Hvordan holder du temperaturen?

Se, det er faktisk rigtig smart: At skabe et par lag mellem varmen og beboelsen.
Jeg gør det på den måde, at jeg har persienner (hvide reflekterer mest varme tilbage) plus gardinerne trukket for. Med lyse gardiner bliver det ikke for mørkt, men det skaber 2 barrierer for varmen.
Hvis jeg havde flere penge, så ville jeg få lavet skodder. Der er en rigtig, rigtig god grund til, at mange huse sydpå, f eks i Spanien, har skodder.

Jeg har hørt om noget folie, man kan klæbe udenpå ruderne, som har en lignende effekt?
Måske har nogen her lidt mere info om det?

Jeg har flere tricks i ærmet: En air-conditioner og ikke bare en blæser. Den larmer dog meget, og jeg har ikke fået gravet den frem fra skabet endnu (ligger brak og sover meget efter at være sluppet fri for mit belastende langtidsvikariat).
Hvis man kan lege lidt med sin døgnrytme (min er godt rodet rundt i forvejen gennem årene), så kan man stå op, når det er køligst - ved ca 04-05-06 tiden om natten/morgenen, og så holde siesta, når det er varmest.
Sidste trick, som jeg lige har brugt: 28 grader er ulideligt som lufttemperatur, men det er den perfekte afkølingstemperatur for et karbad.
Gry, du er velkommen til at kigge forbi for lidt kølig mad og drikke og et køligt karbad - sådan ½ - 3/4 time i 28gr køligt vand i fred og ro med en kølig drik og en god bog svaler helt livsaligt :ok:

Annie, du risikerer invasion en af dagene! Det der, det lyder bare helt uimodståeligt!

[quote=MiSi;212807]

Annie, du risikerer invasion en af dagene! Det der, det lyder bare helt uimodståeligt![/quote]

Du/I skal være hjerteligt velkomne -kramer

Vi har vinduerne mod løbegården åbent på vid gab hele dagen, og når vi går i seng kommer det i yderste hak, så misserne kun kan være herinde om natten. Måske lidt pylret, men jeg vil gerne vide at de er herinde om natten hvor jeg kan høre dem, hvis der skulle ske noget.

Og bliver det alt for slemt i huset, så har vi en skøn KØLIG stald hvor vi kan gå ind og ordne lidt sager.

i lejligheden kan jeg lave gennemtræk - der er 21 grader :slight_smile: jeg har net for alle vinduerne så mitterne ligger på spisebordet og nyder luften i pelsen…

og i bilen har jeg aircon :slight_smile:

Jeg elsker varmen - går og luger i et økologisk landbrug for tiden og det er skønt:-)

Al denne varme vækker min gamle drøm om at flytte til syden et sted og bo. Indien måske eller noget der omkring.

Jeg elsker varmen:-)

:fryser::fryser:

Min bedste metode i disse dage :

Gør håret vådt med køøøøøligt vand hver gang du er ved at koge over - det hjælper rigtig meget…

Skrev Tante T som blev klippet KORTHÅRET i går…

:fin::fin:

AC, så bestemmer du selv hvor varmt der skal være :slight_smile:

Puha… jeg holder ikke temperaturen nede… det kam simpelthen ikke lade sig gøre i disse dage… vi bor på 3. under taget, og har solen på fra morgen til aften… Alle vinduer er åbne, men da de ikke alle er helt kattesikrede med net, så er det begrænset hvor meget de kan åbnes… Og her er heller ingen vind…
Men kattene ligger i vindueskarmen, men poterne ude af sprækken og næsen også… Jeg selv… Så lidt tøj som muligt, 1-2 kolde bade dagligt, massere af vand, kold vandmelon i køleskabet, sover uden dyne, kun med et betræk - som jeg heller ikke bruger for tiden… Så har vi en blæser, men den køler næsten ikke…

Så… jeg koger… hele tiden… hehe…
Be om AC???

På arbejdet har vi AC :ok: Herhjemme har vi ventilatorerne kørende, og åben ud til løbegården…

Vi har kun 600 m til Kattegat og til aften skal vi ned og have en kølig dukkert :thumbup:

Vi sørger for at holde soveværelset køligt ved at rulle ned, så solen ikke står på og varmer det op til kogepunktet :S

Ellers så sidder vi på skyggefulde steder i haven med kolde drikke :ok:og så lidt tøj på som muligt :stuck_out_tongue:

[quote=Rimmen;213062]Puha… jeg holder ikke temperaturen nede… det kam simpelthen ikke lade sig gøre i disse dage… vi bor på 3. under taget, og har solen på fra morgen til aften… Alle vinduer er åbne, men da de ikke alle er helt kattesikrede med net, så er det begrænset hvor meget de kan åbnes… Og her er heller ingen vind…
Men kattene ligger i vindueskarmen, men poterne ude af sprækken og næsen også… Jeg selv… Så lidt tøj som muligt, 1-2 kolde bade dagligt, massere af vand, kold vandmelon i køleskabet, sover uden dyne, kun med et betræk - som jeg heller ikke bruger for tiden… Så har vi en blæser, men den køler næsten ikke…

Så… jeg koger… hele tiden… hehe…
Be om AC???[/quote]

Tag En kold vaskeklud…min pige :wehuu: og læg den omkring halsen.
Det virker også.

Du skyller den jo blot gang på gang - så har du “kulde” hele tiden. :stuck_out_tongue:

[quote=Mona Jensen;213076]Tag En kold vaskeklud…min pige :wehuu: og læg den omkring halsen mest nakken.
Det virker også.

Du skyller den jo blot gang på gang - så har du “kulde” hele tiden. :p[/quote]
Tak -kramer dét må jeg gøre!

Lige nu overvejer jeg, om jeg måske skulle lokke kæresten med på cykel ud på strandvejen og spise en kæmpe is :tihi: :thumbup:

Har lige kigget på termometeret i skyggen…32 grader :uha:
Alle misserne har fundet skyggefulde pladser og her er dømt FULDSTÆNDIG ro…lige med undtagelse af Pepita der lige har kaldt på Felix (han blev hentet hjem igår). Men mon ikke hun stopper når nye hormoner går igang og overhaler løbetidshormonerne:fin:…jeg tror det -høhø
Har lige spist en is og nu spiser jeg en håndfuld peanuts…for…HUSK salt her i varmen.
Min gemal var ved at stille futskoene for 15 år siden da han arbejde i Tanzania…ingen havde fortalt ham han skulle spise salttabletter

Idag ville jeg ikke have spor imod lidt køligt vejr.
Jeg drikker vand der aldrig har set et køleskab og så kaffe og te. Jeg drikker ikke kolde drikke når det er varmt. Derfor har jeg også altid vand med når jeg er til genoptræning, jeg kan ikke drikke deres isvand.

Idag er jeg så særlig elendig, for trods indtag af adskillige liter vand, så har jeg en knaldende hovedpine og dårlig mave. Noget rigtigt øv i denne varme.
Bare jeg ikke tørlægger vores brøn, der har det bedste vand i miles omkreds. Kommunen ærgrer sig hver gang de tager prøver og vil have os i vandværket i Viborg, men vort vand er så godt, vi burde hælde det på flasker og sælge det.
Knus Elin

Lige nu sidder jeg foran blæseren og spiser køleskabskold vandmelon :savle: … mens jeg overvejer at køre til Bisserup og tage en dukkert ligesom i går.

Jeg har mest ondt af min gamle kanin, han døjer med varmen … men han har fået en to-liters flaske med koldt vand til at ligge i sit bur, så kan han læne sig op ad den indtil vi får lidt skygge i haven, så han kan komme ud.
Bøllen synes osse det er varmt at være en sort kat … han lider meget mere end de to langhårede kræ :S

[quote=Skattekat;213125]Lige nu sidder jeg foran blæseren og spiser køleskabskold vandmelon :savle: … mens jeg overvejer at køre til Bisserup og tage en dukkert ligesom i går.

Jeg har mest ondt af min gamle kanin, han døjer med varmen … men han har fået en to-liters flaske med koldt vand til at ligge i sit bur, så kan han læne sig op ad den indtil vi får lidt skygge i haven, så han kan komme ud.
Bøllen synes osse det er varmt at være en sort kat … han lider meget mere end de to langhårede kræ :S[/quote]

Hvis du ikke kan flytte buret (hvis det står udenfor) så køb et par isoleringsmåtter og sæt på siderne og oven på buret.
De isolerer for både kulde og varme.

Det hjælper også at bruge nogle tykke håndklæder, som er gjort våde.
Fordampningen giver kulde. Faktisk samme princip, som når man skal have afkølet en flaske sodavand. Den rulles ind i våde aviser og lægges i solen.
Metoden bruges også, hvis der er varmt i hallen, når man er på katteudstilling.

ny taktik… hvordan vi får kulden

1: køb 2 dobbeltgevind og en lang haveslange

2: tag haveslangen og fastgør dobbeltgevind i begge ender…
3: skru bruser af og fastgør til bruserslange i badeværelset
4: fastgør brusehoved i modsat ende af haveslangen
5: før haveslange ud på terassen/altanen/haven eller hvor man nu vil være
6: fastgør i hovedhøjde over stolen man vil sidde på
7: tænd for bruseren og hold vandet koldt

sid ned og NYD!!!

[quote=Mega;213132]Hvis du ikke kan flytte buret (hvis det står udenfor) så køb et par isoleringsmåtter og sæt på siderne og oven på buret.
De isolerer for både kulde og varme.

Det hjælper også at bruge nogle tykke håndklæder, som er gjort våde.
[/quote]

Jeg kunne afprøve det med de våde håndklæder på buret (som står indendørs) … har jo alligevel en bunke i vasketøjskurven som ikke kan blive vasket, før jeg får gjort noget ved min vaskemaskine-mangel :ok:

Jeg sørger bare for at drikke en masse så jeg ikke dehydrere, og så holder jeg mig indenfor, jeg kan slet ikke holde ud at være ude! da jeg var i Kbh igår var der ikke en eneste skygge og jeg var ved at falde om af varme, så hellere være inde og lide med en masse vand og cola, og en kat der lider mindst ligeså meget som mig.:S