Hvordan laver I millionbøf?

Jeg har for første gang lavet millionbøf, og blev glædeligt overrasket over, at jeg fik den til at smage, som min mor lavede den. :ok:
Min mor døde for nogle år siden, så jeg kunne jo ikke lige ringe og spørge om opskriften. Men jeg søgte lidt på nettet, og fandt faktisk ikke to ens opskrifter.
Udover løg og hakket oksekød, var der bl.a. ærter, creme fraiche, dild, og hakket tomat i nogle af opskrifterne…
Jeg brugte løg, kød og så bare salt, peber, lidt paprika og laurbærblade. - Hov, var lige ved at glemme at jeg “selvfølgelig” også brugte bouillon og kulør.

Hvordan gør I?

Bunker af løg, hakket oksekød, laurbærblade, tomatpure/koncentrat (1 lille dåse), vand, lidt boillion, jævnes med enten mel eller maizena…

Laver den lidt anderledes…millionbøffen bliver nærmest til en “guinnes-gryde” :ups: men jeg kalder det stadig for millionbøf :tihi:

hakket oksekød, pebermix, urtegården krydderi, buillion, hp “sovs”, ærter og en guinnes øl :rock:

Løg
Hvidløg
Tomater (uden indmad)
Chili (uden korn)
Engelsk Sauce
Tomat puré
Mælk/creme fine
Salt
Peber

Løg og hvidløg hakkes i tern og svitses og derefter brunes kødet.

Gulerødderne hakkes i meget små tern, tomaterne tømmes for kerner og hakkes i tern og basilikummen og chilien hakkes og så tilsættes det hele sammen med et skvæt tomat puré.

Derefter tilsættes et skvisj engelsk sauce og enten mælk eller creme fine.

Til sidst jævnes saucen og der tilsættes salt og peber efter smag.

Hvis man har lyst kan man også tilsætte cocktail pølser skåret i tern.

:slight_smile:

Orv, jeg kan godt se at man ikke lige ved hvad man skal forvente, hvis man inviteres på millionbøf. :tihi:

Jeg kunne godt finde på at lave min version med f.eks. ærter og gulerødder, for at få lidt grønt i.

Alt andet, end det jeg har angivet, må gå under betegnelsen “Kødsovs” - det har intet med Millionbøf at gøre… Okay - jeg glemte at tilføje salt og peber og muligvis kulør, men det er så det…
Retten er fra en tid, hvor krydderier ikke var noget man brugte i stor stil i det danske køkken - alene det at der er laurbærblade i er meget “eksotisk” :smiley:

[quote=Ann K;425265]Alt andet, end det jeg har angivet, må gå under betegnelsen “Kødsovs” - det har intet med Millionbøf at gøre… Okay - jeg glemte at tilføje salt og peber og muligvis kulør, men det er så det…
Retten er fra en tid, hvor krydderier ikke var noget man brugte i stor stil i det danske køkken - alene det at der er laurbærblade i er meget “eksotisk” :D[/quote]

Er næsten enig med dig… da der ikke høre en masse krydderier til millionbøf
men heller tomatpure/koncentrat

[quote=Hanne P;425272]Er næsten enig med dig… da der ikke høre en masse krydderier til millionbøf
men heller tomatpure/koncentrat[/quote]

Du har ret :slight_smile: Tomatkoncentratet var min mosters fornyelse :smiley:
Ellers blev retten lavet helt på den gammeldags maner…
Serveret med kartoffelmos/rodfrugtsmos, asier og evt rødbede…

[quote=Ann K;425265]Alt andet, end det jeg har angivet, må gå under betegnelsen “Kødsovs” - det har intet med Millionbøf at gøre… Okay - jeg glemte at tilføje salt og peber og muligvis kulør, men det er så det…
Retten er fra en tid, hvor krydderier ikke var noget man brugte i stor stil i det danske køkken - alene det at der er laurbærblade i er meget “eksotisk” :D[/quote]

jeg laver den som dig, men har dog aldrig aldrig hørt om laurbær i millionbøf
jeg er af “den gamle skole” hvad millionbø aggår,- dog kaldte min mor den for Tusindbøf, for der var større klumper i…

[quote=Tea;425233]
Jeg brugte løg, kød og så bare salt, peber, lidt paprika og laurbærblade. - Hov, var lige ved at glemme at jeg “selvfølgelig” også brugte bouillon og kulør.

Hvordan gør I?[/quote]

Som ovenstående cirka. Der skal ikke tomat eller fløde eller andre mærkelige ting i, så er det en kødsovs og ikke millionbøf.