Ja nu skriver jeg lige og spørger… jeg undres nemlig over Zenthas adfærd…
Sådan indledningsvis skal det måske fortælles at Zentha er en 5½ årig tæve af racen grosser münsterländer. Hun er meget ude, når familien er ude - hun er aktiv, glad, kontaktsøgende familiehund, som naturligvis (ift. racen!) er en brugshund ift. jagt. Hun er enormt signalfølsom! (altså MEGET ) Det har vi indtil nu “udnyttet” ift. træning og træner hende dagligt og “bruger” hende her i sommeren selvom det er uden for sæson. Det er på mange måder nemt at have så signalfølsom en hund, for hun er nem at stimulere mentalt og hun bliver hurtigt “tilfreds” ift. hendes jagtinstinkt om sommeren/uden for sæson. Vi er så også meget opmærksomme på “ingen signaler” indenfor - det er hendes “fri” på en måde, så hun får fred også!
På mange måder en skøn NEM jagthund at have i det daglige både i og uden for sæson
hun er dog MEGET ømskinnet - jeg tror det hænger sammen med hun er så signalfølsom, for hun springer op bare man nærmest kigger på en pote eller hale - hun er SÅ forsigtig for om man kom til at træde på hende, selvom det aldrig er sket…
Men for en måneds tid siden var jeg hos mine forældre i en længere periode - lige pludselig blev Zentha pylret og sylret - og hun lider altså ikke i stilhed! (kig på hendes hale og hun tror du æder den - hun ER meget sensitiv på alt!)
Min far får hende til dyrlæge som INTET finder på hende - intet overhovedet faktisk! hun får dog lidt smertestillende med hjem til 10 dage HVIS nu der skulle være noget… det gør så hverken fra eller til, men 4-5 dage efter der ikk er mere smertestillende, så stopper hendes piveri ud af det blå.
Nu er vi så på den IGEN! hun ligger inde, ude, er omkring os - og piver og piver og piver. Uanset om hun får opmærksomhed, er ude at gå eller hvad pokker hun foretager sig. hun er enormt kontaktsøgende!!! meget mere end “fars klæbehund” plejer at være!
… og så her til formiddag sidder hun og hyler som en ulv
Jeg 99% på det er noget adfærd der er med hende - hun har ikke ondt! men hvad får en helt “almindelig” hund til at sidde hyle på den facon:? og hvorfor alt det piveri :? jeg har ikke lige luret det - alt er “som det plejer” omkring hende - hun kan selvfølgelig mærke det er sæson om en måneds tid, for min far har intensiveret træningen lidt frem mod oktober, så de er klar - men det gør de jo hvert år :?