Hvor meget tager killinger på i vægt?

Hej alle :slight_smile:

Jeg fik min mco hjem for 4 uger siden og da var hun 14 uger gammel.
Hun vejede 1,8 kg, og nu 4 uger efter, vejer hun 2,4 kg, så hun har taget 50% på, på 1 måned… Jeg synes det virker voldsomt :uha: Men måske er det meget normalt?
:tihi:

:hjerte:

Altzå…

Hvis jeg skal kommentere hendes vægt er jeg nødt til at se hende…
:kryds::hjerte:

Det lyder da bare som om hun er tilfreds med det du serverer :slight_smile:

På billede 3 ligger hun sammen med en killing på 13 uger der vejer 1,7 kg (hvis det er til nogen hjælp) :slight_smile:

Vi kan også godt se hun er vokset :slight_smile: Synes bare det går utrolig stærkt! :stuck_out_tongue:

:wehuu::wehuu::wehuu:

Narj… hvor er hun bare alt for lækker :besvimer::besvimer:

Og det er den rødhårede også - tak for de dejlige billeder :hjerte:

Hun ser da fin-fin ud… :ok:

Narj… hvor er hun bare alt for lækker :besvimer::besvimer:

Og det er den rødhårede også - tak for de dejlige billeder :hjerte:

Hun ser da fin-fin ud… :ok:[/QUOTE]

Tusind tak :smiley:

Men det er måske bare normalt “vokseværk” vi er ude i?

:slight_smile:

Jeg er ikke så klog på det med vægt… men der kommer nok et par gode svar til dig…
:slight_smile:

Jeg har heller ikke forstand på det, men rent umiddelbart ser hun da harmonisk ud.
Og som en Maine Coon er det vel meningen, at hun skal blive en temmelig stor kat… :smiley:

Tak for kigget - de er meget smukke begge to. :slight_smile:

[QUOTE=StarZoo;558575]Hej alle :slight_smile:

Jeg fik min mco hjem for 4 uger siden og da var hun 14 uger gammel.
Hun vejede 1,8 kg, og nu 4 uger efter, vejer hun 2,4 kg, så hun har taget 50% på, på 1 måned… Jeg synes det virker voldsomt :uha: Men måske er det meget normalt?
:tihi:[/QUOTE]

I den alder tager de let de 200-250 gram på om ugen, så hun ligger helt indenfor det normale :slight_smile: Tænk på at de i den første uge dobler deres vægt og for nogens vedkommende, som jeg oplever som liniebestemt, let smider 20-25 g på om dagen i de næste uger.

Men det er nu heller ikke helt 50% hun har taget 150 gram på om ugen i snit, og det er helt fint :slight_smile: Tillykke med hende i øvrigt!

Da ikke 50 % for så skulle hun jo veje 2,7 kilo …hun har taget 600 gram på

men altså jeg synes så ikke katten ser hverken stor eller tyk ud, tværtimod virker den ranglet i mine øjne.

Altså den er 18 uger gammel og vejer 2,7 kilo…om 8 uger er den ½ år…der vejede min Ziggy-almindelig-størrelse-huskat til sammenligning 6 kilo

[QUOTE=En forhenværende bruger;558617]I den alder tager de let de 200-250 gram på om ugen, så hun ligger helt indenfor det normale :slight_smile: Tænk på at de i den første uge dobler deres vægt og for nogens vedkommende, som jeg oplever som liniebestemt, let smider 20-25 g på om dagen i de næste uger.

Men det er nu heller ikke helt 50% hun har taget 150 gram på om ugen i snit, og det er helt fint :slight_smile: Tillykke med hende i øvrigt![/QUOTE]

Tak for det :slight_smile:

Jamen det er da rart at få nogle tal på “vægt øgning” :wink:
Det virker bare helt vildt, sådan som hun vokser.

[QUOTE=Felis;558635]Da ikke 50 % for så skulle hun jo veje 2,7 kilo …hun har taget 600 gram på

men altså jeg synes så ikke katten ser hverken stor eller tyk ud, tværtimod virker den ranglet i mine øjne.

Altså den er 18 uger gammel og vejer 2,7 kilo…om 8 uger er den ½ år…der vejede min Ziggy-almindelig-størrelse-huskat til sammenligning 6 kilo[/QUOTE]

Hun er også blevet en meget lang kat. Men jeg vil absolut ikke sige hun er for mager.
Det kan også være hun ser ranglet ud, da hun på billederne er helt udstrakt, så her er lige et par, hvor hun er lidt mere normal. :slight_smile:
Hun har også lidt rund mave, men den skjule pelsen :tihi:

Hun er godt nok en lækker lille tortie-coon, der bestemt ikke på nogen af billederne ser for stor ud :hjerte: :slight_smile:

Da jeg fik Cinnamon (huskat), var hun en lille pjevs. Hun var 13 uger og vejede kun 960 gram, da hun to dage senere var ved dyrlæge. Efter fire uger blev hun igen vejet ved samme dyrlæge på samme vægt og vejede da 1550 gram. Jeg var også ved at tabe underkæben i bedste tegneseriestil, men dyrlægen havde intet at udsætte på hende. Hun var, som hun skulle være :slight_smile:

Så som du selv siger - helt almindeligt vokseværk. Det var det i hvert fald for min.

[QUOTE=StarZoo;558641]Hun er også blevet en meget lang kat. Men jeg vil absolut ikke sige hun er for mager.
Det kan også være hun ser ranglet ud, da hun på billederne er helt udstrakt, så her er lige et par, hvor hun er lidt mere normal. :slight_smile:
Hun har også lidt rund mave, men den skjule pelsen :tihi:[/QUOTE]

På de her billeder kan vi jo rigtigt se hende… Hvor er hun dog sød i sin spraglede tortiepels. :smiley:

Og din Ziggy-almindelig-størrelse-huskat havde så også almindelig-størrelse-huskat krop og bygning ikke? Hvilket bestemt ikke er at sammenligne med en race, der vokser i længderne i sit første år og først derefter breder sig ud og tager sig tre år til det samme, og meget gerne skulle adskille sig kropsmæssigt fra andre katteracer.

Maine Coon´en “lømler” som stor killing/teenager, en periode ser de ved gud ud som de aldrig kommer til at “hænge sammen” og se bare lidt harmoniske ud. Endnu en charme i mine øjne :wink:

Tror vægten er perfekt. Min vejede 2 kg da han var 12 uger og jeg fik ham hjem på vægtskålen og har siden taget CA 1 kg på om måneden. Han bliver bliver 6 mdr her om ikke så længe, og vejer snart 5 kg…

Min er så en Ragdoll, men størrelsessmæssigt kan de sammenlignes med Main Coons.

Jeg vil regne med at min vil veje et sted mellem 7 og 9 kg når han fylder 1 år til September.

Dejlig kat du ellers har, super lækker!!:inlove:

[QUOTE=En forhenværende bruger;558665]Og din Ziggy-almindelig-størrelse-huskat havde så også almindelig-størrelse-huskat krop og bygning ikke?

Næ, han var nu ikke færdigudvokset på det tidspunkt

Hvilket bestemt ikke er at sammenligne med en race, der vokser i længderne i sit første år og først derefter breder sig ud og tager sig tre år til det samme, og meget gerne skulle adskille sig kropsmæssigt fra andre katteracer.

Maine Coon´en “lømler” som stor killing/teenager, en periode ser de ved gud ud som de aldrig kommer til at “hænge sammen” og se bare lidt harmoniske ud. Endnu en charme i mine øjne ;)[/QUOTE]

ja, som jeg skrev, killingen ser ranglet ud med en smal krop i forhold til store fødder o.s.v.

men størrelsesmæssigt/vægtmæssigt synes jeg stadig ikke den er særligt stor til en 18 ugers

Hvor mange huskatte vejer lige 6 kg når de er ½ år?
Mange når ikke engang den vægt som fuldvoksne… Så det er måske et ret dårligt sammenligningsgrundlag…
I øvrigt er en huskat som regel ret færdig som 1 års, mco’en er ikke engang begyndt at ligne noget der er færdigudviklet i den alder - derudover er det også skævt at sammenligne hunkatte og hankatte - især ved maine coon, der, så vidt jeg ved, er den race med størst forskel på hanner og hunner størrelsesmæssigt :slight_smile:

Forresten, Felis, var han normalvægtig eller også overvægtig dengang? For når man fortæller vægt, så synes jeg det er mest korrekt hvis man ikke fortæller den aktuelle størrelse på katten når den er overvægtig, men angiver den vægt som katten burde veje :slight_smile:

[QUOTE=Felis;558635]Da ikke 50 % for så skulle hun jo veje 2,7 kilo …hun har taget 600 gram på

men altså jeg synes så ikke katten ser hverken stor eller tyk ud, tværtimod virker den ranglet i mine øjne.

Altså den er 18 uger gammel og vejer 2,7 kilo…om 8 uger er den ½ år…der vejede min Ziggy-almindelig-størrelse-huskat til sammenligning 6 kilo[/QUOTE]Jeg har haft mange ‘almindelig-størrelse-huskat’ og de har som voksne sjældent vejet mere end små 3-5 kg. Så det er da noget af en bamse du har, er du sikker på det ikke er en bjørn?:tihi: