Hvorfor sælger IK kun ude-katte?

Det kan man da godt hvis man vil grin men nu handler det om katte, så jeg mente ikke at det var nødvendigt at skrive en afhandling om hunde osse :stuck_out_tongue:

[QUOTE=Maria-Amalie;900338]…

Men hvorfor overhoved lukke de killinger der bliver født på stedet, eller er så små, udenfor? :? Hun begrænser sig i den grad ved at lade killingerne rende ude… Mormis og de andre voksne er en anden snak…
Men okay… Jeg fik heller ikk lige det bedste indtryk af hende i telefonen… Jeg havde kig på en blandigsmisser som var inde kat… Men det bekymrede mig at hun fortalte han havde en masser knopper på huden… Jeg spurtge til råds herinde, hvor jeg fik at vide det kunne være en sygdom (som jeg selvfølgelig ikk kan huske navnet på nu)… Tina sagde det var nællefeber (hvilket ingen herinde havde hørt om at katte kunne få)… Da jeg ringede og snakkede med hende om det, blev hun smadder sur og spurgte utrolig flabet om jeg ville ha kræet eller ej?! :yikes: Sagde til hende at eftersom jeg hverken havde set eller hilst på ham endnu var det jo lidt svært at svare på, men hun blev ved… Sagde til sidst at jeg måtte takke nej, efter den behandling hun havde givet mig, også smed hun røret på… :thumbdown: Ikke ligefrem det bedste indtryk at give en kommende katte ejer…
Heldigvis fandt jeg min Oliver hurtigt efter :hjerte:[/QUOTE]

tja, rende ude og rende ude, vi snakker små løbegårde i altanstørrelse, også er der et større lukket killingeuderum hvor de kan komme ud og lege på skift. Så det er nu ikke meget anderledes end en indekat som har en større altan.

Tina kan godt være meget kontant, især hvis man ikke kender hende. Det kan godt være at andre siger det ikke er nældefeber, men hun har så mange års erfaring plus at den dyrlæge de bruger ved enormt meget om internatkatte, da det ofte er lidt andre ting de kommer til dr. Dyr med sammenlignet med kælekatte.

Jeg tænker at hun måske også kunne have syntes den anden vej rundt at du var flabet, hvis det er foregået som ovenstående. Jeg hælder mest til at I er gået fuldstændig galt af hinanden. Derudover kommer der også en del useriøse mennesker derude og hvis det på nogen måde ser ud til at de ikke har gjort sig nogle gode tanker om den her kat, jamen så får de den ikke med, hvis hun synes det lyder som om at katten ikke får den bedste behandling. Men det er selvfølgelig nemt nok for mig at sige når jeg nu kender hende :slight_smile:

Sorry, men internatkatte får altså ikke specielle sygdomme, som andre katte ikke kan få. Det er jo ikke en særlig race, bare fordi de bor en del af deres liv på internat, så hvis katte ikke kan få nældefeber, kan internatkatte altså heller ikke få det :slight_smile:

Og jeg vil give Maria-Amalie ret i, at hvis små killinger (op til 12 uger), der bor på internatet, bliver lukket ud i løbegård og det derefter bliver meldt ud til publikum, at de kun kan leve som inde-/udekat, så er det internatet, der bør ændre sin politik og lade killingerne blive inde, så de ikke bliver vænnet for meget til at gå ude. Det er stadig de færreste købere, der vil indhegne haven/lave løbegård, så udelivet for en internatkat vil derfor i 80% af tilfældende blive som fritgående. Og en masse killinger vil ikke blive videreformidlet, fordi de ikke kan godkendes til at bo i en lejlighed.

At leve ude er ikke nedarvet men tillært.

Jeg har haft katte fra forvildede katte her som indekatte - Nemo, Tip, Leonardo, Happy… Uden problemer

Jeg vil gerne spørge: Er killingerne neutraliseret, når de sælges?

jeg har nemlig tidligere kritiseret dem for ikke at gøre det før salg, da jeg mener, at internaterne bør være varsomme med om de gør en mærkbar forskel eller ej for kattens status.
Sende rman ikke-neutraliserede dyr ud, så kan man bidrage til endnu flere gæster på internatet. Og sender man alt ud som udekatte, så kan man bidrage til sure naboer og evig fastholdelse i lav status.

Igen er vi tilbage ved, at så længe de, der siger, at de elsker katte, ikke handler sådan også, så vil kattens status være lav

Jeg ved ikke om det gælder for alle afdelinger, men da vi fik vores var det med underskrift på at vi ville få dem mærket og neutraliseret når tiden var inde. De ringede selv og aftalte en tid med os (hvilket jeg synes er godt).

Men jeg ved ikke hvad de vil gøre hvis køber ikke kommer og får dem neutraliseret? Vil de ringe igen? tage katten fra køber? Er der nogen der har oplevet det? (ved godt I ikke har personligt, men evt hørt om et tilfælde?)

I hvertfald er de vidst af den overbevisning at de ikke skal neutraliseres før det er nødvendigt…

[QUOTE=Sussi;900788]
Men jeg ved ikke hvad de vil gøre hvis køber ikke kommer og får dem neutraliseret? Vil de ringe igen? tage katten fra køber? Er der nogen der har oplevet det? (ved godt I ikke har personligt, men evt hørt om et tilfælde?)[/QUOTE]

Min lillebror var et par uger for sent ude med at kontakte internatet, da hans skulle kastreres. Han fik at vide at det bare var ærgeligt så. Det skulle have været gjort inden et halvt år…

Og det er skam også en rigtig fin ide - det giver både mormis og killinger både mere plads og flere stimuli…
MEN - hvis det samtidig også betyder, at det vurderes at killinger så udelukkende kan formidles som ude/indekatte, så er det et helt reelt problem og praksis bør måske revurderes… Der er jo faktisk rigtig mange mennesker, som bor i lejlighed og som gerne vil tage imod en internatskat, men som ikke kan honorere kravet om udeadgang…

Så det er nu ikke meget anderledes end en indekat som har en større altan.

Nej, det er det nok ikke… men det er ikke det der sker ved formidlingen! Der sendes disse løbegårdsvante katte ud i det Fri!

Tina kan godt være meget kontant, især hvis man ikke kender hende.

Og det kan være et virkelig aktiv i rigtig mange situationer, når man arbejder med dyrevelførd… Bare IKKE, når man står med en kunde! der må det servicemindede træde først…

Det kan godt være at andre siger det ikke er nældefeber, men hun har så mange års erfaring plus at den dyrlæge de bruger ved enormt meget om internatkatte, da det ofte er lidt andre ting de kommer til dr. Dyr med sammenlignet med kælekatte.

Jeg kender ikke selve situationen .- men naturligvis kan en kat da også få nældefeber… Men når en potentiel interesseret spørger nærmere ind til denne problematik, så bør man gå ud fra at det handler om uvidenhed og i stedet for at blive irriteret, henvise til behandlende dyrlæge, så potentiel køber kan blive beroliget… og katten kan få et nyt hjem hos en som gider at interessere sig nok for den til at spørge ind til den og dens helbred!

Men det er selvfølgelig nemt nok for mig at sige når jeg nu kender hende :slight_smile:

Ja, det er det :slight_smile:

I mine øjne er det et enormt problem og et tegn på at man ikke helt har flulgt med mhr nyeste vidne om katteadfærd, når man holder fast i at katte kun kan leve som inde/udekatte, hvis det er sådan et miljø de kommer fra!
Og samtidig ser jeg en lille tendens til at det kun er de der meget tydelige racekatte (som fx perser, rex, siam) der formidles som 100% indekatte… mens at skovkatte, maine coons og blandinger af disse, altid ryger ud som inde/udekatte… Helt uagtet at de forskellige racer, jeg her har nævnt, alle er blevet fundet vandrende rundt på gaden/villakvarteret…
En kat kan jo sagtens have levet hele sit liv som indekat, og kun være fundet udendørs pgr en enkelt lille fejl…

Sikke da en holdning - det må jo være det vigtigste, at katten bliver kastreret :uha:

Alt det undgik de, hvis de neutraliserede killingerne inden de blev solgt - hvilken jeg synes burde være obligatorisk :gruble:

Helt enig… men man skal også tænke på at internaternes aftale med dyrlægen kun gælder frem til at katten har en vis alder.
Og at den billige pris kun er kommet i stand fordi man har denne aftale…
Skulle internaterne til at betale flere penge for neutraliseringerne, fordi “folk” glemmer og alligevel kan få en billig neutralisering, hvor internatet så dækker merprisen, så bliver der jo i sidste ende færre penge til at hjælpe!

Alt det undgik de, hvis de neutraliserede killingerne inden de blev solgt - hvilken jeg synes burde være obligatorisk :gruble:

ENIG!
Og det har undret mig mindst de sidste ti pr, at man ikke har ændret praksis på det område!

[QUOTE=Eva;900804]Sikke da en holdning - det må jo være det vigtigste, at katten bliver kastreret :uha:

Alt det undgik de, hvis de neutraliserede killingerne inden de blev solgt - hvilken jeg synes burde være obligatorisk :gruble:[/QUOTE]

Jep, det har jeg også argumenteret med dem om flere gange… Sidst var undskyldningen (har hørt flere forskellige) at deres ører ikke var store nok. Sjovt når samme dyrlæge fint kan gøre det ved mine hittekilling og 12 ugers europé killinger :muhaha:

[QUOTE=Ann K;900808]Helt enig… men man skal også tænke på at internaternes aftale med dyrlægen kun gælder frem til at katten har en vis alder.
Og at den billige pris kun er kommet i stand fordi man har denne aftale…
Skulle internaterne til at betale flere penge for neutraliseringerne, fordi “folk” glemmer og alligevel kan få en billig neutralisering, hvor internatet så dækker merprisen, så bliver der jo i sidste ende færre penge til at hjælpe!
[/QUOTE]

Som jeg kender dyrlægen, så tror jeg ikke at det er det der er problemet. Men hvad ved jeg. Jeg aner ikke hvordan samtalen mellem min bror og internatet er forløbet, eller kender internatets aftale. Kun hvordan dyrlægen behandler mig og mine dyr :slight_smile:

Naturligvis er det at leve ude tillært, men lysten til at leve ude, mener jeg i høj grad kan være genetisk.

På samme måde som det tillæres at fange en mus, men evnen til det ligger i generne :slight_smile:

Jeg har selv den holdning, at jeg vil ikke større diverse katte internater sålænge de ikke kastrerer og øremærker hver eneste kat de modtager FØR de sender den ud. Enten den er voksen eller killing. OG at de også steriliserer drægtige hunkatte ( i.e. at de drægtige hunkatte IKKE får lov til at få killingerne).

Jeg synes det er herligt at der er folk der vil bruge tid og penge på at tage sig af uønskede katte. Men jeg synes det er trist at de samme mennesker ikke gør en (bedre) indsats for at højne kattens status - dels ved at arbejde for at katte bliver holdt i sikrede omgivelser OG for at de ikke kan formere sig med mindre det er hos opdrættere der tager et ansvar for hver eneste killing de laver ( i.e. neutraliserer inden killingen flytter hjemmefra m.m.).

Sådan har jeg sagt i 25 år. Ikke det store der er ændret.

[QUOTE=Sussi;900788]Jeg ved ikke om det gælder for alle afdelinger, men da vi fik vores var det med underskrift på at vi ville få dem mærket og neutraliseret når tiden var inde. De ringede selv og aftalte en tid med os (hvilket jeg synes er godt).

Men jeg ved ikke hvad de vil gøre hvis køber ikke kommer og får dem neutraliseret? Vil de ringe igen? tage katten fra køber? Er der nogen der har oplevet det? (ved godt I ikke har personligt, men evt hørt om et tilfælde?)

.[/QUOTE]

For år tilbage var Lene (Quanti) og jeg til et møde hos IK, hvor vi bl.a snakkede om tidlig neutralisering, de oplevede at i landdistrikterne “glemte” folk ofte at komme tilbage og få neutraliserede killinger, vi fik nogle hjælpsomme opdrættere til at skrive om deres erfaringer med tidlig neut. og IK ville i første omgang indføre det i landdistrikterne, hvordan det siden er gået har jeg ikke så meget styr på :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;900582]tja, rende ude og rende ude, vi snakker små løbegårde i altanstørrelse, også er der et større lukket killingeuderum hvor de kan komme ud og lege på skift. Så det er nu ikke meget anderledes end en indekat som har en større altan.

Tina kan godt være meget kontant, især hvis man ikke kender hende. Det kan godt være at andre siger det ikke er nældefeber, men hun har så mange års erfaring plus at den dyrlæge de bruger ved enormt meget om internatkatte, da det ofte er lidt andre ting de kommer til dr. Dyr med sammenlignet med kælekatte.

Jeg tænker at hun måske også kunne have syntes den anden vej rundt at du var flabet, hvis det er foregået som ovenstående. Jeg hælder mest til at I er gået fuldstændig galt af hinanden. Derudover kommer der også en del useriøse mennesker derude og hvis det på nogen måde ser ud til at de ikke har gjort sig nogle gode tanker om den her kat, jamen så får de den ikke med, hvis hun synes det lyder som om at katten ikke får den bedste behandling. Men det er selvfølgelig nemt nok for mig at sige når jeg nu kender hende :)[/QUOTE]

Jeg ved godt hvilken dyrlæge de bruger… Jeg har nemlig selv arbejdet hos den dyrlæge i et halvt år :cool2: Og Tina vidste udemærket hvem jeg var da jeg ringede, for hun kunne godt huske mig fra klinikken af… Jeg ringede til hende for at gøre hende opmærksom på at dette kunne være en sjælden sygdom, også blev hun meget sur… Uanset om hun er meget kontant eller hvad hun er, så opfører man sig ikke sådan overfor potentielle kommende katte ejere…
For mig virkede det som om hun bare ville af med katten hurtigst muligt, især fordi hun jo nærmest allerede havde smidt ham i nakken på mig, inden jeg overhoved havde mødt eller set ham… :thumbdown:
Hendes opførelse gør ihvertfald at jeg ikke vil henvende mig derude, hvis jeg skulle have endnu en kat…

Desuden vil jeg bestemt ikke betegne det som useriøst at henvende sig fordi man er bekymret for kattens vel og ve…

[QUOTE=Temple Bar;900718]Sorry, men internatkatte får altså ikke specielle sygdomme, som andre katte ikke kan få. Det er jo ikke en særlig race, bare fordi de bor en del af deres liv på internat, så hvis katte ikke kan få nældefeber, kan internatkatte altså heller ikke få det :slight_smile:

Og jeg vil give Maria-Amalie ret i, at hvis små killinger (op til 12 uger), der bor på internatet, bliver lukket ud i løbegård og det derefter bliver meldt ud til publikum, at de kun kan leve som inde-/udekat, så er det internatet, der bør ændre sin politik og lade killingerne blive inde, så de ikke bliver vænnet for meget til at gå ude. Det er stadig de færreste købere, der vil indhegne haven/lave løbegård, så udelivet for en internatkat vil derfor i 80% af tilfældende blive som fritgående. Og en masse killinger vil ikke blive videreformidlet, fordi de ikke kan godkendes til at bo i en lejlighed.[/QUOTE]

Helt Enig :smiley:
Jeg oprettede faktisk en tråd herinde den gang omkring katte og nældefeber, og der var flere opdrætter med årtier på bagen der aldrig havde hørt om det… Tror faktisk det var Lis der sagde det kunne være en genetisk sygdom… :gruble:
Og ja… Tror faktisk at de ville kunne komme af med langt flere killinger/ ungkatte, hvis de lod være med at lukke dem ud i løbegårde mm. For de bliver jo netop ikke videreformidlet til at være løbegårds katte, men derimod fritgående katte… Det er noget nær umuligt at adoptere en killing fra internaterne, hvis man bor i lejlighed…

Jeg indrømmer gerne at jeg blev sk*de sur og kommer nok aldrig til at finde en kat derude… Kun pga den uprofessionelle opførelse… Jeg spurgte simpelthen ind til det, fordi jeg var bekymret for misseren…
Set i bakspejlet er jeg glad for jeg ikke tog misseren… Især efter den ubehagelige oplevelse min Oliver havde med den pågældende dyrlæge, som gjorde at han idag ikke kan nærme sig en dyrlæge uden at skulle være bedøvet først… :thumbdown: Og hvis hun kunne behandle min kat, som hun gjorde, kan hun også sagtens have overset en genetisk sygdom…

[QUOTE=Ann K;900808]Helt enig… men man skal også tænke på at internaternes aftale med dyrlægen kun gælder frem til at katten har en vis alder.
Og at den billige pris kun er kommet i stand fordi man har denne aftale…
Skulle internaterne til at betale flere penge for neutraliseringerne, fordi “folk” glemmer og alligevel kan få en billig neutralisering, hvor internatet så dækker merprisen, så bliver der jo i sidste ende færre penge til at hjælpe!

Det har du selvfølgelig ret i Ann - men man risikerer jo så, at katten ikke bliver neutraliseret, fordi folk føler, at de jo har betalt for det og ikke vil gøre det igen :gruble:

ENIG!
Og det har undret mig mindst de sidste ti pr, at man ikke har ændret praksis på det område![/QUOTE]

Det kommer forhåbentlig på et tidspunkt - også internaterne må vel følge med tiden :ok:

[QUOTE=Temple Bar;900718]Sorry, men internatkatte får altså ikke specielle sygdomme, som andre katte ikke kan få. Det er jo ikke en særlig race, bare fordi de bor en del af deres liv på internat, så hvis katte ikke kan få nældefeber, kan internatkatte altså heller ikke få det :slight_smile:

…Det er stadig de færreste købere, der vil indhegne haven/lave løbegård, så udelivet for en internatkat vil derfor i 80% af tilfældende blive som fritgående. Og en masse killinger vil ikke blive videreformidlet, fordi de ikke kan godkendes til at bo i en lejlighed.[/QUOTE]

Jeg skrev heller ikke at de fik specielle sygdomme :slight_smile: men at “det ofte er lidt andre ting de kommer til dr. Dyr med sammenlignet med kælekatte”. Hvis man kommer ind på et internat som fritløbermis der har gået for lud og koldt vand, så tænker jeg at de problemer man har som kat så er lidt anderledes end end kælekat, også selv om kælekatten så lever som fritløber.

Det sidste du skriver, der er vi sådan set enige.

Men hvis man skal vinde noget så skal kattene selvfølgelig videre som fixede og færdige, ellers er man jo lige vidt. Men det gør de da hos Fuglebjerg, der er ikke nogen (så vidt jeg ved) som kommer videre uden at være fixet og færdige (altså hele pakken)

[QUOTE=Ann K;900801]Og det er skam også en rigtig fin ide - det giver både mormis og killinger både mere plads og flere stimuli…
MEN - hvis det samtidig også betyder, at det vurderes at killinger så udelukkende kan formidles som ude/indekatte, så er det et helt reelt problem og praksis bør måske revurderes… Der er jo faktisk rigtig mange mennesker, som bor i lejlighed og som gerne vil tage imod en internatskat, men som ikke kan honorere kravet om udeadgang… [/QUOTE]
Jeg kommer til kort mht. de killinger der er vokset op på internattet/plejefamilie. Ved ikke om Fuglebjerg formidler dem videre som indekatte. Jeg har endnu tilgode at høre en køber derude spørge til en indekat.

[QUOTE=Ann K;900801]Og det kan være et virkelig aktiv i rigtig mange situationer, når man arbejder med dyrevelførd… Bare IKKE, når man står med en kunde! der må det servicemindede træde først…

Jeg kender ikke selve situationen .- men naturligvis kan en kat da også få nældefeber… Men når en potentiel interesseret spørger nærmere ind til denne problematik, så bør man gå ud fra at det handler om uvidenhed og i stedet for at blive irriteret, henvise til behandlende dyrlæge, så potentiel køber kan blive beroliget… og katten kan få et nyt hjem hos en som gider at interessere sig nok for den til at spørge ind til den og dens helbred!

[QUOTE=Maria-Amalie;901028] Jeg ved godt hvilken dyrlæge de bruger… Jeg har nemlig selv arbejdet hos den dyrlæge i et halvt år :cool2: Og Tina vidste udemærket hvem jeg var da jeg ringede, for hun kunne godt huske mig fra klinikken af… Jeg ringede til hende for at gøre hende opmærksom på at dette kunne være en sjælden sygdom, også blev hun meget sur… Uanset om hun er meget kontant eller hvad hun er, så opfører man sig ikke sådan overfor potentielle kommende katte ejere…

Hendes opførelse gør ihvertfald at jeg ikke vil henvende mig derude, hvis jeg skulle have endnu en kat…

Jeg indrømmer gerne at jeg blev sk*de sur og kommer nok aldrig til at finde en kat derude… Kun pga den uprofessionelle opførelse… Jeg spurgte simpelthen ind til det, fordi jeg var bekymret for misseren…

Vi er helt enige om at man selvfølgelig skal opføre sig pænt når man har med kunder at gøre. Men telefon-samtaler er desværre også et medie hvor man kan gå voldsomt fejl af hinanden i forhold til når man er på tomandshånd… men lad nu det ligge.

Maria-Amalie, jeg kan kun sige, at jeg da oprigtigt er ked af at du har haft sådan en oplevelse med Tina, men jeg kan jo ikke gøre noget ved det. Det harmonerer bare ikke med den måde jeg kender hende på… :surrender1:
Jeg er også oprigtigt ked af at du fik fornemmelsen af at katten skulle kastes i nakken på dig, at hun “bare” skulle af med den, for sådan VED jeg hun på ingen måde er. Hun vil virkelig de katte det bedste!!

Det er helt og aldeles modsigende at man er et internat der eksisterer fordi der beviseligt er et overskud af dyr og så samtidig IKKE selv sørger for at få stoppet den overflod ved at sørge for evnen til at kunne reproducerer sig… er stoppet.
INGEN mis der kommer i kløerne hos Hittekat kommer videre i livet andet end den er afskåret fra at lave dèt den selv var inden den blev en Simba eller Savannah…nemlig at kunne lave nye Simba’er og Savannah’er.
Alt andet er jo fuldstændigt idioti.
Testet for FIV FeLV…så de nye ejere ikke får en syg kat, neutraliseret så der ikke kommer flere mis fra den kant, mærket så mis ejes og vaccineres så den i højere grad kan modstå hvad den måtte rende ind i…DÈT burde være en selvfølge

Enig Brita!

[QUOTE=kamikaze;901078]Det er helt og aldeles modsigende at man er et internat der eksisterer fordi der beviseligt er et overskud af dyr og så samtidig IKKE selv sørger for at få stoppet den overflod ved at sørge for evnen til at kunne reproducerer sig… er stoppet.
INGEN mis der kommer i kløerne hos Hittekat kommer videre i livet andet end den er afskåret fra at lave dèt den selv var inden den blev en Simba eller Savannah…nemlig at kunne lave nye Simba’er og Savannah’er.
Alt andet er jo fuldstændigt idioti.
Testet for FIV FeLV…så de nye ejere ikke får en syg kat, neutraliseret så der ikke kommer flere mis fra den kant, mærket så mis ejes og vaccineres så den i højere grad kan modstå hvad den måtte rende ind i…DÈT burde være en selvfølge[/QUOTE]

Så rigtigt, Brita!

Det tror jeg faktisk ikke sker… I hvert fald er det ikke den erfaring man havde tidligere på Dyreværnet her i Rødovre. Sådan ca 95% fik gjort det indenfor den aftalte periode og de sidste par % fik det gjort lige så snart at katten blev kønnmoden… Der var altid en eller to katte som “smuttede”, men i betragtning af hvor mange katte man formidler ud med denne aftale, så er der tale om forsvindende få…
Men selvfølgelig… selv en intakt kat er en intakt kat for meget…

Det kommer forhåbentlig på et tidspunkt - også internaterne må vel følge med tiden :ok:

Ja, og det kan ikke gå for hurtigt!
Har talt med Dyreværnet på Islevdalsvej et par gange - og de forstår skam godt budskabet… og en skønne dag så handler de måske også på det!
Hvor lidt det end lyder af, så er det faktisk et fremskridt - for bare et par år siden kendte de intet til tidlig neutralisering…