Affødt af en samtale med Kimilla igår og Teddy’s adfærd herhjemme lige nu, blev min nysgerrighed “vækket”.
Hvordan kommunikerer jeres katte. Alle katte har et kropssprog, nogen er mere tydelige end andre, og andre katte har lært kropssprog af at vokse op med andre dyrearter og nogen har et “defekt” kropssprog pga negative hændelser eller ved at være taget for tidligt fra eller måske er det underudviklet fordi at katten bor alene.
Det er slet ikke det jeg mener…
Jeg mener rent sprogligt!
F.eks kommunikerer Scarface herhjemme kun med rent mijau’en. Den har som regel kun et par nuancer over samme tone med varierende længde og “højlydt-hed”.
Arthur’s sprog består som regel kun af mijau’en på samme måde som med Scarface, men tilsat “sukken” når han er utilfreds.
Teddy derimod! Han er så farverig i sit sprog som en paradisfugl er i sin påklædning. Han har et meget melodiøsk (er det et ord?) mijau’en med mange toner han varierer imellem. Han “kurrer” som en due når han er legesyg eller ønsker opmærksomhed, og han “gnuff’er!”. Altså nærmest prusten med lukket mund.
Han “gnuffer” når han er meget utilfreds med noget. Det er som regel når han bliver “belagt” med puttesyge orientalere og han gider bare ikke det der med at putte sammen!
Hvor meget “taler” jeres, og hvad bruger de i deres sprog?