Hvordan kender i forskel på birma killingerne?

Nu tænker jeg på når de bliver født. Ja der er selvfølgelig kønnet. Men kommer der nu 4 drenge… Og ja birma killinger ligner hinanden i starten… Hvordan ser I så forskel? Jeg vil veje dem hver dag. Vil gerne følge deres udvikling. Men hvis de nu næsten vejer det samme alle 4… Ja så kan man da nemt bytte rundt på deres “dataer”:S Og jeg kan kun forestille mig når deres masker begynder at vise sig… Ja så vil jeg have rigtig svært ved at se hvilken maske de har. Kunne forestille mig det er svært i starten. Kender en hundeopdrætter de giver hendes hvalpe forskellige farvet halsbånd på:høhø: Men det ville jeg nu ikke gøre ved killinger… Hehe… Sad bare og tænkte på hvad man kunne gøre:øhmm:

Nogle klipper totter af pelsen forskellige steder, andre bruger forskellige farver bomuldstråd at binde om halsen og nogle bruger forskellige farver neglelak på kløerne :slight_smile: Det er vist de mest udbredte metoder …

Hehe okay… Synes metoderne virker lidt “voldsomme”. Ligefrem at klippe pels af dem… Eller putte neglelak på dem. Bomuldstråden kunne måske være en løsning… Men nej synes også det virker forkert… Håber der kommer 3 killinger:) 2 hunner hvor den ene er en stor basse :smiley: Og så lige en han :smiley: men det er da hvis ønsketænkning…

Jeg har aldrig mærket mine killinger endnu…man lærer lynhurtigt at se forskel på dem. Selvom de alle er hvide, vil du se at feks. dem der bliver brune, allerede får farve i løbet af 2 døgn. Fra fødslen er der som regel også forskel på kropsfarve, hovedform samt type…så de slet ikke så svære at kende forskel på.

Ellers må du male bagkløerne med lidt forskelligt neglelak.

Uha ja denne tråd læser jeg med stor interesse, for SNO killinger er jo også helt ens (næsten hvide). Jeg tænker også hvordan farvebestemmer I dem? Det må kræve en vis dygtighed… Jeg synes de ser ens ud såda mere eller mindre som nyfødte:-)

FX synes jeg først Viggo ser blå ud nu her, når han sammenlignesmed Fie som er brun. Deres farve er først færdig som ca 2 årige.

Men de erfarne opdrættere kan se det ved fødslen. Imponerende!

De brune får farve hurtigt 1-3 døgn - startende på næsen.
De blå får farve i løbet af 4-5 døgn
osv

Jo lysere farver des senere kommer farven frem.

Og så spiller jeres erfaring jo ind:-) I har nok set en hel del efterhånden som små:-)

[quote=Chicabee;440299]De brune får farve hurtigt 1-3 døgn - startende på næsen.
De blå får farve i løbet af 4-5 døgn
osv

Jo lysere farver des senere kommer farven frem.[/quote]

Kan det ikke også passe at lilla bliver født kridhvide, mens blå er lidt mere grumset i farven?

Jo det er det jeg mener med kropsfarven. Blå og brune kan være lidt mere beige i farven, hvor chokolade og lilla er superhvide. :slight_smile:

Jeg fik et kuld på 3

Den ene gjorde jeg intet ved, en fik klippet en LILLE tot på venstre skulder og den sidste en LILLE tot på højre skulder.

Det er ikke ret meget man skal klippe af, du skal jo kun lave et hak. Desuden er det altså hurtigt vokset ud igen og til den tid kan du sagtens kende forskel - sådan var det i hvert fald på mine. Mine var i øvrigt alle blåmaskede :høhø:

Burmeser: Hvis der kun er Lilla og Chokolade i kuldet ( ens som nyfødte), bruger jeg, at mærke hannerne mede læbestift, enten i nakken eller på ryggen, da det er ufarligt, for mor-missen. mærkningen må foretages jævnligt, da ungerne holdes rene og fine uden pletter sg mor-mis!

Cats og Conni

Der er nu ikke noget voldsomt ved hverken at klippe et lille hak i pelsen på hhv. ben og skulder - eller lige at dutte lidt neglelak på kløerne (som ikke kan trækkes ind …) af dem.

Jeg har været ude for tilfælde, hvor jeg mente jeg sagtens kunne kende forskel på killinger netop pga. størrelsen - men problemet er, at det jo netop kan vende.

Jeg ved at nogle bimse og siam opdrættere bruger at sætte en lille prik med en tusch i lysken eller under forben- der vasker mormis ikke så meget, so .fek.s i øret, hvor andre også gør.

Den mest voldsomme og farlige løsninger er for mig bomulstråden (også selvom den er tynd og knækker nemt)

jeg tuscher dem som eva siger - det fungerer perfekt, ikke til at se og uden kvælningsfare.
startede med maven men der vasker mor mis for meget.

[quote=kira v;440872]jeg tuscher dem som eva siger - det fungerer perfekt, ikke til at se og uden kvælningsfare.
startede med maven men der vasker mor mis for meget.[/quote]

Man kan bruge giftfrie børnetusser til at “male” killingerne med :thumbup:

Her går operation “klipning” igang hvis ikke jeg allerede inden kan se forskel OG jeg har efterhånden oparbejdet en smule erfaring så de sidste kule har der ingen problemer. Men da jeg havde mit E-kuld var der 1 blå non agputi missepige og 6 ens sorte non agouti hanner :uha:. 1 af dem adskildte sig…han havde en smule rufisme…men resten fik en lille tot pels klippet af OG så skrev jeg i min mislingenavnebor. Emanuell Peiti…klippet ved haleroden, Ebony Black klippet på højre forben etc.
Havde forøvrigt en opdrætter i min hittekattestand igår. Hun ville prøve hvad Camilla gør med sine Korat-mus…elastikker i farver. Så hun fik 1 Hello Kitty elastik med hjem til afprøvning…og duer det ved hun der kan købes flere:pote:
Hun var ikke vild med at skulle klippe (hvad jeg foreslog) og det kan jeg godt forstå for hendes race er korthåret og der er ikke vildt meget pals at gøre med som ved eksempelvis mine simipalsede unoder :wehuu:…der er nemlig riigelig at klippe i :slight_smile: