Hvordan sikre man sig, at kun killingen får kitten-fodret?

Det skulle så være i morgen, at vi kan hente vores længe ventet pige brite killing. Vi har allerede en neutraliseret brite dreng på 8 mdr. og knap 5 kg., der helst ikke skal guffe lille-pigens kitten tørfoder. Vådfodret morgen og aften er intet problem, for der er jeg jo hjemme til at styre tropperne - men i løbet af dagen plejer Simba at få sit tørfoder til neutraliseret killinger i aktivitetsbræt og på gemmesteder - men jeg kan jo ikke risikere, at han også spiser hendes. Simbas opdrætter har foreslået, at jeg lægger hendes tørfoder i en papkasse med et lille hul, så storebassen ikke kan få det. Men jeg er altså lidt bekymret for om hun vil turde kravle ind i kassen og hente det. Hvad siger I? Og har I supplerende forslag?

Da jeg fik Ruth havde jeg en … øhh buttet neutraliseret hunkat - derfor droppede jeg killingefoderet ret hurtigt (hun blev kørt langsomt over på alm. voksenfoder - og det gik fint )…
I naturen er der heller ikke forskel på mus til voksne og killinger :wink:

Elsker den med killinge mus i naturen. Og god pointe! Nu er det sådan, at jeg har en hulens masse kitten tørfoder, som jeg slet ikke fik brugt, da Simba blev neutraliseret tidligt. Og desuden er vores kommende brite tabby pige (billede i mit album) den mindste i kuldet, så jeg ville jo gerne starte med noget med krudt i…

Vi har en en, skal vi ikke bare kalde ham let buttet :tihi:, kastrat, så når vi engang skal have killing vil vi lave en foderbox med chiplem, så bassen ikke vokser med killingen :wink:

Da Creamy var lille lavede vi en lille smugkro specielt til hende og hendes killingemad. :slight_smile: Vi havde en hankat, der var allergiker, så han skulle helst ikke smage. Vi valgte en kasse hvor låget nemt kunne hapses af for genfyldning og rengøring - og som var transparent, så der ikke var mørkt. Og som var stærk nok til at de voksne ikke lige kunne bryde ind.

Da Creamy var ca 5 mdr var hun ved at være for stor til hullet og derfor fuldt stor nok til voksenfoder :wink:

Hvis I laver sådan noget, så husk at hullet skal være anbragt højere end det vi lavede her. Hun skulle liiige rigeligt ned i knæ :slight_smile: Og husk at bore 6-8 lufthuller i kassens låg også - for en sikkerhedsskyld. F.eks. hvis en, der faktisk ikke kan være i kassen skulle finde på at prøve at møve sig ind alligevel - og sidde fast med hovedet inde :uha:

Det skal så siges at den næste killing vi fik nægtede at have noget som helst med killingfoder at gøre - hun ville ha’ det de voksne spiste :regler: Og Tullen er alligevel blevet en flot, slank muskuløs kat. Så killingefoder er måske ikke strengt nødvendig, når killingen har passeret de dér 4 mdr eller deromkring :gruble:

Kæft hun er bette og sød :smiley: :hjerte:

Jeg bruger samme stil i foderkasse som AnnR, og det virker perfekt.
Selvfølgelig kan en killing leve på almindeligt foder, men der er nogle gode og nyttige ting i kittenfoder, som den har brug for når den vokser :cool2:

Ja! Og så endda ikke så lille. Creamy passerede de 2 kg da hun var 12 uger, så hun er faktisk den største killing vi har haft her :slight_smile:

Meget fin kasse. Tak for fif med hul. Sådan en burde jeg kunne nå at fikse i morgen formiddag. Og massere af lufthuller - nemlig. Tror også, at den er knap så farlig, når der er lyst. Og det er jo også kun kort tid, det vil være aktuelt.

Tusind tak. Vi har også ventet LÆNGE på hende - og vi glæder os sindssygt til at se hvordan sammenføringen med Simba går.

[QUOTE=Ann R;1108653]Da Creamy var lille lavede vi en lille smugkro specielt til hende og hendes killingemad. :slight_smile: Vi havde en hankat, der var allergiker, så han skulle helst ikke smage. Vi valgte en kasse hvor låget nemt kunne hapses af for genfyldning og rengøring - og som var transparent, så der ikke var mørkt. Og som var stærk nok til at de voksne ikke lige kunne bryde ind.

Da Creamy var ca 5 mdr var hun ved at være for stor til hullet og derfor fuldt stor nok til voksenfoder :wink:

Hvis I laver sådan noget, så husk at hullet skal være anbragt højere end det vi lavede her. Hun skulle liiige rigeligt ned i knæ :slight_smile: Og husk at bore 6-8 lufthuller i kassens låg også - for en sikkerhedsskyld. F.eks. hvis en, der faktisk ikke kan være i kassen skulle finde på at prøve at møve sig ind alligevel - og sidde fast med hovedet inde :uha:

Det skal så siges at den næste killing vi fik nægtede at have noget som helst med killingfoder at gøre - hun ville ha’ det de voksne spiste :regler: Og Tullen er alligevel blevet en flot, slank muskuløs kat. Så killingefoder er måske ikke strengt nødvendig, når killingen har passeret de dér 4 mdr eller deromkring :gruble:[/QUOTE]

Al respekt for, at I fik lavet det hul uden, at kassen flækkede. Nu har jeg prøvet to gange på to forskellige måder - og det går sgu ikke. Jeg skal jo kun bruge den nogle måneder, så jeg gider næsten ikke investere noget vildt. Jeg mangler vist en handymand. Andre forslag? Adskillelse i forskellige rum vil ikke fungere for os.

Så vidt jeg husker borede vi huller hele vejn rundt i kanten på cirklen, der var tegnet på kassen først. Så skar vi fra hul til hul med en hobbykniv/nedstryger el. noget i den retning og filede til sidst kanten, så den ikke var skarp. Hullet var noget i retning af 12-15 cm i omkreds.

Jeg mener, vi tegnede hullet op, skar det ud med en hobbykniv, og så sleb kanterne bagefter.

Hobby kniv fra boret hul var min strategi, da de flækkede. Huller hele vejen rundt må blive næste forsøg. Hun er en meget lille prut på knap 1 kg - og Simba vejer 5 kg., så det burde være muligt at konstruere noget hun kan komme igennem, men ikke han. Takker :rock:

Hmm, så fandt jeg en løsning. Det ser ud til at virke. Simba forsøger på et par indbrud - men ser det ikke ok ud? Jeg tænker om det sikkerhedsmæssigt er en ok løsning - der er mange lufthuller i topdelen og selve kurven er plastik-flet, hvor der også kommer lidt luft ind. Tror I, at han vil kunne sidde fast, hvis han forsøger mere ihærdigt? - Jeg har ferie et par dage endnu, men herefter er jeg her ikke 7-8 timer et par dage om ugen. Kanterne er slebet…

Der har Simba godt nok fået en udfordring. Han tænker, så det knager… :klapper:

Da Simba forsvandt ud af billedet på den sidste video, var jeg sikker på, han pludselig ville komme farende med 200 i timen og kaste sig mod kassen i et forsøg på at slå væggen ind :klapper:

Jeg synes umiddelbart, det ser fint ud, men er der låg på kassen, ellers er bunden = gulvet? For jeg tænker, om han måske kunne få held til vippe kassen op, hvis den ikke er lukket? Ikke at det ser ud til at være faldet ham ind endnu :slight_smile:

[QUOTE=galath;1111146]Da Simba forsvandt ud af billedet på den sidste video, var jeg sikker på, han pludselig ville komme farende med 200 i timen og kaste sig mod kassen i et forsøg på at slå væggen ind :klapper:

Jeg synes umiddelbart, det ser fint ud, men er der låg på kassen, ellers er bunden = gulvet? For jeg tænker, om han måske kunne få held til vippe kassen op, hvis den ikke er lukket? Ikke at det ser ud til at være faldet ham ind endnu :)[/QUOTE]

Kassen har bunden i vejret, men han kommer helt sikkert ikke til at kunne vippe den - den står ret godt i spænd og kan ikke engang skubbes lidt. Næh, det var mere det hul. Om han ville kunne få mast sig så tilstrækkeligt langt ind, at han ikke kan få hovedet tilbage. Men Cosma skal jo også meget gerne kunne komme ud med sin tønde-tykke mave EFTER at hun har spist, så jeg turde ikke lave det mindre.