Hvorfor hedder din kat/dine katte det den/de gør?

Morgan hed ellers Romeo da vi fik ham (stamtavle ) men det er sgu for tøsset efter vores smag. Men vi havde fået navnet Morgan i hovedet for vi havde luret på en anden kat som var solgt, han hed Morgan og det navn lå i hovdet . Morgan bilen har en utrolig elegance og der syntes vi også han havde derfor blev det Morgan.

Diesel ja det er efter hans far. Vi havde snakket om andre engelske navne.
Men det Diesel det han bare fast i hovedet og som jeg sagde til gemalen jeg er ikke trucker for ingen ting… så det blev Diesel.

De hedder som de gør fordi det står på deres stamtavler. :tihi:

Jeg har endnu ingen hjemmelavede, men når de kommer, bliver det med stor sansynlighed tema-kuld :slight_smile: og så vil tiden vise om der bliver noget at beholde… navnet er jo ikke det alt afgørende - men mere deres sind, det tekniske osv :wink:

Nu har jeg jo kun Noni, som er døbt af opdrætteren. Men der fulgte faktisk en lille historie med til hendes navn.

Nonis opdrætter ville måske selv have beholdt Noni fordi hun er sølv, men eftersom der også var en shaded han misling i kuldet, og det er en variant hun gerne vil arbejde med blev enden at Noni skulle videre.

Eftersom opdrætteren som barn blev kaldt Noni af sin bror - altså som et slags kælenavn - endte det så med at Noni fik lige netop dette navn fordi hun så altid være i tankerne hos opdrætteren :slight_smile:

Knus Gitte

Gizzemissen Gizmo: Min store sorte huskat hed egentlig Trold hos sine tidligere ejere, men det gjorde han meget tydeligt klart at han ikke brød sig om, eller ejerne for den sags skyld. Gizmo var det ene af to navne der gik igen på min brors og min liste med navneforslag og min mor fik så lov at vælge. Gizmo er opkaldt efter den søde Mogwai af samme navn i filmen Gremlins, han er sød og blød og uimodståelig, men kan også få et flip og te sig som en rigtig Gremlin. Fornavnet Gizzemissen fik han officielt sidste år da han skulle registreres hos TICA, det var hans allerførste kælenavn, er navnet på hans hjemmeside og mit brugernavn alle steder der relaterer til katte :slight_smile:

Devi: Internatkat fra Kattens Værn i Randers. Det var kærlighed ved første blik da den ranglede tøs satte poterne på min skulder og gemte sig ved min hals for at slikke min øreflip. Jeg var slet ikke i tvivl om, at hun skulle have et enestående navn og sad hele aftenen og natten inden hun skulle hentes og ledte efter det helt rigtige på nettet. Det blev til Devi der er sanskrit og betyder Gudinde. Jeg har tit overvejet at give hende et “fornavn” a la Delicious Devi eller Devilicious Devi, men af en eller anden grund er hun “bare” en Devi uden omsvøb :inlove:

Pitho Crookshanks: Min store Coon-dreng er fra opdrætters side udstyret med et Harry Potter navn. Crookshanks, eller på dansk Skævben, er Hermiones røde perser. Herhjemme lyder han dog navnet Junior, der er en hyldest til en af mine favoritter på det store lærred: Indiana Jones. Og så var det også meningen at han skulle være sidste kat i flokken :ups:

Pitho Enigma: Enigma betyder jo gåde og det kan man vist godt kalde tøsen, det er mig i hvert fald en gåde hvordan hun kan suse rundt som hun gør hele tiden. Opdrætter havde så kaldt hende Niggi og det fulgte med da hun flyttede hjem til mig for det passer perfekt til hende. En yderligere gradbøjning er der kommet af navnet, så hun nu fra tid til anden hedder NigNig - en hentydning til lyden Roadrunneren laver i tegnefilmene lige inden den spurter afsted - det passer perfekt til mit flyveegern af en Coon-tøs :høhø:

Dem der var:

Freya: Kom som tilløber og hun var bare en Freya i samme øjeblik jeg så hende. Så jeg var meget glad da dyrlægen kunne fortælle at hun rent faktisk også var en pige - ikke at jeg nogensinde var i tvivl. Freya var en nordisk gudinde og havde for øvrigt en vogn med et forspand af katte.

Søstrene Hejre også kendt som Shiri og Blanca: Søstrene boede hos mig i et års tid imens de ledte efter nyt hjem. Da de kom hed de Tulle og Mille, men det blev ret hurtigt ændret til Shiri der er hebræisk og betyder Min Sang (og hun sang virkeligt i de første par uger…) og Blanca der er spansk og betyder Hvid (og det var hun også bortset fra en grå kalot og plet på halen). Søstrene Hejre kom af at de virkelig var nogle hejrer mod mine egne katte, især Devi var panikangst for dem og hun var meget glad da de endelig flyttede hjemmefra.

Engang i fremtiden håber jeg at få lov at være slave for en Lucifer og en Theodor. Lucifer i betydningen “Lysets Søn” og med historien om de faldne engle i tankerne, Theodor fordi jeg som teenager skrev på en meget lang historie hvor hovedpersonerne fik en kat med lige præcis det navn.

Jeg var så heldig at jeg selv kunne bestemme navnene på Vívil og Flykra :slight_smile: opdrætteren havde ellers navngivet dem Julle og Trille :øhmm:

Flykra blev navngivet 2 sekunder efter at jeg så et billede af hende :tihi: Flykra (indforstået “kava flykra”) er færøsk for (sne-)fnug og som foreign white kunne hun jo ikke hedde andet…især fordi hun kun var 5-6 uger da jeg reserverede hende og derfor kun var på størrelse med et lille fnug :smiley:

Vívil var sværere at navngive…Det skulle jo være et navn der matchede Flykras, dvs. færøsk og på 5 bogstaver. Min lillesøster var ved at læse en bog, hvor hovedpersonen hed Vívil og da vi rigtig godt kunne lide navnet, så blev det det :slight_smile:

Artos er navngivet af opdrætter. Vi kunne godt have ændret navnet, med den eneste betingelse at det skulle starte med A. Men vi fandt ikke rigtigt noget der passede ind i “temaet” av færøske navne :frowning: Vi overvejede Ábal, men efter at have mødt Artos, fandt vi hurtig ud af at det slet ikke passede til ham. Så han fik lov til at beholde navnet Artos…dog udtalt på færøsk, så det bliver Ahrrrtoss :tihi:

Og så skulle jeg ellers hilse fra min far og sige, at Theodor er græsk for “guds gave” :smiley:

Det er et spm, der fordrer omfattende svar.
Min inspiration har været dette:
http://famouspoetsandpoems.com/poets/t__s__eliot/poems/15121

Se venligst bort fra div. dumme reklamer - digtet er godt nok.

Lidt mere kan ses her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=1472&limit_start=0&limit_user=15

Gia, Dk-Darlyngs Nanette, har fået det “hemmelige” navn Giananetta l’Imperatricetta, dvs. den lille kejserinde. Helt enkelt fordi hendes selvstændighed og personlighed er stor!

Leise, Lion af Amalias, hedder efter samme princip Herakleijon Nestor Fortis - dvs, lille Herkules, gammel og stærk.

Maffer hed Maffeo Navicularis Venetiano, opkaldt efter Marco Polos verdensbesejler af en onkel, inspireret af en tegnefilm om Marco, Niccolo og Maffeo Polo, som jeg så som barn.

Og Milan? Ja, jeg er i tænkeboks, men vi når det nok til maj/juli :slight_smile:

[quote=Mona Jensen;341758]Joh…Anne…men det har han revideret siden.
Så kom du blot igen…:yatta:[/quote]
Ellers må jeg bare i gang med brintoverilteflasken :fin::fin:

Tjalfe, hed allerede Tjalfe da jeg overtog ham, og det passer fint til ham.

Emil, har jeg selv givet navn. Jeg var slet ikke i tvivl, for jeg kunne se det var en frækkert, og jeg skal love for han lever op til navnet.

Jamen her hjemme har jeg ofte da jeg opdrættede en liste med kommende navne, fylder på som tiden går hvis jeg falder over et navn jeg syntes er smukt og så må man jo se om der kommer en killing der passer til det.

Mine katte som jeg har nu hedder Tutsie, opkaldt efter hendes mormors kaldenavn ved opdrætteren som har “lavet” hende og det mente vi passede godt til hende, dog kalder vi hende ofte bare Tuts.

Jack var navngivet af sin plejefamilie inden han kom på internatet og vi har slet ikke overvejet at kalde ham andet, da det passer så godt til ham, Jack is Back :slight_smile:

Min kommende misling hedder Lotus og er opkaldt efter en smuk blomst er jeg blevet fortalt, har jo mødt hende og navnet vil også når hun flytter ind blive Lotus, dels syntes jeg navnet er smukt og kendte engang en anden kat ved det navn som bare var en eneér, samtid syntes jeg navnet passer rigtig godt på hende, håber hun vil vokse sig lige så smuk som blomsten hun er opkladt efter

MVH
Gitte

Artemis. Er opkaldt efter månens gudinde fordi han er blå. Han bliver for det meste kaldt Artig da han jo er en han. MÅTTE bare have en kat der hed Artemis :ups:

Filur er opkaldt efter katten fra alice i eventyrland og er omtrent ligeså sær som den.

Fjummer hed oprindeligt Fjummergøj. Grunden til navnet var hun var en vildkatte skygge da jeg fik hende hjem og lavede nogle ret kluntede flugter fra os af. Da hun var rolig nok til jeg kunne ndersøge hende opdagede jeg hun var en pigemis og det blev det Fjummer da det lød mere tøset.

Valkyrie er min kærestes kat. Han er glad for det mytologiske og viking så en valkyrie var jo oplagt :slight_smile: Til daglig er det Kyrie. Hun er født FØR “Operation valkyrie”

og ja kan bedst lide dagligheds navne er 2 stavelses :rock::tihi:

Mine 3 misser var hittekillinger, da de kom her.
Sally som er ældst, kom til at hedde Sally pga. min datter var forelsket en ung mand, hvis forældre havde en hund der hed Sally, så hun synes altid ved ham var så kært. :tihi:Efterfølgende blev de kærester, så det blev lidt noget rod, for når de nævnte Sally, var det så hunden eller katten de mente :øhmm:
Idag lever hunden ikke mere, og det gør deres forhold heller ikke. :brist:

Buller kom til at hedde Buller pga. jamen han er en værre bullerbasse :thumbup: og lever stadigvæk helt op til navnet.

Trille hed først Candy, manden kunne slet ikke med det navn, det var ellers mig det havde fundet på det :venter:Når men som, det demokratisk samfund, vi lever i herhjemme, fik han lov til at bestemme det. Jeg syntes også Trille er et meget sødt navn, og som passer godt til hende.

:thumbup:Det kender jeg alt for godt. Dog var det ifbm min datter. Min mand sværmede for navnet Diana og jeg kunne godt glemme alt om græske gudindenavne. Jeg nævnte så ikke for ham at Diana, er den romerske udgave af navnet Apthemie. :tihi: Det gjorde min svigerfar så tilgengæld, men da var navnet valgt. Det foragede ham voldsomt, at vi opkaldte hende efter en jagtgudinde med kun et bryst. Den mindste har fået Athena som mellemnavn…Ak ja sølle børn!

Senere fik jeg så min british shorthair pige og hun fik navnet Malou Aptemie.

Jeg har selv navngivet de fleste af mine 5 Burmesere:

Momis Baloo havde hos opdrætter endnu ikke fået navn da jeg så ham første gang og jeg fik lov til selv at vælge et navn til ham blot det begyndte med B. Da han er brun burmeser kunne han ikke hedde andet en Baloo, hvilket passer fint da han er den største og kraftigste af dem.

Coco var navngivet Afrodite… men det kunne han ikke rigtig hedde. Han er ud af et engangskuld og opdrætter havde byttet om på kønnene… så pigerne havde fået drengenavne og omvendt. Da han er chokoladefarvet foreslog jeg Cocio men min datter synes han skulle hedde Coco så det blev det til i stedet.

Lillemand eller Lille er fra opdrætter navngivet Ufo of Magicat. Jeg har fra jeg fik ham af nægtet at gå og råbe ufo og da han var meget lille i forhold til Baloo og Coco var navnet Lillemand nærliggende at give ham. Det passer godt til ham for han er den mindste i flokken, men alligevel er han kongen her i huset.

Carensos Bastian har beholdt sit navn men for det meste kalder jeg ham blot Basse.

Til sidst er der Carensos Balder som er helbror til Bastian blev døbt om til Whisky. Da jeg jo i forvejen havde Baloo og så fik en Bastian og en Balder synes jeg det var lidt for mange navne med BA så jeg ville først omdøbe ham til Miika. Men da han på farven (blå) ligner mine forældres kat Misti blev min datter og jeg ved med at få kaldt ham Misti. Jeg ville ikke have at han skulle hedde Misti, men måtte finde på et navn der mindede om det. Da Balders far hedder Whisky … ja så var det nærliggende at give ham det navn da det ligger tæt op ad Misti i udtale og derved ville det ikke gøre den store forskel om man fik sagt et forkert navn. For det meste forkorter kalder jeg ham faktisk bare Wizzer.

Jeg har 4 katte, 2 huskatte og 2 NFO

Huskattene først.

Zilaz min dreng hedder det efter Cecil Bødker*s bog Silas Og Den Sorte Hoppe.

Ida min pige, bare fordi jeg elsker det navn.

NFO’erne

Kista min pige Hedder Rebicats Kista og Kista er navnet på en flue til laksefeskeri.

Aicha min pige, navnet valgte jeg så det kom på stamtavlen, hun hedder Misuramas Aicha Rose, efter en rose der er tofarvet, men Aicha betyder også levende.

Jeg kan vist lige nå at skrive med på tråden, selvom den er et par dage gammel.
Vores Misse hedder egentlig Minette, det udtales uden det sidste “e” da hun er en lille fransk missekat, som blev fundet i en papkasse i Paris for snart 10år siden. Minette betyder “lille pige kat” eller lign.
Efter en flytning til Berlin med sit første menneske og nogle år hos den tyske yogalærer. Kom hun til os for snart små 5 måneder siden.
Minette klinger ikke så godt på dansk (vi er danskere der bor i Berlin), så for det meste hedder hun bare Misse eller Mus (lidt sjovt at kalde en kat for mus).

Hyggelig læsning :slight_smile:

Kh Eva M

Jeg har tre katte: Putte, Mille og Ozzy.

Putte er en hankat. Men vi troede, han var en hunkat (det købte vi ham som), og så nuttet, som han var, skulle han have et tuttenuttet navn, så han kom til at hedde Putte. Senere fandt vi så ud af, at han rent faktisk er en hankat, men han elsker sit navn, selvom det virkelig ikke er særlig mandigt :tihi: så det fik han lov at beholde :høhø:

Mille er en gammel kat, som tidligere har boet hos mine forældre. Jeg var barn, da hun blev født, og døbte hende selv Mille. Syntes bare, det lød sødt :slight_smile:

Med Ozzy ville vi, da vi fik han, være sikker på, at han fik et rigtig hankattenavn, og det bliver vist næsten ikke mere maskulint :høhø: Han var også vild og pjusket, så det passer godt til ham, hehe. :rock: