Hej kattegale. Nu håber jeg der sidder nogen kloge mennesker der kan hjælpe
Jeg har overtaget en dejlig, sort læder sofa fra min veninde som er storryger
Dvs sofaen LUGTER af sur tobaksrøg og da jeg bestemt ikke er ryger, kan jeg heller ik lide lugten. Findes der noget jeg kan gøre for at fjerne lugten:?
På en lædersofa ville jeg tro en overtøring kunne gør det :? (det er jo ikke rigtigt lige som med stofbetræk, hvor man kan spraye noget på og det så trækker ind).
Men du har nok lyst til at tørre den over selvom andre måske har et forslag, for der sidder jo nok en masse nikotin på den…
er det bare med en klud og vand eller skal der sæbe på?[/quote]
Jeg plejer at tøre vores over med en blanding af vand og lidt flydende brun sæbe fra Urtekram (er nok lidt lige meget hvor det er fra ). Læderet på vores har det fint, men hvis du vil være helt sikker på ikke at komme til at gøre noget “forbudt” ved læderet, ville jeg gå i en møbelforretning og høre hvad de mente man skulle bruge…
[quote=Theresa;346822]Hej kattegale. Nu håber jeg der sidder nogen kloge mennesker der kan hjælpe
Jeg har overtaget en dejlig, sort læder sofa fra min veninde som er storryger
Dvs sofaen LUGTER af sur tobaksrøg og da jeg bestemt ikke er ryger, kan jeg heller ik lide lugten. Findes der noget jeg kan gøre for at fjerne lugten:?[/quote]
Ja, få en ny sofa, ej undskyld, men kunne bare ikke lade være
-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL
[quote=Marsini;346826]Ja, få en ny sofa, ej undskyld, men kunne bare ikke lade være
-LOL-LOL-LOL-LOL-LOL[/quote]
Det er også planen. Men kattene har flænset den gamle stofsofa i småstykker. Så nu har vi så fået en “prøve-læder-sofa” så vi kan se om de flænser den før vi køber en til 10.000 kr…
Til læder anbefales forædlede sæbespåner, men jeg er sikker på at almindelige sæbespåner også nok skal klare det. Derefter skal den have en gang læderfedt som fås hos møbelhandlere, det gør de forædlede sæbespåner også.
Det lyder da også meget fornuftigt…fraset tobaks-lugten Men Birthes råd er ret godt vil jeg mener, så kan I få en fin sofa ud af den. Min erfaring er at lædersofa holder bedst til kattenes vaner
Jah, men skal bare være forberedt på de ridser katten kan komme til at lave. Men vores overlevede da en hyperaktiv killing uden at den er blevet alt for grim
Tror sq ikke vi kan få den ud af altan døren der er MEGET smal :S
Vi har dog vinduet stående en smule (kattesikret) åbent 24/7 af samme årsag. Men må prøve en gang sæbespåner og evt lidt luftfrisker. For ingen tvivl om den trænger til rengøring.
Da jeg havde lædersofa vaskede jeg den i vand med sæbespåner.
Efter hvad jeg ved er sæbespåner det bedste da det skulle give fedt til det man vasker af i, uden at det føles fedtet, med mindre man bruger for meget sæbespåner i vandet.
Brun sæbe skulle affedte.
Husk nu læder fedt når du har rengjort den så meget…
Du kan få noget læder rens til biler som du kan bruge og det tager lugten rigtig godt. Ved det da jeg er lastbil chauffør og gjort en del lastbiler rene i min lærertid.
Men du kan også købe det ved en møbelhandler.
Men sæbespåner er det bedste middel og du skal blive ved og ved til kluden ikke er beskidt mere mere.
Du kunne give tage en gang grund rens og tørre den let af i det tager ihverfald nikotin lugten
[quote=mea culpa;347020]Eddikevand er fabelagtig til at fjerne tobakslugt, jeg vaskede min bil i eddike, da jeg fik den, og den lugter slet ikke af røg mere.
KH
Linda - der ryger lidt, men kun i fri luft…[/quote]
God ide, måske en mix af de forskellige råd vil få lugten væk