Hvordan laver du millionbøf?

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg har et meget … passioneret(?) forhold til millionbøf. :joy:
Det skal laves som mor lavede det, og absolut ikke på andre måder!

Jeg var ret gammel … i starten af 20’erne, da jeg fandt ud af at der er millioner :laughing: af måder at lave det på.
Min mor var død, og jeg havde sådan lyst til det, men hun havde aldrig lært mig hvordan. Så jeg måtte google, og nøøøj, jeg blev forvirret. :flushed:
Men jeg kunne da huske hvordan det smagte, så den sad der næsten i første forsøg. :smile:

Jeg er sikker på at alle de andre variationer smager skøøønt, men det er bare ikke millionbøf. :joy: :sorry:

Herhjemme er det ret bogstaveligt millioner af bøffer med bløde løg og sovs - intet andet.
En hulens masse løg i halve ringe karamelliseres.
Hakket oksekød brunes.
Løg og kød kombineres og drysses med mel.
Der overhældes med oksebouillon og et par laurbærblade smides ved.
Kulør! Den skal være mørk!
Det hele simrer minimum ½ time, gerne længere.
Salt og peber.
Serveres med god kartoffelmos. :smile:

Hvordan laver DU millionbøf? :blush:

5 Synes om

Jeg kan lave det som du beskriver det, og det smager himmelsk :blush:
Ofte kommer der dog alt muligt grønt i. Så er det dog ikke længere rigtig millionbøf, men kødsovs :wink:

5 Synes om

Det smager nemlig virkelig, virkelig godt!
Spørg mig om jeg vil have hakkebøf, kartofler og sovs? Njarh. Millionbøf? Altid! :laughing::joy: - Det har dog nok også noget at gøre med at jeg 100 foretrækker mos over kartofler. :stuck_out_tongue:
Og laurbærene gør lige lidt ekstra. :smiley:

Og jaja, man kan godt komme al muligt andet i, men så er det netop en kødsovs, ikke en millionbøf. :see_no_evil:

5 Synes om

Og lige for at få det på det rene, så spørge jeg ikke (udelukkende :sweat_smile:) for at kunne sige “det er ikke millionbøf!!” - men det kunne være jeg blev inspireret til nogle spændende varianter. :smiley:

Jeg er altid på udkig efter især fryservenlige retter. :slight_smile:

4 Synes om

Nogenlunde ligesom dig, men for en del år siden arbejdede jeg på cafe sammen med en kvinde, som havde arbejdet med madlavning i Sverige (a la kogekone, tror jeg). Hun brugte at tilføje hakkede syltede drueagurker til retten. Hun påstod, at det gjorde man i Sverige. Aner ikke, om det er rigtigt, men det giver et ekstra twist, så det gør jeg stadig nogle gange :smil:

4 Synes om

Sikke en dejligt spørgsmål :blush:
Tak for den :smil:

Jeg svare dig en af de næste dage, samtidig retter jeg lige i min dags menu

2 Synes om

Altså bare fryseegnede retter i almindelighed eller som kødsovs? :slightly_smiling_face:

2 Synes om

I al almindelighed. :smiley:

2 Synes om

Orv, det lyder ikke helt værst. Jeg ved ikke om jeg har mod på at smide det i gryden, men jeg kunne måske spise lidt ved siden af, inden jeg evt. tager springet. :smiley:

3 Synes om

Kylling
Den her er rigtig god at fryse og det smager dejligt :slightly_smiling_face:

Den hjemmeside jeg linker til, er iøvrigt god. Det er god almindelig sund mad, hvor du ikke skal bruge 800 ting for at ende med et lille franskbrød :wink:

3 Synes om

Tak for tippet!! :star_struck:

Løgene skal være i tern, ikke halve ringe :face_with_peeking_eye:

Og ingen lauerbærblade :face_vomiting:

Jeg laver ofte chili con carne i store portioner, som jeg fylder ned. Godt med både ris til eller i pandekager eller med nachos.

4 Synes om

Nok ala dig, Tea. Laver det ca. hvert 10. år eller noget i den dur :tihi:

5 Synes om

Jeg tror min mere kaldes kødsovs.

Hvidløg svitses i olie i en gryde, så tilføjes hakkekød, gerne hvor jeg lige har vendt det med salt og andre krydderier først.

Når det næsten er brunt tilføjes bacon i tern.

Når det er helt brunt evt lidt grønt fra frost (fx broccoli)

Så bruges der godt med ketchup.

Og evt lidt vand

Og hvis det er for flydende så mel.

Oftes koger jeg pasta skruer og hælder i når det er færdigt, så det bliver pasta med kødsovs :smiley:

3 Synes om

Jeg tror faktisk aldrig, jeg har lavet millionbøf, så det kan jeg ikke bidrage med :slight_smile:

Til gengæld laver jeg frysevenlige retter 1-2 gange om ugen, dog ikke altid efter en speciel opskrift.

Jeg laver f.eks. supper, tærter, pizzaer, kødsovs, gryderetter (altså med andet end hakket kød), chili con carne, pirogger og (vegetar)deller. Alt bliver lavet i større portioner end jeg kan spise den første dag, men aldrig i kæmpeportioner. På den måde sikrer jeg, at der er god variation i fryserens indhold :slight_smile:

5 Synes om

Svaret er at det gør jeg ikke. Har aldrig lavet millionbøf. Og det kan nok også tælles på én hånd hvor mange gange jeg har lavet kødsovs.

Jeg kan godt spise kødsovs. Jeg kan også godt synes det smager godt. Men det er ikke lige det jeg laver hvis jeg selv kan vælge. :see_no_evil: Nu hvor I beskriver forskellen på millionbøf og kødsovs ved jeg faktisk ikke om jeg nogensinde har fået millionbøf at spise. :thinking:

Jeg har generelt lidt svært med sammenkogte retter hvor jeg ikke ordentligt kan se hvad det er jeg putter i munden. Min præference når det kommer til mad ligger andetsteds.

Men i forhold til at lave noget der kan fryses ned så er de sammenkogte retter jo som regel ret taknemmelige. Så har førhen hjulpet min eks med at lave kæmpe portioner af japansk curry som vi frøs ned. Det er rigtig godt både til ris eller kartoffelmos.

Tænker paprikagryde / mørbradgryde også kan fryses ned?

3 Synes om

hakkede løg og tilsmagt med rundhåndede mængder worchester sauce. Og alt for længe siden, tak for inspo

Diverse curries er ofte i fryseren her hos mig. Det samme er knorrs risret. laver dobbelt portion og kyler løg, peberfrugt, edemamebønner og gulerod i.
Supper af den fyldige slags: gullash, legeret grøntsag osv , de fryser glimrende.
paprika, enebær osv gryde er også ofte dobbelt portion

3 Synes om

Sjovt nok lavede jeg netop millionbøf i går - en ret jeg ellers ikke har lavet tidligere, men “opdagede” for relativt nylig, i klassisk udgave med hakket okse, løg, laurbær, oksefond og tilsmagt med balsamico & Engelsk Sovs.

I går havde jeg imidlertid tøet hakket gris op, da Ralph foreslog millionbøf - og det fungerer faktisk fint med gris, konstaterede vi…

5 Synes om

Får vi noget med ris laver jeg altid ekstra og laver stegte ris ala Valdemarsro af resterne. Det får også lige brugt grøntsagsskuffen op, da jeg bare bruger hvad jeg nu har :smil:

Jeg er ikke god til ting i fryseren, kræver for meget planlægning at få det brugt. Jeg er bedre til rester i køleskabet.

4 Synes om

Min kæreste kan ikke lide mad med madkulør i så millionbøf får vi aldrig af den grund :joy:

Men vi har altid pizzakit i fryseren i form af dej, tomatsovs og topping, så er hjemmelavet pizza efter en arbejdsdag nemt :slight_smile:

Har vi fået stuvet ærter og gulerødder til noget ryger det også i fryseren, til en dag vi har en rest kød uden tilbehør til min madpakke, ligesom pirogger hvor fyldet ud over kød ofte er alle de grøntsager, hvor jeg ikke er fan af konsistensen er blendet i. Diverse gryderetter som paprika gryde, mørbradgryde eller alm. kødsovs kan vi også finde på at fryse ned, så vi bare skal koge en gang pasta eller ris til :slight_smile:

6 Synes om