Hvor meget tørfoder

Hej.
En af mine hanbkatte, som er kemisk kastreret er blevet alt for fed. Han har været lidt for glad for sin mad.
Jeg vil nu prøve på at slanke ham lidt.
Hvor meget tørfoder anbefalles der at give en voksen hankat pr døgn?
Jeg fodrer med Royal canin for det medste.
Mvh Joan

Det står på pakken - du skal gå efter den vægt du ønsker katten skal have.

Men generelt plejer jeg at foreslå at give alt tørfoder på et foderbræt - så plejer det at regulere sig selv :slight_smile:

Problemet er nemligt at han har fået alt det tørfoder han ville have.
Nu er han nød til at komme på skrump, derfor vil jeg dosere i foderet.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1030917]Det står på pakken - du skal gå efter den vægt du ønsker katten skal have.

Men generelt plejer jeg at foreslå at give alt tørfoder på et foderbræt - så plejer det at regulere sig selv :)[/QUOTE]

Ja, men det er nemmere at stikke hovedet i en skål, end at skulle tænke og gøre lidt for at få det. Derfor er en del af disse foder anordninger en god løsning: Cat Toys | Find the Best Cat Toys now at zooplus! (f.eks. de to første, især nr. 2 hitter hos mange)

Gerne kombineret med en øget mængde vådfoder, gerne med vand på :slight_smile:

Rationeret tørkost (mindre end det anbefalede) i foderbræt og så ellers vådt ad libitum :slight_smile: Så skal du nok få slanket ham :slight_smile:

[QUOTE=Kiskan;1030919]Problemet er nemligt at han har fået alt det tørfoder han ville have.
Nu er han nød til at komme på skrump, derfor vil jeg dosere i foderet.[/QUOTE]

Ja, men jeg ville foretrække stadig at give det han vil have, men gøre det besværligt for ham, at få det - dvs han skal arbejde for føde.
Ellers har man bare en kat, der hyler og plager og konstant mener den er sulten.

Vores taber sig pænt når de får en blanding af light- og almindeligt foder. Lige pt er det RC Light der er blandet i, tidligere har jeg haft god gavn af go Care Royal Light.

Jeg ved der er delte meninger om lightfoder, men her virker det altså. Vi fodrede i en periode uden lightfoder for at få lidt sul på Phumba efter hendes sygdom… og straks svulmede Ib, Stevie og Adelie op som små spærreballoner… Det er aftaget lidt igen, nu hvor de får halvt af hver.

De får også masser af vådfoder og råt, undtagen altså Adelie som stadig mener at mad der ikke knaser, det er slet ikke mad…

tak for jeres svar. :slight_smile:

      • Updated - - -

Indtil jeg får bestilt sådan et fancy foder bræt, er jeg nød til at dosere hans mad.

[QUOTE=Eife;1030921]Ja, men det er nemmere at stikke hovedet i en skål, end at skulle tænke og gøre lidt for at få det. Derfor er en del af disse foder anordninger en god løsning: Cat Toys | Find the Best Cat Toys now at zooplus! (f.eks. de to første, især nr. 2 hitter hos mange)

Gerne kombineret med en øget mængde vådfoder, gerne med vand på :)[/QUOTE]

[QUOTE=Kiskan;1031464]tak for jeres svar. :slight_smile:

      • Updated - - -

Indtil jeg får bestilt sådan et fancy foder bræt, er jeg nød til at dosere hans mad.[/QUOTE]

Du kan også lave et midlertidigt bræt ved at klistre wc-ruller på en plade, så maden skal fiskes ud og op. Jeg lavede mit med en hel rulle vandret og to halve, der stod lodret, så maden skulle fiskes op med poten. Jeg lagde også lidt tørfoder ud forskellige steder, så katten skulle bevæge sig rundt efter maden.

og en cola flaske eller lign. med huller i kan også bruges som aktivering :slight_smile: