Hvordan får man hunden til at blive renlig

Kan man få en næsten voksen hund til at blive renlig? Hun blev købt 11 uger gammel og var slet ikke trænet til renlighed i kennelen. Det er dog blevet meget bedre, men der sker stadig mange “uheld”.

Det er ikke min hund, men en ældre veninde som er ejeren. Hunden har en kat, som den leger meget med, og specielt når de leger, tisser hunden pludselig på gulvet, men også sommetider om natten, selvom den bare kan kalde, for at blive lukket ud i hundegården.

Hvad kan være årsagen? Og hvad kan man gøre ved det?

Det afhænger af lidt forskellige ting. Fx om hunden har udviklet underlagspræference eller ej. Har den det er det svært at rette op på ved en voksen hund.

Da jeg tog en urenlig voksen hund hjem for nogle år siden ringede jeg til “eksperterne” - i mit tilfælde folk, der har renlighedstrænet hundredvis af voksne hunde som kommer fra et liv på gaden - Græske Gadehunde. De gav mig nogle gode fif som jeg brugte sammen med normal renlighedstræning af hunden som om han var en hvalp.

Det virkede efter 4 dage var hunden renlig

Men urinerer denne hund pga årsager i dens psyke, bør disse rettes op først. Det kan være stress eller manglende evne til at finde ro i dens hjem eller usikkerhed/angst. Så det afhænger af årsagen.

Hvis ejer ikke har mistanke om noget af det sidste kan hun forsøge at give hunden Anxi Calm i en periode på 2 måneder, og så gøre som folkene i Græske Gadehunde og almindelig renlighedstræning. Er hunden usikker eller har andre dybereliggende problemer, så kan hun finde en dygtig rådgiver tæt på sig her - www.sea-hund.dk

Hvis hun ikke oplever en forbedring med Anxi Calm alene, så er årsagen dybere. Det kan hun se efter ca 8 dage på midlet. Herefter bør hun ikke vente længere, da man ikke skal indlære en ny kedelig vane.

Nu kender jeg ikke hunden fortid, men er den sundhedstjekket regelmæssigt? Ellers kan fysiske årsager spille ind. Er hunden oppe i alderen eller neutraliseret (tæver især) kan dette også være årsagen. Så e det en dyrlæge hun skal til

Min erfaring er at den type hund du beskriver her ofte er urenlig pga psykiske årsager dvs usikkerhed generelt, stress eller manglende sund aktivering i dagligdagen - over - eller understimulering - eller ugennemsigtighed i dagligdagen. Eller fysiske - dvs sygdomme af en art. Behandles disse årsager stopper urenligheden ved sådanne hunde ofte af sig selv, da det er et symptom på mistrivsel af en art dvs sprog - hundens råb om hjælp

Hunden er en langhåret mini gravhund, den er ca 10 mdr. gammel, ikke neutraliseret. og kom direkte fra kennel,hvor den er født. Den er meget sød, kærlig og social, vil gerne snakke med alle mennesker den møder. Ejer oplever det, som om den i legesituationer med katten, morer sig rigtig meget og har slet ikke tid til at holde op med legen, for at skulle ud at tisse. Eller ikke kan holde på det, når den leger vildt.

Og ind i mellem, om natten feks. virker det som om den ikke har forstået, at den skal kalde når den skal ud. Den virker på ingen måde usikker når jeg har været sammen med den, men den er morsyg, dvs. at den vil med når ejer går.

Da ejer hentede hunden i kennelen gik den på ral dvs, småsten udenfor, hvor den gjorde den slags, sammen med mange andre hunde, og ville det første stykke ikke tisse på græsset. Det har den dog gjort siden, også når jeg har passet den.
Jeg ved så ikke om det er det du mener med underlagspræference. Hunden var som tidligere nævnt 11 uger gammel ved købet, så det er jo længe siden dens underlag var ral.

jeps - og underlagspræference skabes tidligere end 11 uger :slight_smile: Men prøv de ting jeg skrev - jeg ville kontakte en fra SEA og få det løst en gang for alle.

Tak for hjælpen Helle :). Jeg vil foreslå ejeren at kontakte SEA, evt. efter en ekstra undersøgelse hos dyrlægen.

Og jeg har summet lidt mere over hunden. Hvis den ellers er velfungerende så ville jeg helt klart starte med Anxi Calm. Det er en billig måde at teste om hunden har nogle ting, som der bør arbejdes med. Måske er det også nok at give den kosttilskuddet. Sig til ejeren, at hun måske kan starte med det og så gå videre derfra. Det lyder jo som en hund, der ellers fungerer…

Pøj pøj med det :slight_smile:

Ja der er intet i vejen med hende ud over det “lille” tisse problem.

Jamen tak, det vil jeg lade gå videre :).

Nu kom hun jo fra kennelen allerede som 11 ugers og ikke som voksen, så tror ikke det er kun derfor hun ikke er renlig. Hvordan har de gjort renlighedstræningen fra start af ?
En lille hvalp skal jo ud mange gange om dagen, og ofte faktisk hver time for nogle - samt når de har leget, sovet, spist osv. der er ikke andet for end at starte helt forfra med det og evt kombinere det med, produktet som foreslåes oven over

Det handler jo om at starte forfra. Ud engang i timen. Hvergang den har spist, drukket osv. Når der er leget. Når den vågner. Behandle den som var det en lille hvalp på 8 uger :slight_smile:
Nå ja, underlag kan have en betydning, I så fald ville jeg ligge noget der minder om det udenfor. Min far havde en hund der kun ville tisse på små sten. Så da hunden måtte sælges måtte de nye ejere komme nogle dage senere og hente nogle sten da hunden ikke ville tisse overhoved.
Plus det er ejerens opgave at være obs på hundens signaler. Og er der ingen, så er det også ud, selv om det er midt i en leg.

Det skal lige siges, Bamse var godt et år før han blev renlig. Så det kan være frustrerende at få en hund renlig…

[QUOTE=GitteS;1155704]Nu kom hun jo fra kennelen allerede som 11 ugers og ikke som voksen, så tror ikke det er kun derfor hun ikke er renlig. Hvordan har de gjort renlighedstræningen fra start af ?
En lille hvalp skal jo ud mange gange om dagen, og ofte faktisk hver time for nogle - samt når de har leget, sovet, spist osv. der er ikke andet for end at starte helt forfra med det og evt kombinere det med, produktet som foreslåes oven over[/QUOTE]

Mange tak for svar Gitte :).
Ejer er en ældre dame på 71, hun har haft hund hele sit liv, og har jo nok prøvet renligheds træning flere gange, men den gamle hund blev 15 år, så det er selvfølgelig nogle år siden den var hvalp. Og hun er heller ikke selv så mobil længere. Hun er enlig og passer stadig sit arbejde, nogle timer om ugen. Så når hun er på arbejde, kan hunden jo selvfølgelig ikke komme ud, Men jeg ved, at hun altid skynder sig hjem, “for Fie skal jo ud at tisse”:). Men hver time har det ikke kunnet lade sig gøre at lufte den. Og jeg ved jo selvfølgelig heller ikke hvor tit hun går med den, men jeg tror det er ret ofte.

[QUOTE=Blunky;1155710]Det handler jo om at starte forfra. Ud engang i timen. Hvergang den har spist, drukket osv. Når der er leget. Når den vågner. Behandle den som var det en lille hvalp på 8 uger :slight_smile:
Nå ja, underlag kan have en betydning, I så fald ville jeg ligge noget der minder om det udenfor. Min far havde en hund der kun ville tisse på små sten. Så da hunden måtte sælges måtte de nye ejere komme nogle dage senere og hente nogle sten da hunden ikke ville tisse overhoved.
Plus det er ejerens opgave at være obs på hundens signaler. Og er der ingen, så er det også ud, selv om det er midt i en leg.[/QUOTE]

Mange tak for dit svar Blunky :).

Interessant med stenene, jeg har selv tænkt, om det måske var en løsning, at ejer laver et lille bed med småsten, jeg vil i hvert fald give det videre:).

Okay, ja så er der jo lidt tid at løbe på endnu, da Fie endnu ikke er et år. Tålmodighed må der til:).

Da jeg fik Tjalfe hjem, levede jeg med et ur i hånden den første måned. Ud en gang i timen, efter leg og søvn og hvis han var overglad. Han var renlig efter en måned, uheld sker kun hvis jeg ikke ser hans signal. Han er ikke ligefrem højlydt.

Mange tak Kamilia :).

Ja det ville nok være optimalt, at lukke hende ud en gang i timen og efter leg, søvn og overglæde., men som det er lige nu er der stadig et arbejde, som ejer passer. Det ændrer sig til skolernes sommerferie, da hun går på pension til den tid.
Men dit svar kommer bestemt med i snakken, når ejer besøger os her i eftermiddag. Vi vil så snakke om, hvad der evt. skal ske af ændringer i Fies liv, så hun kan blive helt renlig.

Jeg fik i øvrigt at vide, da jeg ringede til Fies ejer, her i formiddag, at for første gang har Fie her til morgen, selv bedt om at komme ud i hundegården. Hun gik hen og kiggede på dørhåndtaget og blev selvfølgelig omgående lukket ud.

Og så en lille rettelse til mine oplysninger til jer. Ejer siger at Fie har fødselsdag i dag, så hun er altså 1 år :ups:.

Tillykke med din 1 års fødselsdag søde lille [SIZE=5]Fie[/SIZE]:flag:.

[QUOTE=Milles mor;1155876]Mange tak Kamilia :).

Ja det ville nok være optimalt, at lukke hende ud en gang i timen og efter leg, søvn og overglæde., men som det er lige nu er der stadig et arbejde, som ejer passer. Det ændrer sig til skolernes sommerferie, da hun går på pension til den tid.
Men dit svar kommer bestemt med i snakken, når ejer besøger os her i eftermiddag. Vi vil så snakke om, hvad der evt. skal ske af ændringer i Fies liv, så hun kan blive helt renlig.

Jeg fik i øvrigt at vide, da jeg ringede til Fies ejer, her i formiddag, at for første gang har Fie her til morgen, selv bedt om at komme ud i hundegården. Hun gik hen og kiggede på dørhåndtaget og blev selvfølgelig omgående lukket ud.

Og så en lille rettelse til mine oplysninger til jer. Ejer siger at Fie har fødselsdag i dag, så hun er altså 1 år :ups:.

Tillykke med din 1 års fødselsdag søde lille [SIZE=5]Fie[/SIZE]:flag:.[/QUOTE]

Tillykke til Fie :slight_smile: Men ellers så er det jo selvføglelig bare hver time bortset fra når ejer er på arbejde? :slight_smile: For det lyder jo ikke til at det er når hunden (æh, ejer! :tihi:) er på arbejde at problemet opstår?

Tak Eva :).
Nej det er ikke længere et problem, kun kan hund og kat ikke være sammen når ejer er på arbejde, for så leger de og så er Fie altså utæt.
Så de bliver først lukket sammen, når Fie har været ude at gå efter arbejdstid. Det ville jo være dejligt, om de kunne gå sammen, også når ejer ikke er hjemme, da de er meget glade for hinanden.

Ejer har været her, og set alle de gode råd I alle er kommet med. Og da hun nu har vinterferie, vil hun lige se tiden an en uges tid, for så er hun jo hjemme hos Fie hele dagen og kan intensivere renligheds træningen. Og da Fie så sent som i morges, selv for første gang bad om, at blive lukket ud i hundegården, har hun, ejer altså, fået nyt håb om, at det er nu det begynder at gå fremad :thumbup:.
Og så ser vi lige, om det bliver nødvendig med kost tilskud, eller den intense træning i denne uge har den ønskede virkning :).

Lige et spørgsmål: Er Anxicalm bedre end zylkene, eller RC Calm, som jeg selv har haft rigtig gode resultater med til kattene?
Hvis det skulle vise sig nødvendigt, at anvende kosttilskud.

Indtil videre siger ejer og jeg rigtig mange tak for jeres hjælp:ok:.
Jeg skal nok komme med en tilbagemelding, om et lille stykke tid :).

Jeg har endnu ikke oplevet Anxi Calm IKKE virke - mens det med Zylkene er lidt som vinden blæser. Stoffet er ikke det samme. Zylkene er udvundet af råprotein (og Colestrum (staves?) skulle være et billigere alternativ), mens Anxi Calm er et tryptofan produkt, og derfor noget helt andet - et kosttilskud som kickstarter essentielle aminosyrer i hjernen

ok tak for den forklaring :ok:.