Er det nogensinde blevet undersøgt af DNAforskere om den længere pels skyldtes en spontan mutation eller om der var parret angorakatte ind?
Meget spændende - jeg læser med.
Jeg tror, at både Norsk Skovkat, Sibirisk Kat og Maine Coon (hvilke tre arter stadig lever vildt i deres hjemlande) har tilfælles at være “skabt” i meget barsk klima.
Og ud fra “den bedst egnede overlever” er deres pelse gennem utallige generationer udviklet.
Men kald mig “Mads”, om der alligevel ikke hen ad vejen er tilsat lidt ekstra hist og pist, fra da vi tog dem ind i varmen og begyndte at blande os.
[quote=Mega;316199]Jeg tror, at både Norsk Skovkat, Sibirisk Kat og Maine Coon (hvilke tre arter stadig lever vildt i deres hjemlande) har tilfælles at være “skabt” i meget barsk klima.
Og ud fra “den bedst egnede overlever” er deres pelse gennem utallige generationer udviklet.
Men kald mig “Mads”, om der alligevel ikke hen ad vejen er tilsat lidt ekstra hist og pist, fra da vi tog dem ind i varmen og begyndte at blande os.[/quote]
Ja.
Men startede det ved at en korthåret huskat fik længere og længere pels og gik nordligere og nordligere eller ved at den langhårede skibskat don juan slap i land fra skibet med tæpper fra persien? ![]()
[quote=Sheer;316205]Ja.
Men startede det ved at en korthåret huskat fik længere og længere pels og gik nordligere og nordligere eller ved at den langhårede skibskat don juan slap i land fra skibet med tæpper fra persien? :p[/quote]
Den sidste mulighed er mest sandsynlig, da korthårsgenet som bekendt er dominant, og jeg kan heller ikke forestille mig, at der har levet korthårede katte vildt i de omgivelser.
Du og jeg er helt enige, Mega. Endnu en gang. -kramer
Gad vide om nogen DNAforskere har bevist det. ![]()
Hov, nej nu blev jeg alligevel i tvivl, hvordan du mener.
Altså:
Startede ‘naturracerne’ ved at selv få lang pels uden indblanding fra angorakattene sydfra
eller
Startede ‘naturracerne’ med de langhårede katte som blev importeret med mennesker og siden forvildede og blandet med nogle korthårede her og der og blev til en blanding som var god til at overleve i koldt vejr.
Det er det jeg tænker over. For jeg læste nemlig dette på norsk skovkatterings hjemmeside:
“Den mest sandsynlige forklaring på den store forekomst af skovkatte i Norge er, at deres forfædre sandsynligvis var sydeuropæiske korthårskatte, der spredte sig til Norge som til andre dele af Europa allerede i forhistorisk tid. På grund af den naturlige selektion der har virket under Norges anderledes og barske klimatiske forhold, har kun individer med særlig tyk pels og andre tilpasninger til køligt klima, overlevet.”
Bemærk sætningsdelen “… og andre tilpasninger til køligt klima…”
Udfra denne kan der sagtens være tale om at katte med langhårsgener har haft bedre muligheder end katte med det almindelige korthårsgen.
Den Russiske Kat/Archaengelsk-katten, det vi idag ynder at kalde Russian Blue, kommer fra mindst lige så barske forhold - og er korthåret
Men dens fortid har været langt mere som domisticeret skibkat - og nok derfor lidt bedre beskyttet…
Vi ved desuden at vikingerne kom langt omkring på deres togter og at de bla har været på den tyrkiske halvø (Konstantinopel) - det er derfor ikke spor usandsynligt at nogle har haft "angora"katte med hjem… Vikinger var som regel glade for “det anderledes”, noget de kunne bruge til at fortælle om deres togter…
Der kan også spekuleres i om hybridparringer med Pallas-katten i enkelte nord-østlige populationer siden er vandret og på den måde bredt langhårsgenet til den nordlige stamme/gren af de domisticerede (korthårede) katte, der med den lange pels fik ekstra muligheder for at brede sig…
Der er mange teorier… og ikke rigtig nogle reelle svar ![]()
[quote=Ann K;316221]Bemærk sætningsdelen “… og andre tilpasninger til køligt klima…”
[/quote]Hvilke andre? (det er vildt spændende)
Der kan også spekuleres i om hybridparringer med Pallas-katten i enkelte nord-østlige populationer siden er vandret og på den måde bredt langhårsgenet til den nordlige stamme/gren af de domisticerede (korthårede) katte, der med den lange pels fik ekstra muligheder for at brede sig…
Der er mange teorier… og ikke rigtig nogle reelle svar
Whaaaat, jeg havde aldrig hørt om den Pallas kat før.
Er du tosset hvor er den flot! -storrespekt:wow:
![]()
Wow, det måtte da kunne ses på en DNA-analyse.
Signe… gør lige billedet lidt mindre ikke?
jeg sidder og scroller frem og tilbage og op og ned - og kan alligevel ikek se noget som helst ![]()
Men okay - jeg ved trods alt, hvordan en Pallas-kat ser ud…
Edit; og så ændrede billedet af sig selv størrelse på min skærm… tja - det er ikke alt man skal kunne forstå!
“andre tilpasninger” kan være snesko, forholdsvis små ører der sidder lavt på hovedet, den lidt højere bagkrop der gør det lettere at springe og klatre, den lange hale der også har betydning for bla balance, de forholdsvis høje ben som alligevel er stærke og solide bundgarnspæle… samt ikke at glemme den allermest udbredte farve på skovkatten ( i hvert fald tidligere) sortmakreltabby, der gav god kamouflage…
Og fremfor alt skovkattens generelle temperament - der bla betyder, at skovkatten, skønt den er social og glad for selskab, også er en kat, der kan trives i sit eget selskab… Ligesom at der er tale om en intelligent, opfindsomt problemløsende race men oceaner af selvtillid ![]()
De skovkatte, vi idag ser på udstillingerne har i den grad været igennem en lang (og god) proces mht temperamentet… de første skovkatte var nogle barske bæster! :høhø:
At fx Pan Polaris blev matadorhan skyldes ikke kun manglende omtanke eller at der ikke var ret mange avlshanner - men mindst i lige så høj grad at her var der endelig en (han)kat man kunne håndtere ![]()
Jeg ved faktisk ikke om mutationen der giver langhår hos de forskellige langhårede racer og fritlevende huskatte er den samme. (Jeg gætter lidt på det ud fra DNA-testen, der er mulig)
Men ér den det, så er det mest sandsynlige at det er en langhårs mutation der er opstået én gang, og som så har spredt sig til de dele af verdenen, hvor det gav øget fitness at have lang pels. (Altså typisk de steder hvor klimaet var koldt).
Er det ikke samme mutation - jamen så er det sandsynlige jo at det er en tilfældig mutation, der er opstået flere gange og så har overlevet de steder hvor der var øget fitness for egenskaben ![]()
(F.eks. har heste, så vidt jeg liiige husker, en dominant sort og en recessiv sort. Den recessive sorte skulle findes hos frisere)
[quote=Eva K;316421]Jeg ved faktisk ikke om mutationen der giver langhår hos de forskellige langhårede racer og fritlevende huskatte er den samme. (Jeg gætter lidt på det ud fra DNA-testen, der er mulig)
Men ér den det, så er det mest sandsynlige at det er en langhårs mutation der er opstået én gang, og som så har spredt sig til de dele af verdenen, hvor det gav øget fitness at have lang pels. (Altså typisk de steder hvor klimaet var koldt).
Er det ikke samme mutation - jamen så er det sandsynlige jo at det er en tilfældig mutation, der er opstået flere gange og så har overlevet de steder hvor der var øget fitness for egenskaben ![]()
(F.eks. har heste, så vidt jeg liiige husker, en dominant sort og en recessiv sort. Den recessive sorte skulle findes hos frisere)[/quote]
Ej hvor fedt. Sådan var jeg aldrig selv kommet på at tænke en langshårsmutation som.
Sheer - Hehe, det var sådan vi lærte at tænke på den slags i både genetik og populationsøkologi
(2. års fag på biologi studiet)
Jeg skeler altså til giraffen og dens lange hals!
De giraffer, der havde den længste hals kunne nå højest op i træerne efter blade. De mere korthalsede døde hurtigere af sult, mens de langhalsede formerede sig og bragte langhals-genet videre.
![]()
Mega - Du har også ret i det. Det er hos giraffer meget plausibelt, at det er sket som en naturlig variation, der så har givet øget fitness til de individer med de længste halse. Eller hos katten kan det være en gradvis ændring af kort pels til lang pels. Det er f.eks. sådan at næbet er udviklet hos Darwins finker, hvor der er nogle spændende forsøg der tydeligt viser nichedannelse, når forholdene ændrer sig (tørke, f.eks.). Her er det så ikke et gen, men flere gener der har indflydelse på næbets udseende.
Men fordi du ikke rigtig ser naturlig variation i pelslængde på sammen måde. Altså enten er man korthåret eller også er man langhåret i følge generne. Så gætter jeg på at på der er sket en tilfældig mutation, der så har vist sig at have øget fitness. Og ikke den gradvise ændring ![]()
Ellers så ville jeg gerne se nogle flere mellem individer, der har en mellemting mellem kort og lang, og det ser man jo ikke på samme måde.
Sådan er det jo også med det røde gen. Der er en naturlig mutation, der enten har givet øget fitness hvis omgivelserne var til det (f.eks. i ørken områder) eller hvor dem med det røde gen alligevel har kunnet klare sig ok nok til at overleve. Her er det jo ikke katte der langsomt er blevet mere røde pga. naturlig variation. Det er en mutation der er sket, og som har gjort at nogle individer pludseligt er blevet røde ![]()
Jeg læner mig op af Evas udlægning i dette. Det kunne være spændende at få det undersøgt. Gid nogle ville lave det forsøg med DNAet.
Det samme med huskatten - et sidespring fra de andre tråde - jeg gad godt nogle forskere ville indsamle DNA fra 1000 danske huskatte og herefter kortlægge om der er racer iblandet, hvilke og om huskatten som renrace i “naturen” er uddød eller ej anno 2009.
Så længe man ikke kan DNAteste for race, så kan man ikke lave den undersøgelse Helle ![]()
Man kan muligvis få et fingerpeg ved at teste for langhårsgen, maskegen, haleløshed, ikke-almindelige-farver etc, men så heller ikke mere…
Men det kræver at man allerførst bliver enige om, hvad en “Dansk Huskat” er for en størrelse… Og med Danmarks umiddelbare placering tæt på Norge og Sverige, samt den helt almindelige og naturlige udveksling gennem tiderne, som der har været af katte, der bla er kommet ind i landet med skibe, så vil jeg ikke udelukke, at langhårsgenet også er en del af den danske huskats genpulje - en lille recessiv del, som ikke desto mindre er der…
Sher - Uanset, er det så blevet undersøgt hvor mutationen for langhår stammer fra?
Jeg aner ikke noget om det, men hvis ikke skovkatten har fået det “naturligt”, hvilke racer har så?
Det giver jo ingen mening, hvis man mener skovkatten må have fået det ved blanding af fx perser - hvor har perseren så sit langhårsgen fra?
Jeg mener … et eller andet sted er langhårsgenet vel kommet fra - uanset race ![]()