Hvordan er det lige med Hibiscus (Hawaiiblomst)?

Vi har fået en grønthøster på larvefødder i huset, så inden det bliver aktuelt, må jeg hellere lige spørge, om Hawaiblomst (Hibiscus rosa-sinensis) er giftig for katte? Kan ikke rigtigt finde noget om det - hverken her eller på de sædvanlige sider…

Ifølge Anns hjemmeside, så skulle den være ugiftig :slight_smile:

Jeg havde kun checket de giftige, og glemt siden med ugiftige - og der står den jo… :ok:
Tak for hjælpen, Lone. :slight_smile:

Tjaeee - jeg kender en kat der reagerede voldsomt allergisk overfor blomstens støvdragere

Nu lige, kan godt være et dumt spørgsmål. Men en går vel ikke i giftige blomster hvis man har dem stående, jeg tænker bare katte som er ude kan jo også gå i giftige planter og det kan mal jo ikke holde øje med

Nogen gør. Devi har mestret at rydde en alpeviol helt og aldeles for blomster i løbet af en nat. Det var da jeg var rimelig ny katteejer og ikke anede noget om giftige planter, mirakuløst nok overlevede hun uden det mindste tegn på forgiftning. Nu er giftige planter fravalgt herhjemme fordi jeg har grøntgnaskere i flokken. Eneste giftige plante jeg har haft i sommers var mine tomatplanter som de alle holdt afstand fra, tror ikke de kunne lide lugten.

Udenfor er udbuddet noget større end inde i stuen -. katte vil ude primært spise græs.

De spiser grønne plantedele for at få B9 vitaminet folinsyre som primært er i friske grønne plantedele

Tak Lis. Heldigvis ser det ud til, at han foretrækker græs, men jeg vil være meget opmærksom på det.

Jeg har altid Hibiscus stående både i stuen og på altan, mine rører dem ikke - Men de har jo osse deres egne planter ( stuebambus ) så jeg har mine blomster i fred :slight_smile:

Det er min erfaring, at atte, som har fri adgang til grønt, (f.eks. alm. græs, kattegræs, stuebambus m.m.) ikke rører planter, der er giftige for dem. Jeg har mange planter, både inde og ude, som skulle være giftige for dem, herunder krokus, hyacinter, alpevioler, påskelinjer, dracena, nerier, juleroser og meget andet. Om kattene tygger i dem, ved jeg ikke, men de har aldrig vist tegn på forgiftning.

Har de derimod ikke adgang til grønt, de kan tåle, kan det godt være, de i mangel af bedre ville sætte tænderne i de giftige planter.

[QUOTE=Mega;711768]Det er min erfaring, at atte, som har fri adgang til grønt, (f.eks. alm. græs, kattegræs, stuebambus m.m.) ikke rører planter, der er giftige for dem. Jeg har mange planter, både inde og ude, som skulle være giftige for dem, herunder krokus, hyacinter, alpevioler, påskelinjer, dracena, nerier, juleroser og meget andet. Om kattene tygger i dem, ved jeg ikke, men de har aldrig vist tegn på forgiftning.
Har de derimod ikke adgang til grønt, de kan tåle, kan det godt være, de i mangel af bedre ville sætte tænderne i de giftige planter.[/QUOTE]

Sådan har det også hidtil været her - bortset fra en meget fristende stuebirk har kattene har ikke udvist interesse for potteplanter. Det kan jo også være, at grønt-nipperiet bare er en del af, at Rags er i gang med at udforske huset.

Vi har altid græs i potter i løbegården, men der har han ikke fået adgang endnu. Men jeg kan jo bare tage en frisk pottefuld ind til ham. Der er nok af det. :slight_smile:

[QUOTE=FinnFrode;712263]

Vi har altid græs i potter i løbegården, men der har han ikke fået adgang endnu. Men jeg kan jo bare tage en frisk pottefuld ind til ham. Der er nok af det. :)[/QUOTE]

Det synes jeg du skal gøre :-). Eller osse skulle du købe dig et par stuebambus, de er utrolig dekorative at have stående ( grønne og frodige ). Foruden mine striber er glade for deres stuebambus ville jeg ikke selv kunne undvære dem, de pynter og jeg har dem stående overalt :slight_smile:

puha ja det har jeg da prøvet… men mco åd en perlehyacint min mor lige var kommet ind ad døren med, han overlevede med nød og næppe men ikke uden indlæggelse og drop. giftige planter har været forbudt i mit hus siden… nøj hvor var han dårlig
Rikke

De pynter kun, så længe man har relativt velopdragne katte, der ikke flænser dem totalt :wink: Jeg opdagede i foråret på den lokale planteskole noget, de kaldte “kattegræs” (hvilken variant af græs det er, kunne de ikke sige, men det er ikke hvede som man oftest forbinder med kattegræs) og det holder sørme flot her i huset :slight_smile: Og så er det endda billigere end stuebambus!

Det kan jeg kun være enig i :slight_smile: Jeg har dem nu alligevel, men især Abasi flår i dem, så der ligger kviste spredt i hele vindueskarmen og på gulvet nedenunder :dokdok: Og sådan en somali har jo nok visse fællestræk med både BUR og ABY :cool2:

Plantorama her i Odense har også kattegræs - meget lange og fine, tynde strå. Er det de samme, mon? Jeg har prøvet det, men det var ikke så stor en succes.

Det vil jeg næsten tro :slight_smile: Jeg mener, jeg gav 29.95 for en plante - ca. 10 kroner mindre, end hvad man kan risikere at give for stuebambus.

Som sagt så gjort. Og det blev han glad for…

Vi har haft stuebambus før, men det er lige det med at finde dem.
Ikea, hvor de tidligere var på programmet, har dem desværre kun i plastik nu…

Ja, problemet ved stuebambus kan netop være, at de er for gode. Selv, hvis man har flere at skifte imellem, kan de have svært ved at nå at komme sig. :smiley:
Som sagt så plejer vi at klare det med almindeligt græs fra haven. Det fra dyrehandlerne ser pænt ud, når man køber det, men holder ikke ret længe. Men det kunne være interessant at vide, hvad, det er, din lokale planteskole sælger…

Mht til kattegræs, så kan man hos mange blomsterhandlere købe frø, det er nemt selv at dyrke, og en pose med nok til 10 potter koster en flad tyver (i hvert fald der hvor jeg køber). E nu også sikker på at de kan får online :slight_smile:

Vi kan ikke have andre planter da Gucci springer på dem med det samme. Kun kattesikre planter hos os…

Det tror jeg gerne. Men allergiske reaktioner er jo netop defineret ved, at reaktionen er overfor noget, som normalt er harmløst, en unormal reaktion hos et enkelt individ. Støvdragere… pollenallergi?

Jeg har haft store hibiscusplanter, der er blevet gennemgnavet i sin tid, uden rektioner :slight_smile:

Jo desværre. Katte har ikke nogen idé om, hvad der er giftigt, måske med undtagelse af, hvis planten lugter rædsomt.
Men katte vil helst vælge noget, der ligner græs. Har du ikke det, kan de gå over til at prøve de andre planter. Men nogen er bare nysgerrige og bider i vippende blade, uanset om du har græs også. Dem har jeg haft et par stykker af.
Måske handler det også om, at vi vel reelt ikke aner, om der dør katte i det fri af forgiftninger. :gruble: