Jeg fjerner tisklumper lorte to-tre gange om dagen. Jeg bruger Extreme Classic og renser en gang i mellem bakken med rodalon… Men jeg er usikker på, hvor tit jeg bør rense den sådan helt igennem. Hvor tit gør I det? Og smider I det grus ud, som ikke har suget tis/lort ud også?
jeg tømmer bakkerne helt en gang om mdr, det grus der ikke er brugt bliver fordelt i de andre bakker, bakken vasket i klorin, skyllet grundig bagefter.
Jeg har i alt 5 bakker så der er noget at skifte imellem ![]()
Vi tømmer den helt ca en gang om måneden… Små ting piller vi ud sådan indimellem…
Jeg renser kun kattebakker en gang i døgnet - Typisk lige inden sengetid. Fylder op efter behov og vasker bakker ca. hver 5 - 6 uge. Det skønner jeg er nok til mine 5 katte, med to store kattebakker.
Hvor tit jeg fjerner, afhænger lidt af antallet af katte i huset. Jeg har 3 bakker, der som regel renses 1 gang dagligt.
Egentlig har jeg ikke styr på, hvor ofte jeg skifter grus og vasker bakker. De tre bakker bliver brugt meget forskelligt. Lige fra en favoritbakke, hvor der nærmest kan “være top på” og til en, der absolut kun bruges, hvis jeg er i rummet (soveværelset). Ja, for naturligvis vælger de at pølle der, hvis jeg sover :wittsend:
Men jeg synes faktisk det er nemt at se på gruset, når “det trænger”.
Jeg har kun lille Elvis, der bruger kattebakke.
Den bliver renset én gang i døgnet.
Alt bliver udskiftet - hver 14. dag og renset i ren Rodalon meget grundigt.
Jeg bruger Ever Clean.
Her lugter aldrig. ![]()
Jeg fjerner klumper 1-2 gange dagligt, oftere med killinger i huset.
Fylder nyt grus oveni ca. hver anden uge, og bakken vaskes efter behov.
Gør det efter behov ![]()
Og set os på gruset når det trænger til den hele tur ![]()
Jeg synes (total) rengøring en gang om måneden er fint.
Jeg renser dagligt - altså fjerner pøller og klumper.
Jeg fylder nyt på efter behov og renser helt og vasker i klorin hver 2’den weekend.
Jeg bruger Extreme Classic eller Ever Clean alt efter hvad der var billigst da jeg var på indkøb. P.t er der Ever clean i bakken.
Knus Gitte
PS. Når rengøring af kattebakken falder sammen med at jeg har gang i Virkon S hos fuglene, så bruger jeg dette til rengøring af kattebakken.
Jeg renser bakker når jeg står op og når jeg går iseng. Engang imellem bliver der også tømt midt på dagen hvis misserne fortæller mig at de syntes at de skal tømmes NU.
Hovedrengøring af bakker er normalt engang om måneden.
Med krystaller til mine 2 katte fjerner jeg hømmere og blander rundt i krystallerne flere gange om dagen, for ellers virker de ikke. Og når bakken skiftes helt hver 5. dag, bliver den også vasket i Rodalon.
Plejemisserne (3) bruger kattesand (Premiere Sensitive - minder meget om EC). Tja, de får tømt klumper 1 gang om dagen. Og ideelt set ville jeg sigte gruset i et dørslag og vaske bakken hver weekend, men sådan bliver det ikke lige altid. Men ja, der hovedrengøres betydeligt oftere end hver måned.
Men ja, jeg smider altså normalt ikke gruset ud, men sigter det i stedet, så der slet ikke er nogen små rester i. Putter det i den rene bakke og nyt henover.
Bentonit kan ikke brændes/omsættes, så ingen grund til at smide mere ud end højst nødvendigt.
[LEFT]Tre gange om dagen fjerner vi klumper… Fylder løbene på med grus.
En gang i md skifter jeg det hele og gør rent med froggy rengørings middel.
Extrem classic
[/LEFT]
Vi har 4 katte - tømmer når der trænger. Den ene bakke står lige nu i køkkenet, fordi vi har en lille killing, som synes vores baggang er farlig
Så den bliver tømt så snart der kommer noget i.
Bakkerne bliver tømt hver 2-3 uge… Og havde faktisk ikke tænkt på man kunne blive ved at “genbruge”, det grus der ikke er brugt …
Vi smider det hele ud og renser bakken i ajax og rodalon. Først rodalon, også ajax ![]()
Tak for mange gode svar.
Renser selv helt i bund en gang om månden og genbruger “brugt” grus.
kasserne bliver tømt 1 gang om dagen. kasserne bliver vasket med rodalon, når der er brugt en pose grus.vi har 2 bakker en ude og en inde, og der er meget forskelligt hvormeget de bliver brugt…nogle gange er det mest den inden for og ander gange den uden for. så når kassen er ved at være tom for grus bliver den vasket
Jeg renser kattebakker 3 gange om dagen, og det gør jeg uanset om vi også har killinger eller ej. Synes lige som mine katte at det er skønnest med så rene bakker som mulig ![]()
Kattebakkerne bliver rengjort hver gang jeg har fået kørt træflis/majsgrus gruset i bund (bruger porta pine/WBCL) sådan cirka hver 3 - 4 uge ![]()
jeg tømmer for klumper 3 gange i døgnet i alle 9 bakker, vasker bakker af hver lørdag, dog genbruger jeg det grus der er i bakkerne når klumperne er fjernet.
Da Rodalon-dampe er meget giftige for katte, er jeg holdt op med at bruge det til bakken.
Jeg har så lidt af et Storm P-system, som mine venner griner meget ad, men det fungerer her:
Ca 1 x hver md tømmes bakken helt.
Spules med varmt vand, evt. Ajax eller klorin, hvis den er slem. Tørres af, og fores med bakkeposer str XL (fra dyreshop eller Maxizoo) og en god stak tynde gratis-aviser (24 timer er bedst
). Knap 3-4 cm højt. Opdelte Berl. eller lignende format er også tilpas.
Oven på det kommer der ca 5 cm godt grus, ExtremeClassic eller noget i den dur - uden pudderduft!
Ca 2-3 gange om dagen (når jeg kommer forbi og der er brugt bakke) renser jeg klumper op: Tisseklumper kommer i en alm. affaldspose, “kanonkugler” kommer i toilettet.
Når de har kradset avisen op, eller den er fugtig fra bunden af klumperne, bliver den taget op og puttet i posen - så har de vupti en helt ren og frisk bund.
Efter ca 1 md er der ikke meget grus eller avis tilbage, så binder jeg for bundposen, og starter forfra med forløbet.
Der er dem, der synes, at det her lyder maxi-bøvlet, men som sagt, det fungerer godt her: Kattene har ren bund i bakken, og aviserne tager også noget af fugten - det sparer lidt på det “dyre” grus.
Tømmer dagligt og fylder mere grus i efter behov- har som regel 10-15 cm. grus i bakkerne.
Bakkerne rengøres helt, når jeg synes de trænger- har ikke noget fast tidsinterval på det.