Hvor tit tager du til dyrelæge?

Årligt :slight_smile:
Udstillingsmisserne får deres vaccine og de andre bliver tjekket.

[quote=Bamse;288714]Mine katte har en fast dato for årlige vaccinationer og sundhedstjek, og vi får et lille brev med posten når det er ved at være tid.

Jeg har så i modsætning til Alice fået nogle rigtige pjok. Så vi rander til dyrlæge ca hver 2 - 3 måned. Så er det øjnbetændelse, så er det en kat der har hoppet lidt for langt ned og ikke fik vendt sig i luften, så er det fordi de har dårlig mave så er det tænderne så kaster de op… osv osv osv… Men hold op hvor ville jeg ikke undvære det :slight_smile: Min dyrlæge siger også at det er så dejligt at se os, for kattene er jo bare så søde så hun kan ikke undvære dem længere tid af gangen :D[/quote]

Det må jo være noget som ligger i linjerne …Jeg kan tælle på få hænder hvor ofte jeg har været afsted med mine :slight_smile:

Pretty som bliver 5 år om 3 dage …Røg i en kejsersnit pga. en stenfoster som blokerede… fik 4 dejlige killinger. Hun fik desværre osse en yverbetændelse, da killingerne var få uger gammel. Pretty har altid haft en lille tendens til løb fra det ene øje, så inden jeg parrede hende, fik hun gennemgået den store øjenundersøgelse på Vordingborg Dyrehospital (Jeg ville sikre mig at det ikke var noget genetisk). Men det kan man vel heller ikke kalde sygdomsrelaterede ‘skavanker’ ?

Gabby på 4½ år …Har aldrig haft en eneste sygedag, og har kun været hos dyrlægen til de årlige kontroller - Hun er stærk som en okse, og har de flotteste bisser.

Crazy på godt 3 år …Har kun foruden de årlige tjek været hos dyrlægen en gang - Hun har altid levet op til hendes kaldenavn, og det medførte desværre en forstrakt ledbånd da hun var få uger gammel.

Gaia godt 2 år (lige er blevet omplaceret). Fik pludselig halsbetændelse en måneds tid inden hun flyttede - det var hendes eneste besøg hos dyrlægen ( foruden de årlige tjek )

De to små på 4½ måned har selvsagt kun besøgt dyrlægen da de blev vaccinerede og chippede ( 9 og 13 uger ) Intet tyder på, at de bliver nogle ‘pjok’ deres maver er lavet af stål - De er altædende og ikke en eneste løs ‘bæ’ har der været …Jeg er sikker på, at de bliver nogle robuste katte - De er store og tunge, da de blev 4 måneder havde de en vægt mellem 2600 - 2800 gram, og det er altså super fint :slight_smile:

Så nej, vi betaler ikke vores dyrlæges mercedes :slight_smile:

Hehe, Gry - Sådan en forstår jeg godt!!! Men syrlægen er jo bare så sød at omformulere det, så det lyder pænere :smiley:

Jeg ved ihvertfald at Basils far er en stor og sund han brite! :slight_smile: Og mange af tingene er de der dumme uheldige ting.

Når der er behov og 1 gang årligt til tjek

Her kommer dyrlægen til os efter devisen det er nemmere Muhammed kommer til bjerget end Bjerget skal flyttes :ups:
Så mange misser ville betyde en del gange frem og tilbage og at jeg skulle lægge beslag på hele klinikken en hel formiddag.
Så mit sybord ryddes for diverse stoffer og så agerer jeg veterinærsygeplejerske og Ryan pille-rode-rager.
Inden jeg har lavet en seddel med alle navnene på og i aldersrækkefølge og så tager vi dem èn efter èn. Det tager omkring 3 timer.
Inden har jeg bestilt alle vaccinationsampullerne og Ryan får papiret med hjem så han kan udskrive vaccinationspapirene og føre ind hvad der skal føres ind i dyrenes journaler. Og så bliver jeg nogle tusinde kroner fattigere et par dage efter.
Selvom jeg har så mange dyr er det IKKE sygdom vore penge bliver brugt på. Iår var det så godt nok 10.000 kr men det var fordi Ouna spiste en sten og hun skulle opereres en lørdag aften af vagtdyrlægen. :uha:

[quote=kamikaze;288913]Her kommer dyrlægen til os efter devisen det er nemmere Muhammed kommer til bjerget end Bjerget skal flyttes :ups:
Så mange misser ville betyde en del gange frem og tilbage og at jeg skulle lægge beslag på hele klinikken en hel formiddag.
Så mit sybord ryddes for diverse stoffer og så agerer jeg veterinærsygeplejerske og Ryan pille-rode-rager.
Inden jeg har lavet en seddel med alle navnene på og i aldersrækkefølge og så tager vi dem èn efter èn. Det tager omkring 3 timer.
Inden har jeg bestilt alle vaccinationsampullerne og Ryan får papiret med hjem så han kan udskrive vaccinationspapirene og føre ind hvad der skal føres ind i dyrenes journaler. Og så bliver jeg nogle tusinde kroner fattigere et par dage efter.
Selvom jeg har så mange dyr er det IKKE sygdom vore penge bliver brugt på. Iår var det så godt nok 10.000 kr men det var fordi Ouna spiste en sten og hun skulle opereres en lørdag aften af vagtdyrlægen. :uha:[/quote]

:øhmm: har du ikke forsikring på dem :?

Nej for søren…det meste af dèt jeg betaler for ville et forskiringsselskab end ikke fatte og da slet ikke betale for.

De kommer der 1 gang om året. Væsentligt oftere end jeg selv er hos lægen.

Spørgsmålet er vel også lidt, om man selv går og kigger sin kat i ørerne, åbner munden og kigger på tænder og tandkød, holder øje med om øjnene løber mere end de plejer, holder øje med mængder og udseende på afføring og tis, holder øje med kattens mad og vandindtag, efterser klør, lægger mærke til øget kløen og vask og generelt bare er god til at holde øje med, om ens kat opfører sig anderledes, end den plejer.
Forskellen på mennesker og dyr er jo, at vi godt kan mærke, når vi selv er lidt sløje eller har ondt et sted. Mens katten hverken vil eller kan fortælle os det. Højst afsløre det ved ænderinger af normal adfærd.
Jeg er måske forholdsvis hysterisk og tager til dyrlægen for ret små ting - altid i fuld overbevisning om, at lidt øget snask i øjnene som minimum er chlamydia, herpes eller calici :stuck_out_tongue: De planlagte besøg er dog på årsbasis, og det er da min plan at tage begge katte med hver gang, selvom de kun skal vaccineres hver andet år (på skift), når basis + 1 år er på plads. Det koster jo ikke stort mere lige at få dyrlægens vurdering af den anden også.
Mig selv? Kunne da ikke drømme om at gå til lægen/skadestuen uden grund - netop fordi, at jeg godt selv kan vurdere, om jeg fejler noget, der berettiger til en konsultation. Modsat overholder jeg dog diverse indkaldelser til tilbudte undersøgelser (livmoderhalskræft f.eks.) til punkt og prikke, da disse ligger udenfor hvad man selv kan opdage i tide.
Det minder mig om, at det i øvrigt er min plan at give Amira en tandundersøgelse med røntgen på Tanddyreklinikken, når hun bliver 2 år. Det er vist en god ide at starte tidligt med hende pga. hendes sygdomshistorie.

Dyrlægen kommer her og første gangs vaccinere vores killinger, og der plejer han og være flink lige og kigge de andre efter. Og ellers har vi delt flokken op i 2 vaccinations runder, så dyrlægen kommer her mindst to gange om året.

På klinikken kommer vi kun til anden gangs vaccinationen hvor killingerne også bliver neutraliseret. Også kommer vi der selvfølgelig hvis der er nogen der er syge.

Men heldigvis så ses vi mest med dyrlægen herhjemme, og det er den mest foretrukne fordeling :slight_smile:

Jeg tager afsted en gang til det årlige sundhedscheck.

De tre år vi har haft kat har vi været plaget af sort uheld. Så i jeg må nok tilstå at det er få måneder jeg ikke har været ved dyrelæge. Men for bare i år har jeg haft en blærebetændelse, en med Forl, 3 med øremidder, et kuld med problemer, en hun kat der havde tynd mave pga stress, en tandrensning, neutralisationer af katte, vacinationer og så har jeg tit snakket med dem om ting jeg får lyst til at vide mere om. Og jeg har helt sikkert glemt noget på den her liste…

Jeg må så ærligt tilstå at jeg er en god kunde ved min dyrlæge. Men Jeg har hørt at alt begyndelse er svært og det må jeg sige det har været for mig.

Her hjemme kommer kattene til tjek 1 gang om året og får deres vaccine samtid, da jeg også vaccinere kattene vi ikke udstiller med 12 mdr. interval.
Men ellers så kommer de selvfølgelig afsted hvis der er tegn på noget.

mvh
Gitte