Hvor ofte kaster katte op?

Hvor ofte kaster de op ?

Vores kat gør det et par gange om ugen men synes det blevet mere, er i tvivl om det kommet efter vi skiftede til kingsmoore Pure kat tørfoder eller nyt vådfoder schnucki fra Aldi ,mener vi købte lux før.

Det er mest mad der ryger op.

Vi har dyrkede kattegræs i en potte og taget det ind for 1 uge siden, han spiser lidt hver dag men kaster mere op, hver dag, nogle gange kun græs… Jeg troede fri adgang til græs var godt ??

Vi har taget vådfoder og græs fra Han nu og prøver i 1 uge for at se om det forandrer noget…

Nogle der kan komme med deres tanker om det her problem ??

Hvis du har en sund og rask kat (tjekket ved vet) og den pludselig ændrer adfærd eller som du skriver begynder at kaste op, så er der som udgangspunkt belæg for et nyt tjek hos vet :slight_smile:
Du kender din kat og dens brækrutiner :wink: og jeg kender mine :slight_smile:
Lucky brækker sig tit Sugieh stort set aldrig :slight_smile: Så der er stor forskel på, hvornår jeg ville reagere på de to :slight_smile:

Jeg føler at det er noget mere end håb plejer… Før fik han Arion, men fik af vide at der er kartoffel i og år pure kat er bedre… Men er i tvivl om Hvor tit han gør det da vi Ikke bor sammen men min partner siger at det blevet mere men han husker ik i hvor lang tid det har været…

Men hvad med de andre ting jeg skriver…?

Schnuki ville jeg ikke fodre med :slight_smile: Jeg ville starte med at tage tørt fra ham og lade ham beholde græsset :slight_smile:

Hvorfor Ville du ikke fodre med det ?

Jeg synes det er alt for dårligt foder :slight_smile:

Men hvorfor spørger jeg ?:slight_smile: man kan jo kk bare sige noget er skidt uden at forklare hvorfor :slight_smile:
Synes ellers at ingredienserne lyder fint… lux var ikke en stor succes, ofte spiste han det ikke… læste dig lige et indlæg med tips på vådfoder i lidl…

[QUOTE=Sille83;1184530]Men hvorfor spørger jeg ?:slight_smile: man kan jo kk bare sige noget er skidt uden at forklare hvorfor :slight_smile:
[/QUOTE]
Han kaster mere op end han plejer? Det er da en god forklaring… - hans krop siger tydeligvis at den hellere vil have noget andet. Hvis ikke katten trives på det foder den får, så skift til noget andet; det ville du sikkert også gøre hvis det var dig selv?

Der kan næppe sættes et skema op for, hvor tit katte brækker sig. Nogle gør det aldrig, nogle gør det sjældent.

Hvordan har du lavet foderskiftet? Har du indkørt det - dvs. mikset det med det velkendte foder eller lavet et 100% skift fra den ene dag til den anden?
Er der stor forskel i indholdsstofferne i de 2 fodre?
Er der forskel i pillestørrelsen på de 2 fodre?

Mig bekendt spiser katte græs af 2 årsager. Dels for at få et vitamin, der hedder folinsyre og dels fordi græs får katten til at brække sig.
Det er slet ikke unormalt at katte brækker sig - de er faktisk ret gode til det - men alting med måde ikk’ :cool2:

Foder skiftet er for over 6 mdr siden og det skete gradvist som det også skal,over 1 uge, det var ingen dårlig mave eller opkast synes jeg… Vådfoderet er jeg i tvivl om, Vi kørte med lux i en periode, så skiftede vi mellem et og et andet vådfoder , begge i Aldi, er i tvivl om det var schnucki eller et andet…

Ja ved godt at katte spise græs for at kaste op og pga folinsyre, men skal han have fri adgang til det trods han spiser lidt af det hver dag og kaster op af det hver dag ?

Susanne, nu spørger jeg DK sugieh om hvorfor da hun starter med at skrive at hun ikke ville fodre med schnucki og bagefter at det er alt for dårligt foder, så er det klart at jeg spørger hvorfor.
om det pga ingredienserne eller hun har hørt andre have dårlige erfaringer eller selv har med det… Det kan være mange grunde

Schnuki indeholder så vidt jeg ved både korn og sukker. Korn kan jeg ikke helt undgå til mine, men sukker skal der bare ikke være i kattemad :slight_smile:

Desuden er det ikke muligt at lave foder til den pris med godt kød i, det vil unægtelig være affaldet der bruges. Det kan nogle katte leve ganske fint på, men mine skal ikke :slight_smile:

Kunne ellers have svoret at Der ikke var noget skidt i :frowning:

Vi prøver 1 uge uden og ser hvad der sker… Måske lidt. Kogt kylling engang imellem…

Jeg er lidt forvirret nu …
Der er skiftet tørfoder for ca. 6 mdr. siden, og der var ingen dårlig mave eller opkast i den forbindelse, korrekt?
Nu er der også skiftet vådfoder + katten har nu adgang til græs.
Katten bor ikke hos dig, og den som katten bor hos, ved ikke helt hvordan “brækmønstret” er (hvor ofte og i hvor mange måneder det har stået på) korrekt?

Hvis det var min kat, ville jeg forsøge at finde årsagen.
Først ville jeg fjerne vådkosten og græsset. Lad katten spise tørkost i et par dage og hold så GODT øje med om den brækker sig eller ej.
Tilbyd herefter vådkost samtidig med at der er adgang til tørkost, og hold så igen GODT øje med, om katten brækker sig eller ej.
Det samme med græs.

På den måde burde I kunne finde ud af, hvad det er katten reagere på.
Det kræver dog lidt struktur og opfølgning fra ejerens side af. Det der med “jeg tror nok den brækker sig lidt oftere, og måske har det stået på i så og så lang tid”, det kan ikke bruges til noget konkret :surrender1:… andet end til at konstatere, at noget ikke er som det plejer at være.

Hej Hanne,

Det er korrekt :slight_smile:
På nær at jeg er usikker på hvornår Der blev skiftet vådfoder…

Helt enig… Vi har fjernet græs og vådfoder fra i går, I dag har der ikk været nogen opkast endnu…

Vi har holdt skema i hele denne uge og fortsætter med det :slight_smile:

Der er særligt et tørfodermærke, som en af mine maine cooner kaster op af - det kommer simpelthen ufordøjet op. Så det holder vi os fra her i huset.

Så foderet kan sagtens være årsagen, som de andre også skriver - og katte er forskellige og har forskellige tolerancer over for de forskellige fodermærker.

Indtil videre har han ikke kastede op siden vi tog vådfoder og græs fra ham… men vi kører lige ugen ud…

Han er meget glad for kingsmoor pure cat, mere end Arion, men Han har stadig skæl i pelpelsen… Vi har forsøgt med lakseolie men det kan han ikke lide…

[QUOTE=DK Sugieh;1184515]Hvis du har en sund og rask kat (tjekket ved vet) og den pludselig ændrer adfærd eller som du skriver begynder at kaste op, så er der som udgangspunkt belæg for et nyt tjek hos vet :slight_smile:
Du kender din kat og dens brækrutiner :wink: og jeg kender mine :slight_smile:
Lucky brækker sig tit Sugieh stort set aldrig :slight_smile: Så der er stor forskel på, hvornår jeg ville reagere på de to :)[/QUOTE]

Enig - Tara kaster tit op, Og Fie lige så - de gumler græs i et væk de to :smiley:

Toulouse og Nanoq kaster stort set aldrig op.

Tara har tendens til at overæde og sluge mad, hvis hun fodres forkert ifht til hendes behov.

Ang opkast - hunden har gjort det en gang - men ca 5 gange inden for den dag , mens han var alene :frowning: Stakkels hund - det var dyrlægen straks. Og der sad noget i halsen - men jeg må nok sige at efter den omgang så klager jeg ikke over kattenes små klatter mere:blegne: Pyyyha :tihi: Lidt lige som den gang han havde en diarre mens jeg var på job… Det er bare et beskidt dyr på en helt anden måde når det går galt :ups: Godt det ikke er så tit som Tara og Fie :høhø:

Sigga kaster op ca. hver anden måned. Og desværre hørte jeg bræklyde i går - men har ikke fundet klatten endnu:S

Den kender jeg :smiley: