[quote=Sheer;316763]Jeg ved det ikke, men noget kunne tyde på at det ikke er.
Indtil nu har jeg bare hørt rundt omkring på uvidenskabelig vis at de ældste langhårkatte var fra tyrkiet, og det samme med langhårede hunde. Jeg aner faktisk ikke hvor jeg har hørt det henne første gang.
Hvis jeg vidste hvor jeg skulle sparke, så ville jeg prøve at sparke en forsker i gang med at undersøge det. Hvis det ikke er undersøgt.
Hvor startede langhårsmutationen. Og hvilken slags mutationer er det, som har givet den norske skovkat sin version af langhårsmutationen. For hvis den er speciel i forhold til andre kattes langhårsmutationer, synes jeg også det ville være noget vigtig forskning at få på plads.
:-)[/quote]
Jeg ville foreslå at sparke til nogle dyrlæge studerende, eller især biologi studerende. Måske faktisk molekylærbiologi studerende rundt om på Danmarks universiteter
Det er nok dem der vil finde den slags interessant til et kandiat eller phD forsøg 
[quote=Vivi_Fletcher;316766]For mig virker det ulogisk, hvis alle verdens langhårskatte stammer fra den samme langhårsmutation.
En perserkat har jo en helt anden pelslængde og -type end fx skovkatten.[/quote]
Ikke for mig. For det vi så kan snakke om hos persere er menneskelig selektion på den variation der er inden for langhår. Hvor jeg vil gætte på at det er naturlig selektion, fremfor menneskelig indblanding, der har givet de forskelle der er hos de katte der har lagt grund til racerne MCO, NFO og SIB. Ligesom det er andre forskellig i kropsbygning, ørestørrese osv. Som
[quote=lenschow;316769]Hvad med at sparke til dem i Foulum? De forsker i kæledyr i forvejen? Eller UC Davis?
Vivi: måske har du ret - eller også er der tale om tilpasning til forskellige miljøer over tid/generationer?
Jeg synes Sheer har ret - det burde undersøges.[/quote]
Jeg ved ikke helt om Foulum gør ret meget i kæledyr på det plan?
Jeg kender dem i hvert fald mest i forhold til jordbrug (tager nogle fag udbudt af jordbrugsfaglig fakultet og har en del forelæsere fra Foulum)