Jeg har med mellemrum et par katte der tisser hvor de ikke skal. Hidtil har vi brugt Rodalon, men vil gerne finde noget, som der ikke er nogen fare (for kattene), ved at bruge.
Foreløbig er valget faldet på Urin off, men hvordan bruger jeg det?
Skal man vaske det af igen, ligesom Rodalon? Eller er det ugiftigt for kattene, selvom det ikke vaskes af?
Det har jeg ikke fundet svar på, ved at søge i de gamle tråde.
Tisseriet er stress betinget, hos den ene. Den anden gør det fordi der lugter af tis i forvejen, så tror hun det er der, hun skal tisse.
Nu er det nogle år siden (gudskélov) at jeg forsøgte mig med Urin off … jeg mener at huske at det er ugiftigt, men stanken af det … pyha
Til sidst foretrak jeg altså lugten af kattetis …
Jeg bruger R10 (købes bl.a. i Matas) når der virkelig er nogle lugtgener (ikke kun fra kattene) der skal bekæmpes … bagpå står der: R10 er baseret på 16 æteriske olier, som er uskadelige for mennesker, dyr og miljø.
Først skal du fjerne urinen (tørre det af).
Tør efter med en hårdt opvredet klud, og spray Urine Off på.
Det skal ikke tørres af efterfølgende, men lufttørre :cool2:
PS. et lille fif = sæt en lille skål med 5-6 foderpiller der, hvor katten har tisset. Katte tisser ikke hvor der står mad (mine gør i hvert fald ikke, og tricket har virker her)
Jeg har noget andet nu, syntes ikke urine off virkede. Køber det hjem i store partier - men tak skattekat - vil da prøve det på min taske som jeg har spildt kaffe i, den stinker af sur mælk
[QUOTE=Skattekat;1219359]Nu er det nogle år siden (gudskélov) at jeg forsøgte mig med Urin off … jeg mener at huske at det er ugiftigt, men stanken af det … pyha
Til sidst foretrak jeg altså lugten af kattetis …
Jeg bruger R10 (købes bl.a. i Matas) når der virkelig er nogle lugtgener (ikke kun fra kattene) der skal bekæmpes … bagpå står der: R10 er baseret på 16 æteriske olier, som er uskadelige for mennesker, dyr og miljø.[/QUOTE]
Mange tak Hrönn:).
Det må jeg se om jeg kan finde, hvis ikke Urin off virker godt nok.
I Matas i Hadsund havde de kun Repellent Get OFF spray, men det må man ikke spraye direkte på planker og mange forskellige andre ting. Og på planter kan det virke ætsende, står der bag på flasken.
Så det tør jeg ikke bruge, for hvad kan der så ikke ske med kattene og deres poter, hvis de træder i det og slikker det af bagefter .
[QUOTE=DK Lindvig;1219361]Først skal du fjerne urinen (tørre det af).
PS. et lille fif = sæt en lille skål med 5-6 foderpiller der, hvor katten har tisset. Katte tisser ikke hvor der står mad (mine gør i hvert fald ikke, og tricket har virker her)[/QUOTE]
Mange tak Hanne :).
Det var lige det svar jeg manglede. Og det med foderet vil jeg prøve af næste gang :).
Hvad sker der hvis man sætter en skål tørkost ved siden af bakken?
Vi har et par stykker som foretrækker at sk*de lige ved siden af bakken. Ville foder der hjælpe? eller holder de helt op med at bruge bakken og finder et andet sted?
[QUOTE=DK Lindvig;1219361]Først skal du fjerne urinen (tørre det af).
PS. et lille fif = sæt en lille skål med 5-6 foderpiller der, hvor katten har tisset. Katte tisser ikke hvor der står mad (mine gør i hvert fald ikke, og tricket har virker her)[/QUOTE]
Bruger også Urin Off her. Synes altså ikke lugten af det er slem som I siger… synes det lugter sæbe/sulfo-agtigt :?
Hanne, tak for tippet, det er da en god ide- som jeg ikke lige havde tænkt over. Tror dog at Øglen dog nok bliver nødt til at fortsætte med at sove udenfor soveværelset… det bliver sgi alligevel for besværligt at lave “massage-dyne” ud af min dyne så hun ikke laver tarvelige ting på den :høhø: Men det må kunne bruges andre steder i huset hvis det bliver aktuelt
Capturine pets hedder det jeg bruger nu og som gør at kattene ikke reagere på at hundene tisser i ny og næ, men med urine off så “dækkede” kattene pletterne til selv om de var tørret op
Jeg køber det her: www.vectavis.de - efter jeg først fandt det hos dyrlægen der ikke har det mere.
Det er baseret på urter og virker, Hvis jeg vedligeholder sprøjtning på hele gulvtæppet ca. hver 3. uge så kommer de aldrig til at sætte sig. Ellers kan det godt ske i forbindelse med løbetider
[QUOTE=PivC;1219378]Hvad sker der hvis man sætter en skål tørkost ved siden af bakken?
Vi har et par stykker som foretrækker at sk*de lige ved siden af bakken. Ville foder der hjælpe? eller holder de helt op med at bruge bakken og finder et andet sted?[/QUOTE]
Godt spørgsmål :cool2:
Prøv ad og giv lige svaret her
Normalvis er der jo en grund til at katte er/bliver urenlige.
Her lister jeg lige nogle enkelte ting op: Bakkerne er placeret forkert (katte vil kunne se “flugtveje”, når de er i bakkerne), bakkerne er ikke rene nok, kattene bryder sig ikke om bakkerne, der er for få bakker til antal katte, sygdomme og/eller forkert grus. Sidst men ikke mindst: uro/stress i flokken.
I en periode havde vi en kat, der var urenlig, og “lucky us” … det spredte sig til andre katte :S Der blev tisses hist og her i hjørner i stuen og i et værelse
Jeg fandt til sidst ud af, at det skyldtes stress i flokken. Den der var årsagen var/er Zulu - en 5 årig hankastrat. Zulu er nervøst anlagt, og når han stressede, så forplantede det sig i flokken. Zulu selv tissede aldrig andre steder i bakkerne, men det gjorde så til gengæld både Bounty og Whiskey.
Jeg vaskede af med Rodalon og brugte Urine Off. Samtidig med det satte jeg små skåle med 5-6 foderpiller i, der hvor kattene havde tisset.
Det afholdt dem fra at tisse samme steder flere gange. At de så fandt andre steder, er en anden snak :S
Problemet blev først løst, da vi flyttede Zulu op på vores 1. sal. Her har han et stort værelse helt for sig selv, og han nyder det. Endelig faldt der ro på ham, og hans gamle, velkendte, kærlige gemyt er kommet frem igen.
Ned i stueetagen er det slut med tisseri rundt omkring i hjørnerne. Total win-win
Yankie skider ved siden ad bakken. Og kan ikke finde en årsag. Han har gjort det siden han blev kastrat. Vi har prøve mange bakker, få bakker, rene bakker, brugte bakker, åbne bakker, lukkede bakker, bakker tæt på hinanden, bakker langt fra hinanden, forskelligt grus og hvad vi ellers har kunne komme på.
Som det er nu så skider han lige ved siden af bakken ude i køkkenet og det kan jeg godt leve med. Det er skide irriterende, men det er på gulv der kan holdes rent og det er let tilgængeligt.
men nu er Eddie dælme også begyndt!
Og jeg tør ikke gøre noget som kan gøre at Yankie begynder et andet sted. På trægulvene eller under sofaen eller sådan noget
Yankie skider ved siden ad bakken. Og kan ikke finde en årsag. Han har gjort det siden han blev kastrat. Vi har prøve mange bakker, få bakker, rene bakker, brugte bakker, åbne bakker, lukkede bakker, bakker tæt på hinanden, bakker langt fra hinanden, forskelligt grus og hvad vi ellers har kunne komme på.
Som det er nu så skider han lige ved siden af bakken ude i køkkenet og det kan jeg godt leve med. Det er skide irriterende, men det er på gulv der kan holdes rent og det er let tilgængeligt.
men nu er Eddie dælme også begyndt!
Og jeg tør ikke gøre noget som kan gøre at Yankie begynder et andet sted. På trægulvene eller under sofaen eller sådan noget[/QUOTE]
Og hvad nu hvis i sætter en MEEEEGET lav bakke med et TYYYYNDT lag grus LIGE der, hvor de skider? Ville de så kunne snydes til at gøre det i dén monstro?
Så har vi været i Randers og købe Urin Off. Det var billigst hos Rigtig Hundemad, der gav vi 89 kr for ½ l. Hos Bonnie Dyrecenter ville de have 120 kr for samme mængde.
Og vi har sprayet to steder, på bundpladen til et stort kradsetræ uden hylder, og på en væghængekøje. Jeg er nu spændt på om det hjælper nok.
Vi har også købt 30 kapsler Zylkene til Mille, for at afhjælpe hendes stress, som uden tvivl er årsag til tisseriet.
[QUOTE=PivC;1219499]Vi har prøve mange bakker, få bakker, rene bakker, brugte bakker, åbne bakker, lukkede bakker, bakker tæt på hinanden, bakker langt fra hinanden, forskelligt grus og hvad vi ellers har kunne komme på.
men nu er Eddie dælme også begyndt![/QUOTE]
Mon ikke man kan konstatere, at det IKKE er bakkerne, der er problemet
Det er det jeg siger, urenlighed kan sprede sig … og ja, det er skide-irriterende :cool2:
Hvis sygdomme også kan udelukkes som årsag, så er det dynamikken i flokken du skal kigge nærmere på;
og/eller hver enkelt kats trivsel. Der ér en årsag til, at katte bliver urenlige. Det er bare ikke altid let for os mennesker at finde årsagen :S
Da Whiskey begyndte at tisse rund omkring, troede jeg først at han var problemet. Det var han så ikke. Problemet lå hos en anden kat (Zulu).
Nu hvor vi har killinger, har jeg et par gange observeret at Whiskey tissede udenfor bakken igen.
Ligger problemet så ikke hos Whiskey Mmnjeeej, tjow, tjaaa, måske. Den udløsende faktor er jo ikke Whiskey. Det er killingerne, som når de farter rundt, forstyrrer dynamikken i flokken. Whiskey er så bare den, der reagerer på det. Når killingerne farter rundt i stuen, så lukker vi Whiskey fra, et voila, tisseriet er stoppet igen