Hvorfor hedder din kat/dine katte det den/de gør?

Jeg har på et andet katteforum startet en tråd med dette spørgsmål. Det har for mig, været ren hyggelæsning at høre om, hvorfor de forskellige katte hedder det de gør.

Jeg vil også starte den herinde og håber I vil bidrage med historien om hvorfor jeres katte hedder netop det de gør.

Jeg tror jeg vælger at udvide tråden med to spørgsmål:

Hvilke navne ønsker du/I at en evt. fremtidige kat skal hedde og hvorfor?

Hvad hedder dit/jeres opdræt og hvorfor?

Jeg kan starte med de bamser jeg (allerede) har.

De fire jeg pt. har hedder:

Aslan Kedi Orlando
Kaplan Tekir Orlando
Nanok Cougar Orlando
Milak Keseli Orlando

Mange navne - lang forklaring.

Hvis jeg starter med Aslan, ja så kom det sig af at jeg som barn elskede Narniabøgerne og også har læst dem for mine egne børn, så selvfølgelig skulle vores kat hedde Aslan som jo er tyrkisk for løve.

Nu var vejen lagt for det tyrkiske, så vi navngav ham også Kedi, som betyder kat på tyrkisk.

Orlando fik han efter hovedpersonen i “As you like it” af William Shakespeare.

Da vi fik kat nr. 2 var det oplagt at forsætte med tyrkiske navne.

Kaplan betyder tiger og Tekir betyder tabbykat.

Det var jo oplagt at Nanok skulle hedde isbjørn, puma, eller los pga farven.

Desværre er isbjørn på tyrkisk “beyaz kutup ayısı”. Puma er slet og ret “puma” og los “vaşak”. Ikke lige nogle navne der passede på den flotte lille bamse, så vi valgte istedet det grøndlandske Nanok og det engelske Cougar for puma.

Når nu de to første havde tyrkiske navne, valgte vi at den fjerde også skulle have et grønlandsk navn. Valget blev så Milak, som betyder plet på grønlandsk, da Milaks korte næsehår gør at den virker som en lille plet i forhold til resten af pelsen.

Keseli, tja det betyder betyder koalabjørn på tyrkisk. Det fik han fordi han er ligge så nuttet som en koalabjørn.

Jeg ville sidste år gerne have henholdsvis en brun og en sort/silver britepige og de tyrkiske navne var klar. Desværre besluttede både Marina og Alice at beholde hver deres smuksakker til avl. :frowning:

Men jeg er jo optimist, så jeg holder fast ved navnene og håber der med tiden kommer to bamseliner der skal have navnene.

Ayiya Kaba Orlando. - Betyder henholdsvis bjørn og “puffy”- kan ikke finde et dansk ord der dækker.

samt

Aslana Daire Orlando - løvinde og cirkel. Daire var for mig symbolsk til minde om at jeg startede med to sølvbriter og i betydningen at cirklen var sluttet - ikke flere bamser! Så det var nu meget godt at jeg ikke fik hende Butterflies sidste år, :stuck_out_tongue: så nåede jeg jo at få Nanok og Milak.

De indkøbte dyr kommer jo alle med et navn som vi ikke ændrer. Derfor må jeg nok indrømme at der er visse opdrættere og kattenavne som skal have MEGET gode katte/ være meget gode for at jeg ønsker at købe dem når jeg ser mig om efter nye avlsdyr.

Mine egne killinger får et navn som jeg syntes passer til killingen. Nogle gange laver jeg en liste over navne til de killinger som jeg venter. Når de så er her må flere gerne få et andet for der er navne som dukker op helt af sig selv og klæber til killingen.

Støvede Lasse hedder Lasse fordi han lignede min første Lasse efter de 2 forældre. Da han er sølv og det var den første ikke gravede jeg i hukommelsen. Noget som signalerer sølvet og passede med resten. Far hedder Dusty så til sidst blev det til en oversættelse af det. Babette´s Støvede Lasse blev så hans navn.

Da jeg købte mine snefnug i Holland fik jeg selv lov at foreslå navnene. Hankatten skulle hedde noget med X. En avlshan skal have et stateligt navn syntes jeg. Her blev det så til en forkortelse af Alxander den Store = Xander. Gittes, jo min mand valgte det. Motiv ej oplyst.

Babette tog jeg fra Uldtotten´s Babette som var min Første NFO.

Drømmer stadig om at lave en ny Babette selv, men DET kan jeg så ikke. Fik godt nok en sidste år men det gik først op for mig da den var 4-5 mdr og da var det jo for sent. Så det har jeg til gode. Ideen var jo at den skulle blive boende. Babette´s Babette vil så blive dens navn

Planer på at beholde en afløse for Sandra i hendes næste kuld og så MÅ der jo være en Babette.

Eddie hedder rigtig Petheavens Eistibus - Han blir kaldt Eddie efter Britas forslag herinde i en tråd, som jeg oprettede, da jeg fornemmede, at folk i min vennekreds begyndte at kalde ham Busser :slight_smile: Elin det skarn for at være mere nøjagtig:-) Da han er brun tror folk i dag, at han er opkaldt efter Eddie Murphy:-) Hans stemme lyder også lidt som Murphys grin… :slight_smile:

Tip hedder sådan fordi han har en hvid øretip - hans fulde navn er Robbie Tiptop Of The Pop og han er naturligvis opkaldt efter Robbie Williams.

Sophie hedder rigtig Kiabindhi Arctic-Princess, men opdrætteren kaldte hende Sophie, og i dag er det så blevet til Fie, noget Elin begyndte på. Hun reagerer også på Frække:-) Da hun er fra Skotland hedder hun egentlig Sophie med den engelske udtale, men det virkede lidt langhåret på os, så det er fordansket:-)

Nanoq hedder Kamikazes Nanoq Nuuk - Han har beholdt sit navn, som den eneste. Du ved selv, at det navn bare ligger godt i munden og er nemt at kalde, og når katten er en bamse, så er der ingen grund til at ændre det:-) Han er dog sort, men når folk spørger, så viser jeg dem, at han er hvid/sølv i underpelsen og så køber de den:-) (Han er sortsmoke)

Tara hedder rigtig Kamikazes Oline Shiela. Da jeg så hende vidste jeg straks, at dette var en power-kat, som skulle have et navn med power i - Tara er en blå buddhini, som forsynet med et stort skarpt sværd skærer menneskers forstyrrende følelser væk i et snuptag. I myterne fragter hun også mennesker over Samsaras oprørte hav. Da jeg er buddhist og Tara er en af mine yndlingsbuddhaer så fik hun dette navn. Tara betyder frit oversat visdom.

Jeg elsker at navngive katte. Og dyrlægen er altid spændt, når jeg kommer med en ny og skal have den ført ind i registret. Til dato har det sjoveste navn været Nemos - min gamle huskat, som faktisk hed

Lenschows Mister Mean Machine Drinking Gasoline And feeling Fine While Women Scream Don Nemo.

Alle hanner herhjemme, som kastreret får iøvrigt tilnavnet Don foran deres navn. Don Nanoq, Don Eddie og Don Tip - Don er et maskulint bytteord for det, som jeg har taget fra dem under kastrationen :slight_smile:

Det bliver en fest, når jeg skal navngive kuld, kan du nok se:-) Heldigvis er det tilladt for købere at ændre navnene alt det de vil:-)))))

Da de 3 ud af vores 4 katte er “genbrugskatte” havde de jo allerede navne :slight_smile:

Victor havde navn da vi fik ham.
Signe har vi selv “døbt” Hun hedder Signe fordi vi synes det passede godt til både hende og sammen med Victor.
Oliver havde også allerede navn da vi fik ham.
Anne hedder i virkeligheden Maxianne, men vi kalder hende bare Anne :slight_smile:

Nu har vi jo selv navngivet de fleste af vores katte, men here goes:

Hanibal kaldes for Hansi eller Bølle.
Karla Moustache blot for Karla eller Tykke
Frigg for Frigger eller Frigsen
Gritt for Gritsen
Gaby for Gabber eller Gabsen
Drude for Drudder eller Drudsen
Ticked Ivy for Tikker eller Tiksen

Mønstret er jo helt tydeligt, ikke. Nu hvor jeg får det nedfældet på skrift kan jeg godt se, at jeg vist har noget med navne, der slutter på -sen:tihi:

Generelt synes jeg at navne med to stavelser passer perfekt til katte, i hvert fald som kaldenavne og meget gerne med et i i navnet. Spørg mig ikke hvorfor :?

Mariann

Alle mine tre nuværende katte hedder i dagligdagen enten deres stamtavlenavn eller noget, der ligger meget op af.

Galliano blev af opdrætter døbt, så han kunne passe til Guinness og Bailey, som jeg havde dengang.

Sander hedder rigtigt Alexander og blev først valgt af mig mindre end en uge før han flyttede ind, så jeg havde ingen indflydelse.

Fanny hedder rigtigt Jomfru Fanny (lidt upassende for en avlshun :p) og selvom hun blev valgt ret tidligt, har jeg ikke haft nogen indflydelse - eller egentligt behov herfor.

Mit stamnavn er efter Dublins havneområde, hvor jeg har tilbragt mange fornøjelige timer. Jeg har allerede en del killingenavne klar og de er sat sammen efter et meget sindrigt system (eller mangel på samme), hvor de indeholder noget, jeg kan relatere til Temple Bar/Dublin/Irland og mindst ét navn pr. kuld har noget med alkohol at gøre og derudover skal det bare lyde godt/sjovt :slight_smile:

Jeg kan kun tilslutte mig Marians kommentar om to stavelser til et kattenavn. Det er årsagen til, at Steenbergs Burmese Gosh blev til Bailey i sin tid. Én stavelse er IMO en ordre og det skal ikke være en ordre, når man kalder på sit kæledyr :slight_smile:

Jeg har MCOer - store dejlige bamser med STOR personlighed…

det skulle være STORE navne… så valget faldt på egyptiske faraoer…

RAMSES - flokkens ubestridte alfa… hård men retfærdig som sin navnebror

SETHI - snedig, smart, kvik men krigerisk og ubarmhjertig… passer præcis på sin navnebror

KHEOPS - det passer så ikke rigtig… der er ikke så meget bygherre over ham… han er mest til nedbrydning men stor er han - især på midten

OBELIX - der måtte jeg fravige egypterne, for da han var 6 uger faldt han i en mørbradgryde der stod og simrede… hans fine hvide pels var gul i en hel måned - han faldt i gryden da han var spæd

CLEOPATRA - kaldet CLEO… den største dronning gennem tidene… hun passer godt til sit navn og hun kæmper indædt med Ramses om pladsen som alfa… hun har ikke vundet endnu… endnu…

NEFERTIRI - kaldet Neffy… nuttet, smuk, dejlig og flyvsk… det passer jo helt perfekt til navnesøsteren… (sålænge hun ikke dør før tid som hende - hun skal være mors mis i mindst 20 år!!!)

Så det er mine 6 - store navne til store misser :slight_smile:

Vores gamle kat hed Sara(sorte Sara),det passede bare til hende:rip:

Vores Hellig Birma er døbt Egon,vi kunne godt have nået at få et andet navn på stamtavlen,men kunne bare ikke finde på andet med E.Senere ville vi nok have kaldt ham for Einstein(ironisk ment).Dyrlægen synes at det er frygteligt at så smuk en kat hedder Egon,men skønt at kalde på ham,når naboerne hører mig,Eeeegoooon kom så :tihi:

Burmeserpigerne skulle hedde noget med B,Bianca nåede vi at omdøbe til Bailey,som passer perfekt til hendes farve(chokoladetortie)Brum Brum fik vi først senere og hun har bare beholdt sit navn,bliver kaldt Brum eller Brumsen.

Killingerne skulle have navne efter Alkohol,selvfølgelig når man arbejder med misbrugere:ups:
Captain Morgan,er en bølle,som gerne bestemmer over de andre og samtidigt har et udtryk som om han er lidt mere end dem.
Bacardi Breezer,er lidt mere mild og den mindste af drengene og med et boblende humør.
Southern Comfort,symboliserer hygge,men også til fest og farver.
Tequila Sunrise,den eneste pige,en cocktail og en film med Michelle Pfeiffer.
Vores katteri hedder Undercover.Katte er jo nysgerrige,ligesom spioner:sshh:
Og Burmesere elsker at ligge og putte under dynen(under cover)

Tine

jeg har altid godt kunne lide at navngive mine katte selv - så føler jeg rigtig at de er mine.
mille hedder rigtig magic star - og hun er en stjerne, men da jeg skulle have hende havde jeg haft kig på en emil, men endte ved mille og da jeg havde hentet hende hjem var der ingen tvivl - hun var en mille.
silke hedder blueberry muffin, og det tog et par dage at navngive hende. men da min mor så hende og sagde “nej hvor er hun silkeblød”, da kiggede silke op - ja og så havde hun jo selv valgt navnet :stuck_out_tongue:

de to med de sjoveste navne var mine to første katte. ib og bodil. mest nok fordi ib var hunkat og bodil han, og så var ib blå/creme - der gik flere år før min dyrlæge holdt op med at se forvirret ud når de var der henne :høhø:

i mange år har jeg drømt om at få en gustav, så jeg håber den næste der flytter her hjem passer til navnet…

Min ældste kat Pussimor, fik navnet, fordi min søde svigerdatter, fra Polen, kaldte alle vore katte for pussis. Da hun begyndte at komme sammen med mmin søn, havde Pussimor lige fået killinger, så for at adskille mor og børn, døbte jeg hende Pussimor.
Pølse, som er Kates kat, hedder sådan af to grunde. Først fordi hun var en lille tyk pølse da hun var lille og fordi Kate lige havde lært at udtale æ ø og å rigtigt.
Så er der Hans Otto, han hedder sådan fordi jeg synes han i opførsel mindede meget om det gamle Katteforums eneste skrivende kat og han hed Hans Otto. At min dyrlæge så er overbevist om han er opkaldt efter Hans Otto Bisgård, er en anden sag.
Leopold er opkaldt efter den Østriske Kejser Leopold Ferdinan, og fordi jeg godt kan lide navnet Leopold og selvfølgelig fordi den prikkede da skulle have et fornemt navn.
Lilli fortalte mig selv hvad hun hed, den dag vi kørte hjem med hende fra Hvidsten dyreklinik, 2 timer før hun skulle have haft den blå sprøjte.
Pippi sagde også selv hvad hun hed, da vi kørte hjem med hende og endnu har jeg ikke fundet et navn der passer bedre til min gråstribede spillopmager.
Xena eller i daglig tale Betterøv, er døbt af mit barnebarn Kasper. Han synes at en så lille mishandlet og udsultet mis, der kæmpede så bravt for sit liv, skulle have et stort krigernavn. Jeg må nok sige den lille tøs er blevet et flot og fjollet og skørt eksemplar af katteracen.
Knus Elin

[COLOR=“Purple”]Jeg er jo een af dem der er fløjtende ligeglad med stamnavnet, da jeg kalder mine katte det der passer til dem,- alligevel har jeg selv vælret med til stamnavnet på, mine 2 indkøbte Singapura’er hvor min første fik navnet Mis ( eet s) Sophia, efter mit barnebarn, som var med i UK, da jeg hentede killngen)- katten hedder nu Lille FIS fordi hun er en lille fis, Min hankat valgte jeg også selv navnet til ; Heatherhills Charmer, fordi vores nærmeste nabo er Heatherhill,- og han lyder navnet : Charmer
Skandinaviens første,- og stadig eneste Singapurapura kuld ,= mit F-kuld fik stamnavnene First Edition ( han), Felicia ( hun ) og min “beholder” Face of an Angel, som kommer når jeg kalder “Face” eller Face’pigen
Min burmeser har stamnavnet Why forget Oline Mavepine, og hun heddder her Oline.

Mit næste kuld bliver H-kuldet, og bliver der en lille pige til mig skal hun navngives Hope,- og sikkert også kaldes det, hvis hun kommer til, at ligne? Det ved man jo aldrig?

Andre katte jeg har haft : Katten i sækkes Lamseben ( = Mulle) , Wonderfuld Wilma = Wilma, Deli-cat ( =Sidse), Cat-a- strofe ( = Nuller)

Cats og Conni[/COLOR]

3 af mine katte er genbrugskatte fra kattehjem:

Cæsar(perser) hed det allerede da jeg overtog ham, han fik lov til at beholde navnet da han ligner en kejser med det hvide skæg (godt nok mest en gammel kinesisk en af slagsen men pyt).

Lille My hedder sådan fordi da hun først kom ind på kattehjemmet, sagde alle der så hende “nåede det lille myr”. Hun er fundet gående omkring i københavn, hvor hun tydeligvis er stukket af et sted fra. Hun kunne dårligt se ud øjene pga betændelse, hun havde øre mider, lungebetændelsen og vejede kun ca 2 kg. Kort sagt en rigtig sølle lille kat. Idag er det nærmest falsk varebetegnelse at kalde hende Lille My da hun nu er en flot perser på 4.5 kg.

Gizmo (huskat) hed endelig Peka, men da jeg fik ham læste min datter en helt masse kattenavne op, da hun kom til “Gizmo” kom han hen til hende. Så han har selv valgt navnet :slight_smile:

Jesper (Hellig Birma) hedder Liden Kirsten’s hr Jesper dagligt kaldet Jesper. Der var 3 killinger i kuldet alle drenge, og opdrætteren var ved at læse “Folk og Røver i Kardemommeby” så killingerne kom til at hedde: Kasper, Jesper og Jonathan.

Jeg er meget glad for de norrøne sagaer og de giver masser af gode navne med en betydning… da Jan alligevel er totalt fantasiforladt ang navngivning følger han mig i ønsket om at navngive vores bande med saga-navnene som udgangspunkt…

Tjalfe er navngivet efter Thors mennesketjener. Tjalfe brød knoglerne på Thors geder og blev derefter taget med til Valhalla. Siden var han med på mange af Thors rejser blandt jætterne, hvor han en gang løb om kap med Hu, Tanken. Tjalfe er en intelligent, udspekuleret bølle, der sjældent respekterer nogen regler eller begrænsninger, ret passende navn… For at hædre hans mor, den legendariske Saga, har Tjalfe et efternavn - Sagassøn.
Aske hedder Ashe på stamtavlen… det er lidt for vanskeligt at udtale korrekt for en dansker, så vi fordanskede det. Det giver mindelser om Ask Yggdrasil - verdenstræet, der stod mellem Midgård og Asgård. Sjovt nok - Aske er midtpunktet i vores Bande, den som samler og skaber fred…
CanCan Dancing Satine aka Lille Ting… det er pinligt - hun skulle absolut ikke have heddet sådan! Men, når man flytter ind her sammen med stoooore skovsere og faktisk kun er et lillebitte nips, så bliver det let til “Kom her lille ting”, “hold nu op med at tro at den lille ting er farlig”, “nej, din lille ting, det må du ikke” og andet i samme dur… Med en kvik aby-pige går der max tre dage og så har kræet besluttet at hun altså hedder Lille Ting!
Leonora Christine… jeg spørger bare - hvem i hede hule H kalder deres kat sådan? Især når omtalte kat er et sort spøgelse med et diskutabelt forhold til egen hygiejne? Hun er en omplacering og i hendes gamle hjem havde man allerede været fornuftige nok til at kalde hende Leo, lidt mere passende… Her kaldes hun dog mest LindLu, Lusen eller Lusepuster…
Thane er stor som et hus, og kan virke ganske imponerende, når ellers han tager sig sammen… Han hedder Monty på stamtavlen og det kan jeg slet ikke forlige mig med, selv om det jo faktisk betyder “lille bjerg”. Thane betyder LedingsHøvding… den øverste Viking på togterne rundt i verden. Ham som bestemmer indenfor sin egen æt… (forløberen for adelstitler som marsk, jarl, greve, og den slags). Vi har valgt den engelske stavemåde til hans navn, for ikke at folk skal tro vi har en kat, der hedder Tan(d) - udtalen er nemlig uden det stumme D…
Jarl… vi har en ide om at dyr, som af en eller anden årsag har brug for det, skal have et “stærkt” navn til at styrke og beskytte. Jarl er søn af guden Rig, og dermed forfaderen til alle stormandsslægterne og den største kriger gennem tiderne…

Hundene:
Nanna er en omplacering - på stamtavlen hedder hun Bella, men hendes forrige ejer brød sig ikke om det og ændrede det til Nanna… Navnet passer heldigvis fint ind i vores navnetema, idet Nanna var gift med Balder i de norrøne sagaer.
Dise - som hedder Dixi in Black på stamtavlen. Jeg kunne godt lide Dixi, men Jan fik mindelser om snydedumme sydstatsblondiner, så vi lagde hovedet i blød… Diserne er beskyttelsesgudinder, der sikrer slægten (krigs)lykke, velstand og fremgang…

Lenschows Mister Mean Machine Drinking Gasoline And feeling Fine While Women Scream Don Nemo.

Og jeg troede jeg var kreativ:rock:

Dejlig læsning, og en utrolig masse flotte navne.

Apropo Cat-a- strofe (ja man vælger jo , selvhvordan man vil læse det og så er det jeg lige sidder og tænker på Kaplans stambogsanavn Terminator og jeg forslog Marina, det milde Thambi som betyder lillebror, men nej det skulle være Terminator og selv om jeg ændrede hans navn, er det præcis det han er.

Aslan er den eneste af min jeg selv havde indflydelse på så det er også hans stambogsnavn.

Nanok hedder rigtigt Humphrey og Milak, Istap.

Jeg er vild med min opdrætter og hendes katte, men navnene…:stuck_out_tongue:

Mine misser fik jeg som fem-årige over vildkat.dk, og de hedder officielt Felix og Frigg, men da deres daværende mor kom med dem, kaldte hun dem Melix og Missemor som kælenavne, og det er nogle meget “blødere” navne, synes jeg, som passer bedre til deres skønne, bløde sjæle
:hjerte: :inlove: :hjerte:

Anderd Lund Madsen (fordi jeg er vild med ham :rock:

Mozart er opkaldt efter (ja…ham I ved nok

Karla (fordi det passer til hende

Karate Kai (stamnavnet - men kaldes blot Kai

Mette-pige (opkaldt efter opdrætteren

Findus (opkaldt efter den svenske kat Findus

Cykelmyggen Egon (stamnavnet - men kaldes blot Myggen

Frederik (opkaldt efter kronprinsen :rock:

[quote=Mona Jensen;341742]
Frederik (opkaldt efter kronprinsen :rock:[/quote]

Blåt blod foretrækker blondiner, er det ikke det, han siger ham Frederik?? :blondine:

Da vi i sin tid fik Emil, hed han … Høvlebænk… Vi blev, uden at tænke meget enige om at han lignede en Emil… Da svigermor så ham første gang sagde hun" Jamen hvor er Postmand Per" - først der gik det op for os at han lignede Emil på en prik!!

Emma hed rigtigt Mumma… Men jeg havde sagt til Michael jeg gerne ville have en ny kat der hed Emma… Og ja, det passede bare til hende :slight_smile:

Da Emil døde, skulle vi havde en ny hankat… Da vi så Pelle første gang, hed han Simon. Han havde heddet Peter også… Men de navne passede bare slet ikke til ham. Da vi stod derude, blev vi hurtigt enige om at han var en Pelle.

Mere er der ikke i navnene for os faktisk… :tihi:

De katte som jeg har købt hedder det som opdrætteren har døbt dem på stamtavlen.

De fleste af de kuld jeg har lavet har fået navne efter et nyt tema for hvert kuld.

Der har været efter farver, efter spil, efter cowboyer, efter biler, Elvis sange, mærkedyr har der også været, så var der et sexet kuld men bl.a Sex Bomb, osv.
De fleste har været amerikanske navne, men nu har vi også et spansk kuld og det er p.g.a ham Ko-katten, han måtte jo hedde Toro som betyder tyr.

Men det første kuld vi fik, fik himmelnavne til ære for vores første avlskat som vi fik.
Pale Rider, ham nåede vi kun at have en mdr.
Han blev syg og døde af FIP
Det var så utroligt hårdt og derfor kom vores to første killinger til at hedde Send From Heaven, hun bliver bare kaldt Heaven og brormand kom til at hedde Sky Runner, han bliver kaldt Sky.
Hilsen Lisbeth

Joh…Anne…men det har han revideret siden.
Så kom du blot igen…:yatta: