Har lige et nysgerrigt spørgsmål til jer der ikke udstiller i TICA.
Hvorfor fravælger i det egentlig, nu i er mange der udstiller jævnligt i FIFé?
Kan se følgende forskelle (fordele og ulemper):
Fordele
Du kan på kun nogle få show med en god kat opnå en høj titel.dvs det er hurtigere og billigere at få en titlet kat vs fife. (med en rigtig god kat kan du på 2 tica-show (dvs 4 udstillings-dage få en supreme)
Du har flere bedømmelser til samme pris - faktisk billigere end Fife show.
En kat i 2 dage koster ca 590 kr, kat nr 2 koster 465 kr i de samme 2 dage
Der gives god rabat for flere dage og katte, gøres det ikke i fife? I denne pris er der 4-6 bedømmelser per dag … I fife får du 1 bedømmelse (2 ved veteran bedømmelse men det er også 75 kr ekstra/dag i fife)
Katten keder sig ikke som de tit kan gøre på Fife show med kun en bedømmelse
Det er kun dommer der håndtere din kat så din nervøsitet smitter ikke katten på samme måde som fife hvor du selv står for alt håndtering og alle katte
bedømmes og fremvises af den samme person
Du kan selv vælge hvor mange flere bedømmelser katten skal op i, og stoppe når katten ikke gider mere. Uden du automatisk har mistet din chance for at få dine point. Da katten i en evt finale bare skal sidde i sit bur og evt lige vises hurtigt frem for de få publikum.
I fife skal katten på en stor scene for at få sine endelige point(og dommer kan godt mærke hvis katten helst vil blive i sit bur til sidste finale) Du er aldrig tvunget til en specifik dommer som i fife, så selv hvis den ene dommer er hadedommeren kan du undgå ham/hende og vælge en af de 4-5 andre dommere:)
Der er mere at konkurrere om. I kan både få en individuel titel(som i fife), og så kan du jagte på regional plan og international plan.
Foruden dette er du i fri konkurrence med ALLE de andre katte i samme race som dig om Bedste i racen både på regional plan og international plan.
I fife konkurrere du alle mod alle og kun på dansk niveau.
Alle dine nationale og internationale titler registreres automatisk du skal ikke selv tilmelde dine katte(som ved klub og fd toplisterne)
-Ticashow er altid i ring opstilling hvilket gør du kommer de andre udstillere mere ved, men desværre har mindre publikum kontakt.Alt ens udstyr står desuden"sikkert" inde i ringen, hvor publikum kun må komme i følge med udstiller
Ulemper
Det er hårdt for katten med så mange bedømmelser og en del katte kan ikke lide det/holde til det. Men der er så også en del katte der ELSKER der er action hele tiden da de ellers keder sig i buret med kun en bedømmelse
Du er “på” hele tiden og skal holde øje med alle ringene.(her er tricket så man holder øje med nærmeste konkurrenter så kan du se hvornår de begynder at bære katten op eller i er 2 der holder øje med ringene)
Det bliver hurtig u-overskueligt at holde øje med finalerne. Her kan man dog have en lille notes blok med hvor man skriver bedømmelser og finaler ned og dermed har overblik
Du kan ikke overskue nær så mange katte som i fife
Du skal have en god kat for at få titler. Du får intet “forærende” men skal nå i top 5-10 for at få de endelige point til titlerne, og du skal have en 1. plads til
supreme. I Fife kan du reelt få en Supreme uden en eneste gang at møde konkurrence, hvis racen og farven er sjælden nok.
Der er MANGE katte og racer oppe imod hinanden.
Du får ikke en nedskrevet bedømmelse, men i finalerne fortæller dommeren hvorfor han/hun har valgt hver enkelt kat og hvad der er styrkerne ved disse katte til hele publikum. Dommerne er også søde til at svare hvis du efter bedømmelsen spørger til styrker/svagheder på din kat.
Der er kun 3 udstillinger om året i dk og så skal man til udlandet hvis man jagter regional og international titel, da disse kræver 50 ringes bedste resultater (hvert show er typisk en 10-12 ringe ialt)
så hvad er det der holder folk fra Tica showene er jo ca samme racer der er i begge (minus europe) selvom standard er lidt forskellige i de 2 forbund.
Selv som uudsprunget udstiller kan jeg allerede sige: Ja, du har mit svar i den sidste sætning du skrev
Hvis jeg havde haft en godkendt race, så syns jeg det kunne have været meget sjovt at prøve noget andet en dag - selvom de vist generelt altid ligger meget meget langt væk fra Nordjylland
min eneste kat som kan udstilles er europe - så det giver helt sig selv…
derudover synes jeg Tica er skruet meget uoverskueligt sammen - og ja har skam læst på det mere end tre gange, så drop bare foredraget
Jeg bliver næppe tica udstiller selvom jeg får en kat som kan - jeg nyder at komme der som publikum, men det er også det som udstiller synes jeg det virker for travl en udstillingsform til mit temperament andre trives med det, så det er jo dejligt for dem
Jeg er ret vild med at jagte topkatte, men får at man kan få en regional winner, SKAL man tage til udlandet og så bliver det rigtig dyrt…
Jeg har flere gange tænkt NU har jeg en pæn kurilean killing, skal det være nu jeg prøver at give den fuld gas, men det bliver simpelthen for dyrt at rejse så meget, og så er russerne rigtig svære at konkurrere med…
Jeg sidder faktisk med to lovende killinger nu, men de bliver 4 mdr d. 10 april, og når jeg kigger på udstillinger passer det rigtig dårligt hvis jeg skulle prøve at lave en topkat, og derfor er min interesse nok lidt svær at fange… Kan også sagtens være at det er fordi jeg er for godt vant i FD.
Har dog stadig planer om at tage mindst 1 killing med på udstillingen i april
Havde jeg en kat der egnede sig til TICA-formatet og en udstilling jeg kunne komme til, så tilmeldte jeg mig med det samme. Så hvis der engang om mange år skulle ske at komme en nervefast og toplækker huskat indenfor dørene her igen, så skal han da både prøves på FIFe og TICA udstillinger.
Indtil da holder jeg mig til mine efterhånden få årlige Jyrak udstillinger (og måske en enkelt Katteklubben i år)
Hvis du har en god kat kræver det ikke så meget. Gynt har på 3 show nu 4570 point. Sidste år krævede en plads 20; 3300 point. Gynt ligger desuden nr 1 i racen langt foran nr 2 og 3.
i februar er der et show i holzminden det er 500 km/vej fra vejle. til dragør er der 240 km+ en dyr bro til sammenligning. Hotel i holzminden er 42 incl morgenmad…det får du ikke meget overnat for i DK. Så tyske show er ikke nødvendigvis dyrere end de danske.
[QUOTE=tzari;1145853]Hvis du har en god kat kræver det ikke så meget. Gynt har på 3 show nu 4570 point. Sidste år krævede en plads 20; 3300 point. Gynt ligger desuden nr 1 i racen langt foran nr 2 og 3.
i februar er der et show i holzminden det er 500 km/vej fra vejle. til dragør er der 240 km+ en dyr bro til sammenligning. Hotel i holzminden er 42 incl morgenmad…det får du ikke meget overnat for i DK. Så tyske show er ikke nødvendigvis dyrere end de danske.
2 af tica showene er jo på sjælland og kun en over broen til fyn eller jylland. hvis katten klarer sig med 3 show
ang det med killinger er sæsonen fra 1/6-30/5 killingerne skal være 4-8 måneder så kommer jo an på hvornår de show DU ønsker at komme på er placeret og selvfølgelig deres killing periode ikke går over 30/5
4 mdr d. 10 april gør du kun "mister"20 dage. men ja DET show er jo sidste på sæsonen.
I forhold til at showe i Danmark som killinger, har du fuldstændigt ret i, at det kan være svært. På den anden side er april-udstillingen en 3 dages udstilling med 16 ringe (seneste melding på hjemmesiden) og sidste år var mine killinger med i Korsør i marts og Milo lå i flere uger som bedste burmeserkilling i Europa Nord. Han blev så (surprise) slået af en russer i opløbet, men fik en anden plads regionalt og en 12. plads ud af 36 internationalt - på én udstilling
Ja, som Lykke og Pia er mit svar - fordi jeg har europé
Jeg har dog udstillet Diego (MCO) i TICA, hvor han da også er blevet Triple Grand Champion alter på 3 udstillingsdage, og det har været ganske sjovt Vi har været på hhv,. 4, 5 og 6 rings udstillinger, og det virker til at Diego har haft det ligeså fint med det som de 2-4 gange han ofte vises frem ved en FIFe (bedømmelse, evt. BIV, til NOM, og evt. på scenen)
Men da jeg er i FIFe, så vil det altid være disse udstillinger der har min første proritet (også hvis jeg havde en race der kunne i TICA), og så er TICA noget der kan komme ind som lidt afveksling indimellem
Jeg synes det er svært at slappe af og hygge - det bliver nemt lidt hektisk - jeg er nok bare mest til fife- men har ikke noget imod tica - det er fint der er plads til begge dele.
det her er vel lidt som med grus, dåsecola og mange andre ting. hvad passer bedst til dine behov og din smag.
Jeg har dog tænkt at prøve ad med dream i tica regi- bare for sjov- da deres standard er en smule anderledes. ikke at jeg har nogen forhåbninger om noget stort
Alt afhængigt af, hvor man ser det fra, kan det jo også betyde, at TICA-titlerne er mindre værd, ikke?
Jeg udstiller Rags begge steder, og jeg er da stolt af hans “Quadruple Grand Champion Alter”, men for mig rangerer den altså ikke højere end hans “Premiér” i FIFe, som krævede mindst den samme indsats at opnå. Men jeg nyder at deltage i begge formater med alle deres forskelligheder.
Tilføjelse: For mig er den store fordel ved TICA, at man med de mange bedømmelser over et par dage rammer et fair resultat i gennemsnit. Hvis f.eks. Rags går i 4 af 10 finaler og en anden vildtfarvet tager de andre 6, så er det et udtryk for, at han sagtens kan være med, men den anden altså bare er lidt bedre. Og han får sine point, hvorimod man ikke kan bruge det til ret meget at blive Ex2 ved et FIFé show…
Forskellen på FIFe og TICA shows er, at du kan opnå titler på FIFe shows uden konkurrence - katten skal “bare” opnå x antal point. Til gengæld kan du ikke opnå titler på TICA shows uden at få en final og hvis der er flere katte af samme race i samme ring, kan det være svært at opnå en final - også for en kat, der måske endda er GIC/GIP i FIFe. Er der til gengæld kun ét eksemplar af racen i den pågældende ring, er det knap så svært at opnå en final (forudsat at katten er et bedre eksemplar af sin race end et vist antal konkurrenter)
[QUOTE=Silky Catz;1145933]Men hvordan kan det lade sig gøre? Skulle killinger ikke have 30 finals for at deltage som topkatte?
En anden ting, er det dumt at tage to killinger med der skal konkurrere mod hinanden?[/QUOTE]
Jeg har aldrig set, at der er et krav om x antal finals for at deltage i konkurrencen om RW/IW - kun at de skal have opnået et vist antal points og de er især afhængige af, hvor meget konkurrence, der er i de forskellige ringe (og der kan man gøre sig selv en tjeneste ved at tage to killinger med ;)). Så det kan godt være, man ikke kan nå en placering som RW i Albertslund (og IW er fuldstændigt udelukket), men Top 3 Kurilean Bobtail killing i Europa Nord er absolut muligt