Hvorfor gør hun det?

Eleanor’s vane med at gribe fat i min hånd med sine poter og ikke mindst kløer, derefter bide i min hånd og tilsidst slikke på den, bliver bare værre og oftere. Ved godt at hun nok ikke mener det ondt, men det gør bare rigtig ondt! Hun bider ikke rigtigt,men hun efterlader da tandmærker… Jeg har prøvet at ignorere det, men det gør bare ondt, og prøver jeg at trække min hånd til mig, ja så holder hun bare endnu mere fast og bider/napper igen.

Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal lære hende, at jeg ikke kan lide det? Og hvorfor hun gør det?

[QUOTE=PjevseMalene;1186268]Eleanor’s vane med at gribe fat i min hånd med sine poter og ikke mindst kløer, derefter bide i min hånd og tilsidst slikke på den, bliver bare værre og oftere. Ved godt at hun nok ikke mener det ondt, men det gør bare rigtig ondt! Hun bider ikke rigtigt,men hun efterlader da tandmærker… Jeg har prøvet at ignorere det, men det gør bare ondt, og prøver jeg at trække min hånd til mig, ja så holder hun bare endnu mere fast og bider/napper igen.

Jeg ved ikke lige, hvordan jeg skal lære hende, at jeg ikke kan lide det? Og hvorfor hun gør det?[/QUOTE]

Er det når du nusser hende på maven?

Synes bare det er generelt når hun ligger sig ved mig… Så vil jeg nusse hende, og så haps, så har hun fat i min hånd…

Det lyder som om hun bliver lidt kåd når i nusser og får lyst til at tumle med dig. Jeg har haft samme problem med Skofus. Jeg købte en rottebamse i Ikea, som jeg så legede med ham med istedet for en hånd. Rotten var det eneste han måtte bide i og tumle med. Det hjalp en del på problemet at han ligesom fik noget at lade det gå ud over.
Et andet godt råd, har jeg fået af Eva (Eife). Det er at pive på samme måde som en killing når man bliver bidt i. De fleste katte reagerer helt spontant på sådan en lyd og stoppe med at bide. De fleste vil endda straks begynde at slikke og nusse for at gøre det godt igen.
Jeg håber at du kan få hende til at holde op med at bruge dine fingre som tyggelegetøj! :slight_smile:

God ide med en bamse :thumbup: Må lige se, hvor jeg kan skaffe en “legekammerat” til hende :slight_smile:

Hun slikker også på min hånd lige efter hun har bidt, eller nappet er det nærmere… Ved ikke om det er fordi hun vil vaske mig, og vil sørge for, at jeg ikke kan komme væk :? For hun vil ikke slippe mig før jeg er vasket… Med ved ikke om de gør sådan ved hinanden, når de vasker hinanden?

Nu har Skofus jo fået en “levende bamse” at lege med og de to drenge skifter tit mellem at løbe om kap, bryde, bide og vaske når de tumler rundt, så jeg tror at vask og nappen hænger tæt sammen i forhold til at lege/hygge med sine venner.
Det er så sjovt at se når Skofus og Silas rigtig er vilde og slås så der flyver pels i en stor sky omkring dem, så pludselig går de fra at bryde, bide og tumle til at slikke hinanden inderligt på kinderne og i nakken - for så et øjeblik efter igen at være vilde rovdyr der skal dræbe hinanden :tihi:

jeg piver højt når de gør den slags og det virker ofte fint

Du skal holde hånden stille, eventuelt under hendes hage, så hun ikke kan selvbelønne sig ved at få fat, og så fjerne den, når du kan, ganske roligt. Når hun er rolig og ikke bider får hun din opmærksomhed ellers ikke. Undlad at belønne og give bideriet en masse opmærksomhed. Giv hende i stedet opmærksomhed på andre tider på dit initiativ. Og øv dig i at ae hende kort tid og stoppe FØR hun bider. Byg gradvis tid på.

Afled samtidig med legetøj, når hun henvender sig, FØR hun bider, så du lærer hende, at leg foregår der og ikke med din hånd.

Sørg desuden for at hendes fundament er støbt korrekt - dvs at hun får den mentale og fysiske aktivering, som hun har behov for. Katte, der får meget aktivering overstimuleres og kan bide, katte, der keder sig, understimuleres og kan bide. Find balancen i hendes behov.

Min kat Toulouse gjorde dette slemt, da jeg fik ham. Der er intet aggressivt i det - han er vokset op mellem birmaer og han kender ikke sin egen styrke i hvor auvs det gør :slight_smile: Ovenstående har stoppet det. Ind i mellem kommer det igen - for han har gjort det i snart 2 år før han kom her, men i dag stopper han så snart min hånd ligger stille. Bevæger jeg den, råber op eller andet, så bider han til. I dag kan jeg tydelig se, at han bider, når han har kedet sig fx hvis jeg har været optaget af andre ting end at arbejde med kattene i en dag eller to.

Vær derfor obs på, at der findes flere metoder og ikke en metode passer lige godt til alle katte. Måske virker det at du skriger ved din kat, måske er din kat som min og så får du et rigtigt bid i stedet for det du ønsker. Her må du forsøge dig frem. Hvis hyleriet ikke virker efter 2-3 forsøg, s¨å ville jeg ikke bruge den metode mere. Der er ingen grund til at lære hende at bide hårdere. Generelt gælder det for alle råd, at hvis man ser en forværring efter få forsøg fremfor en forbedring eller endda en total løsning, så bør man skifte til en anden. For at kunne vælge den rette metode skal man kende årsagen. I dette tilfælde tror jeg dog ikke det er så mystisk - hun er birma. De kærlighedsnapper tit. Men hvis ingen af disse metoder virker, bør du overveje om der er andre ting, som udløser adfærden. Eller om du har anvendt metoderne korrekt. For gør man ikke det, så virker de naturligvis ikke - pøj pøj med at træne det :slight_smile:

De der teknikker virker super. Nu har jeg “kun” erfaring fra huskatte men det er nøjagtigt hvad vi altid har gjort med vores katte (de fleste af vores var også enekatte ligesom Eleanor :slight_smile: )
Nogle af vores har reageret på ignorering, andre på et skarpt “nej!” men det er vigtigt at hånden holdes stille ellers tror hun bare det er leg. Pt. gør alle mine tre det samme indimellem når de ligger hos mig og jeg begynder at kæle. De napper også, jeg giver dem tre chancer når de napper hvis de bliver ved fjerner jeg hånden og nogle gange fjerne jeg dem hvis de opsøger mine finger for at nappe.
Det er ligesom børn, ting tager tid :wink:

[QUOTE=lenschow;1186354]Du skal holde hånden stille, eventuelt under hendes hage, så hun ikke kan selvbelønne sig ved at få fat, og så fjerne den, når du kan, ganske roligt. Når hun er rolig og ikke bider får hun din opmærksomhed ellers ikke. Undlad at belønne og give bideriet en masse opmærksomhed. Giv hende i stedet opmærksomhed på andre tider på dit initiativ. Og øv dig i at ae hende kort tid og stoppe FØR hun bider. Byg gradvis tid på.

Afled samtidig med legetøj, når hun henvender sig, FØR hun bider, så du lærer hende, at leg foregår der og ikke med din hånd.

Sørg desuden for at hendes fundament er støbt korrekt - dvs at hun får den mentale og fysiske aktivering, som hun har behov for. Katte, der får meget aktivering overstimuleres og kan bide, katte, der keder sig, understimuleres og kan bide. Find balancen i hendes behov.

Min kat Toulouse gjorde dette slemt, da jeg fik ham. Der er intet aggressivt i det - han er vokset op mellem birmaer og han kender ikke sin egen styrke i hvor auvs det gør :slight_smile: Ovenstående har stoppet det. Ind i mellem kommer det igen - for han har gjort det i snart 2 år før han kom her, men i dag stopper han så snart min hånd ligger stille. Bevæger jeg den, råber op eller andet, så bider han til. I dag kan jeg tydelig se, at han bider, når han har kedet sig fx hvis jeg har været optaget af andre ting end at arbejde med kattene i en dag eller to.

Vær derfor obs på, at der findes flere metoder og ikke en metode passer lige godt til alle katte. Måske virker det at du skriger ved din kat, måske er din kat som min og så får du et rigtigt bid i stedet for det du ønsker. Her må du forsøge dig frem. Hvis hyleriet ikke virker efter 2-3 forsøg, s¨å ville jeg ikke bruge den metode mere. Der er ingen grund til at lære hende at bide hårdere. Generelt gælder det for alle råd, at hvis man ser en forværring efter få forsøg fremfor en forbedring eller endda en total løsning, så bør man skifte til en anden. For at kunne vælge den rette metode skal man kende årsagen. I dette tilfælde tror jeg dog ikke det er så mystisk - hun er birma. De kærlighedsnapper tit. Men hvis ingen af disse metoder virker, bør du overveje om der er andre ting, som udløser adfærden. Eller om du har anvendt metoderne korrekt. For gør man ikke det, så virker de naturligvis ikke - pøj pøj med at træne det :)[/QUOTE]

[QUOTE=lenschow;1186354]Du skal holde hånden stille, eventuelt under hendes hage, så hun ikke kan selvbelønne sig ved at få fat, og så fjerne den, når du kan, ganske roligt. Når hun er rolig og ikke bider får hun din opmærksomhed ellers ikke. Undlad at belønne og give bideriet en masse opmærksomhed. Giv hende i stedet opmærksomhed på andre tider på dit initiativ. Og øv dig i at ae hende kort tid og stoppe FØR hun bider. Byg gradvis tid på.

Afled samtidig med legetøj, når hun henvender sig, FØR hun bider, så du lærer hende, at leg foregår der og ikke med din hånd.

Sørg desuden for at hendes fundament er støbt korrekt - dvs at hun får den mentale og fysiske aktivering, som hun har behov for. Katte, der får meget aktivering overstimuleres og kan bide, katte, der keder sig, understimuleres og kan bide. Find balancen i hendes behov.

Min kat Toulouse gjorde dette slemt, da jeg fik ham. Der er intet aggressivt i det - han er vokset op mellem birmaer og han kender ikke sin egen styrke i hvor auvs det gør :slight_smile: Ovenstående har stoppet det. Ind i mellem kommer det igen - for han har gjort det i snart 2 år før han kom her, men i dag stopper han så snart min hånd ligger stille. Bevæger jeg den, råber op eller andet, så bider han til. I dag kan jeg tydelig se, at han bider, når han har kedet sig fx hvis jeg har været optaget af andre ting end at arbejde med kattene i en dag eller to.

Vær derfor obs på, at der findes flere metoder og ikke en metode passer lige godt til alle katte. Måske virker det at du skriger ved din kat, måske er din kat som min og så får du et rigtigt bid i stedet for det du ønsker. Her må du forsøge dig frem. Hvis hyleriet ikke virker efter 2-3 forsøg, s¨å ville jeg ikke bruge den metode mere. Der er ingen grund til at lære hende at bide hårdere. Generelt gælder det for alle råd, at hvis man ser en forværring efter få forsøg fremfor en forbedring eller endda en total løsning, så bør man skifte til en anden. For at kunne vælge den rette metode skal man kende årsagen. I dette tilfælde tror jeg dog ikke det er så mystisk - hun er birma. De kærlighedsnapper tit. Men hvis ingen af disse metoder virker, bør du overveje om der er andre ting, som udløser adfærden. Eller om du har anvendt metoderne korrekt. For gør man ikke det, så virker de naturligvis ikke - pøj pøj med at træne det :)[/QUOTE]

Jeg har lånt to bøger om kattetræning (den ene specifikt om klikkertræning). Det er meningen jeg vil igang med at øve med hende, for at stimulere hende mentalt. Men jeg synes det er virkelig uoverskuelig at starte på, for det skal jo startes rigtig op, ellers bliver hun forvirret :S
Det er bare én af de ting jeg ved ca. zero om mht. katte, så jeg er virkelig på herrens mark! Jeg har klikker og “godbids-pung”, så jeg er ready mht. udstyr, desværre er jeg way bagud mht. teorien bag, og jeg tør ikke starte af frygt for, at jeg ødelægger det :doh:

Hun har fattet pointen med godbidskassen, så den bruger hun af og til. Desuden fik hun da rykket lidt rundt med den tomme køkkenrulle med tørkost i. Men må de godt ligge fremme hele tiden, eller skal de gemmes væk?

[QUOTE=PjevseMalene;1186395]Jeg har lånt to bøger om kattetræning (den ene specifikt om klikkertræning). Det er meningen jeg vil igang med at øve med hende, for at stimulere hende mentalt. Men jeg synes det er virkelig uoverskuelig at starte på, for det skal jo startes rigtig op, ellers bliver hun forvirret :S
Det er bare én af de ting jeg ved ca. zero om mht. katte, så jeg er virkelig på herrens mark! Jeg har klikker og “godbids-pung”, så jeg er ready mht. udstyr, desværre er jeg way bagud mht. teorien bag, og jeg tør ikke starte af frygt for, at jeg ødelægger det :doh:

Hun har fattet pointen med godbidskassen, så den bruger hun af og til. Desuden fik hun da rykket lidt rundt med den tomme køkkenrulle med tørkost i. Men må de godt ligge fremme hele tiden, eller skal de gemmes væk?[/QUOTE]

Med hensyn til klikkertræning - så vælg én af bøgerne, ellers bliver DU måske forvirret :slight_smile: Jeg kan anbefale Majlken Lysholms - Træn din kat (jeg ved, det er en af dem, du har). Hun er vældig god til at forklare både principperne bag træningen i første del af bogen og derefter, hvordan man griber de enkelte øvelser an. Og så skal du ikke være bange for at gøre noget forkert. Hvis du fx begynder med at lære hende (Eleanor - ikke Majken) at sitte (det er vist også den første øvelse i Majkens bog), er det ikke en kompliceret øvelse. Du klikker, når hun gør det, du vil have, og når du klikker, skal hun have en godbid.

Skulle du komme til at klikke på et forkert tidspunkt - ja, så tager det nok bare lidt længere tid. Du ødelægger det ikke. Men husk, at selv om du klikker på et forkert tidspunkt, skal hun stadig have sin godbid, så hun altid forbinder klik med godbid. Ved nærmere eftertanke er det vist i øvrigt den første øvelse - at lære hende, at klik betyder godbid. Den øvelse er i hvert fald nem :slight_smile:

Med hensyn til godbidskasse og paprør - hvis hun kun bruger dem ind imellem, er det sikkert, fordi hun også får tørfoder i en skål. Gør hun det, er der jo ingen grund til for hende, at hun skal bruge energi på at fiske det ud af et paprør :slight_smile: Så hvis du vil fjerne noget, så fjern skålen med tørfoder og giv hende al hendes tørfoder i de indretninger, du nu har anskaffet til hende. Der sker ikke noget ved, at hun skal arbejde lidt for føden - bare den altid er tilgængelig. Tværtimod er det netop med til at aktivere hende.

Klikkertræning kan sagtens gøres til det helt store vanvittigt komplicerede projekt… man kan også bare vælge at holde sig til det enkle… vide at KlIk er lig med godbid… og så bare gå i gang uden at skulle have al indlæringsteorien bag metoden på plads :slight_smile:
Min dovenskab betyder at det altid er det sidste jeg vælger :wink: simpelthen fordi det er sjovest…

Det vanskeligste er efter min mening at forklare kræet at klikkertræning altså er sjovt og ikke bare en fiks ide, som man kan få lov at hoppe i havnen med :wink:
Når det er på plads, så kommer endnu en udfordring… vil den arbejde for guf eller kæl eller leg?

Man kan aldrig komme til at gøre skade ved klikkertræning… men man kan komme til at lave en forkert indlæring, især hvis man har et såkaldt clickerwise dyr.
Derfor havde jeg i ca 12 år en sheltie, der konsekvent lagde snuden mod min højre skulder, når jeg bad om Kys - jeg kom nemlig til at klikke på et forkert tidspunkt :smiley:
Kan man leve med den slags småfejl - og grine af det!!! - så kan man aldrig komme til at “gøre skade”…

Ja bare klik - du kan ikke gøre skade. I skal have det sjovt det er det vigtigste - alle laver fejl. Der kommer snart en tv kanal på nettet for katteejere, hvor man fra bunden uge efter uge lærer det ved at se det - og her vil du se mig klikke både forkert og lave andre virkelig sjove fejl - forhåbentlig til stor morskab og lærdom for seerne. Det er fejlene vi lærer af. Vi har valgt at beholde fejlene i alle klip (endda da en kat angriber mig) og arbejde med dyr, der for størstedelens vedkommende ikke kan øvelserne, fordi det er det folk vil stå med hjemme i stuen. At se en kat der bare kan det hele til UG er flot men ikke så lærerigt som at se når det går galt eller når katten simpelthen går :smiley: Vi venter på en hjemmeside - så snart den er der, går vi i luften :slight_smile: Senere vil man også se os behandle rigtige problemkatte - så får ejeren det gratis mod at medvirke. Formålet er at få de her redskaber ud blandt ejerne selv

Jeg laver tusind fejl med mine - nogle gange klikker jeg forkerte tidspunkter - fx kan Fie ikke berører en stick med snuden men kun med hele ansigtet :smiley: Og Tara kan du næsten ikke flytte ud af stedet, fordi jeg er kommet til da jeg startede at arbejde med hende siddende hele tiden. Men begge dyr bruger hovedet lige meget så det er kun træneren, der kan se, at noget er forkert - i kattens verden er aktiveringen lige god uanset hvad man træner den med :slight_smile:

Hvis du en dag kommer på disse kanter er du altid velkommen og træne med mine katte også. Så skal du bare sige til. Det er helt gratis naturligvis :slight_smile:

Den tv kanal glæder jeg mig da meget til! Lyder vildt spændende :thumbup: Mega god ide!

Nu skal trolden lige blive frisk igen, før jeg vil begive mig ud i at begynde! Det skal jo være sjovt første gang vi prøver :slight_smile:

Men hun kan da bruge det aktivitets halløj jeg dekorerede til hende, så der er håb :høhø: Og hun elsker godbidder :stuck_out_tongue: Så det gør det lettere at motivere hende :høhø:

Mine forældre bor i Randers, så det er jo tæt på Viborg, så kunne da godt være, at jeg gerne ville på besøg en dag og se en mester i aktion :thumbup:

Det er de fire firbenede der er mestrene - og det er altid nemt at prøve det med katte der kan - så kan du let overføre det til din kat :slight_smile: Du siger bare til :slight_smile: Min mail er [email protected] - i august er jeg ikke hjemme :slight_smile: