Hvordan laver du millionbøf?

Millionbøf skal jo ikke nødvendigvis være mørkebrun… :smirk:

6 Synes om

Absolut ikke, og jeg kunne også helt sikkert gøre som jeg gør med så mange andre ting, hvor jeg tager en portion sovs fra inden jeg putter kulør resten, fordi nogle ting i mit hoved bare kræver brun sovs og ikke hvid :tihi:

Men eftersom det ikke er en ret jeg gjorde i før jeg mødte ham, og han heller ikke har spist det før, så er den bare røget af listen pga. kulør :sweat_smile:

6 Synes om

Rigtig millionbøf har jeg aldrig lavet, da det lyder lige kedeligt nok i min verden, :ups: og jeg kunne aldrig finde på at bruge madkulør, og mel kan jeg kun huske at jeg har brugt i brød og kager. Faktisk er madkulør nok en stor del af grunden til jeg startede med ikke at ville spise sovs, for jeg brød mig virkelig ikke om når min mor lavede sovs og så puttede mel og farve i. :yikes: Og så vidt jeg husker, kunne jeg heller ikke lide smagen. Nu til dags ved jeg at der er sovser og sauce jeg godt kan lide, men ud over kødsovs spiser jeg det stort set aldrig, og jeg laver det aldrig selv.

Men hele denne tråd gav mig lyst til at lave “millionbøf” som jeg ville finde interessant. Hakket oksekød, løg, porre, bladselleri, og grønne bønner. Og så kartoffelmos til. :smil:

7 Synes om

Jo! :grin:

2 Synes om

Og jeg har engang serveret blå milionbøf :sunglasses:

Jeg var ved og gøre noget klar til bagning senere, og tabte den flaske med blå farve, og den røg, ja hele flasken kom i
Det smagte helt i orden, når man lukkede øjnene :laughing:

8 Synes om

Jeg fik engang blå ris på en første date. Min date var fysik/kemi lærer, så han lavede altid blå ris første gang han lavede mad til en date. Og ja, det er da noget man husker, for det var i 1996. Og man kunne jo ikke smage det, så sjovt på en første date. :grin:

7 Synes om

Også i min - havde som sagt aldrig lavet det, før Ralph for relativt nylig foreslog det (efter at ha’ undværet i snart 35 år… :sunglasses:), men det smager faktisk overraskende godt, så nu er det sgu’ kommet på bruttolisten… :wink:

7 Synes om

Vi har meget sjældent fået kød sovs

Det har været million bøf

Og det har vi fået jævnligt

Løg svitses i en gryde, så kød det svitses med
Og vand til, hvis der ikke er rest bouillon

Lad det stå og simmer, mindst en time, salt og peber

Derefter laves en rigtig god sovs, og det er sovs ikke sauce

Det er for mig rigtig gammeldags million bøf, serveret med kartofler eller mos

Og sylte rødbder

At jeg sommer kommer lidt grøntsager i for og bruge de der så ringe, de ville ryge ud, er lidt min nærighed

Og somme tider når der kommer kød i fryser, så bliver det tit en pakke med mindre i, og så få og “strække” denne, tilsættes svampe, eller igen, ligger der to pølser der er kommet i fryser fra en pakke hvor alt ikke er brugt, komme en eller begge to i, så på denne måde får jeg en lille pakke fars til og blive en normalt portion som jeg laver til aftensmad

3 Synes om

Min udgave er nok også nærmere kødsovs end millionbøf.
Løg brundes, dernest brunes farsenfarsen(de først mange år af gris og de sidst 13 år har det været også været med oksefars) og begge dele blandes sammen, der tilsættes ketchup, salt peber, pakrika evt lidt vand og det får løv til at stå og simre. evt jævnes og serveres med spagetti el pasta. ingen kulør efter min mening, men kommer Knud forbi, så giver han det kulør, han kan ikke lide farven uden :tihi:
Knud laver millionbøf. han bruner løgene med lidt sukker, dernest oksefarsen, tilsætter salt, peber, ribsgele, bullion, kulør, lader det simre og jævner det inde serviering med kartoffelmos.

Fryseretter:
Mørbrad i fad (der kan bruges både kotteletter, snitzler osv i stedet for) delene laves enkeltvis og puttes over i det fad retten skal fryses i.
løg brunes, kødet brunes, div grønsager brunes, bruger oftes bladselleri, forårsløg, pakrika skåret i tern, panden koges af med lidt vand, salt peber paprika, det hældes over i en gryde der tilsættes bullion ofte lidt ribsgele og smages til og jævnes til en meget tyk sovs, dernest tilsættes der 2 flasker cremfine og alt hældes over i fadet.
servers med ris og flytes. jeg får gerne hvidløgsflytes til istedet for at putte det i maden (Knerk kan ikke lide hvidløg)
vi elsker at have det med på tur, den er så nem at varme i camperen

2 Synes om