Hvordan lærer man en kat at kende sit navn?

Det er måske et tåbeligt spørgsmål, set i lyset af at alle mine katte tydeligt kender deres navn - jeg fik f. eks. lige øje på Ib der lå og sov i vores væg-hængekøje her ved min computer, og så snart jeg sagde noget med “Ib” vågnede han og kom straks ned for at blive snakket med. Og så gik det op for mig at jeg egentlig ikke har gjort nogen bevidst handling for at lære ham hans navn… men alligevel kender han det :slight_smile:

Så hvad har I andre gjort? Noget bevidst, eller bare brugt kattens navn mens I har kælet med den? Jeg tror egentlig det er det jeg har gjort…

Hvis jeg har noget har jeg jo egentlig brugt hans navn når han har gjort noget han IKKE måtte… (IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIB! NEJ!!!) men alligevel forbinder han det (heldigvis) med noget godt :slight_smile:

Tror det er meget a la det du kom frem til med, at man benytter det i visse sammenhænge, som de så forbinder med noget godt (overvejende ihvertfald ;))

Bernie reagerer dog både når jeg kalder hans navn og når jeg kalder Frejas, men deeet har vist mere noget at gøre med, at han vil sikre, at der ikke er noget, der går hans næse forbi :høhø:

Jeg tror mine har lært det ved at jeg snakker med dem. Det får vi en del tid til at gå med :wink:
Jeg tror de har lært det hovedsageligt, når de kommer så jeg kan se dem, for så siger jeg altid, “kommer du der ________”
Men der er heller ingen tvivl om at de kender sætningen “Komme så alle mine misser” for så kommer de alle sammen, så ved de det er tid til gåtur :slight_smile:

Mine “lystrer” også deres.
Det er heller ikke noget jeg har prøvet på at lære dem bevidst,
men nu jeg tænker over det siger jeg egentlig altid f.eks “Hej Mikki” når jeg hilser på dem, og “Hvor er du dygtig Mikki” osv. Så jeg bruger egentlig deres navne utroligt meget :slight_smile:

Tja…jeg gør ikke rigtigt noget for at de skal lære deres navne, andet end at selvfølgelig bruge det når jeg taler til dem…:høhø:

Faktisk er den eneste der sådan RIGTIGT reagerer på sit navn, Artemis. Hun er rigtig dygtig til at høre efter og komme når man siger hendes navn. :slight_smile:

Men de to unge knægte, Bailey og Alban, er vist enten døve - eller meget uopdragne. :tihi: De kommer altså kun hvis de har ‘tid’. Eller hvis der er noget lækkert i sigte. :smiley:

Mine katte kender også deres navn og kommer når jeg kalder :slight_smile: VI har gjort lidt på samme måde, som når man lærer en hund sit navn. Altså sige navnet når vi kæler med dem osv. og når en af kattene lige kommer forbi, så siger jeg da altid “hej XXX kommer du der” eller noget lign.

Selv den ene af vores hunde kender navne på kattene. Hvis jeg beder hunden om at finde eks. Victor, så snuser hun rundt indtil hun har fundet ham. Hun kan sagtens møde en af de andre katte undervejs, men hun ved godt, hvornår hun finder den rigtige kat :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;837010]Tja…jeg gør ikke rigtigt noget for at de skal lære deres navne, andet end at selvfølgelig bruge det når jeg taler til dem…:høhø:

Faktisk er den eneste der sådan RIGTIGT reagerer på sit navn, Artemis. Hun er rigtig dygtig til at høre efter og komme når man siger hendes navn. :slight_smile:

Men de to unge knægte, Bailey og Alban, er vist enten døve - eller meget uopdragne. :tihi: De kommer altså kun hvis de har ‘tid’. Eller hvis der er noget lækkert i sigte. :D[/QUOTE]

:smiley: Altså vi bliver jo nok nød til erkende at vores misser har en meget selektiv hørelse ind imellem :smiley: :smiley: :smiley:

Ja, jeg snakker jo utrolig meget med mine katte og nævner deres navne rigtig meget i den sammenhæng. Min lille nye Mocha var meget hurtig til at lære sit navn, og nu kommer hun altid, når jeg kalder. Siri, til gengæld, er min Diva - og kommer kun når hun gider og reagerer derfor ikke altid på sit navn. Det har været så slemt med Siri, at jeg faktisk seriøst overvejede, om damen var døv, men efter adskillige tests må jeg jo nok bare erkende, at hun har en ekstrem selektiv hørelse. Men Mocha er blevet en lille mors pige :slight_smile:

Guf var ret effektivt for Ichigo.

Kalde og sige det igen og igen, nogen fanger det hurtigere end andre. Og nogen har skiftet navn som halv voksne, den synes jeg også de fanger ret hurtigt.

Vores Hector var ca en måned om at fatte hans navn. Nu hvor han er 110% sikker på hvad det er, kalder jeg ham også baby og manse osv. Men der i starten var det KUN Hector, jeg sagde.
Hvad i hans navn han reagerer på ved jeg egentlig ikke. Tror efter at have afprøvet lidt at det er “Hec”, der fanger opmærksomheden. :slight_smile:

Aner det ikke. :slight_smile:
De eneste to, der her har reageret på deres navne - på trods af at de har haft et utal af kælenavne også - er Donna og Zutti. :hjerte: :hjerte:
De andre kan/kunne sagtens reagere, men jeg tror ikke det er på navnet. Det er nok mere min stemme og at jeg tydeligt henvender mig til netop den, jeg nu taler til. Tror jeg. :øhmm: Nå ja - Creamy reagerer faktisk af og til på “Cookie”. Men det er nok fordi hun er kronisk lækkersulten :wink:
Men Zutti og Donna kunne jeg kalde på fra et andet rum uden de kunne se mig - og de kom. Men de var også begge hjertebørn, der hang ved deres “mor”. Og omvendt. :brist:

Jeg tror ikke at jeg bevidst har lært dem deres navne…men de kommer sgu når jeg kalder…også hvis jeg kalder specefikt på een i flokken

jeg bruger deres navne når de sidder på skødet, når de kommer i sengen og putter…men ligefrem “lært dem deres navne” det har jeg ikke…af hvad jeg ved

Ture anede ikke hvad han hed da kom ind i flokken som 14 uger…det ved han nu, så noget må jeg gøre rigtigt

Som andre siger, ved at bruge navnet, når man henvender sig til katten i positive situationer… Harrrjjj Ting, ja, du’ sød… Godmorgen Lelu… Thane, læg dig ned - du fylder! dygtiiiii… Harjjj Brian… osv…
Faktisk kan alle mine katte deres respektive navne… og så ved de også alle at Mamseøøøøø, betyder at der er vådmad serveret på spisebordet :slight_smile:

Jeg har mange misser, men hver mis ved helt sikkert hvad den hedder her :slight_smile:
Og de har lært det ved at når de kommer til mig eller jeg tager dem op/går forbi dem siger jeg deres navn…hej mors Bombe…kom Kalle…hej Prinsessen…mors Bandit osv…jeg vil vove at påstå at ALLE ved hvad de hedder her selvom vi er mange :smiley: