Hvor meget tager killinger på i vægt?

Det er det jeg skrev i mit svar som værende at de “lømler” og kan se uharmoniske ud. Men bortset fra det så findes også “fødder” hos katte i forskellige størrelser helt som med os to-benede, og de passer heller ikke altid til længden på indehaveren :wink:

Nej, og så er der jo ingen grund til at spekulere i hvad der er normalt for en race, synes har bestemt størst værdi :tihi:

[QUOTE=Eife;558848]Hvor mange huskatte vejer lige 6 kg når de er ½ år?
Mange når ikke engang den vægt som fuldvoksne… Så det er måske et ret dårligt sammenligningsgrundlag…
I øvrigt er en huskat som regel ret færdig som 1 års, mco’en er ikke engang begyndt at ligne noget der er færdigudviklet i den alder - derudover er det også skævt at sammenligne hunkatte og hankatte - især ved maine coon, der, så vidt jeg ved, er den race med størst forskel på hanner og hunner størrelsesmæssigt :slight_smile:

Forresten, Felis, var han normalvægtig eller også overvægtig dengang? For når man fortæller vægt, så synes jeg det er mest korrekt hvis man ikke fortæller den aktuelle størrelse på katten når den er overvægtig, men angiver den vægt som katten burde veje :)[/QUOTE]
Det er jeg da glad for at læse for min mco er et halvt år og vejer kun 2½ kg - heldigvis går det hurtigt opad…

Det tænkte jeg også på. For har huskatte, og de ligger på 4-5 kg, men en af dem er overvægtig og vejer 6 kg (og det vejede han altså ikke da han var ½ år.) Han er 4 år nu, og det er i løbet af det sidste års til, han har sneget sig op på 6 kg, ellers har han vejet 4-5 kg som de andre.

[QUOTE=Eife;558848]Hvor mange huskatte vejer lige 6 kg når de er ½ år?

Det har jeg nu gennem tiden haft flere der gjorde…også uden at være overvægtige…
Og ellers har de i hvert fald ikke vejet under ca 4 kilo (og det er hunkatte de små)

Mange når ikke engang den vægt som fuldvoksne.Nej, desværre er særdeles mange katte nogen “småpistlinger”…hvorfor tror du det er, at jeg aldrig forspilder en mulighed for at “præke” korrekt kattefodring ;-))))

. Så det er måske et ret dårligt sammenligningsgrundlag…
I øvrigt er en huskat som regel ret færdig som 1 års, mco’en er ikke engang begyndt at ligne noget der er færdigudviklet i den alder - derudover er det også skævt at sammenligne hunkatte og hankatte - især ved maine coon, der, så vidt jeg ved, er den race med størst forskel på hanner og hunner størrelsesmæssigt :slight_smile:

Forresten, Felis, var han normalvægtig eller også overvægtig dengang? For når man fortæller vægt, så synes jeg det er mest korrekt hvis man ikke fortæller den aktuelle størrelse på katten når den er overvægtig, men angiver den vægt som katten burde veje :)[/QUOTE]

Nu er en ungkat på ½ år som regel hverken fed eller overvægtig, det plejer være modsatte problem med ungkatte jeg ser rundt omkring, at de er for tynde…Men korrekt, at Ziggy har haft tendens til at blive lidt overvægtig efter han på et tidspunkt var afmagret til at veje under to kilo…hvilket er temmelig ekstremt for en kat på 14 måneder, der vejede 6½ kilo da han var 10 måneder… men hvis du med den vægt han burde veje, mener den vægt dyrlægen anslår når han ser katten…så ca 6½-7 kilo, for da han mente katten godt måtte tabe sig omkring ½ kilo, da vejede han 7 kilo og 2-300 gram (det var så for 1½ år siden…da han var 6 år)

Men han er skam ikke den største af mine huskatte…Pelle f.eks. er en del større, både i højde/længde og vægtmæssigt er han en smule tungere.
Og Billemissen er også større end Ziggy