Hvorfor hyler hun?

Ja nu skriver jeg lige og spørger… jeg undres nemlig over Zenthas adfærd…
Sådan indledningsvis skal det måske fortælles at Zentha er en 5½ årig tæve af racen grosser münsterländer. Hun er meget ude, når familien er ude - hun er aktiv, glad, kontaktsøgende familiehund, som naturligvis (ift. racen!) er en brugshund ift. jagt. Hun er enormt signalfølsom! (altså MEGET :uha:) Det har vi indtil nu “udnyttet” ift. træning og træner hende dagligt og “bruger” hende her i sommeren selvom det er uden for sæson. Det er på mange måder nemt at have så signalfølsom en hund, for hun er nem at stimulere mentalt og hun bliver hurtigt “tilfreds” ift. hendes jagtinstinkt om sommeren/uden for sæson. Vi er så også meget opmærksomme på “ingen signaler” indenfor - det er hendes “fri” på en måde, så hun får fred også! :slight_smile: På mange måder en skøn NEM jagthund at have i det daglige både i og uden for sæson :slight_smile: hun er dog MEGET ømskinnet - jeg tror det hænger sammen med hun er så signalfølsom, for hun springer op bare man nærmest kigger på en pote eller hale - hun er SÅ forsigtig for om man kom til at træde på hende, selvom det aldrig er sket…

Men for en måneds tid siden var jeg hos mine forældre i en længere periode - lige pludselig blev Zentha pylret og sylret - og hun lider altså ikke i stilhed! :tihi: (kig på hendes hale og hun tror du æder den - hun ER meget sensitiv på alt!)
Min far får hende til dyrlæge som INTET finder på hende - intet overhovedet faktisk! hun får dog lidt smertestillende med hjem til 10 dage HVIS nu der skulle være noget… det gør så hverken fra eller til, men 4-5 dage efter der ikk er mere smertestillende, så stopper hendes piveri ud af det blå.

Nu er vi så på den IGEN! hun ligger inde, ude, er omkring os - og piver og piver og piver. Uanset om hun får opmærksomhed, er ude at gå eller hvad pokker hun foretager sig. hun er enormt kontaktsøgende!!! :uha: meget mere end “fars klæbehund” plejer at være! :uha:
… og så her til formiddag sidder hun og hyler som en ulv :uha:

Jeg 99% på det er noget adfærd der er med hende - hun har ikke ondt! men hvad får en helt “almindelig” hund til at sidde hyle på den facon:? og hvorfor alt det piveri :? jeg har ikke lige luret det - alt er “som det plejer” omkring hende - hun kan selvfølgelig mærke det er sæson om en måneds tid, for min far har intensiveret træningen lidt frem mod oktober, så de er klar - men det gør de jo hvert år :?

Jeg tænker om I ubevidst selv er kommet til at forstærke hendes hyleadfærd, ved at give hende opmærksomhed omkring det? :slight_smile:

Enig… eller hun kan høre noget I ikke kan…

Hvor befinder hun sig henne i hendes løbetidscyklus?

jeg spurgte faktisk om det samme til mine forældre - de forsøger ikke at gøre det og er ret bevidst om ikke at give hende mere opmærksomhed end ellers :slight_smile:

Midt i mellem knap og nap :slight_smile: hun havde en her i foråret og kommer først igen sidst januar/først februar :slight_smile:

Okay… jeg havde lidt satset på at hun var på vej ind i eller ud af en, men når hun befinder si gi midten af cyklus kan/er det sjældent hormonpåvirkninger, der har betydning her…
Vores ellers så psykisk stærke, klart højdominante tæve Sif gik totalt i stykker mentalt op til og under sine løbetider… peb, jamrede og var til sidst ikke trænbar overhovedet… hendes signalfølsomhed 100dobledes… hun rent ud sagt udviklede sig til et usikkert førerafhængigt pjok! :s Ikke særligt smart for en redningshund, der jo aldrig ved, hvornår den skal på arbejde!
Vi fik Sif neutraliseret og så heldigvis aldrig mere noget til adfærden…

Ok, men med en hund som du beskriver hende, så aflæres en adfærd jo ikke “bare lige sådan”? Altså, hvis hun først har fået den ind, så skal der jo virkelig noget til for at aflære den? :slight_smile:

Måske et af de mere fjollede spørgsmål… men … er der ulve hvor dine forældre bor? Altså er det et af de steder de er set? Det kan jo være hun kan høre dem? (eller andre hunde der hyler) og så svarer. Selvom vi halvdøve menneskepjok ikke kan høre dem betyder det jo ikke nødvendigvis at hun ikke kan :slight_smile:

Er der noget nyt? Ny hund i nabolaget? Ny maskine der siger lyde? (ny fryser eller sådan noget)

På mange måder er det heldigt at mine forældre lever så travl en hverdag - der er nemlig ikke rigtig tid til at skulle gå en hulens masse EKSTRA op i hunden :slight_smile: Den får det den plejer at få - de kna nemlig ikke rigtig nå mere lige pt :slight_smile: Kun min far afsætter to gange en times træning i weekenden.

Ann - hun er stadig super trænbar. Jeg gik et 600 m spor med hende i går, hvor der var fuld koncentration og ingen hylen eller pylren overhovedet :S Hun gik bare med snuden i jorden, FREMAD! :slight_smile: Derfor jeg først tænkte at det MÅ være adfærd, når hun så let abstraherer fra det. Men så igen, så havde vi en jagthund der gik på 6 weekendjagter i træk uden at vise det mindste svaghedstegn, heller ikke i hverdagene i mellem - da vi så kom igennem den sidste jagt, så kollapsede hunden 14 dage senere med vand i lunger og omkring hjertet, det havde den gået på jagt med! :S Den havde INGEN tegn vist overhovedet (Der er en dyrlæge med på jagtholdet om vinteren, som har meget øje på hundene!), den skjulte al smerte totalt fordi den vidste den skulle arbejde, men da den så fik fri, så kunne den ikke mere - de grosser münsterländere har et vidlt jagtdrive i sæson! :S Derfor tør jeg ikke sige 100% at det er adfærd alene :S ikke med tanke på at det jo altså var hendes mormor der lavede det stunt!

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1123104]Måske et af de mere fjollede spørgsmål… men … er der ulve hvor dine forældre bor? Altså er det et af de steder de er set? Det kan jo være hun kan høre dem? (eller andre hunde der hyler) og så svarer. Selvom vi halvdøve menneskepjok ikke kan høre dem betyder det jo ikke nødvendigvis at hun ikke kan :slight_smile:

Er der noget nyt? Ny hund i nabolaget? Ny maskine der siger lyde? (ny fryser eller sådan noget)[/QUOTE]

Tja - den “første” ulv var jo 40-50 km herfra… men nej jeg tror ikke der er ulve her mere, så tror jeg den var opdaget, for hold nu op der er mange der holder øje med dem - inkl ALLE med bare 17 træer har sat vidltkameraer op :slight_smile:
Men om der er sket noget nyt “rundt om” skal jeg ikke lige kunne siges…

De opdagede først her sidste weekend (altså 8 dage siden) at der var noget galt igen - hun blev passet hos hendes sædvanlige hundesitter som hun elsker… lørdag aften gik hun pludselig fra aftensmaden selvom de havde leget og trænet hele dagen… (han har 4 andre GM - så der er knald på under træning og leg :tihi: )
og Zentha plejer nu nok at være glad for sin mad, men de sidste 12 dage har hun kun spist ½-delen af det hun får serveret om aftenen… her til morgen spiste hun dog trods alt hele sin morgenmad :slight_smile:

jeg er lidt spændt på hvordan hun reagerer om en måned når sæsonen starter. Ham der passer Zentha, når mine forældre skal noget - han mener hun er ved at være “jagtklar” - at hun simpelthen savner at komme på jagt og keeeedeeer sig. Men det må hun altså lige vente 4 uger med - vi kan ikke ændre jagttiderne :ups:
Det er jo liiidt svært at simulere en stor fælles drivjagt uden at trykke vildtet, så hun er nødt til at vente…

Jeg har dog aldrig oplevet en hund (irl) som har sat sig på sin ende og givet sig til at hyle som en ulv - det er ikke en adfærd jeg forbinder med noget en familiehund “burde” gøre :?

Jeg har haft hund og han ulve-hylede på den der måde.

Han gjorde det til “Boten Anna”, men kun når “far” ikke var hjemme. (sikker på det var fordi “far” plejede at spille den i bilen når de var ude at køre, så musikken mindede hunden om “far”)
Han gjorde det hvis han ikke kunne finde katten.
Og han gjorde det hvis jeg gjorde det :slight_smile:

(blanding af gul lab og samojede)

[QUOTE=PiaB;1123134]På mange måder er det heldigt at mine forældre lever så travl en hverdag - der er nemlig ikke rigtig tid til at skulle gå en hulens masse EKSTRA op i hunden :slight_smile: Den får det den plejer at få - de kna nemlig ikke rigtig nå mere lige pt :slight_smile: Kun min far afsætter to gange en times træning i weekenden.
[/QUOTE]

Nej, jeg tænkte at fordi I netop blev bekymret i første omgang, da I mistænkte (mistænker) noget fysisk, så kan hun jo sagtens have samlet det op, og den opmærksomhed hun fik der?
Men pas, det kan jo lige så vel være alt muligt andet som du beskriver det…

Jeg skal se hunden og udrede før jeg kan give et kvalificeret bud. Se hvad der sker når jagten starter - et gæt kunne være at hun har afkodet at sæsonen nærmer sig - hunde laver en ting dagen lang - studerer os - og de er gode til det. Din far har for længst afsløret sig :slight_smile:
Det må være mit gæt, men det er kun et gæt.

Har hun været falsk drægtig nogensinde?

[QUOTE=lenschow;1124226]Jeg skal se hunden og udrede før jeg kan give et kvalificeret bud. Se hvad der sker når jagten starter - et gæt kunne være at hun har afkodet at sæsonen nærmer sig - hunde laver en ting dagen lang - studerer os - og de er gode til det. Din far har for længst afsløret sig :slight_smile:
Det må være mit gæt, men det er kun et gæt.

Har hun været falsk drægtig nogensinde?
[/QUOTE]

nej, ikke vi ved af… men sidste år snød hun os med tre løbetider, mod de ellers normale 2. ellers har hun aldrig haft udsving i det hormonelle…

hun var med på fuglejagt i går aftes (ikke lige hendes speciale, men hun kan godt! :slight_smile: ) - og tænk en gang, hendes adfærd er blevet næsten normale… hun sylrer stadig lidt mere end normalt, men hun virker mere rolig ifølge min mor :slight_smile: - og lidt træt efter en hel eftermiddag, hvor hun var ude og hente fugle ind :tihi: så ja det er måske bare fordi hun har lært at forbinde det jagttræning med at sæsonen starter lige om snart og derfor synes det er dybt forfærdeligt ikke at komme i gang NU! :tihi: