Hvordan holder I jeres kattebakker?

Jeg har 3 katte om en stor bakke, jeg tømmer en gang om dagen, tømmer bakken helt en gang ca. hver 14’s dag og gør den ren, en pose grus (14 kg) holder ca. 14 dage ! har ca 10-12 cm grus i bakken.

Jeg har to bakker til tre katte og det fungerer fint. Jeg tømmer ‘når der er noget’, dvs. når en af dem har været der når jeg er hjemme. Og naturligvis når jeg står op og når jeg kommer hjem fra arbejde. Jeg bruger træpiller og fjerne både vådt og tørt - som sagt flere gange om dagen.

Jeg tømmer helt og vasker en gang om ugen - hvor jeg bruger ganske almindelig rengøringsmiddel - jeg ved det ikke er alle katte der vil acceptere lugten - men mine gør det fint :slight_smile:

Vil også tro vi har omkring 15cm grus i bakkerne her :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;719818]Nu er det ikke gruset som er årsagen til at jeg skifter i bund hver uge, men ganske enkelt hygiejne spørgsmål. For en kattebakke er fuld af bakterier, og jo længere tid de bakterier får lov at hygge sig så har man altså en ren bakteriebombe i sine kattebakker. Den kan kun efter min mening holdes ned ved at gøre regelmæssigt rent i de bakker, at bare fjerne klumper er ikke nok, for man kommer ikke bund med bakterierne. :slight_smile:

Det svarer lidt til at man kun skurede sit wc ned en gang om måned hvis man kun holder sig til gøre det, så der foretrækker jeg at gøre oftere rent og samme tankegang har jeg så til mine kattebakker :-)[/QUOTE]

helt enig - kun at vaske bakker et par gange om året er simpelt hen for lidt - ja, undskyld men det er noget gris.
man skal også tænke på at katte har meget bedre lugtesans - så de kan godt lugte den beskidte bakke.

det er en god tommelfinger regel at man gør bakker rent sådan ca. lige så tit som man skure sit eget WC…og ligeledes ikke ‘genbruger’ grus for meget…hellere lade være med at fylde op lige inden bakke tømmes helt og vaskes.

Jeg fjerner klumper hver anden dag, og renser helt ned, ca. 1 om måneden eller hver anden.
Jeg bruger noget fra Kiwi

Fjerner klumper dagligt… og skifter gruset efter behov… Det er dog ikke så tit, da jeg bruger noget rigtigt godt grus :wink:

[QUOTE=Musashi;719854]

det er en god tommelfinger regel at man gør bakker rent sådan ca. lige så tit som man skure sit eget WC…og ligeledes ikke ‘genbruger’ grus for meget…hellere lade være med at fylde op lige inden bakke tømmes helt og vaskes.[/QUOTE]

Enig :slight_smile:

Jeg fjerner klumper hver aften og renser i bund ca. en gang om måneden. Bruger AK grus.

jeg snupper klumper 2-3 gange dagligt i alle 8 bakker…bundskifter og vasker bakker af hver 14. dag…og udskifter alle bakker i gang om året

Jeg bruger det kattegrus der ligner krystaller - det forhandles bla. under navnet Fresh & Easy.
Når katten tisser i bakken, opsuger krystallerne væsken, og krystallerne bliver gule (sjovt nok)
Krystallerne suger væsken ud af kattelortene, og væsken indkapsles i krystallerne … ingen lugt … fantastisk :ok:
Selve kattelortene fjerner jeg dagligt. Nu er jeg ikke så sart, så jeg tager blot en engangshandske på, “fisker” dem op og smider dem i toilettet :slight_smile:

Bakkerne renses efter behov dvs. 1-2 gange om måneden. (når vi har killinger er det meget oftere).
Vores katte har adgang til vores have, så dér ligger de også deres “visitkort”.
Bakkerne bliver først gjort rene med flydende skurepulver og en skuresvamp, så får de en tur med Rodalon (som står og virker i ca. 5 min), herefter skylles bakkerne.
Er jeg rigtig grundig skolder jeg bakkerne til sidst.

Så fyldes en pose med 3 kg. krystaller i bakkerne (ca 3-4 cm.) og så er den ged barberet :høhø:

jeg tømmer klumper dagligt på mine to store bakker til de to katte…
hver 14. dag kører jeg al grus gennem en ekstra fin si, som snupper alle de bitte små klumper, som grusskovle ikke kan snuppe…
bakken vaskes samtidig af og fyldes så igen…
det er uhyre sjældent jeg skifter al grus… efter jeg begyndte at si det igennem med en ekstra fin si, så holder det sig helt fint som det skal…

der efterfyldes så løbende så der ALTID er mindst 10 cm lag til herren… det er det gode ved Golden Grey Master - de blå silikatstykker bliver hvide når de er “mættet”, og når der så svinder i beholdningen af “blå” så skifter jeg nogle noget af det gamle ud med frisk nyt grus… Det sker 3-4 gange om året, at noget af det gamle simpelthen skal udskiftes pga. silikaten er mættet…

[QUOTE=MoMo;719818]Nu er det ikke gruset som er årsagen til at jeg skifter i bund hver uge, men ganske enkelt hygiejne spørgsmål. For en kattebakke er fuld af bakterier, og jo længere tid de bakterier får lov at hygge sig så har man altså en ren bakteriebombe i sine kattebakker. Den kan kun efter min mening holdes ned ved at gøre regelmæssigt rent i de bakker, at bare fjerne klumper er ikke nok, for man kommer ikke bund med bakterierne. :slight_smile:

Det svarer lidt til at man kun skurede sit wc ned en gang om måned hvis man kun holder sig til gøre det, så der foretrækker jeg at gøre oftere rent og samme tankegang har jeg så til mine kattebakker :-)[/QUOTE]

:ok::ok::ok: 100% enig :ok::ok::ok:

[QUOTE=Musashi;719854]helt enig - kun at vaske bakker et par gange om året er simpelt hen for lidt - ja, undskyld men det er noget gris.
man skal også tænke på at katte har meget bedre lugtesans - så de kan godt lugte den beskidte bakke.

det er en god tommelfinger regel at man gør bakker rent sådan ca. lige så tit som man skure sit eget WC…og ligeledes ikke ‘genbruger’ grus for meget…hellere lade være med at fylde op lige inden bakke tømmes helt og vaskes.[/QUOTE]

:ok::ok::ok: Også 100% enig :ok::ok::ok:

Her er 2 katte-dyr om 2 bakker.
Bakkerne tømmes flere (mindst 3 gange) dagligt for klumper af den ene eller den anden slags.

Der tømmes (alt grus smides selvfølgelig ud) 1 gang om ugen, hvor bakkerne vaskes grundigt og der kommer nyt grus i.
Fuld tømning og rengøring sker uanset om de ser ud til at trænge eller ej.

Og de elsker åbenbart et ny-vasket toilet, eller også er det bare ‘interessant’ med et nyvasket, i hvert fald slår det sjældent fejl at de følger med i processen og mindst en af dem springer på potten, så snart gruset er fyldt i.

:slight_smile:

Jeg fjerner klumper efter behov. Som minimum morgen og aften men som regel også en gang eller to midt på dagen. Den ene bakke står i brusekabinen og både Manen og jeg tjekker den når vi alligevel er på toilet.

Jeg har to grusskovle, en “almindelig” og en meget fintrillet en til de små klumper. Den fine skovl bliver vel brugt en gang om dagen eller hvis jeg kan se der er mange “småsnuller”.

Jeg har egentlig ikke tænkt over hvor tit jeg skifter helt i bund. Det er sådan “når det trænger” - på samme måde som jeg hælder toiletrens i mit eget wc når det trænger :slight_smile:

Jeg har 5 katte til 2 jumbo bakker, og her i huset bliver der renset bakker hver dag inden sengetid. Det er yderst sjældent jeg bundtømmer, jeg supplerer bare op, og vi har ALTID mindst 15 cm grus i bakkerne, så det er sjældent, faktisk aldrig mine tøzer graver til bunds. Og vi bruger ( selvfølgelig ) Extrem Classic, som jeg mener er det bedste grus som findes.

Fjerner klumper morgen og aften, eller hvis jeg ellers synes der er behov for det… Når jeg synes det trænger, kører jeg dem lige lidt lavt i grus, hælder over i den ene, vasker den og lader den tørre, og hælder over i den nu rene, og vasker den anden, og så nyt grus i den ene af dem :slight_smile:
Har nogle rigtig dybe nogen, så der kan være dejligt meget grus i, dvs. at det yderst sjældent kommer på bund/vægge i forhold til de bakker, jeg brugte tidligere. Det er rart :slight_smile:

Wauv - hvad er det for nogen dybe bakker I har? - hvis jeg fyldte 10-15 cm. grus i vores, så ville det flyde over kanten. Jeg har f.eks. opgivet at have de der smalle kanter på, for jeg synes at det tog for meget af pladsen i bakkerne. Vores 6 misser elsker at have meget plads. Jeg har p.t. ialt 7 bakker, hvoraf de 3 er de store bakker. Låg på bakkerne kan jeg ikke have, da ingen af dem så vil bruge bakken.

Fjerner klumper hver dag. tømmer og vasker en gang om måneden ca.

Hanne - Ja, jeg synes også alt for mange bakker er alt for lave… Det her er nogen jeg har gennem Mette Mejdahl, vi bestilte var en tre stykker der bestilte sammen, så de var billigere… Skal lige spørge hende efter et billede :slight_smile:

De har sådan en stor hvid hjørnebakke i Maxizoo til 100 kr dog, den er også temmelig dyb, og så stor at selv de gode brede kanter i toppen ikke tager for meget af pladsen… Ser lige om jeg kan finde et billede… (Regitze aka Battlestar herinde bruger dem også)

Edit: Fandt lige et billede jeg nok synes at Gitze havde i sit album :slight_smile: Det er den åbne bag toilettet, der også er temmelig dyb :slight_smile:

Jeg flytter klumperne 2 til tre gange om dagen, men jeg har også to katte til én bakke og en hunmis der ikke vil bruge den hvis den er beskidt. Så det sker minimum morgen og aften - ellers går hun og holder på det - og det er ikke sundt!
Jeg tømmer gruset ud en gang ca. et sted mellem hver og hver anden måned. Men vi bruger også bare billig grus fra Brugsen indtil indkomsten ser lysere ud. Og jeg vil ikke risikere nogen form for lugt - det var alle mine bekendtes fordomme mod at have indendørskatte i lejlighed - jeg skal vise dem!
Den rengøres når vi tømmer den. Dog investerer jeg snarest i en ny kattebakke, så de får en hver - mangler bare et tilbud :slight_smile:

[QUOTE=Eife;719961]Hanne - Ja, jeg synes også alt for mange bakker er alt for lave… Det her er nogen jeg har gennem Mette Mejdahl, vi bestilte var en tre stykker der bestilte sammen, så de var billigere… Skal lige spørge hende efter et billede :slight_smile:

De har sådan en stor hvid hjørnebakke i Maxizoo til 100 kr dog, den er også temmelig dyb, og så stor at selv de gode brede kanter i toppen ikke tager for meget af pladsen… Ser lige om jeg kan finde et billede… (Regitze aka Battlestar herinde bruger dem også)

Edit: Fandt lige et billede jeg nok synes at Gitze havde i sit album :slight_smile: Det er den åbne bag toilettet, der også er temmelig dyb :slight_smile:
[/QUOTE]

De der hjørnebakker er slet slet ikke dybe nok til mig. Det er alfa-omega at kattebakker er MEGET dybe, da kattene så ikke skraber i bunden, det giver ridser hvor lugten kan af kattetis kan sætte sig. Dybe bakker med mindst 10 - 15 cm grus vil aldrig lugte, osse selvom man som jeg kun renser en gang i døgnet.