Somali og abyssinier er jo generelt ret snaksagelig - selv om de fleste heldigvis ikke taler så HØJT - mere som fuglekvidder. Sådan en som Way f.eks. han snakker meget - til mig og til de andre katte. Da han var fertil var det jo “damesnak” men nu hvor han er kastrat så taler han også. Jeg opdagede f.eks. da jeg havde ham på hans første udstilling som kastrat, at han brugte “talen” til at indikere at han var “trængende”. Det var mens han stod i buret hos dommeren og da han jo tidligere - som fertil - snakkede meget med de andre katte så gik der lidt tid inden jeg opdagede HVAD han sagde. Nu har jeg så lært det - så næste gang han bliver snaksagelig i en ring så er det altså bare en tur tilbage til hans bur og bakke.
Min erfaring er, at jo mere man beskæftiger sig med katten og snakker TIL DEN - jo mere snakker den også tilbage.
Jeg snakker meget med kattene, og de svarer mig også og fortæller røverhistorier! Når jeg kommer hjem spørger jeg om de har haft en god dag, og mens jeg ordner deres vådfoder snakker og fortæller de i munden på hinanden.
Whiskey er dog lidt særlig. Jeg kan høre, om han kalder på mig eller Søren. Når han taler med Søren er det med dyb brummen og miaven, mens han bruger et lysere stemmeleje til mig. Han bruger både strubelyde, miav, spinden, fnyselyde og sukkelyde. Ziggy har også hele spektret i spænd, og han kan vitterlidt gå og småpludre med sig selv, de andre og os så man kan blive helt kulret. Tikko og Pixie snakker også, men slet ikke i samme omfang og med så mange nuancer som huskattene gør.
Hector: Knevrer og knevrer og knevrer Det er både i kurre-lyden som en due, nogle korte “miv” og så hans tilfredse lyd: “Hmmma! Hmmma!” :klapper:
Han bruger meget halen til kommunikation også.
Men han siger mest sådan til Fellini : Hmma Hmma!
Han svarer dog ALTID tilbage når man taler til ham. Og får han skældud ja så svarer han da bare igen!
Fellini: Han snakker ikke så meget endnu, meen han er begyndt på det. Måske pga. Hector? Han siger til gengæld som en Kalkun. “Huklhukl” Kurrelyd kan han også men hvis han er utilfreds er det alm killinge miv. Han SPINDER dog utrolig meget og utrolig højt. Slet ikke Hector, at spinde så meget.