For nu er jeg altså ved at være træt af det. :mad:
Jeg har brugt SÅ mange penge på undersøgelser og (3) afførringsprøver, som har vist negativ for Giardia. Fik besked på at det var foderallergi, og har skiftet foder, og det troede jeg virkede. Vi har været diarrefri i et par måneder(!). Og jeg troede det var ovre, men svup for en uge siden har vi igen een med tyndsk*d. Kun een.
Det lugter vanvittig stærkt, sødligt og lummert og skarpt. Det er simpelthen så klammo. Hele verden går i stå efter lugterens bakkebesøg, for det er virkelig- … - virkelig… - !
Er der nogen der kender lugten på Giardia? For nu er jeg altså snart ligeglad - så tager jeg ned til min dyrlæge og vrider armen rundt på ham indtil han giver mig 3 ugers Panacur til hele banden. Og så står den på en seriøs desinficering af Amagerhyblen her.
Kan foderallergi-diarre lugte ekstremt vammelt og sødligt?
3 uger er da vist lige i overkanten:) Det er 5 dage.
Giardia har en rigtig grim vammelsød ubeskrivelig lugt som en rigtig gammel sur ost lugt. Afføringen er ofte gullig og kan også have en form for “skind” på(hvis pølsen er fast) eller tråde.
Nu ved jeg ikke hvor din test bliver sendt hen, men sendes det til Tyskland er det muligt at påvise DNA rester fra Giardiaen istedet for der kun søges efter cyster der kan give et falsk negativt resultat.
Der kan samtidigt testes for andre bakterier såsom e-coli.
Marina
[quote=Marina;72395]3 uger er da vist lige i overkanten:) Det er 5 dage.
Giardia har en rigtig grim vammelsød ubeskrivelig lugt som en rigtig gammel sur ost lugt. Afføringen er ofte gullig og kan også have en form for “skind” på(hvis pølsen er fast) eller tråde.
Nu ved jeg ikke hvor din test bliver sendt hen, men sendes det til Tyskland er det muligt at påvise DNA rester fra Giardiaen istedet for der kun søges efter cyster der kan give et falsk negativt resultat.
Der kan samtidigt testes for andre bakterier såsom e-coli.
Marina[/quote]
Testen blev sendt til KVL.
Konsistensen er 100% smat, som ansigtscreme eller noget, farven er nærmest orange og jeg har ikke bemærket tråde eller skind.
Er der testet for andet end giardia?
Jeg ville nok få lavet en test på alt tænkeligt, for at finde ud af, hvad de døjer med. Alternativt kunne det måske være Tritrichomonas Foetus, der minder utrolig meget om Giardia.
Jep det var igennem KBHs dyrehospital, og jeg så ikke hvad der var testet for, for efter sigende testede de “for all-around” = alle muligheder.
Det er for dårligt jeg ikke ved det, ved kun med sikkerhed at de testede for Giardia også. Men beskeden var at de ikke kunne finde noget - og at jeg skulle prøve at skifte foder. Jeg gør jo pænt som de siger. -upssa
Ved du hvordan det der Tritrichomonas Foetus behandles?
Men jeg er nærmest 100% sikker på at det er Giardia, for den lugt er lige præcist som Marina beskriver, der er sådan en rigtig oste-agtig efterlugt, lissom. Det er ubeskriveligt klamt.
Jeg ved egentlig ikke så meget om TF, kun at der i øjeblikket køres et klinikprojekt på Dyreklinikken Skovlunde-Herlev (gratis i øvrigt), for at finde ud af, hvor omfattende problemet egentlig er.
Jeg har ikke selv haft hverken dette eller giardia indenfor dørene, men det du beskriver lyder som det jeg har hørt om det.
Lyder da fantastisk, at dyrlægen konkluderer et foderskifte. Er alle dine katte blevet allergiske over for dit foder på samme dag?
Er der forsøgt behandling for giardia?
(eller evt besøg hos en anden dyrlæge?
[quote=Vivi_Fletcher;72412]Jeg ved egentlig ikke så meget om TF, kun at der i øjeblikket køres et klinikprojekt på Dyreklinikken Skovlunde-Herlev (gratis i øvrigt), for at finde ud af, hvor omfattende problemet egentlig er.
Jeg har ikke selv haft hverken dette eller giardia indenfor dørene, men det du beskriver lyder som det jeg har hørt om det.
Lyder da fantastisk, at dyrlægen konkluderer et foderskifte. Er alle dine katte blevet allergiske over for dit foder på samme dag?
Er der forsøgt behandling for giardia?
(eller evt besøg hos en anden dyrlæge? ;)[/quote]
Nej, jeg har nemlig ikke fået lov at behandle for Giardia, når testen viste negativ. Men jeg synes også det var en underlig underlig konklusion at det var foderet.
Der har kun være een kat, som har haft diarre. - Men så lod det med forderallergien til at passe alligevel, diarren hold op, indtil nu hvor det er tilbage igen - med en længere cyklus end det jeg har kunnet læse mig til at Giardia skulle have.
Åh ja, det var fra Skovlunde-klinikken jeg havde hørt om den der Foetus-ting.
Jeg må snakke med min dyrelæge. Han er god nok. Han vil forstå mig, det er jeg sikker på. (Jeg brugte Kbhs dyrehosp, da han var på ferie. Det var i sommerferieperioden).
Med de lugtbeskrivelser I har givet her, er jeg næsten fuld af fortrøstning. Det må være Giardia.
Tusind tak for råd. -thumbs
Det laboratorium i Tyskland vil jeg gerne vide stadig, hvis det er.
[quote=Vivi_Fletcher;72426]Det vil sige kun én af dine katte har det?
Jeg troede giardia var langt mere smitsomt?[/quote]
Ifølge det jeg har kunnet læse mig til, kan der godt være raske smittebærere, og kun enkelte i flokken som reagerer. Men alle bør behandles.
Endelig vil jeg sige at vi har haft en masse bøvl med foderintollerans - og det giver som oftest “grødmave” dvs ikke helt tynd mave - men en grødagtig/halv fordærvet mad i konsistens. Det lugter ikke godt, men slet ikke fælt på den måde I beskriver Giardia.
Min nyeste erfaring er - efter lang tid hvor to har reageret med denne grødmave, så snart de bare fik en godbid eller et stykke kød, vådfoder eller andet end det sædvanlige foder - at det kan skyldes at vi hele tiden har fodret med forskellige mærker foder samtidig.
Den dårlige mave har nemlig været der on and off - og jeg har virkelig ikke kunne regne den ud. Men lige pludselig kunne jeg se et mønster - og i de perioder, hvor vi har haft blandet mærker (og dvs at PH-værdi, nærringsindhold og m.m. jo bliver “blandet”), er de samme perioder vi har haft grødmaver.
Nu kører vi med ET mærke og alle grødmaver er væk, og vi kan fodre de to med vådfoder, guffer m.m. uden der kommer dårlig mave
Ved ikke om du kan bruge det til noget - men man kan tænke i de tanker også -thumbs
En afføringsprøve der sendes til et laboratorie - så kommer der et svar, på parasitter, orm og bakterielt.
Er det negativt - så er der TF tilbage som Vivi beskriver. Den test er desværre ikke med i profilen på det tyske lab som de fleste dyrlæger bruger.
Der er alt for mange der prøver sig frem i håbet om bedring - går der for lang tid før korrekt behandling kommer igang risikerer dua t få en kat med IBD kronisk tarmbetændelse.
Er det Giardia, behandles alle katte. Voksne katte med godt immunforsvar kan faktisk holde synptomerne nede. Syge, gamle og unge kan ikke - og det smitter, katten taber cyster
Da Blonde havde tynd mave var det kommet efter en penicillin-indsprøjtning og det var også gult/lysebrunt (afhængig af maden) og lugtede forfærdeligt. Der blev testet for alt muligt, men det var simpelthen indsprøjtningen (ved det, da han næste gang fik en, fik samme problem).
Det eneste der hjalp var fibermad Hills R/D og Diarsanyl pasta.
Så det er altså ikke altid der ER noget galt med bakterier osv, men maven kan være slået i stykker som hos os.
Den lugt og farve, som beskrives, er også karakteristisk for en overvægt af coli-bakterier (som skal være i tarmfloraen), men blot er selve konsistensen på afføringen mere remouladeagtig.
Behandling: Dihydrostreptomycin (brusetablet) i max tre dage.
[quote=Mega;72556]Den lugt og farve, som beskrives, er også karakteristisk for en overvægt af coli-bakterier (som skal være i tarmfloraen), men blot er selve konsistensen på afføringen mere remouladeagtig.
Behandling: Dihydrostreptomycin (brusetablet) i max tre dage.[/quote]
Konsistensen er nemlig helt jævn, den er ikke grødet overhovedet.
Og farven er også underlig, for farven kan ikke hænge sammen med det foder, de får. For det foder er meget mørkt, og det er det samme de har fået i lang tid - ingen ændringer der. Og de andre kattes fæces (et ord jeg lærte da jeg afleverede en pose lort på skranken på Kbhs dyrehosp -høhø - en lidt speciel oplevelse, i øvrigt) er perfekte pøller i en fin mørk farve. -wehuu
Hvordan opstår en overvægt af coli-bakterier, sådan?
[QUOTE=Sheer;72563]Konsistensen er nemlig helt jævn, den er ikke grødet overhovedet.
Og farven er også underlig, for farven kan ikke hænge sammen med det foder, de får. For det foder er meget mørkt, og det er det samme de har fået i lang tid - ingen ændringer der. Og de andre kattes fæces (et ord jeg lærte da jeg afleverede en pose lort på skranken på Kbhs dyrehosp -høhø - en lidt speciel oplevelse, i øvrigt) er perfekte pøller i en fin mørk farve. -wehuu
Hvordan opstår en overvægt af coli-bakterier, sådan?[/QUOTE]
e-coli er er normal bestanddel af tarmfloraen. Den kan så få særlige “gunstige” betingelser og blive i overtal, ved f.eks. Giardia eller andre tarmaparaistter.
Aflever en ny prøve - få kørt den store profil - får du ikke et svar bør der tænkes TF - som ikke smitter så hæftigt som Giardia - der er iøvrigt mange andre tarmparasitter.
Jeg ville nu også finde ud af, hvad katten egentlig er testet for - og er det ikke det hele, så få lavet en ny test.
Men hvis din egen dyrlæge er kommet fra ferie, er det vel bare at tage fat i ham og tage snakken og finde ud af, hvad der skal gøres
Der findes mange varianter af E-coli. Den normale sunde bestanddel i tarmfloraen er der for at hjælpe i “tarmarbejdet”. Men der findes nogle typer som er sygdomsfremkaldende. Disse kommer enten via smitte udefra eller fordi de muterer til en mere aggressiv form, typer der giver diarré eller f.eks. blodforgiftning hos små kilinger. Disse typer er ikke til at spøge med når det drejer sig om små killinger eller gravide hunkatte.
Det bliver påvist på lab hvilken type det drejer sig om, om den hører til den “grimme” slags eller bare er kommet i “overtal” ved en ubalance i tarmfloraen.