Nu har jeg tjekket side op og side ned på nettet om Russian blue katten da min den mindste ligner en, nu kunne jeg så læse at hun tilmed opfører sig som en også, men jeg kender ikke hendes fortid da hun er tilløber og hvis hun var en racekat ville der vel være en ejer der savnede hende dengang jeg efterlyste en ejer på hende…hun havde intet der kunne tyde på at nogen holdt af hende da jeg fandt hende…
Nu er hun glad og flot, hun har den rigtige farve, øjne, øre, hale, hals og pels passer på hvad der står skrevet på div sider og hendes opførsel og hendes snakken passer også…
HVOR kan jeg finde ud af om der er noget i hende eller ej?
for det har jeg ikke kunne finde svar på nogen steder…og jeg bliver da nysgerrig når det er…
hun er heller ikke hlet færdig med sin fedekur endnu, men de billeder jeg har set af russian blue killinger der ligner hun nu godt nok, jeg har billeder af hende i mit galleri under “tøserne”, det er hende der hedder ninja…
som sagt har hun INTET der tyder på at hun har haft en ejer der gad hende da jeg fandt hende, så står temmelig meget på bar bund.
kan man DNA teste når man ikke har nogle forældre at sammenligne med?
[QUOTE=Ronja;73733]hun er heller ikke hlet færdig med sin fedekur endnu, men de billeder jeg har set af russian blue killinger der ligner hun nu godt nok, jeg har billeder af hende i mit galleri under “tøserne”, det er hende der hedder ninja…
som sagt har hun INTET der tyder på at hun har haft en ejer der gad hende da jeg fandt hende, så står temmelig meget på bar bund.
kan man DNA teste når man ikke har nogle forældre at sammenligne med?[/QUOTE]
Man kan i hvert fald få slået fast om en rød kat virkelig er en tabby ved jeg:) Det kan nemlig godt snyde.
Om det lige var en DNA test:?
en DNA test kan ikke vise hvilken race missen er, havde man haft en kat at sammenligne med kunne man se om de var familie.
for at kunne fastlægge din kats race skulle den kat så have en tavle og så skulle man finde begge forældre til missen for at være sikker.
[quote=Ronja;73743]Så uden tavle og forældre kan man ikke vide noget?
Der må da være nogen der har forstand på at bedømme om en kat er en race eller ej, eller?[/quote]
Kære Ronja…
Hun er da så fin - så fin. -love
Er det meget vigtigt for dig at vide “blandingen”
Hun er ikke “raceren” - hvis det er det, du mener.
Du kan ikke DNA-teste, når du ikke ved, hvem forældrene er. -rul
[quote=Ronja;73743]Så uden tavle og forældre kan man ikke vide noget?
[/quote]
Nej, uden forældre og stamtavle kan man ikke vide noget. Det er sådan set hele pointen med raceavl at afkommet stambogsføres, så man har styr på alle de bagvedliggende aner og på den måde ved, hvad katten “er lavet af”. Hvis man ikke kender anerne, kan katten måske nok ligne hvadsomhelst, men man kan ikke vide, hvad der ligger bag den, og derfor kan man heller ikke vide, om den er en racekat eller ej.
Jeg synes din kat ser meget smuk ud, men jeg synes ikke, at den ligner en russer. Øjen- og pelsfarven ser bl.a. anderledes ud end på de russere, jeg kender.
Jeg synes absolut ikke din kat ligner en russer. Som Pil siger er øjenfarve, pels forkerte, og også hovedopbygningen er helt forkert og ørene ikke placeret korrekt.
Desuden er der så få russere i Danmark og sandsynligheden for at du vil falde over en russerkilling bare lige sådan er nærmest ikke eksisterende. De holdes som indekatte eller i sikre omgivelser, og langt de fleste killinger vil være neutraliserede når de flytter hjemmefra.
Helt raceren tror jeg ikke hun er, men det kunne godt se ud som der er lidt Russian Blue i hende , men kan det dog ikke være ligemeget , hun er jo super dejlig, lige præcist som hun er -wehuu
Jeg har mødt russerne i virkeligheden, og jeg synes ikke, at din killing har dobbelpels og de safirgrønne øjne, som dem jeg så havde.
Du kan prøve at se min Tip - han ligner også en raceblanding men er husmis:-) Og min Maggie ligner en slags MCO men er huskat.
Det blå farvegen kan optræde spontant i naturen. Jeg undersøgte det, da jeg fik Tipsen:-)
Maggie er lidt mere interessant - hendes pels kræver nemlig to forældre, som er bærer af langhårsgenet, men da hun er tavleløs så er hun en langhåret husmis:-)
Men der kan være russer i din kat jo… måske er der det.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vide det, for der er mange ting ved en kats adfærd, som man bedre kan forstå, hvis man kender dens aner. Jeg havde fx en tosset kat som sang og snakkede og var enorm aktiv og gik med mig som en hund. Happy var 1/2 siameser:-)
Det gav mig en stor glæde at vide det - andre mente, at hun var damp hehe
som sagt så er det kun fordi jeg er nysgerrig og gerne vil kunne forstå min kat så godt som muligt at jeg gerne vil vide mere om hende, og det billede jeg har af hende er taget med mobiltelefonen om aftenen ved computeren, så det er ikke det bedste billede, men når man ser hende “live” så er der en god lighed…
under alle omstændigheder ved jeg godt at hun ikke er en ægte russer, men er der nogwt i hende så kunne det forklare hendes opførsel.
[QUOTE=Ronja;73878]
under alle omstændigheder ved jeg godt at hun ikke er en ægte russer, men er der nogwt i hende så kunne det forklare hendes opførsel.[/QUOTE]
Det bedste du kunne gøre var at kontakte en RB opdrætter, tage på besøg der eller invitere en opdrætter hjem til dig for at se hende.
[quote=Panthera;73764]Jeg synes absolut ikke din kat ligner en russer. Som Pil siger er øjenfarve, pels forkerte, og også hovedopbygningen er helt forkert og ørene ikke placeret korrekt.
Desuden er der så få russere i Danmark og sandsynligheden for at du vil falde over en russerkilling bare lige sådan er nærmest ikke eksisterende. De holdes som indekatte eller i sikre omgivelser, og langt de fleste killinger vil være neutraliserede når de flytter hjemmefra.
For mig ligner hun en rigtig fin huskat.[/quote]
Helt enig -thumbs
-sorry men lige netop de blå huskatte, er dem der oftest tages fejl af huskatte og racekatte, fordi folk synes farven er så speciel…men din kat kan såmænd ske at have en ganske almindelig gråstribet huskat til mor og en sort huskat som far…killinger magen til din kat, havde jeg en del af for mange år siden…med de nævnte forældrekatte