Hvordan finder jeg en orientaler- ,siameser-, abysiner-han til parring

Som overskriften siger :slight_smile:

Hvordan gør jeg? Jeg kan ikke rigtig finde det passende “classified”-forum herinde.

Jeg søger som skrevet en orientaler-, siameser- eller abyssiner-han til vores søde og kælne siameser-hun.
Hannen behøver ikke have stamtavle, men skal bare være sund og rask, sød, omgængelig, kælen og selskablig. Principielt behøver det heller ikke være en af ovenstående racer, men jeg har bare så god erfaring med deres gemyt :smiley:
Killingen(erne) er til egen (mest hunkattens) nydelse og søgningen er altså ikke i økonomisk øjemed.

jeg tror du kigger på det forkerte forum hvis du vil finde en hankat til din pige…

ps. Hvis du har stamtavle på din siampige kan du finde opdrættere på killingelisten.dk

Det er nok fordi det ikke er noget du finder herinde. Forummet her består mest af opdrættere og seriøse kælekatteejere, og altså ikke nogen der ser positivt på at blande race eller på at få killinger uden at have gennemtænkt det grundigt, og uden at have stamnavn og lave stamtavle på killingerne.

Hvorfor tror du hunkatten vil nyde at få killinger? Det kan ligeså vel ske at hun finder det bøvlet og stressende. Hvorfor ikke bare sterilisere hende, og lade hende nydet livet som kastrat, uden hormon-stresseriet?

Enig med de andre, dette er nok ikke det rette forum at spørge på…

Jamen, jamen…

Hvordan har kælekatteelskere noget at gøre med at holde racer rene?!? Jeg er så absolut kælekatteelsker, men hele snakken om at holde racen ren leder mine tanker på apartheid, nazisme og den slags modbydeligheder. Hvis der er nogle der vælger at dyrke deres racerenhedsprincipper på katte, så fred være med det, men at ligestille det med kælekatteelskere er, undskyld mig, useriøst! Hvis man elsker en kat, så er det vel fuldstændig fløjtende ligegyldigt om den er grøn eller blå! Indavl på dyr er så absolut ikke altid en human (for lack of more suitable word). Nogle indavlede hunderacer kan jo næsten ikke engang trække vejret behørigt. Det er direkte dyreplageri IMHO!

Nå, men hvis der er nogen der rent faktisk har et seriøst svar på mit spørgsmål (Som var; hvor en mage kan findes - ikke hvor den IKKE kan findes), så ser jeg frem til det og takker med kyshånd :slight_smile:

[quote=Tossyfar;395234]Jamen, jamen…

Hvordan har kælekatteelskere noget at gøre med at holde racer rene?!? Jeg er så absolut kælekatteelsker, men hele snakken om at holde racen ren leder mine tanker på apartheid, nazisme og den slags modbydeligheder. Hvis der er nogle der vælger at dyrke deres racerenhedsprincipper på katte, så fred være med det, men at ligestille det med kælekatteelskere er, undskyld mig, useriøst! Hvis man elsker en kat, så er det vel fuldstændig fløjtende ligegyldigt om den er grøn eller blå!
Det har du da så evigt ret i:)…men du finder ingen herinde der vil låne dig deres hankat med stamtavle for at du kan lave dig et hyggekuld der hverken er fugl eller fisk, hvad angår race…De opdrættere som er herinde er dybt seriøse angående deres katte…de er bla. testet i hovede og r*v for de sygdomme der findes i netop deres racer og de ligger alle et enormt arbejde i at udvikle racernes sundhed…
Indavl på dyr er så absolut ikke altid en human (for lack of more suitable word). Nogle indavlede hunderacer kan jo næsten ikke engang trække vejret behørigt. Det er direkte dyreplageri IMHO!
At man ikke vil blande katteracer sammen, hvordan får du det til at være = indavl:?..hvad man gør i hundeverden skal jeg ikke kunne udtale mig om men som ‘fanatisk’ kælekatte ejer, har jeg et rimeligt godt indblik i katteverden og jeg oplever ikke nogen herinde, som ikke gør deres bedste for at øge sundheden indenfor netop deres race…

Nå, men hvis der er nogen der rent faktisk har et seriøst svar på mit spørgsmål (Som var; hvor en mage kan findes - ikke hvor den IKKE kan findes), så ser jeg frem til det og takker med kyshånd :-)[/quote]

Og det seriøse svar er givet:)…dette er ikke stedet, hvor du finder en hankat medmindre du er opdrætter.

Du kan finde en kat, måske på jahh, DBA, gul-og-gratis… Jahhh, hvem ved! Den kan have herpes, katte influenza, calici virus og så meget, meget andet!! Den kan have et rigtigt dårligt sind, dårligt immunforsvar, lige netop fordi der ikke er blevet AVLET på sindet og det andet og man derfor har fået de aller mest skønne karakteristika på kattene, som du jo faktisk også selv søger, i og med du søger bestemte racer for deres sind. Seriøse opdrættere bruger mange år på at komme frem til fantastiske sind på deres katte, det får man ikke ved en eller andet tosset ugennemtænkt parring med ens kat, og en eller anden anden kat.

Så jo, søg på nogle andre steder…

Og sammenlign ikke raceopdræt med de ting, du ved åbenbart ikke bedre! Raceopdræt, arbejder med at komme væk fra alle de ting, at skabe bedre, sundere og mere fantastiske katte… - hvor indavls procenten garanteret er lavere end så mange katte i naturen… Sååå…

Tossyfar - Jeg kan forstå dig og også din forbløffelse over nogle af de svar, du har fået.
Jeg tænkte nemlig som du for mange, mange år siden, altså at to dejlige, skønne katte må give dejlige, skønne killinger.

Jo, sådan kan resultatet blive, men risikoen for, at det IKKE bliver det, er faktisk ret stor, større end du tror.

Mange af de arvelige sygdomme og defekter, katte kan have, ses ikke altid med det blotte øje og nogle af disse skavanker kommer også først til udtryk, når katten vokser op. De synlige skavanker er ikke de værste, men mange optræder i kattens indre organer, dens immunforsvar, blod osv.

De fleste opdrættere lægger et stort arbejde i - både via egne og andres erfaringer, ved at kende til kattenes aner og ved at teste for de ting, der nu kan testes for - at få så sundt afkom som muligt, der selvfølgelig også gerne eksteriørmæssigt skal være gode repræsentanter for lige den race, man har forelsket sig i og opdrætter.

Men det er som sagt ikke “bare” at parre to dejlige katte med hinanden.

Det er også en udbredt misforståelse, at hunkatte har godt af at få killinger.

Kommer hun i løbetid, savner hun at blive parret, ikke at få killinger.
Hendes moderfølelse opstår nemlig først under selve fødslen og ikke før.

hej Tossy

jeg er opdrætter af orientalsk langhår og jeg kan fortælle dig at med lige nøjagtig de racer du nævner er de fleste opdrættere begyndt at neutralisere før salg sf kælekatte.
At få orientaler killinger er efterhånden ekstremt hårdt da det lige nu ikke er unormalt at man mister en del killinger i et kuld ( de fødes meget små og er derved også mere sarte)
De sidste 3 kuld jeg har haft har kostet mig over 15000 og der har været 2 eller 3 killinger og jeg har ikke betalt 4000 for brug af hankat da jeg selv har en)

Hvis du lige meget hvad der bliver sagt i forhold til at få killinger VIL havde killinger så synes jeg at du skal snakke med hunkattens opdrætter. For det kunne være at hun/han bedre kunne lide det alternativ at hun/han lagde navn til det kuld du får for at du tilgengæld neutralisere din hunkat.

Hvis du ved at du ikke kan tales fra det, vil jeg meget gerne at du sender mig en pb om din hunkats opdrætter og hvor i landet du kommer fra. For skulle der komme siameser eller orientaler til verden som er med stamtavle forældre vil jeg kæmpe for at de får stamtavle og er neutraliseret før de flytter.
men jeg tilstår at siameser og orientaler linjer er meget sarte i tiden og derfor kan jeg på ingen måde anbefale nogle at lave parringer bare for at lave dem da der er meget høj dødelig blandt killinger i racen.
En opdrætter jeg kender har haft haft katte til parring 14 gange og fået 4 kuld. Dette er desværre ikke unormalt i racen længere.

Men vil du så kan du finde en ægte siameser han og få killinger med (men jeg vil IKKE fortælle dig hvor den er da den hans killingeproduktion er ved at ødelægge en opdrætters avlsprogram)

men skriv til mig om ikke andet så kan jeg finde nogle med 30 års erfaring i racen som kan fortælle dig om deres erfaringer i forhold til kuld.

Hej Tossyfar.

Der er et par ting jeg ikke kan få til at hænge sammen i dine indlæg.

[quote=Tossyfar;395208]Jeg søger som skrevet en orientaler-, siameser- eller abyssiner-han til vores søde og kælne siameser-hun.
Hannen behøver ikke have stamtavle, men skal bare være sund og rask, sød, omgængelig, kælen og selskablig. [/quote]

Først søger du en orientalsk korthår (går jeg ud fra) eller siameser til din siameser hunkat. Så langt så godt… men så skriver du

[quote=Tossyfar;395234]Jamen, jamen…

Hvordan har kælekatteelskere noget at gøre med at holde racer rene?!? Jeg er så absolut kælekatteelsker, men hele snakken om at holde racen ren leder mine tanker på apartheid, nazisme og den slags modbydeligheder. Hvis der er nogle der vælger at dyrke deres racerenhedsprincipper på katte, så fred være med det, men at ligestille det med kælekatteelskere er, undskyld mig, useriøst! Hvis man elsker en kat, så er det vel fuldstændig fløjtende ligegyldigt om den er grøn eller blå! Indavl på dyr er så absolut ikke altid en human (for lack of more suitable word). Nogle indavlede hunderacer kan jo næsten ikke engang trække vejret behørigt. Det er direkte dyreplageri IMHO!
[/quote]

Hvad er forskellen på dig og en opdrætter lige på det punkt?? Du ønsker en siameser eller orientaler til din siameser pige, som indenfor stamtavle regi er lovlige parringer, men du tænker apartheid, nazisme og andre modbydeligheder fordi vi opdrættere søger siam til siam/skovkat til skovkat/coon til coon (get the point?) Det forstår jeg hat af, så kunne du ikke lige uddybe den lidt?

Jeg forstår ikke, at hvis du har lyst til killinger (JA det er dig der har lyst til dem, kattemor ved sgu ikke hun har lyst til dem - hun har bare lyst til lidt lir) hvorfor så ikke gøre det rigtigt fra starten af? Der er ikke oceaner af siameser/orientaler linjer her i landet, så at tage en tilfældig han og parre med din hun kan rent faktisk ende med en større indavlsprocent, end hvis du finder en han MED stamtavle, studerer den og sammenligner med din hunkats stamtavle. Du behøver jo ikke stamnavn til det første kuld, og finder du ud af at det er noget for dig, kan du søge et.

Jeg syns du skal tænke lidt over det.

Tossyfar - jeg vil lige give dig dette link: Kattehandel og henvise særligt til artiklerne under “Avl og Opdræt”. Måske vil det få dig til at tænke dig om en ekstra gang :slight_smile:

Jeg tror mange af os har prøvet at sidde med de tanker, som du har nu. Man vil gerne have et kuld killinger ene og alene fordi det kunne være hyggeligt, og fordi ens kat selvfølgelig er den dejligste i verden. Nogle vælger bare at kaste sig hovedløst ud i det, imens andre begynder at sætte sig lidt mere ind i hvad opdræt (det at få killinger) indebærer, inden de sætter planen i værk.

For mange handler opdræt ikke bare om kærligheden til deres egen kat, men om kærlighed til racen. Jeg tror, det er det, der lige nu gør forskellen på dig og “os”. Du er ikke nået “så langt” i dine tanker omkring avl. Og du har faktisk heller ikke helt forstået hvad en racekat er. Måske derfor er det svært for dig at have respekt for den :øhmm:

Du må dog have valgt din egen racekat af en grund :confused: Og nogen har så været så “flinke” at lave det avlsarbejde, der skal til for at du kunne få lige netop den kat, du ønskede dig :ok: En kat, der med sine særlige egenskaber adskiller sig fra alle de andre racer og tilsyneladende tilfredsstiller et behov hos dig. Ellers ville du vel ikke have den?

Ikke desto mindre påstår du at der ligger en nazistisk tankegang til grund for racekatteopdræt :øhmm: Den samme tankegang ligger vel så også til grund for at eje en racekat - eller hvordan?

Har du tænkt over, at vi uden den racerne avl slet ikke ville have alle vores skønne racer længere? De racer, som er opstået naturligt forskellige steder i verden, ville været gået tabt, hvis ingen havde interesseret sig for at bevare dem. Det samme er i øvrigt ved at ske for vores egen dejlige nordiske huskat, fordi racer fra forskellige dele af verden nu render frit og blander sig med den. Det er uundgåeligt, men uendeligt trist.

Men måske skal vi bare stille os tilfredse med kun at have katte med blandede og uforudsigelige egenskaber, for en kat er vel en kat, - om den er stor, lille, korthået, langhåret, aktiv og snakkende eller mere stilfærdig, - og den er vel ligeglad med hvordan den ser ud og gebærder sig? Er der nogen som helst fornuft i at man kan vælge en kat, man synes er smuk eller en kat med et sindelag, der passer til ens eget? Har katten mon nogen glæde af det?

Personligt er jeg glad for at opdrætterne har givet mig muligheden for i dag at have burmesere. Det er en fantastisk race med sin fine glatte pels, sine smukke gyldne øjne, sin lille muskuløse krop, sin hurtighed, sin intelligens og sit meget sociale sind. Jeg nyder at dele hjem med de små vidundere :hjerte: Jeg har respekt for racen og for dens ophav. Og jeg har i særdeleshed respekt for de opdrættere, der har lavet (og laver) arbejdet. Derfor bliver jeg trist hver gang jeg ser eksempler, hvor racen bevidst blandes med en anden, for hvad er dog formålet? Er den ikke god nok som den er? Jeg håber, du vil tænke lidt over det og revurdere dine kommentarer omkring racerenhed.

[quote=Anne K;395291]Hej Tossyfar.

Der er et par ting jeg ikke kan få til at hænge sammen i dine indlæg.

bla…, bla…, bla…

Hvad er forskellen på dig og en opdrætter lige på det punkt?? Du ønsker en siameser eller orientaler til din siameser pige, som indenfor stamtavle regi er lovlige parringer, men du tænker apartheid, nazisme og andre modbydeligheder fordi vi opdrættere søger siam til siam/skovkat til skovkat/coon til coon (get the point?) Det forstår jeg hat af, så kunne du ikke lige uddybe den lidt?

[/quote]

Jeg er da ked af at du ikke forstår hvad jeg skriver, men det må jo bero på at du ikke læser hvad jeg skriver. Du undlod sjovt nok at citere det jeg skrev som forklarede min holdning til det, som var; “Hannen behøver ikke have stamtavle, men skal bare være sund og rask, sød, omgængelig, kælen og selskablig. Principielt behøver det heller ikke være en af ovenstående racer, men jeg har bare så god erfaring med deres gemyt”.
Hvis det ikke er forståeligt, så tror jeg ikke at det er i min ende af internettet der er noget galt…
Min kat har ikke stamtavle, og jeg er også ragende ligeglad med om hankatten har. Der ligger ikke nogen “supreme race” undertoner i min søgning og man skal godt nok lede meget og fejlfortolke groft for at kunne hive det ud af det!

…og det kunne ikke skyldes at der bliver lavet indavl tror du?!? Hvis det var sådan i naturen, så ville racen uddø ret hurtigt - og alt ville gå sin NATURLIGE gang.

Jeg synes, du skal læse [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=18834”]denne tråd[/ame], som handler om samme spørgsmål :slight_smile:

Den opklarer nok en del misforståelser…

Hvis du bliver her på kattegale i nogle måneder, kigger med i trådene og hygger dig her inde. Så er jeg sikker på du får en anden insdtilling til mange ting! Det ville du helt klart have gavn af.

Ellers kan du jo finde et andet forum som passer dine behov bedre…

tro mig naturen går sin gang også i et opdræt… Vi er ikke super mennesker som kan kigge på katte med ryngten syn og derved redde killinger. tilståelse de svageste killinger bliver neutraliseret (eller de dør) og nej det jeg skriver skyldes ikke indavl nødvendigvis…

Ud fra det du skriver så tror jeg at jeg ved hvor du har kat fra og jeg tror gerne de vil hjælpe dig. faktum er at en siameser har meget smalle hofter og for at en killing skal komme ud skal den være smal nok. Jeg har ikke set mange siameser uden tavle som ikke også har haft smalle hofter

Faktisk skrev jeg en pæn besked til dig, men jeg synes ikke du svare pænt. Så jeg tror ikke det er her at du skal hente hjælp…
(har du overvejet af få fisk i stedet for kat)

Jeg synes ikke der er noget nazistisk eller ligende i at opdrætte racerene killinger med det formål at forædle racen ect. Alle de opdrættere jeg kender til herinde ELSKER deres race og nyder at se den udvikle sig positivt.
Jeg VED at rigtig mange mennesker ser på ikke-racerene katte som “mindre” end racerene. Modbydeligt og forkert I know. Men hvorfor mon alle huskatte eller blandingskatte sælges fertile uden at have fået hverken vaccine eller noget og hvorfor er internaterne FYLDT med hjemløse misser, måske 90% af dem uden stamtavle eller flere :frowning:
Jeg synes, hvis du drømmer om at få killinger, at du skal søge stamnavn, få en rigtig fin avlskat og lægge nogen planer så du kan få et sundt, lille stueopdræt af den race som DU elsker :slight_smile:

Jeg opgiver at forstå de mennesker, som påstår de gør katten en tjeneste ved at lade den få et kuld killinger …Det er og bliver en skrøne, en kats moderlige instinkter vågner først under fødslen.

Hvorfor dog ikke indrømme at et kuld killinger er et personligt behov …Og der er masser af muligheder for at få opfyldt dette behov, da de fleste internater og kattehjem ofte mangler hjem til en drægtig kat - Eller en kat med killinger…Bliv dog ‘foster-familie’ for sådan en kat !

Desuden er det en ‘sart’ race du planlægger kuld på …Har du tænk på økonomien i disse planer ?. Hvad hvis din hunkat kræver kejsersnit ?. Og lur mig, om det ikke bliver udenfor dyrlægens åbningstid ( mærkelig nok passer det altid sådan ) er du indstillet på at betale 8 - 9.000 kr for denne operation ? ( i åbningstiden koster en kejsersnit typisk omkring 4 - 5000 kr ). Desuden er det rasendes dyrt at opfostre et kuld killinger til de er 12 - 13 uger, og kan flytte hjemmefra.

Gør mig en tjeneste, respektere din race, og det arbejde der er lagt i at opdrætte sunde og racetypiske killinger - Hvorfor ødelægge det store arbejde ved at lave blandingskuld …

hvor er jeg enig Alice…tak for dit indlæg

[quote=Tossyfar;395393]Jeg er da ked af at du ikke forstår hvad jeg skriver, men det må jo bero på at du ikke læser hvad jeg skriver. Du undlod sjovt nok at citere det jeg skrev som forklarede min holdning til det, som var; “Hannen behøver ikke have stamtavle, men skal bare være sund og rask, sød, omgængelig, kælen og selskablig. Principielt behøver det heller ikke være en af ovenstående racer, men jeg har bare så god erfaring med deres gemyt”.
Hvis det ikke er forståeligt, så tror jeg ikke at det er i min ende af internettet der er noget galt…
Min kat har ikke stamtavle, og jeg er også ragende ligeglad med om hankatten har. Der ligger ikke nogen “supreme race” undertoner i min søgning og man skal godt nok lede meget og fejlfortolke groft for at kunne hive det ud af det!

…og det kunne ikke skyldes at der bliver lavet indavl tror du?!? Hvis det var sådan i naturen, så ville racen uddø ret hurtigt - og alt ville gå sin NATURLIGE gang.[/quote]

Nå jamen så prøver jeg da igen… Du er interesseret i en siameser han - RIGHT? Du har en siameser pige - RIGHT? Du vil gerne lave siameser killinger - RIGHT? og så er det jeg ikke fatter at du kan finde på at kalde os opdrættere for nazister og alt muligt andet. Du er sguda lige så syg i potten som os opdrættere så.

Men jeg springer bare fra tråden, for det er dælme ikke fornuft der kan trænge igennem til dig…