi kunne ikke lade vær med at holde øje. Den oplevelse gjorde så også at vi købte ved dem igen.

Men jo mere man deler jo størrer tryghed og jo bedre forbereder man killinge køberen på hvad de får (de kan se den ikke er sky og lignende)

Med danske killingekøbere har jeg opfordret det til at besøge killingen mere end 1 gang og der fortæller jeg om kattene i stamtavlen (og viser billeder)

4 Synes om

Jeg har lige siddet og talt efter og fundet frem til at jeg over en periode på 31 år har haft 13 racekatte, fordelt på tre racer og købt hos 10 forskellige opdrættere :uha:, og jeg kan helt ærligt ikke huske hvem der gav mig hvilke oplysninger og materialer, men jeg husker ikke at jeg har manglet noget, og hvis jeg har været i tvivl, har jeg spurgt.
Jeg har dog en fornemmelse af at de sidste opdrættere jeg har købt hos, har været en del bedre til at informere end de allerførste, og her hjælper det jo gevaldigt hvis opdrættet har en hjemmeside hvor der ligger de relevante informationer, og der løbende bliver lagt billeder og videoer ind af killingerne.

(Lige for en ordens skyld: Det er ikke fordi jeg har skiftet mine katte ud med få års mellemrum at jeg har haft så mange, men fordi jeg - bortset fra det første års tid - har haft flere ad gangen :wink:)

8 Synes om

Dorthe havde i en årerække en hankat, Håkon, der hvert år plagede om at få en ny lillebror … :surrender:

7 Synes om

Nu er det efterhånden en del år siden, men så vidt jeg husker, fik vi al den info, vi kunne ønske os - incl. stamtavlerne. Opdrætters hjemmeside havde masser af billeder og yderligere gode råd.
Selv om der var en del katte at vælge imellem, var hendes kendskab til den enkelte kat bare spot on, så vi fik de rigtige begge gange. Vi har kunnet reklamere for racen og opdrættet på utallige udstillinger - til stor glæde for alle parter.
Rags var måske ikke den mest perfekte efter standarden, men hans gode temperament i hænderne på fremmede tog altid point - og har helt sikkert solgt Somalier til nye familier. :slight_smile:

8 Synes om

Jeg gav stor ‘info dump’ til købere - fotos, stamtavle info, sundhedtests + sundheds status på forældre & øvrige katte familie. Pasnings vejledning + meget detaljeret info om foder - stor madpakke. etc etc.

Jeg har også efterfølgende holdt killingkøbere orienteret om helbreds ting - eks hvis forældre fik gigt har jeg nævnt for købere at de skal holde øje med det…sendt fotos af ‘familien’

Omvendt har/er nogle killingkøbere piv dårlige til at at sende bare en kort opdatering om hvordan det går. Selv når jeg tager initiativ for at høre hvordan det går.
Så sølle når man ikke kan bruge 2 min på at svare…har dæmpet min lyst til generelt at bruge tid på at holde kontakt.

Har en masse søde købere der sender fotos & hilsen - men der er også et par nitter som jeg ikke skulle have solgt til…

6 Synes om

Da vi solgte killinger fik de en pakke/mappe ved flytning med stamtavler, kopi af dna test på forældre, pasningsvejledning, God råd/fordervejledning samt en cd rom med fotos fra killingetiden.
Såfremt killingerne var solgt på tidspunkt for div. dyrlægebesøg, fik køberne info lige så snart besøget var gjort.“Vaccine, sundhedscheck og neutralisering”. Dette gjorde vi via mail til køber.
Nogle købere har jeg aldrig hørt fra igen og andre har løbende sendt hilsner, fotos og div updates om trivsel og sunhedstilstand gennem mange år.

5 Synes om

Jeg har nok formuleret mig lidt kejtet :woozy_face:
Men jeg tænker mere på op til de skal til nye hjem :blush:
Stamtavlerne på mine er typisk kommet efter der er lavet reservation og så kan køberne naturligvis ikke se andet end de er søgt. Så den slags info om de er kommet, update på sundhedstjek, billeder osv. indtil de flytter :blush:

4 Synes om

For mig vil informationen om at stamtavle var søgt og ankommet, være sekundært i vigtighed, enten går jeg efter at købe en decideret huskat (sandsynligvis på internat) eller også er det hos en opdrætter jeg har fuld tillid til så den skal nok komme med en killing - tilgengæld billeder og opdateringer på killingen og de sundhedsmæssige ting vil klart have større betydning for mig :hjerte:

5 Synes om

Jeg plejer at informere mine købere løbende om løst og fast, netop f.eks. om at “nu har de været til sundhedstjek og bestået” eller at deres killing var SÅ dygtig til det/til at køre bil og så enten sender jeg billeder eller poster jævnligt på min FB side, så de kan følge med - og det er helt almindelige hverdagsbilleder/-videoer, hvor de sådan set godt må se, at der ikke altid er 100% rent og ryddeligt i mit hjem.

Alt efter, hvor tidligt killingen bliver reserveret, fortæller jeg også om den generelle udvikling og deres vægt ved en given alder (og der kan jeg heldigvis altid fortælle, at det er flot for alderen).

7 Synes om

Meget lidt op til, som jeg husker det. Men det var også 18 år siden og tiden en anden (samt en opdrætter der måske ikke var så tech-stærk?) Men jeg vidste, hvad der ville blive gjort inden vi hentede. Vi havde været på besøg og se både killingerne og forældre m.m. Men ingen updates om hvad han nu havde lavet af ballade.

Hvis jeg skal have racekat igen (om mange år, for hittemissen er ikke socialt anlagt med andre), så vil jeg nok synes, det er hyggeligt med løbende opdateringer. Evt i en facebook gruppe for kuldet. Det har jeg været glad for med min hund.

6 Synes om

PT har vi kun købt katte i udlandet. De russiske er kommet med de nødvendige papier, jeg har selv skulle spørge til hvilken foder de er spiser osv. 3 af opdrætterne har jeg efterfølgende haft ritig meget kontakt med, mens andre af dem ikke har været syndelig intereseret efter et par måneder. Men vi har fået gode venskaber med de opdrætter i har købt og solgt til i Europa.

Killinger herfra får følgende med sig ud over stamtavle og kontrakt: pasningsvejledning, jeg har lavet specielt for vores race og killinger herfra (Den er lavet med udgangspunkt fra Felis Danicas) Foder til den første måned, kam, børste, negleklipper, legetøj, tæppe en cd med billeder hvor alle dokumenter også er lagt på.
Der ud over har vi en snak om kattens generelle sundhed (Da racen pt ikke har kendte arvelige sygdomme, har vi haft henvendelser, hvor de tror de aldrig kan blive syge), friløb, foder, aktivering ikke mindst før sengetid og hvordan man takler killingen om natten.
Vores købere er heldigvis gode til selv at spørge både før og efter de får deres killinge.

I forbindelsen med snakken om sundhed, ligger vi ikke skjul på hvad vi har haft at slås med

6 Synes om

Løbende billeder, og hvad den pågældende kat nu lige har lavet af sjove ting. Især mere dagligdagsopdateringer med video og billeder efter jeg for 3 år siden fik smartphone. Før det var det mest opstillede billeder med mit spejlrefleks. Dem tager jeg væsentligt færre af nu.
Jeg har jo en FB gruppe for mit opdræt, hvor både jeg og tidligere købere deler. Det tror jeg at de fleste er ret glade for. Og det er nemmere for mig at følge med i killingerne på den måde også. Jeg får selv flere opdateringer retur den vej end før jeg lavede den, hvor folk mere aktivt skulle sende en mail eller en sms med opdatering.

Info om at stamtavlerne er kommet, nej det tror jeg aldrig. Ikke til en kælekattekøber i al fald. Men at nu har de været til dyrlæge og fået 1. vaccination osv., jo.
Klub har jeg nok kun snakket om hvis de var interesseret i opdræt og/eller udstilling. Jeg synes det er meget forskelligt hvad vi har snakket mest om ved besøget og evt. senere samtaler. For nogle har det handlet om f.eks. fodring, andre sammenførsel med anden kat, andre igen racens sundhed osv.
Jeg har fået lokket mange af mine killingekøbere med på udstilling, og her i mit seneste kuld sælges alle 5 killinger faktisk til tidligere killingekøbere, og de 4 af dem skal være udstillingskatte, så noget må jeg gøre rigtigt :hoho:

9 Synes om

:besvimer:

1 Synes om