Hvordan giver I øjendråber?

Conrad synes bestemt ikke det er sjovt at få øjendråber og det er en kamp at give ham dem - ikke spor sjovt når de skal gives 2 gange i døgnet.

Umiddelbart er det nemmest at gøre det hvis han ligger og slapper rigtig godt af, men det er kun 1 dråbe der er til at lokke i ham og så kæmper han ellers imod ( og det gør ondt skulle jeg hilse og sige)

Har I nogle gode tricks? :slight_smile:

Hvordan sidder du med ham?

Jeg ved at Camilla Korat, har et godt trick :slight_smile:

Kan prøve at forklare det. Sæt dig ned på gulvet på knæ, synk sammen i bagdelen, så han ikke kan smutte ud bagfra. Så tager du Conrad stille og roligt, det er meget meget vigtigt at du selv er stille og rolig - Ingen vilde og pludselig bevægelser, selvom du bliver irriteret. Stille og roligt holder du ham med armen mens du med den ene hånd åbner øjet og den anden drypper det ned i :slight_smile:

Hahaha, jeg aner ikke om du kan forestille dig det? :stuck_out_tongue:

Det er også nogenlunde det jeg gør, bortset fra min kæreste som regel holder ham og vi kan også få ham til at sidde stille og få åbnet øjet, men så snart dråben falder rykker han hovedet så den rammer panden eller sådan noget, og han gør alt hvad han kan for at komme fri…av av :frowning:

Jeg er så bange for at prikke ham i øjet når han rykker sit hoved! Men de dumme dråber måtte også gerne falde nemmere end de gør! Blev faktisk overrasket over hvor tykt det er…:confused:

Nåååå lille misse mand… I kan jo pakke ham ind i et håndklæde, så han ikke får kradset jer helt til blods? :slight_smile:

Men det er træls med alt det tvang :frowning: Jeg har også gang i at dryppe øje på en af mine piger i øjeblikket - Hun har fået en ridse i slimhinden. Det er så synd :frowning: Men hun tager det nu pænt. Hun kradser overhovedet ikke, men brokker sig lidt også er det hurtigt overstået :slight_smile:

En skam man ikke kan forklare dem at det bare er for at hjælpe.

Ja, jeg synes det er så synd at tvinge dem, men hvad skal man gøre altså? :frowning: ville også ønske de kunne forstå det!

God ide med håndklædet! Håber bare ikke det stresser ham mere, men det er da et forsøg værd :slight_smile:

Jeg plejer at hælde øjendråberne op i en dyb tallerken og så dypper jeg Margrethes hoved der i - bare længe nok til jeg er sikker på at det er kommet i øjnene…

:smiley: :smiley: Fnis… spøg til side…

Jeg plejer at sætte mig på gulvet på knæ - så holder jeg katten delvist med mine ben og delvist med hånden som også sørger for at øjet et åbent…

God fornøjelse - det er bare så træls når der skal dryppes øjne…

Mine er generelt ret lette at give øjendråber.
Dog havde jeg et kuld killinger med herpes, hvor øjnene var meget medtaget og ømme - dem pakkede jeg ind i et håndklæde, når jeg skulle skylle deres øjne.

Dråber gives i øjekrogen - salve lægges i det nederste øjelåg og øjelåget køres op og ned et par gange. Det går måske lidt lettere ved at sætte salve på en vatpind og sætte klatten af på nederste øjelåg

[QUOTE=Margrethe;820472]Jeg plejer at hælde øjendråberne op i en dyb tallerken og så dypper jeg Margrethes hoved der i - bare længe nok til jeg er sikker på at det er kommet i øjnene…

:smiley: :smiley: Fnis… spøg til side…

Jeg plejer at sætte mig på gulvet på knæ - så holder jeg katten delvist med mine ben og delvist med hånden som også sørger for at øjet et åbent…

God fornøjelse - det er bare så træls når der skal dryppes øjne…[/QUOTE]

Haha! Der fik du mig til at grine højlydt :klapper:

Jeg tror ikke det er salve, det kommer i sådan en lille tube med dryptud, men vil helt sikkert lige prøve at give det i øjenkrogen! :slight_smile:

Nu har vi prøvet både med håndklæde og at dryppe det i øjenkrogen, men han reagerer ret dårligt på at blive holdt fast så han vred sig og kom mere eller mindre ud af håndklædet og det var næsten umuligt at ramme øjnene. Lidt kom der vidst ind tror jeg :S

Jeg er nok den lidt mere “håndfaste type” når jeg skal give mine dyr medicin.
Mht. øjendråber, så tager jeg katten op, lægger den i min venstre arm (som man vil holde en baby)
Kattens hoved ved min albue og med maven opad … katten holdes mere siddende end liggende.
Jeg har et “kærligt”, men fast og bestemt tag på/i katten med venstre hånd, med højrehånds håndkant kan jeg holde på kattens hoved og vupti, så dryppes der og katten slippes fri.

Det lyder let, og det er det i de fleste tilfælde også, fordi det går så hurtigt. Dermed ikke sagt at det virker for alle katte, men for mine gør det :slight_smile:

[QUOTE=DK Lindvig;820539]Jeg er nok den lidt mere “håndfaste type” når jeg skal give mine dyr medicin.
Mht. øjendråber, så tager jeg katten op, lægger den i min venstre arm (som man vil holde en baby)
Kattens hoved ved min albue og med maven opad … katten holdes mere siddende end liggende.
Jeg har et “kærligt”, men fast og bestemt tag på/i katten med venstre hånd, med højrehånds håndkant kan jeg holde på kattens hoved og vupti, så dryppes der og katten slippes fri.

Det lyder let, og det er det i de fleste tilfælde også, fordi det går så hurtigt. Dermed ikke sagt at det virker for alle katte, men for mine gør det :)[/QUOTE]

Det er et godt forslag, men Conrad bryder sig ikke om at blive løftet - man kan mærke han begynder at spænde når man tager ham op og hvis der går for længe vrider han sig fri, og det er bare når man lige skal flytte ham eller lignende :confused:

Katte stejler - det gør vi også - hvis en spids genstand nærmer sig øjet, så prøv at påføre det nedefra, mens du forsigtigt trækker lidt ned i den nederste øjenkant.
Af samme årsag har jeg altid bedt om øjenmedicin som salve, der er nemmere at give.
Klem en smule ud på din fingerspids (vask hænder først). Kæl katten i ansigtet med din hånd og “tør” så fingerspidsen af på den nederste øjenkant.

Helt enig med Hanne.

Og lige nu er jeg i super træning med at give øjensalve, mine killinger fik øjenbetændelse lige da de havde fået øjne, og gentog nogle uger senere. Og jeg synes det er så meget lettere at give når der er noget killing at holde fast på - hvilket der ikke er på en killing på 14 dage.

Heldigvis har de alle 4 fine øjne nu, og jeg har ikke set andet end søvn hvis der er noget de seneste uger

Jeg tager fat i katten, dryp dryp og det er overstået :wink:

Jeg diskuterer ikke så meget med katten, jo hurtigere jo bedre.