Hvorfor opfører hun sig sådan når her er gæster?

Jah måske et lidt underligt spørgsmål, og bestemt ikke noget problem, men nu har det igennem 1 1/2 års tid undret mig, at vores lille ellers så uskyldige mis, ændrer karakter når vi får besøg.

Hun elsker jo når der kommer fremmede tobenede ind ad døren. Hey - der er gæster, smyger sig omkring dem og gør sig rigtig til.

Efter et lille stykke tid begynder hun, at smånappe i gæsterne, sådan helt uskyldigt, men napper med bisserne gør hun bestemt, eller tager en pote med nåle på i brug. Hvis hun f.eks. står på spisebordet, og de nusser hende lidt, så kommer adfærden hurtigt op i hende.

Det er oftets mens jeg/vi står op snakker med “gæsten”, og altså derfor ikke har fuld fokus på hende.

Så sent som her i eftermiddag gjorde hun det så med mig, altså gæsten var set an og genkendt med glæde, men da gæsten havde lidt travlt, var det mig der stod og smånussede den anmasende mis lidt, mens vi fik snakket om det vi nu skulle.

Det startede med nogle forsigtige nap, så kom en pote, hun er bare fræk i mine øjne, jeg tolker det lidt som det forkælede barn der ikke får 100 % opmærksomhed lige her og nu, som hvis man f.eks. taler i telefon eller lignende, og man derfor kun er halvt på.

Adfærden ses udelukkende når der kommer gæster. Hvis det er helt fremmede, der ikke kender hende er jeg begyndt, at holde ekstra øje med hende, og lige advare gæsten om, at selvom hun står og er total lækker, indsmigrende osv. så kan hun finde på, at nappe. Folk bliver ofte ret forskrækkede hvis hun gør det, uden de er forberedt.

Men jeg undrer mig meget over den adfærd hun udviser, hun gør bestemt ingen skade, vil jeg lige påpege.

Nogen der kender til sådan en adfærd, eller har en ide om hvad vores lille mis har gang i, når der kommer gæster?

Mvh
Yvonne

Jamen jeg tror det er lige præcis det.

Jeg ved godt man ikke skal tillægge dyr menneskelige egenskaber, men katte kan ABSOLUT blive jaloux.

Og smånapperiet vil jeg (for)tolke som “så nu har vi set dig.Skrid så, så jeg kan ha’ min familie i fred igen” :klapper:

Magic har det med at nappe folk i tæerne :uha: Det bliver de fleste også lidt forskrækkede over - forståeligt nok.

Jeg ved ikke, om det er for at få opmærksomhed. Jeg tror mere, det er, fordi han synes folks tæer er spændende - jeg tror, han har en tåfetish :høhø:

Jeg hæfter mig ved du skriver, at den gerne vil have kontakt, men at den begynder at bide/kradse, når I ikke lige har fokus på den.

Jeg tænker det kunne skyldes at katten bliver overnusset.
Den vil jo gerne nusses, men måske skal det være med måde :slight_smile:
Hvis man står og snakker og samtidig nusser/aer katten, så kan man let komme til at over-nusse/ae.
Lidt a la: hånden kører bare hen over katten i en uendelighed, UDEN at man selv lægger mærke til det, og det kan bliver for meget for katten.

Jeg ville prøve blot at holde hånden, stille og blidt, tæt ved eller på katten, og så lade den om at nusse/stange.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;953362]Jamen jeg tror det er lige præcis det.
Jeg ved godt man ikke skal tillægge dyr menneskelige egenskaber, men katte kan ABSOLUT blive jaloux.

Og smånapperiet vil jeg (for)tolke som “så nu har vi set dig.Skrid så, så jeg kan ha’ min familie i fred igen” :klapper:[/QUOTE]

Jaah det kunne måske være sådan hun tænker, men hun er jo samtidig yderst glad for fremmede, og nyder den opmærksomhed de udviser overfor hende. Hun opsøger dem i den grad selv - hvis du forstår.

[QUOTE=galath;953420]Magic har det med at nappe folk i tæerne :uha: Det bliver de fleste også lidt forskrækkede over - forståeligt nok.

Jeg ved ikke, om det er for at få opmærksomhed. Jeg tror mere, det er, fordi han synes folks tæer er spændende - jeg tror, han har en tåfetish :høhø:[/QUOTE]

Jo tak, den med at nappe i tæer eller fødderne, det gør hun også overfor mig, hvis hun bliver lidt for overstadig under et nusseanfald. Så går hun ofte ned på gulvet, gnider sig en enkelt gang op ad mit ben for derefter, at smide sig fladt ned på siden, og nappe i foden, eller holde relativt fast om ens ben med begge poter.

[QUOTE=DK Lindvig;953458]Jeg hæfter mig ved du skriver, at den gerne vil have kontakt, men at den begynder at bide/kradse, når I ikke lige har fokus på den.

Jeg tænker det kunne skyldes at katten bliver overnusset.
Den vil jo gerne nusses, men måske skal det være med måde :slight_smile:
Hvis man står og snakker og samtidig nusser/aer katten, så kan man let komme til at over-nusse/ae.
Lidt a la: hånden kører bare hen over katten i en uendelighed, UDEN at man selv lægger mærke til det, og det kan bliver for meget for katten.

Jeg ville prøve blot at holde hånden, stille og blidt, tæt ved eller på katten, og så lade den om at nusse/stange.[/QUOTE]

Jeg kan sagtens følge og forstå dig i de ting du nævner. Men sådan er det ikke rigtig i disse situationer. I starten da vi fik hende, der kammede hun helt vildt over i enkelte nussesituationer, sådan rigigt kammede over, hun bed til tider hårdt, og tog poterne (især bagbenene i brug) på den hårde måde, i mine øjne helt umotiveret, hun insisterede jo selv på kontakten, og ja nussen var altså ret blid stille og rolig. Det lærte jeg jo via forskellige debatter herinde, at tolke og forstå. Jeg havde måske netop, i hendes øjne nusset hende lidt for længe, eller på den forkerte måde, i forhold til hendes grænser.

De gæster jeg har observeret adfærden overfor, er faktisk meget blide, stille og rolige, med enkelte strøg, især opad kinderne/i hovedet (hun stanger gerne) oftest får de ikke lov til, at røre hende specielt meget ned ad ryggen, andet end en enkelt gang eller to. Hun smider sig hurtigt ned på siden og gnider hovedet mod hånden, for derefter, at tage fat med både bisser og forpoter.

Men hun kommer jo selv og byder sig til, hun vil gerne være i centrum og nusses.

Mvh
Yvonne

Det er typisk birmaadfærd…“birmakysset” kaldes det også. Flere af mine bimser napper, når de ikke lige får den opmærksomhed de syntes de fortjener. Birmaer syntes jo selv de er et af verdens 7 vidundere, og at de skal have alt opmærksomhed.

Jesper gør det samme bare kun overfor mig :slight_smile:
Når han kommer for at blive nusse, kan han sagtens beslutte sig for at nu er det nok mens min hånd er på vej ned ad rygge :slight_smile: og ja der kommet et bid, ikke hårdt men bare lige nok til at marker.
I flg Jesper så har han advaret, det er mig der ikke lige så at han vippede lidt med 3. knurhår :slight_smile:
Bina og Jesper ligner vist hinanden lidt i sind :slight_smile:

Plejemissen gør det også, men mest når han bliver børstet. Dog plejer han at give tydelige signaler om at han vil bryde og bide.
Til gengæld vræler han i stil med en sirene eller kratter på mine ting, når han ikke får nok opmærksomhed eller sin vilje…

Jeg synes jeg forsøgte, at lede efter en masse omkring Birmaens “særkender” sådan adfærdsmæssigt, inden vi fik hende. Kunne ikke rigtig finde noget, sådan helt specifikt hvis du forstår. Jo, at de generelt er glade for deres mennesker, godt kan li’ at putte og nusse osv., helst ikke skal være alt for længe alene hjemme i det daglige, og man ofte ikke anbefaler, at de går alene uden selskab af et andet dyr, hvis man er længe væk i det daglige. Men altså de her lidt specielle ting, hvor du anvender udtrykket “typisk” birmaadfærd, har jeg først efterfølgende fået læst mig frem til, i høj grad eksisterer.

Det var faktisk først da jeg lærte Inge at kende, der netop også bruger udtrykket, at jeg fik en fornemmelse af, at de har en masse små men meget fælles “særkender” og det synes jeg er herligt, at kunne observere, og lære/høre mere om. Det er ofte, hvis jeg læser en debat herinde om Bimser i dag, at jeg tænker; hey, sådan gør Bina jo også.

Den der med, at smånappe mig, gør hun faktisk også i det daglige, hvis vi f.eks. har en “nusseseance” i sofaen. Det foregår lidt på må og få efter hendes ønske, hvor hun skiftevis sidder som en dronning der nådigt lader sig stryge ned af begge sider osv. og storspinder, traver til og fra, hopper ned og skal lige gnide sig op ad mit ben, snakker på livet løs, og hvis jeg så ikke nusser hende eller er op mærksom på hende, når hun gnider sig op ad mine ben, så laver hun “nedkastningstricket” ved siden af min fod, glor op på mig flere gange, snakker lidt, slikker lidt på benet eller foden, og så kommer der et lille forsigtigt prøvende nap :muhaha: Hun kender udemærket min lave lyd hmmmnaaaj - stopper - glor op slikker lidt på mit ben - glor igen op på mig - så et forsigtigt nap mere - sådan bare lige for, at prøve - så slikker hun lidt mere intensivt for lige, at få mulighed for, at give et lille nap mere :slem: eller måske, at tage et forben eller begge i brug, holde fast på den formastelige fod, der sidder på det der menneske, der ikke har opmærksomheden rettet det helt rigtige sted, når hun nu ligger der og er smækkerlækker :tihi:

Hun napper ikke hårdt længere, som hun gjorde i starten vi havde hende (der bed hun desideret meget hårdt nogen gange) og jeg synes faktisk blot idag, at det er en speciel del af hendes charmerende adfærd, som jeg på en eller anden måde sætter pris på. Den gør hende individuel og udfordrende i vores samvær. Hun prøver grænser af, og det gør dyr. I mine øjne er det narrestreger, og narrestreger er bestemt meget tilladt og værdsat her i hjemmet, sålænge de ikke er ondt ment.

Ja verdens syvende vidunder er der vist ingen tvivl om, at de selv synes de er :høhø: “Birmakysset” - sikke et herligt udtryk :thumbup: Jeg er blevet “Birmakysset” i dag, det ville “udenforstående” nok undre sig en del over, hvis jeg kom med sådan en udtalelse :klapper:

[QUOTE=cæsar;953668]Jesper gør det samme bare kun overfor mig :slight_smile:
Når han kommer for at blive nusse, kan han sagtens beslutte sig for at nu er det nok mens min hånd er på vej ned ad rygge :slight_smile: og ja der kommet et bid, ikke hårdt men bare lige nok til at marker. I flg Jesper så har han advaret, det er mig der ikke lige så at han vippede lidt med 3. knurhår :slight_smile:
Bina og Jesper ligner vist hinanden lidt i sind :-)[/QUOTE]

Ja jeg synes måske, at jeg var lidt længe om egentlig, at forstå og læse Binas signaler især de små og indledende, som i dag for mig heldigvis er meget tydelige. Altså en kat der kommer og nusser, kaster sig indsmigrende ned foran en på bordet, vrider og drejer sig, det indbød i starten, i mine øjne jo til lidt nus, og ønsket fra hendes side om nærvær. Havde fra tidligere ejer fået at vide, hvis hun smider sig på gulvet f.eks. på den måde så er det fordi hun vil nusses på maven. Det var så ikke det jeg oplevede :S. Netop når hun gør sådan, og man så nusser så er det for at hun vil bryde og slåslege, helst med både bisser og de der syle der er i hendes små blide poter.

Ja de ligner nok ret meget hinanden Jesper og Bina i sind :hjerte:, det er jeg slet ikke i tvivl om, efter de ting du har fortalt, når jeg har nævnt eller spurgt om et eller andet.

Jo tak, her skal der bestemt ikke meget til, når en kam eller børste er i nærheden af hendes pels, som hun helt bestemt mener, at hun selv er herre over, og selv holder til UG :smiley: Men selv den del er blevet langt bedre. Men hvis jeg ikke skulle have lært bare en anelse i den tid vi har haft hende nu, så ville det faktisk være ret skidt i mine øjne.

Bina vræler ikke på den måde som du nævner, med hensyn til kratteri og pillen ved ting, når opmærksomheden ikke er i top. Men hun sætter sig i korrekt stilling på bordet - kigger sig omkring - kigger på mig - et lille fornærmet mjau kommer - hun kigger på alle “herlighederne” med det der :slem: blik (som jeg elsker) og så går pilleriet og kratteriet ellers igang i stor stil :klapper:. Alt bliver en for en med en perfekt anbragt pote, møflet ned på gulvet, mens hun frydefulgt følger tingens fald ned, afbrudt af et kort blik på mig, glor lidt på den, finder den næste ting, eller et stykke papir hun lige kan flå/bide lidt i. Hun er bare så fræk, og jeg kan ikke lade være med, at sidde og klukke indeni mig selv, når hun laver det stunt.

Kender I så den med, at sparke bagud med bagbenene? Det gør I sikkert. Altså hun ligger et eller andet sted ned på alle 4 og lige pludselig går bagbenene som møllehjul mens hun har et helt specielt udtryk i ansigtet/hovedet. Hun gør det især hvis vi har leget fangeleg/tagfat eller hvis hun har tosset rundt på egen hånd. Før var det mest på gulvet men nu kan hun finde på, at “flintre” op i en stol eller sofaen, ligge stille i et par sek. for at løfte “nummeren”, og så begynder hun at sparke vildt bagud med begge bagben, samtidigt har hun har et lidt vildt/frækt udtryk i øjnene, og glor intenst på en. Det ligner lidt små kænguru hop på “stedet”. Adfærden efterfølges som regel af en vild tur rundt i stuerne :klapper:

Nåja, indlægget blev som sædvanligt langt, men elsker simpelthen bare den kat og alle hendes små særheder og tosserier :hjerte:

Mvh
Yvonne

Plejemissen eeeeeeelsker at blive børstet, for så er der dømt fællesvask. Nogle gange bliver han vist lidt overstimuleret og så skal der leges brydekamp. Der er ingen tvivl om at han savner en kammerat at tumle med. :venner:

Han kaster sig gerne for fødderne af mig og mine gæster, specielt når jeg kommer hjem. Der kræver han så også at blive nusset. Jeg skal helst smide alt hvad jeg har i hænderne… :venter: :klapper:

Han er et rigtigt puttedyr, som gerne lægger sig oven på mine arme, så jeg ikke kan lave noget… :klapper: Vi har dog nået et kompromis, hvor jeg får lov til at bruge min ene arm mod at jeg husker at nusse ham med mellemrum. :inlove: