Hvordan behandler I hageeksem?

Asani har fået et rigtig kedeligt udbrud af hageeksem, og han klør sig meget - hvilket sikkert ikke hjælper. Han har en masse små skaldede pletter under hagen efterhånden. Hvordan ville I behandle det? Jeg har vasket lidt på ham, men det er næppe nok, når det bliver ved.

Jeg ved ikke, hvad der har forårsaget det. Det kan muligvis være et eller andet ude fra haven, men det er jo ikke til at finde frem til og identificere. Vi bruger i øvrigt ikke plastikskåle, hvis nogen skulle få den tanke.

Kan det skyldes foder? De har faktisk for ganske nylig og for første gang i meget lang tid fået noget andet foder blandet i deres Purizon. Noget Grau. Men jeg synes bare, det først var efter, Asani havde fået de første antydninger af problemer. Måske husker jeg forkert. Men det er vel ikke det mest normale sted for foderallergi at slå igennem?

Theodor fik megameget acne på hagen efter jeg havde købt Kingsmoor Kitten. De andre åd vældigt af det og de havde det fint. Så snart som jeg tog det væk blev hans hage bedre, snart = få dage.
Så i min erfaring kan det godt være foderallergi under hagen.

Men om det er det eller noget andet må du nok en tur forbi Dr. Dyr for at få svar på.
Pøjpøj med ham!

Har hørt at de også kan få af at spise af plastikskåle, men om der er hold i det, ved jeg ikke :surrender1:

Jo, plastik ridses let. I de ridser samler der sig bakterier.
Man anbefaler glas, keramik eller stål i stedet. :slight_smile:

Kan i øvrigt anbefale klorhexidin, bare på en vatrondel, en til to gange daglig.

Jeg ved ikke om det er videnskabelig osv men min lille personlige erfaring viser at plastic er dårligt hvis en kat har tendens til acne :slight_smile:

Som jeg skrev, så bruger vi ikke plastikskåle :slight_smile:

Men jeg må nok hellere ofre foderet og så gå tilbage til Purizon og se, om det hjælper. Gjorde du noget ved Theodors hage, Birgit? Jeg tænkte, at jeg måske må have fat i noget klorhexidin til at vaske ham af med?

Hov, jamen det har Tea jo allerede skrevet. Tak Tea - jeg overså det i første omgang.

vi har 2 katte som nu og da døjer med akne og eksem på hagen, i deres tilfælde tror jeg så det er noget genetisk, da de er bror og søster dog ikke fra samme kuld.
vi plejer at rense det med klorhexidin som vi har både som salve og i flydende form og vi har osse i samråd med vores dyrlæge købe noget isoderm som vi osse bruger til dette formål.
vi bruger stort set kun porcelæns-skåle til dem.
vi har så en mistanke om at deres eksem/akne skyldes foderet, men det kan vi bare ikke gøre meget ved da de absolut kun vil spise rc maine coon foder og ja så må vi jo bare leve med at de nu og da har lidt hage problemer

jeg har ikke gjort noget ved hans hage. Jeg har holdt øje med den med det blev aldrig rødt eller hævet. Det kløede max på ham, han har været så glad for at blivet kløet på hagen :slight_smile:

Det blev til hårde tørre sårskorper med det samme og så når de faldt af tog de noget af pelsen med. Han her set herrens ud i lidt over en måned. Nu er pelsen så småt ved at vokse ud igen.

[QUOTE=johnny;1315696]vi har 2 katte som nu og da døjer med akne og eksem på hagen, i deres tilfælde tror jeg så det er noget genetisk, da de er bror og søster dog ikke fra samme kuld.
vi plejer at rense det med klorhexidin som vi har både som salve og i flydende form og vi har osse i samråd med vores dyrlæge købe noget isoderm som vi osse bruger til dette formål.
vi bruger stort set kun porcelæns-skåle til dem.
vi har så en mistanke om at deres eksem/akne skyldes foderet, men det kan vi bare ikke gøre meget ved da de absolut kun vil spise rc maine coon foder og ja så må vi jo bare leve med at de nu og da har lidt hage problemer[/QUOTE]

Hvad er isoderm, Johnny? Er det paa recept?

Jeg har to ( Brazil og Enyo) der af og til får en bums på hagen, og det vil ikke rigtig hele før der kommer sådan en hvis talgklump ud, men så tager det også kun timer inden man næsten ikke kan se det.

Honey havde et større udbrud af det. Han havde til at starte med hvad jeg vil kalde lidt sort fnuller på hagen. Intet af betydning og jeg var faktisk ikke klar over at det var hageeksem til at starte med fordi det lignede egentig bare at han havde tørret mulen af i noget jord el. lign.

Så gik der noget tid, jeg havde egentlig glemt det, også lå han en dag på ryggen så hans undersiden af hagen var meget tydelig og føj for den hvor havde det udviklet sig og var virkelig ikke pænt.

Googlesøgning og gamle tråde herinde blev kigget igennem. Jeg var overhovedet ikke i tvivl om nu hvad det var. Jeg gik direkte til dyrlægen med det her og sagde hvad jeg troede det var - og de var helt enige. Han havde så kløet sig i det og var lettere bulet at se på. Så jeg bad om at få en dyrkning af det, da det kunne ses at han havde kradset hul i det og jeg ikke havde styr på hvor lang tid han havde haft det så slemt. Han blev her startet op på antibiotika (kan desværre ikke huske hvilket), jeg fik noget steroid-creme til at smøre hans hage med, og noget shampoo som han skulle vaskes i hvis han var samarbejdsvillig. Shampoovask, blev det kun til en gang - panisk angst for alt hvad der involverede vand bare en lille smule (kan ikke huske hvad den hedder, men har den stadigvæk dernede, næsten ikke brugt).

Dyrkningssvar en uge senere viste svamp, en bakterie som jeg ikke lige kendte (opslag viste en jordbakterie). Antibiotikaen var det rigtige så den fortsatte vi med. Han endte med en måned på antibiotika. Han blev smurt med cremen næsten to måneder.

Juliet, havde faktisk i samme periode en lille smule på hagen også, men det kunne jeg klare med 2X daglig vask med klorhexidin. Hendes forsvandt af det.
Teorien er at det er foderfremkaldt, men jeg har desværre ingen beviser på det. Men i nogenlunde samme periode fandt jeg ud af at jeg måtte droppe alt hvad der hedder RC foder, Juliet og hendes tøser ørlede konsekvent af de piller hvis de fik for mange. Så teorien går på at det sandsynligvis har været det der RC-foder der har været synderen i deres tilfælde. Om det samme har været tilfældet med Honey tør jeg ikke spå om.

Theodors har ikke været så slem som Honeys.
Han fik så også kun Kingsmoor i måske en måned og jeg tog væk med det samme som jeg opdagede hvordan han så ud. Theodors var mest som den nederste plet, sådan sortsnasket, de blev til hårde sårskorper så snart foderet blev fjernet og nu er han næsten helt fin igen.
Jeg har ikke haft det hverken podet eller andet; men jeg jo også så heldig at problemet løste sig selv og det meget hurtigt. Jeg er dog helt overbevist om at hans var foderallergi.

isoderm er vel nærmest en rensende og helende salve. jeg mener vi fik den på recept og helt billig var den vist heller ikke, men til gengæld er den effektiv

Asanis er også kommet bag på mig. Pludselig havde han bare flere ikke særlig pæne sår under hagen. Så syntes jeg, det blev bedre, men nu kan jeg se, at det ikke er tilfældet alligevel. Problemet er selvfølgelig, at jeg absolut ikke må have lov at kigge på ham. Han vil bare ikke håndteres, og det er ret svært at få hans hoved tippet bagover, når han stritter imod :venter:

Jeg tror, det må blive en udskiftning af foderet og så anskaffelse af noget klorhexidin i første omgang. Han HADER at komme til dyrlægen, så jeg må lige se, om det kan gå over af sig selv først.

Den med foder er jo nem og relativ hurtigt vil dj se om det var det.
Hvis han ikke vil håndteres, kender det så meget fra Chap…, så må du lidt i blinde og med en lidt større klud ‘tørre’ ham på hagen.

[QUOTE=galath;1315739]Asanis er også kommet bag på mig. Pludselig havde han bare flere ikke særlig pæne sår under hagen. Så syntes jeg, det blev bedre, men nu kan jeg se, at det ikke er tilfældet alligevel. Problemet er selvfølgelig, at jeg absolut ikke må have lov at kigge på ham. Han vil bare ikke håndteres, og det er ret svært at få hans hoved tippet bagover, når han stritter imod :venter:

Jeg tror, det må blive en udskiftning af foderet og så anskaffelse af noget klorhexidin i første omgang. Han HADER at komme til dyrlægen, så jeg må lige se, om det kan gå over af sig selv først.[/QUOTE]

Sålænge du holder øje med det. Honeys er sandsynligvis blevet så slemt fordi han kløede sig kombineret med hans udeliv - er ikke spor i tvivl om at det er sådan han har fået svamp og bakterier i det… og det var begge jordorganismer.

Jeg har også tænkt på, at der (også) kunne være en sammenhæng med hans udeadgang. Nu må vi se. Nu har han fået en grundig afvaskning med klorhexidin, foderet er tilbage ved det gamle, og alt, der havde været i berøring med det gamle foder er vasket af. Så nu håber jeg, at det vil vise sig at hjælpe.