Misserne er nu over alle problemer men jeg har haft stor problemer med at tage temperatur på dem, og især Cassie ville jeg ikke stresse for meget her lige før fødsel.
Hvordan gør I andre, og især - hvordan gør I det når I er alene, og ikke har mand eller lign. til at holde katten i ro :?
Jeg kan også godt bruge et tip om et godt og ikke mindst HURTIGT termometer. Ligegyldigt havd så nå det aldrig rigtigt at bippe, for katten har snoet sig væk inden:høhø:
Det er altså ret svært synes jeg, og tager gerne imod alle tip til næste gang misserne er syge.
Tegninger og billeder som illustration vil være super, ellers bare en rigtig god vejledning.
Her må være andre “Kattegale”, som har haft samme problemer, og en sådan vejledning kan vel altid bruges.
Øhhh lidt af en fejl i overskriften Jeg ved selvfølgelig godt hvor - jeg mener HVORDAN - kan en sød admin ikke nor rette det for mig :surrender1:
Jeg kan ikke gøre det alene - men i øvrigt er det heller ikke så relevant, synes jeg.
Er katten sløj er den jo sløj - uanset temperatur.
Eller er katten frisk er den jo frisk - uanset temperatur.
Vi tager kun meget sjældent temperatur på vores katte - det lader vi dyrlægen om Som Vivi skriver, er det vigtigere at kunne se, om katten er sløj eller ej - ikke alle tilstande giver udsving i temperaturen.
Jeg har gjort det selv en enkelt gang, så jeg kunne tjekke om den var steget, når vi ankom til dyrlægen. Der gjorde jeg det ved at holde i nakkeskindet og med samme arm liggende indover ham, mens han lå ned. Det tog han pænt. Jeg ville ikke kunne holde ham hvis han insisterede på at komme fri, men ellers synes jeg den metode fungerer fint.
Problemet er, at når jeg ringer til dyrlægen, som i går. Så spørger han straks, hvad temperaturen er. Og jeg kan da fornemme, at han bliver lidt irriteret over, at jeg ikke kender svaret. :S Jeg får da helt tydeligt en følelse, af at det er nødvendigt at gøre, uanset hvordan men ellers tolker kattens velbefindende. Darcy var da på ingen måde så dårlig, at jeg havde gættet på 41 i feber.
Derfor Vivi kan det da undre mig, når vi nu deler dyrlæge, at Stig aldrig har stillet krav til dig om at kende kattens temperatur ved henvendelse :?
[QUOTE=Wijelo;918824]
Derfor Vivi kan det da undre mig, når vi nu deler dyrlæge, at Stig aldrig har stillet krav til dig om at kende kattens temperatur ved henvendelse :?[/QUOTE]
Det spørger han skam også om som det første - og jeg svarer ham altid at det ved jeg ikke, men at katten virker sløj og det er derfor jeg kontakter ham
Jeg har et fint hurtigt termometer fra apoteket. Det tager kun et lille øjeblik, så bipper det.
Tommelfingerreglen her i huset er: hvis man ikke kan få taget temperatur, er man sikkert ikke så sløj endda. Men når først de er klattede og vitterligt har feber, plejer det at være ret nemt at tage temperaturen.
[QUOTE=holymoly;919022]Jeg har et fint hurtigt termometer fra apoteket. Det tager kun et lille øjeblik, så bipper det.
Tommelfingerreglen her i huset er: hvis man ikke kan få taget temperatur, er man sikkert ikke så sløj endda. Men når først de er klattede og vitterligt har feber, plejer det at være ret nemt at tage temperaturen.[/QUOTE]
Jeg har samme udgangspunkt.
Hvis jeg tager temperaturen på en kat, er den som regel sløv eller slap, og dermed forholdsvis let at håndtere ifm. temperaturtagning.
Med den ene hånd har jeg fat i nakkeskindet, med den anden tager jeg temperaturen. Katten ligger på siden.
Hvis jeg fornemmede, at min dyrlæge blev irriterret fordi jeg ikke kendte kattens temperatur, ville jeg tage en snak med vedkommende.
Ikke om jeg ville sidde med dårlig samvittighed pga. vedkommendes måde at udtrykke sig på.
Der kan jo blot være, der er tale om en ubevidst uheldig tone eller udtryksmåde fra dyrlægens side af.
Faktisk er “hvor” ikke så dumt endda… jeg købte faktisk for nogle år tilbage et øretermometer til katte. Problemet er bare at de er mindst lige så upålidelige som dem til mennesker, så det opgav jeg, det gav bare falsk tryghed.
Jeg her et børnetermometer, sådan et hvor spidsen bøjer, hvis katten (eller barnet) vrider sig. Men det er meget sjældent jeg har prøvet at bruge det, indrømme. For som andre siger, er katten samarbejdsvillig nok til at jeg kan lave det stunt uden protester, så er den syg nok til at skulle kigges på - uanset temperatur
Jeg føler på ørerne, når katten er i hvile. Det svarer lidt til at lægge en hånd på panden af os. Brandvarme ører i hvile, hvis mis ikke lige ligger og koger i solen - så overvåger jeg den lige nærmere de næste par timer.
[QUOTE=DK Lindvig;919046]
Hvis jeg fornemmede, at min dyrlæge blev irriterret fordi jeg ikke kendte kattens temperatur, ville jeg tage en snak med vedkommende.
Ikke om jeg ville sidde med dårlig samvittighed pga. vedkommendes måde at udtrykke sig på.
Der kan jo blot være, der er tale om en ubevidst uheldig tone eller udtryksmåde fra dyrlægens side af.[/QUOTE]
Irriteret og irriteret - tja, sikkert ikke på fru Hansens kat, men jeg forstår godt at det forventes af “gamle” opdrættere.
Mange ringer jo også til dyrlægen i håb om at få en (foreløbig) diagnose over telefonen - ret svært uden at vide om katten har for høj temperatur - eller værre det modsatte
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;919064]Irriteret og irriteret - tja, sikkert ikke på fru Hansens kat, men jeg forstår godt at det forventes af “gamle” opdrættere.
Mange ringer jo også til dyrlægen i håb om at få en (foreløbig) diagnose over telefonen - ret svært uden at vide om katten har for høj temperatur - eller værre det modsatte[/QUOTE]
Enig - og jeg synes jo også han har al mulig grund til at spørge. Jeg er selv lidt flov over ikke at kunne tage temperaturen på min egen kat.
Jeg tror jeg vil spørge på apoteket efter det hurtigste termometer de har, og så se om ikke jeg kan få det gjort næste gang, der er behov for det.
Jeg tror jeg vil spørge på apoteket efter det hurtigste termometer de har, og så se om ikke jeg kan få det gjort næste gang, der er behov for det.[/QUOTE]
Det hurtigste (jeg har) og med tynd bøjelig spids mener jeg jeg købte i Rema 1000 eller Aldi for 40 penge - det var et i tilbudsavisen for lang tid siden
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;919064]Irriteret og irriteret - tja, sikkert ikke på fru Hansens kat, men jeg forstår godt at det forventes af “gamle” opdrættere.
Mange ringer jo også til dyrlægen i håb om at få en (foreløbig) diagnose over telefonen - ret svært uden at vide om katten har for høj temperatur - eller værre det modsatte[/QUOTE]
Ja, det er helt sikkert det, der er pointen.
Normalt vil han nok altid være sikker og sige man skal komme med katten, men netop fordi vi klarer meget over telefonen, skal have en del flere oplysninger end ellers.
Jeg bruger ikke den pågældende dyrlæge, men kommenterede på Wijelos fornemmelse af at dyrlægen var irriteret.
Den fornemmelse ville jeg ikke bryde mig om, at sidde med efter en samtale med min dyrlæge … pga. at jeg ikke kendte kattens temperatur :cool2:
Som Vivi skriver, så kan han jo bare sige, at man skal komme med katte. Dette uden at lyde irriteret.
Man kan også købe et termometer ved dyrlægen beregnet til smådyr, tyndt handy og hurtigt:)
Jeg synes ialt fald det er en god ting at kunne tage temperaturen, det er vigtigt at vide om den stiger, men en faldende temperatur kan være mindst lige så vigtig om ikke vigtigere at have styr på.
Marina
Jeg tager temperaturen på katte i endetarmen - og jeg har et termometer der bibber meget hurtigt så det er et kort “besøg” :høhø:
Men må indrømme at det er sjældent at jeg gør det - der har jeg det nok lidt som flere andre. Hvis min kat er dårlig så tager jeg den til dyrlægen og så
kan de tage temperaturen hvis det er af betydning.
Jeg kan ikke mere huske hvor vi købte termometeret - men mon ikke apoteker i dag har gode termometerer der virker hurtigt ?
Iøvrigt - da man jo ikke skal stikke det ret langt ind for at få det til at virke så synes jeg faktisk ikke mine katte har noget imod det.