Hvordan laver man sund flæskesteg med tilbehør?

Ja øh… normal når vi har lavet flæskesteg herhjemme høre der hvide kartofler, brune kartofler, rødkål, fransk chips og brun sovs til… men ja skulle jo helst undgå, det hele udover kødet…

Hvad kan jeg lave af alternative til stegen…?? Vi får gæster fredag og jeg har nemlig en stor steg i fryseren men ved ik lige helt hvad af grønt jeg kan lave til det…

Hjælp :smiley:

[QUOTE=Leumica;1020732]Ja øh… normal når vi har lavet flæskesteg herhjemme høre der hvide kartofler, brune kartofler, rødkål, fransk chips og brun sovs til… men ja skulle jo helst undgå, det hele udover kødet…

Hvad kan jeg lave af alternative til stegen…?? Vi får gæster fredag og jeg har nemlig en stor steg i fryseren men ved ik lige helt hvad af grønt jeg kan lave til det…

Hjælp :D[/QUOTE]

Køb den økologisk.

økologisk?? mangler en erstatning til alt tilbehøret, stegen er økologisk??

Hmm… jeg ville nok lave noget rødkålssalat og nogle bagte rodfrugter af en art…

Ja, hjemmelavet roedkaalssalat og ovnbagte rodfrugter(/kartofler)! Personligt synes jeg ogsaa godt om spinat til. :slight_smile: Og saa kan du jo lave en sovs jaevnet med maizena i stedet for den traditionelle opbagte.

Her i huset bliver der lavet følgende tilbehør til en flæskesteg:

Blomkål, rødkålssalat med clementiner og hasselnødder, og selvfølgelig sovs. Sovsen laver jeg af det fedt som løber af flæskestegen, krydrer med salt og peber og hælder piskefløde i og til sidst kulør. INGEN mel i sovsen :wink:

Rødkålssalaten er snittet rødkål, givet et sjat sød balsamico og i blandet med clementiner og hasselnødder.

Sovs af stegesky - hæld al fedtet fra og jævn den så. Rødkålen kan du roligt spise af, evt. en sukkerfri variant hvis du synes. Vi får jævnligt flæskesteg - jeg vil gerne have grønne bønner dertil, men chips og brune kartofler og den sprøde svær er selvfølgelig yt hvis man skal skele til kalorierne :slight_smile:
VH
Susanne

Så kommer der lige et spørgsmål fra den kræsen, hvad smager rødkålsalat af… kan jeg lide det hvis jeg godt kan lide rødkål?? :wink:

Ja, det skulle jeg da mene. Det er bare lidt friskere (mere knasende) og ikke saa soedt som det paa glas. Jeg lavede den efter samme opskrift som MoMo skriver, jeg er bare ikke vild med hasselnoedder saa brugte mandler i stedet.

Okay, så må jeg se om jeg ikke kan finde noget rødkål og noget sød balsamico så jeg kan lave det til i morgen :slight_smile:

Og så regner jeg med at jeg laver en grøn salat, som ekstra tilbehør til mig selv, så jeg kan lade alt det andet været til mine gæster :wink:

[QUOTE=Leumica;1021007]Okay, så må jeg se om jeg ikke kan finde noget rødkål og noget sød balsamico så jeg kan lave det til i morgen :slight_smile:

Og så regner jeg med at jeg laver en grøn salat, som ekstra tilbehør til mig selv, så jeg kan lade alt det andet været til mine gæster ;)[/QUOTE]

Grønkål er jo også super sundt. Jeg har en opskrift på en salat med det. Meget fint hakket frisk grønkål, og så med saften fra en appelsin, samt appelsin i stykker… og den oprindelige opskrift var vist med nødder, men jeg kan med lide den med peanuts (saltede), det er så knap så sundt det sidste… :slight_smile:

ENIG :smiley:

og når du laver rødkålssalaten - så gør dig selv en stor tjeneste inden du mixer tingene sammen…

rødkål kan godt være bitter/besk i bismagen når den er rå - men det kan du fjerne ret let…

når du har snittet rødkålen mega fint lægger du den en stor skål du har fyldt med koldt vand og blandet en MASSE salt i så vandet er rigtig ulækkert salt… .

salt trækker alt det bitre ud af kålen

den skal ligge der i 15-20 min og rør en gang under vejs…

og så skyller du den RIGTIG godt igennem når den har trukket… så der ikke er nogen saltsmag tilbage på overfladen… og skyl ekstra for at være sikker :slight_smile:

den må ikke ligge længere end 20 min og ikke kortere end 15 - så stil et æggeur på 20 :slight_smile: så kommer der ingen saltsmag i kålen - kun den gode rødkålssmag :slight_smile:

Spaendende tip! Det maa jeg huske naeste gang.